Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Youtube Yemek Kanallarının Tatma Davranışsal Niyeti Üzerine Etkisi

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 1, 1 - 28, 30.06.2021
https://doi.org/10.47140/kusbder.887291

Öz

Sosyal medyanın, modern dünyanın vazgeçilmez bir parçası haline gelmesiyle birlikte insan yaşamına giren ve her geçen gün takipçi sayısının arttığı Youtube kanallarının gastronomik anlamda takipçilerinin davranışlarını ne derecede etkilediği önemlidir. Bu çalışmanın amacı, Youtube yemek kanallarının kişilerin tatma davranışsal niyetini nasıl etkilediğini saptamaktır. Bu amaca ulaşmak için bir anket hazırlanmış ve bu anket çevrimiçi platformda 391 Youtube yemek kanalı takipçisine uygulanmıştır. Çalışmada, Wang (2011) tarafından farklı kaynaklardan yararlanılarak geliştirilen ve 31 ifadeden oluşan ölçek kullanılmıştır. Ayrıca araştırma modeli Youtube yemek kanalları için yeniden düzenlenmiştir. Araştırma modeli tatma davranışına teşvik etme (deneyim sunma ve empati oluşturma), tat farkındalığı oluşturma (görüntü sağlama, bilgi verme ve kılavuz sağlama) ve kişilerarası etkileşimi kolaylaştırmak (sosyal etki ve siber topluluk etkisi) şeklinde üç ana değişken üzerine kurulmuştur. Elde edilen sonuçlara göre deneyim sunma, empati oluşturma ve siber topluluk etkisi boyutlarının tatma davranışsal niyeti üzerinde olumlu etkisi olduğu yönündeki hipotezler kabul edilmiştir. Görüntü sağlama, bilgi verme, kılavuz sağlama ve sosyal etki boyutlarının tatma davranışsal niyeti üzerinde olumlu etkisi olduğu yönündeki hipotezler ise reddedilmiştir.

