Bu araştırmada, farklı oranlarda (%15 ve %25) ve yapılarda (TROK ve ROK) oluşturulan kayıp veriler yerine farklı yöntemlerle yaklaşık değer atanması sonucu elde edilen veri setlerinin tam veri setleriyle karşılaştırılarak incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma verilerinin toplandığı grup, PISA’ya (2012) Türkiye’den katılan 15 yaş grubundaki 4848 öğrenci arasından matematik özyeterliği anketine katılan ve eksiksiz bir şekilde yanıtlayan 3129 öğrencinin puanlarından oluşan veri seti üzerinde yürütülmüştür. Söz konusu veri seti içerisinden farklı yapılar oluşturulacak şekilde farklı oranlarda veri silinerek eksik veri setleri oluşturulmuştur. Bu eksik veri setleri BM, BVA, ESE, MUA, MZMC ve RA olmak üzere altı farklı gelişmiş değer atama yöntemiyle tamamlanmıştır. Söz konusu yöntemlerle yapılan yaklaşık değer atamaları sonucu elde edilen ölçek puanları ile tam veri ölçek puanları arasındaki korelasyon değerlerinin yüksek olduğu görülmüştür. Benzer şekilde farklı yöntemlerle tamamlanmış veri setlerinden elde edilen ölçek puanları arasındaki korelasyon değerleri de yüksek bulunmuştur. Tam veri seti ile tamamlanmış veri setlerinden hesaplanan ölçek puanları arası farkların mutlak değer toplamları ve ortalamaları göz önünde bulundurulduğunda belirlenen koşullar altında en iyi çalışan yaklaşık değer atama yöntemlerinin MZMC ve BM olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
In this study, it is aimed to comparatively research of data sets obtained imputation for missing values that is formed by different ratios(%15 and %25) and in different structures (MCAR and MAR) with different methods. This study has been conducted on data set formed by points of 3129 students who participated in mathematics self-efficacy survey and answered it completely among 4848 students- age group of 15-who participated in PISA 2012 from Turkey. Missing data sets have been constituted by deleting data in different ratios to be constitute different structures in the data set. These data sets have been completed by six different nearby value imputation including EM, BIM, PSM, MCMC, MDIM, and RIM. Obtained data sets have been compared with full data sets by scale points of students. In the scope of the research, correlation between obtained scale points and scale points of real data has been seen quite high. Similarly, when scale points is considered, correlation of missing data imputation methods with each other have also been found quite high. Considering the difference between the totals and avarages of student scores calculated from the full data set and imputed data sets EM and MCMC is founded that the best missing data imputation methods under all conditions.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal |
Yayınlanma Tarihi | Ocak |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 15 Şubat 2018 |
Gönderilme Tarihi | 3 Ağustos 2017 |
Kabul Tarihi | 8 Şubat 2018 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2018, Cilt 0, Sayı 45 |
Bibtex | @araştırma makalesi { maeuefd332605, journal = {Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi}, eissn = {1302-8944}, address = {}, publisher = {Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi}, year = {2018}, volume = {0}, number = {45}, pages = {230 - 249}, doi = {10.21764/maeuefd.332605}, title = {Kayıp Veriler Yerine Yaklaşık Değer Atamak için Kullanılan Gelişmiş Yöntemlerin Farklı Koşullar Altında Karşılaştırılması}, key = {cite}, author = {Çüm, Sait and Demir, Elif Kübra and Gelbal, Selahattin and Kışla, Tarık} } |
APA | Çüm, S. , Demir, E. K. , Gelbal, S. & Kışla, T. (2018). Kayıp Veriler Yerine Yaklaşık Değer Atamak için Kullanılan Gelişmiş Yöntemlerin Farklı Koşullar Altında Karşılaştırılması . Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 0 (45) , 230-249 . DOI: 10.21764/maeuefd.332605 |
MLA | Çüm, S. , Demir, E. K. , Gelbal, S. , Kışla, T. "Kayıp Veriler Yerine Yaklaşık Değer Atamak için Kullanılan Gelişmiş Yöntemlerin Farklı Koşullar Altında Karşılaştırılması" . Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 0 (2018 ): 230-249 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/35179/332605> |
Chicago | Çüm, S. , Demir, E. K. , Gelbal, S. , Kışla, T. "Kayıp Veriler Yerine Yaklaşık Değer Atamak için Kullanılan Gelişmiş Yöntemlerin Farklı Koşullar Altında Karşılaştırılması". Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 0 (2018 ): 230-249 |
RIS | TY - JOUR T1 - Kayıp Veriler Yerine Yaklaşık Değer Atamak için Kullanılan Gelişmiş Yöntemlerin Farklı Koşullar Altında Karşılaştırılması AU - SaitÇüm, Elif KübraDemir, SelahattinGelbal, TarıkKışla Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.21764/maeuefd.332605 DO - 10.21764/maeuefd.332605 T2 - Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 230 EP - 249 VL - 0 IS - 45 SN - -1302-8944 M3 - doi: 10.21764/maeuefd.332605 UR - https://doi.org/10.21764/maeuefd.332605 Y2 - 2018 ER - |
EndNote | %0 Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Kayıp Veriler Yerine Yaklaşık Değer Atamak için Kullanılan Gelişmiş Yöntemlerin Farklı Koşullar Altında Karşılaştırılması %A Sait Çüm , Elif Kübra Demir , Selahattin Gelbal , Tarık Kışla %T Kayıp Veriler Yerine Yaklaşık Değer Atamak için Kullanılan Gelişmiş Yöntemlerin Farklı Koşullar Altında Karşılaştırılması %D 2018 %J Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi %P -1302-8944 %V 0 %N 45 %R doi: 10.21764/maeuefd.332605 %U 10.21764/maeuefd.332605 |
ISNAD | Çüm, Sait , Demir, Elif Kübra , Gelbal, Selahattin , Kışla, Tarık . "Kayıp Veriler Yerine Yaklaşık Değer Atamak için Kullanılan Gelişmiş Yöntemlerin Farklı Koşullar Altında Karşılaştırılması". Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 0 / 45 (Şubat 2018): 230-249 . https://doi.org/10.21764/maeuefd.332605 |
AMA | Çüm S. , Demir E. K. , Gelbal S. , Kışla T. Kayıp Veriler Yerine Yaklaşık Değer Atamak için Kullanılan Gelişmiş Yöntemlerin Farklı Koşullar Altında Karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 0(45): 230-249. |
Vancouver | Çüm S. , Demir E. K. , Gelbal S. , Kışla T. Kayıp Veriler Yerine Yaklaşık Değer Atamak için Kullanılan Gelişmiş Yöntemlerin Farklı Koşullar Altında Karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 0(45): 230-249. |
IEEE | S. Çüm , E. K. Demir , S. Gelbal ve T. Kışla , "Kayıp Veriler Yerine Yaklaşık Değer Atamak için Kullanılan Gelişmiş Yöntemlerin Farklı Koşullar Altında Karşılaştırılması", Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 0, sayı. 45, ss. 230-249, Şub. 2018, doi:10.21764/maeuefd.332605 |