Science teachers especially the ones in high
school have great responsibilities to have FATİH project reached its goals and
raise Turkey to higher levels in PISA ranking in the field of science literacy.
High school teachers’ opinions regarding the use of technology in teaching are
important in point of both the teachers’ use of new technologies and their
teaching students how they use technology for learning. The aim of this research
is to identify the views of physics teachers on the use of technology in teaching.
Interviews were conducted with each physics teacher from Science high school,
Anatolian high school and Vocational high school. Data was collected with
standardized open ended interview form and analyzed with descriptive analyze
method. According to the findings of the research, it was found that there were
technological facility differences in classroom environments, physics teachers
used the technologies such as computer, interactive board and projector for
experiments which they couldn’t conduct in laboratories and tablet computers
weren’t used because of lack of connections with interactive boards. It was
concluded that course content of physics should be developed in Education
Communication Network and in-service training should be provided on the use of
technology in teaching.
teacher teaching physics technology use in teaching FATİH project
Türkiye’nin fen okuryazarlığı alanında PISA’da
üst sıralara yükselebilmesinde ve FATİH projesinin amacına ulaşabilmesinde
özellikle lise düzeyindeki fen bilimleri öğretmenlerine büyük sorumluluklar
düşmektedir. Öğretmenlerin hem yeni teknolojileri kullanması hem de
teknolojinin öğrenme amacıyla nasıl kullanılacağını öğrenciye öğretmesi
bakımından lise öğretmenlerinin öğretimde teknoloji kullanımına yönelik
görüşleri önem kazanmaktadır. Bu çalışmanın amacı, fizik öğretmenlerinin
öğretimde teknoloji kullanımına ilişkin görüşlerini belirlemektir. Bu kapsamda Fen
Lisesi, Anadolu Lisesi ve Meslek lisesinden birer fizik öğretmeni ile görüşmeler
yapılmıştır. Araştırma verileri standartlaştırılmış açık uçlu görüşme formu ile
toplanmış ve betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma
bulgularına göre; sınıf ortamındaki teknolojik olanaklar arasında farklılıklar
olduğu, fizik öğretmenlerinin etkileşimli tahta, bilgisayar ve projeksiyon
cihazı gibi teknolojileri, özellikle laboratuvar ortamında
gerçekleştiremedikleri deneylerin gösteriminde kullandıkları, tablet
bilgisayarların etkileşimli tahtalarla bağlantısının olmaması nedeniyle etkin
bir şekilde kullanılamadığı, öğretimde teknoloji kullanımına yönelik hizmetiçi
eğitimlerin ve Eğitim Bilişim Ağı’nda yer alan fizik branşındaki içeriğin
geliştirilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
öğretmen fizik öğretimi öğretimde teknoloji kullanımı FATİH projesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 4 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 47 |