BibTex RIS Kaynak Göster

FIRST AND SENIOR CLASS ADNAN MENDERES UNIVERSITY STUDENT’S ATTITUDES, TOWARDS ENVIRONMENTAL PROBLEMS

Yıl 2009, Cilt: 17 Sayı: 1, 125 - 136, 01.01.2009

Öz

The aim of this study was to determine first year and senior students attitudes towards environmental problems and the influence of social- demographic characteristics on it.The present study were carried out at differrent academic programs of Adnan Menderes Univesity. A questionaire designed by researchers and Environmental Attitudes Scale EAS were applied to 554 students who were present at the school at the time of appliying. Although 85,3 % of students have stated that they were sensitive to environmental issues, 86,5 % of them declared that they have not participitated to an activity or have not been a member of environmental organizations. Our research showed that total score of EAS was effected by students academic program, class, age, sex, fathers job and the city who lived longest. This study showed that University students attitudes and knowledge for environmental problem were effected by different variables. Different activities should be organized for students with environmental groups to increase awareness for environmental problems.

Kaynakça

  • 1. 1.Ünal, S., Mançuhan, E., ve Sayar,A.A., (2001) Environmental Awareness,Environmental Knovledge and is Education Marmara Üniversity Publication, İstanbul.
  • 2. Ünal, S., Dımışkı, E., (1999) UNESCO-UNEP Himayesinde Çevre Eğitiminin Gelişimi ve Türkiyede Ortaöğretim Çevre Eğitimi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi16-17:142-154
  • 3. Şimşekli Y., (2001) Bursa’da “Uygulamalı Çevre Eğitimi” Projesine Seçilen Okullarda Yapılan Etkinliklerin Okul Yöneticisi Ve Görevli Öğretmenlerin Katkısı Yönünden Değerlendirilmesi” Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: XIV, Sayı: 1:73-84
  • 4. De Haan, G.,(1991): Ökologie-Handbuch Grandschule. Weinheim und Basel
  • 5. İlköğretim 4-5-6-7-8. sınıf Fen Bilgisi Kitapları
  • 6. Topaloğlu, D., (1999) Çevreye Yönelik Tutumlar ve Çevre Eğitimi, Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • 7. Arkış, S., (1992) The Effect of Water Conservation Unit Integrated into 6th Grade Junior High School Science Curriculum,Msc.Thesis,METU, Ankara.
  • 8. Doğan, M.,(1993) The Effect of Soil Conservation Unit Integrated into 7th Grade Junior High School Science Curriculum,Msc.Thesis,METU, Ankara.
  • 9. Tican, S., (1996) The Effect of Air Conservation Unit Integrated into 8th Grade Junior High School Science Curriculum,Msc.Thesis,METU, Ankara.
  • 10. Örnek, G., (1996) Çevre Eğitimi ve Lise Eğitim Programlarındaki Yeri, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • 11. Özmen, D., Çetinkaya,Ç., Nehir,S., (2005) “Üniversite öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları” TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 4 (6) ss:330-344
  • 12. Yılmaz,A., Morgil,İ., Aktuğ, P., Göbekli, İ., (2002) Ortaöğretim ve Üniversite Öğrencilerinin Çevre, Çevre kavramları ve Sorunları Konusundaki Bilgileri ve Öneriler, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22:156-162
  • 13. Braus, J., (1995) “Environmental Education”.Bioscience.45 (6):45-52
  • 14. Erten, S., Özdemir, P., Güler, T., (2003) Okul Öncesi Eğitim kurumlarındaki Öğretmenlerin Çevre Bilinci düzeylerinin Ve bu Okullardaki Çevre Eğitim Durumunun Belirlenmesi,OMEP:2003 Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı Bildirisi Kuşadası/ TÜRKİYE
  • 15. Berberoğlu, G., Tosunoğlu C., (1995) Exploratory and Confirmatory Factor analyses of an Environmental Attitude Scale (EAS) for Turkish University Students. Journal of Environmental Education. 26 (3), 40-44
  • 16. Güler, Ç., Benli, D., Çevre Sağlığı, Halk Sağlığı Temel Bilgiler, Güneş Kitapevi Ankara, 1995, s:230
  • 17. Çelen, Ü., Yıdız, A., Atak, N., Tabak, R.S., Arısoy, M., Öğretmenlerin Özyetkinlik Algılama düzeyleri ve Çevre Duyarlılığı, Eğitim Araştırmaları Dergisi (Baskıda)
  • 18. Şama, E., (2003) Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları, Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi ,23 (2) : 99-110
  • 19. Özdemir, O., Yıldız, A., Ocaktan, E., Sarışen, Ö., (2004) Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Çevre Sorunları Konusundaki Farkındalık ve Duyarlılıkları, Anakara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası , 57 (3) : 117-127
  • 20. Koval M.H., Mertig A.G. Attitudes Toward Natural Resources and their Mnagement: A report on the “2001 Resource Attitudes in Micgigan Survey”
  • 21. www.michigandnr.com/publications/pdfs/huntingwildlifehabitat/WCS/ Erişim tarihi:10.05.2008
  • 22. Altın, M., Bacanlı, H., Yıldız, K., Biyoloji Öğretmeni Adaylarının Çevreye Yönelik Tutumları, Orta Doğu Teknik Üniversitesi V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Özet Kitabı, 16-18 Eylül 2002 Ankara

ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİNİN FARKLI AKADEMİK ALANLARINDA ÖĞRENİM GÖREN İLK VE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ÇEVRE SORUNLARINA YÖNELİK TUTUMLARI VE DUYARLILIKLARI

Yıl 2009, Cilt: 17 Sayı: 1, 125 - 136, 01.01.2009

Öz

Araştırmanın amacı Adnan Menderes Üniversitesi’nin farklı akademik alanlarında okuyan öğrencilerin çevre sorunlarına yönelik tutumları ve duyarlılıkları ile bunlara etki eden faktörleri belirlemektir. Araştırmacılar tarafından oluşturulan sosyo-demografik anket ile “Çevresel Tutum Ölçeği” 554 öğrenciye uygulanmıştır. Öğrencilerin %85,3’sinin çevre sorunlarına duyarlı olduklarını belirtmesine rağmen %86,5’inin çevre ile ilgili derneğe üyeliğinin bulunmadığını ifade etmişlerdir. Çeşitli değişkenlerin okudukları okulun, sınıfın, cinsiyetlerinin, yaş gruplarının, en uzun süre oturdukları yerin, babalarının mesleğinin çevresel tutum ölçeğinden alınan puanları etkilediği saptanmıştır. Çevre sorunlarını önlemede üniversite öğrencilerinin tutumlarını ve davranışlarını çeşitli değişkenlerin etkilediği saptanmıştır. Üniversite ve çevre örgütlerinin işbirliği sağlanarak etkinlikler düzenlenmeli ve öğrencilerin çevre sorunlarına farkındalığı arttırılmalıdır

