BibTex RIS Kaynak Göster

İLKOKUL 4. SINIF MATEMATİK DERSİ PROGRAMINA İLİŞKİN ÖĞRETMENLERİN GÖRÜŞLERİ TEACHERS’ VIEWS WITH REGARD TO THE ELEMENTARY SCHOOL 4TH GRADE MATHEMATICS LESSON CURRICULUM

Yıl 2016, Sayı: 39, 112 - 124, 04.10.2016
https://doi.org/10.21764/efd.97596

Öz

Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin ilkokul 4. sınıf Matematik dersi programına ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırma, betimsel nitelikte tarama modelinde bir çalışmadır. Çalışmaya, Elazığ il merkezindeki ilkokullarda görev yapmakta olan 118 sınıf öğretmeni katılmıştır. Veriler, Öksüz (2015) tarafından geliştirilen “İlkokul Matematik Programını Değerlendirme Ölçeği” ile toplanmıştır. Ölçek, 5’li likert tipi olup, 78 maddeden oluşmaktadır. Verilerin analizinde, yüzde, frekans, betimsel analiz, t- testi ve tek yönlü varyans (ANOVA) analizi yöntemleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin, ilkokul 4. sınıf matematik dersi programını çok üst düzeyde olmasa da genel olarak olumlu düzeyde gördükleri sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin cinsiyet ve kıdem değişkenlerine ilişkin olarak yapılan analiz sonucunda, gruplar arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Okulun sosyo-ekonomik düzeyi değişkeni açısından üst-sosyo ekonomik düzey okullardaki öğretmenler ile alt-sosyo ekonomik düzey okullarda görev yapan öğretmenler arasında, üst sosyo ekonomik düzey okullarda görev yapan öğretmenler lehine anlamlı farklılık tespit edilmiştir.

Anahtar Sözcükler: İlkokul 4. sınıf matematik dersi programı, program değerlendirme, öğretmen görüşleri. 

The purpose of this study was to determine the views of elementary teachers about elementary education 4th grade mathematics lesson curriculum. The model of the research was descriptive survey. Participants of this study were 118 elementary teachers who have been working in Elazığ province. “Primary School Mathematics Curricula Evaluation Scale” which has been developed by Öksüz (2015), has been used in the research. The data have been collected by using 5-point Likert scale, which consists of 78 items. In data analysis, percentage, frequency, descriptive analysis, t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) analysis methods have been used. It has been observed from the research findings that the teachers generally find the elementary school 4th grade mathematics lesson curriculum at positive level, although not at a very high level. As a result of performed analysis with regard teachers' gender and seniority variables, there was not a significant difference between the groups. In terms of socio-economic level variable of the school, there was a significant difference between the teachers who work in high socio-economic level schools and the teachers who work in low socio-economic level schools, in favor of the teachers who work in high socio-economic level schools.

Key Words: Elementary school 4th grade mathematics curriculum, curriculum evaluation, teacher’s views.