Kaynakça

  • Akkaya, D. T. (2013). Sosyal Medya Reklamlarında Tüketici Algılarının Tutum, Davranış ve Satın Alma Niyeti Üzerine Etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Edirne: Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Atalay, G. E. (2019). “Sosyal Medya ve Çocuk: “Babishko Famıly Fun TV””. Erciyes İletişim Dergisi. Özel Sayı 1, S.179-202.
  • Avcıoğlu, C. (2016). Tüketicilerin Markalar ile Sosyal Medya Kanalları Aracılığıyla Kurduğu Bağ ve Pazarlama Stratejilerine Etkileri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Doğuş Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Başar, F. (2017). Algılanan Hizmet Kalitesi ile Davranışsal Niyet İlişkisinde Müşteri Memnuniyetinin Rolü: Kış Koridorunda Bir Uygulama. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Battallar, Z. ve Cömert, M. (2015). “Tüketicilerin Tercihlerinde Sosyal Medyadaki Reklamların Etkisi”. Turizm Akademik Dergisi, 2 (1), s. 39-48.
  • Bulunmaz, B. (2011). “Otomotiv Sektöründe Sosyal Medyanın Kullanımı ve Fiat Örneği”. Global Media Journal Turkish Edition, S.19-50
  • Cankül, D. ve Ar, H. (2018). “Seyahat Bloglarında Yer Alan Destinasyon Rehberlerinde Yeme-İçme Önerileri: Turistler Gerçekten Etkileniyor Mu?”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), s. 65-82
  • Chan, Y. H. (2003). “Biostatistics 101: Data Presentation”. Singapore Medical Journal, 44(6), 280-285.
  • Chen, Y.C., Shang, R.A. ve Li, M.J. (2014). “The Effects Of Perceived Relevance Of Travel Blogs’ Content On The Behavioral İntention To Visit A Tourist Destination”. Computers in Human Behavior, 30, s.787–799.
  • Cheng, X., Liu, J. ve Dale, C. (2008). “Statistics and Social Network of Youtube Videos”. Published in 16th Interntional Workshop on Quality of Service.
  • Çeşmeci, N. (2018). Yürüyüş Deneyimine Yönelik Akış Durumunun Algılanan Değere ve Davranışsal Niyete Etkisi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Mersin: Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Çeti, B. (2018). Destinasyon Deneyiminin Destinasyon İmajı Algısı ve Davranışsal Niyetler Üzerindeki Etkisi: Kapadokya Örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çiçek, M. (2018). “Youtuber Videoları: Kim, Nerede, Ne Zaman, Nasıl, Neden İzler”. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, Cilt 5, Sayı 7, S. 163-170.
  • Dikmen, E. Ş. (2018). “Yüksek Öğretim Kurumlarının Video Paylaşım Stratejileri: Türkiye’deki Üniversitelerin Youtube Kanalları Üzerine Bir İnceleme”. İLEF Dergisi, 5(2), S.29-52.
  • Dilber, F. ve Dilber, A. (2013). “Üniversite Öğrencilerinin Gıda Ürünleri Tüketiminde Medyanın Etkisi: Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, Cilt 2, Sayı 1, s. 64-82.
  • Eröz, S. ve Doğdubay, M. (2012). “Turistik Ürün Tercihinde Sosyal Medyanın Rolü ve Etik İlişkisi”. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt:27, Sayı:1, Ss.133-157.
  • Eryılmaz, B. ve Şengül, S. (2016). “Sosyal Medyada Paylaşılan Yöresel Yemek Fotoğraflarının Turistlerin Seyahat Tercihleri Üzerindeki Etkisi”. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt:1, No:1, S.32-42.
  • Gençlik ve Spor Bakanlığı (2017). “Dünya Ülkeleri Sosyal Medya ve İnternet Kullanımı- Gençlik Araştırmaları Haber Bülteni: Yeni Ne Var?”. Eğitim, Kültür ve Araştırma Genel Müdürlüğü, Sayı 2, S.2-29.
  • Keskin, S. ve Baş, M. (2015). “Sosyal Medyanın Tüketici Davranışları Üzerine Etkisinin Belirlenmesi”. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt 17, Sayı 3, S.51-69.
  • Khan, M. L. (2017). “Social Media Engagement: What Motivates User Participation And Consumption On Youtube?”. Computers İn Human Behavior, 66, 236-247.
  • Kim, Y. G., Eves, A. ve Scarles, C. (2009). “Building A Model Of Local Food Consumption On Trips And Holidays: A Grounded Theory Approach”. International Journal Of Hospitality Management, 28(3), 423-431, DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2008.11.005
  • Kirschenbaum, A. (2004). “Generic Sources Of Disaster Communities: A Social Network Approach”. International Journal Of Sociology And Social Policy, 24, 94-129.
  • Levy, M. (2009). “WEB 2.0 Implications on Knowledge Management”. Journal of Knowledge Management, Vol 13, No. 1. Lin, Y. S. ve Huang, J. Y. (2006). “Internet Blogs As A Tourism Marketing Medium: A Case Study”. Journal Of Business Research, 59(10-11), 1201-1205, DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2005.11.005
  • Müftüoğlu, S., Tosun, N. B. ve Ülker, Y. (2018). “Elektronik Ağızdan Ağıza İletişim (Ewom) Kanalı Olarak Youtube Vloggerların Satın Alma Niyeti Oluşumundaki Rolü”. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, Cilt: 9, Sayı: 24, S.231-254.
  • Seçer, A. ve Boğa M. (2017). “Sosyal Medyanın Tüketicilerin Gıda Ürünleri Satın Alma Davranışına Etkisi”. KSÜ Doğa Bilimleri Dergisi, 20(4), S. 312-319.
  • Tabachnick, B.G. ve Fidell, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics (Sixth Ed.). Pearson, Boston
  • Taşpınar, O. ve Temeloğlu, E. (2018). “Influence Of Tv Cooking Shows On The Behavioral Intention Of Participating İn Gastronomic Tourism”. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6/2, s.24-40.
  • Thach, L., Lease, T. ve Barton, M. (2016). “Exploring The Impact Of Social Media Practices On Wine Sales In US Wineries. Journal of Direct”, Data and Digital Marketing Practice, 17(4), s.272-283.
  • Thelwall, M., Sud, P. ve Vis, F. (2012). “Commenting On Youtube Videos: From Guatemalan Rock To El Big Bang”. Journal Of The American Society For Information Science And Technology, 63(3), 616-629.
  • Uluç, G. ve Yarcı, A. (2017). “Sosyal Medya Kültürü”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 52, S. 88-102.
  • Ün, H. ve Türkal, İ. (2018). “Kurumsal İletişim Bağlamında Yükseköğretim Kurumlarının Sosyal Medya Kullanımları: Üniversitelerin Youtube Kanallarını Kullanımları Üzerine Bir İnceleme”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(Özel Sayı), S. 2811-2833.
  • Wang, H.Y. (2011). “Exploring The Factors Of Gastronomy Blogs İnfluencing Readers’ İntention To Taste”. International Journal Of Hospitality Management, 30, S.503–514.
  • Waters, R. D. ve Jones, P. M. (2011). “Using Video To Build An Organization's İdentity And Brand: A Content Analysis Of Nonprofit Organizations' Youtube Videos”. Journal Of Nonprofit & Public Sector Marketing, 23(3), 248-268.
  • We Are Social (2020). “Digital In 2020”, https://wearesocial.com/digital-2020 (Erişim Tarihi: 23.07.2020).
  • Yıldırım, M. (2018). “Yeni Medyada Ürün Yerleştirme: Youtube Kanalları ve ‘Youtuber’lar’”, 2. Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı: Eğlence ve Ürün Yerleştirme, s.148-154.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Berre Zeynep Uçan 0000-0003-1180-3100

Göksel Kemal Girgin 0000-0002-9000-5256

Nilgün Karaman 0000-0002-7067-0427

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Uçan, B. Z., Girgin, G. K., & Karaman, N. (2021). Youtube Yemek Kanallarının Tatma Davranışsal Niyeti Üzerine Etkisi. Kırklareli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 1-28. https://doi.org/10.47140/kusbder.887291