Kaynakça

  • 1. 1.Ünal, S., Mançuhan, E., ve Sayar,A.A., (2001) Environmental Awareness,Environmental Knovledge and is Education Marmara Üniversity Publication, İstanbul.
  • 2. Ünal, S., Dımışkı, E., (1999) UNESCO-UNEP Himayesinde Çevre Eğitiminin Gelişimi ve Türkiyede Ortaöğretim Çevre Eğitimi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi16-17:142-154
  • 3. Şimşekli Y., (2001) Bursa’da “Uygulamalı Çevre Eğitimi” Projesine Seçilen Okullarda Yapılan Etkinliklerin Okul Yöneticisi Ve Görevli Öğretmenlerin Katkısı Yönünden Değerlendirilmesi” Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: XIV, Sayı: 1:73-84
  • 4. De Haan, G.,(1991): Ökologie-Handbuch Grandschule. Weinheim und Basel
  • 5. İlköğretim 4-5-6-7-8. sınıf Fen Bilgisi Kitapları
  • 6. Topaloğlu, D., (1999) Çevreye Yönelik Tutumlar ve Çevre Eğitimi, Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • 7. Arkış, S., (1992) The Effect of Water Conservation Unit Integrated into 6th Grade Junior High School Science Curriculum,Msc.Thesis,METU, Ankara.
  • 8. Doğan, M.,(1993) The Effect of Soil Conservation Unit Integrated into 7th Grade Junior High School Science Curriculum,Msc.Thesis,METU, Ankara.
  • 9. Tican, S., (1996) The Effect of Air Conservation Unit Integrated into 8th Grade Junior High School Science Curriculum,Msc.Thesis,METU, Ankara.
  • 10. Örnek, G., (1996) Çevre Eğitimi ve Lise Eğitim Programlarındaki Yeri, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • 11. Özmen, D., Çetinkaya,Ç., Nehir,S., (2005) “Üniversite öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları” TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 4 (6) ss:330-344
  • 12. Yılmaz,A., Morgil,İ., Aktuğ, P., Göbekli, İ., (2002) Ortaöğretim ve Üniversite Öğrencilerinin Çevre, Çevre kavramları ve Sorunları Konusundaki Bilgileri ve Öneriler, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22:156-162
  • 13. Braus, J., (1995) “Environmental Education”.Bioscience.45 (6):45-52
  • 14. Erten, S., Özdemir, P., Güler, T., (2003) Okul Öncesi Eğitim kurumlarındaki Öğretmenlerin Çevre Bilinci düzeylerinin Ve bu Okullardaki Çevre Eğitim Durumunun Belirlenmesi,OMEP:2003 Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı Bildirisi Kuşadası/ TÜRKİYE
  • 15. Berberoğlu, G., Tosunoğlu C., (1995) Exploratory and Confirmatory Factor analyses of an Environmental Attitude Scale (EAS) for Turkish University Students. Journal of Environmental Education. 26 (3), 40-44
  • 16. Güler, Ç., Benli, D., Çevre Sağlığı, Halk Sağlığı Temel Bilgiler, Güneş Kitapevi Ankara, 1995, s:230
  • 17. Çelen, Ü., Yıdız, A., Atak, N., Tabak, R.S., Arısoy, M., Öğretmenlerin Özyetkinlik Algılama düzeyleri ve Çevre Duyarlılığı, Eğitim Araştırmaları Dergisi (Baskıda)
  • 18. Şama, E., (2003) Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları, Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi ,23 (2) : 99-110
  • 19. Özdemir, O., Yıldız, A., Ocaktan, E., Sarışen, Ö., (2004) Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Çevre Sorunları Konusundaki Farkındalık ve Duyarlılıkları, Anakara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası , 57 (3) : 117-127
  • 20. Koval M.H., Mertig A.G. Attitudes Toward Natural Resources and their Mnagement: A report on the “2001 Resource Attitudes in Micgigan Survey”
  • 21. www.michigandnr.com/publications/pdfs/huntingwildlifehabitat/WCS/ Erişim tarihi:10.05.2008
  • 22. Altın, M., Bacanlı, H., Yıldız, K., Biyoloji Öğretmeni Adaylarının Çevreye Yönelik Tutumları, Orta Doğu Teknik Üniversitesi V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Özet Kitabı, 16-18 Eylül 2002 Ankara
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

H.nurcan Ek Bu kişi benim

Nimet Kılıç Bu kişi benim

Perihan Öğdüm Bu kişi benim

Gülergün Düzgün Bu kişi benim

Sibel Şeker Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 17 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ek, H., Kılıç, N., Öğdüm, P., Düzgün, G., vd. (2009). ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİNİN FARKLI AKADEMİK ALANLARINDA ÖĞRENİM GÖREN İLK VE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ÇEVRE SORUNLARINA YÖNELİK TUTUMLARI VE DUYARLILIKLARI. Kastamonu Education Journal, 17(1), 125-136.