Kaynakça

  • Akça, S. (2007). İlköğretim 5. sınıf 2005 matematik programının öğretmen yönetici ve ilköğretim müfettişleri görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi (Afyonkarahisar ili örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Artut, P. ve Bal, A. P. (2007). İlköğretim birinci kademe matematik öğretim programının değerlendirilmesi, III. Ulusal Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi.18–20 Haziran, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Baki, A. ve Birgin, O. (2002, Eylül). Matematik eğitiminde alternatif bir değerlendirme olarak bireysel gelişim dosyası uygulaması, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara.
  • Baki, A. Birgin, O., Güven, B. ve Karataş, İ. (2004). Bilgisayar destekli bireysel gelişim dosyası uygulaması. http://www.erg.sabanciuniv.edu/iok2004/bildiriler/Adnan%20Baki.doc. Haziran, 2005.
  • Bal, P. (2008). Yeni ilköğretim matematik öğretim programının öğretmen görüşleri açısından değerlendirilmesi, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 53-68.
  • Batdal, G. (2006) İlköğretim birinci kademe matematik programının öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bukova Güzel, E. ve Alkan, H. (2005). Yeniden yapılandırılan ilköğretim programı pilot uygulamasının değerlendirilmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 385-420.
  • Butakın, V. ve Özgen, K. (2007). Yeni ilköğretim matematik dersi öğretim programının (4. ve 5. sınıf) uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 82-94.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. ve Kılıç, E. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri, (18. baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çakmak, Z. (1998). Aşamalı matematik ve etkili analiz öğretimi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1-2), 82-92.
  • Erdal, H. (2007). 2005 İlköğretim matematik programı ölçme değerlendirme kısmının incelenmesi (Afyonkarahisar ili örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Erden, M. (2009). Eğitimde program değerlendirme, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ersoy, Y. (2006). İlköğretim matematik öğretim programındaki yenilikler-I: Amaç, içerik ve kazanımlar, İlköğretim online, 5(1), 30-44.
  • Gömleksiz, M. N. (2005). Yeni ilköğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 339–384.
  • Güneş, G. (2008). Yeni ilköğretim matematik dersi öğretim programının öğretme öğrenme ortamına yansımaları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • İzci, E. ve Göktaş, Ö. (2014). Matematik öğretmenlerinin 5. sınıf matematik dersi öğretim programına ilişkin görüşleri, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 41, 317-328.
  • Kardaş, G. (2008). Yeni ilköğretim birinci kademe matematik dersi programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Korkmaz, İ. (2006). Yeni ilköğretim programının öğretmenler tarafından değerlendirilmesi, Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi Bildiri Kitabı, 2, 249–259. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • MEB, (2015). İlkokul matematik dersi (1, 2, 3 ve 4. Sınıflar ) öğretim programı, 25 Kasım 2015 tarihinde http://ttkb.meb.gov.tr/ adresinden alınmıştır.
  • MEB, (2009). Matematik dersi (1-5. Sınıflar ) öğretim programı, 10 Ekim 2012 tarihinde http://ttkb.meb.gov.tr/ adresinden alınmıştır.
  • Orbeyi, S. ve Güven, B. (2008). Yeni ilköğretim matematik dersi öğretim programının değerlendirme öğesine ilişkin öğretmen görüşleri, Eğitimde Kuram ve Uygulama, 4(1), 133-147.
  • Öksüz, C. (2015). İlkokul matematik programını değerlendirme ölçeği, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37 (1), 21-36.
  • Şahan, H. H. (2007). İlköğretim 3. sınıf matematik dersi öğretim programının değerlendirilmesi, Yayınlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Toptaş, V. (2006). İlköğretim matematik dersi (1-5) öğretim programının uygulanmasında sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüşleri, Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, Bildiri Kitabı, Cilt 1, 265-273. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Toptaş, V. (2011). Sınıf öğretmenlerinin matematik dersinde alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin kullanımı ile ilgili algıları, Eğitim ve Bilim, 36 (159), 205-219.
  • Uludağ, İ. (2012). İlköğretim (1-5) matematik programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Aksaray ili örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Varış, F. (1996). Eğitimde program geliştirme, teori ve teknikler, Ankara: Alkım Yayıncılık.
  • Yazıcı, E. (2009). İlköğretim matematik dersi 6.sınıf öğretim programının değerlendirilmesi üzerine bir çalışma, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Yıldırım, S. (2009). İlköğretim I. kademe matematik dersi öğretim programının kazanımlar boyutunun öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale On Sekiz Mart üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Yıldız, İ. ve Uyanık, N. (2004). Günümüz matematik öğretimi ve yakın çevre etkileri, Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(2), 437-442.
  • Yılmaz, T. (2006). Yenilenen 5. sınıf matematik programı hakkında öğretmen görüşleri (Sakarya ili örneği), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Salih Çakır

Hasan Hüseyin Kılınç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 4 Ekim 2016
Gönderilme Tarihi 31 Mayıs 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 39

Kaynak Göster

APA Çakır, S., & Kılınç, H. H. (2016). İLKOKUL 4. SINIF MATEMATİK DERSİ PROGRAMINA İLİŞKİN ÖĞRETMENLERİN GÖRÜŞLERİ TEACHERS’ VIEWS WITH REGARD TO THE ELEMENTARY SCHOOL 4TH GRADE MATHEMATICS LESSON CURRICULUM. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(39), 112-124. https://doi.org/10.21764/efd.97596