Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Sayı: 51, 144 - 159, 27.07.2019

Öz

Kaynakça

  • Altunkaya, H., (2017). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Dinleme ve Okuma Kaygıları. Education Sciences (NWSAES), 12(3): 107-121. DOI:10.12739/NWSA.2017.12.3.1C0672 18.01.2018 tarihinde erişilmiştir.Altunkaya, H. ve Erdem, İ. (2017). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Okuma Kaygıları ve Okuduğunu Anlama Becerileri. Sakarya University Journal of Education, 7(1), 59-77. Arslan, A. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Okuma Kaygıları ve Akademik Özyeterlik İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. E-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(3), 30-44.Ateş, M. (2008). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Düzeyleri ile Türkçe Dersine Karşı Tutumları ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişki (Doktora Tezi).Aytaş, G. (2005). Okuma Eğitimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(4), 461-470.Bağcı, H., İpekci, İ.E. (2016). Ortaokul Öğrencilerini Türkçe Dersine Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Turkish Studies, 11 (3), 405-422. DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9348 11.11.2017 tarihinde erişilmiştir.Baki, Y. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Okumaya İlişkin Kaygı ve Tutumlarının Okuma Alışkanlığı Üzerindeki Etkisi: Bir Yapısal Eşitlik Modellemesi. Eğitim ve Bilim, 42(191), 371-395Bıyıklı, C. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Türkçe Dersine Yönelik Tutumları ve Akademik Benlik Kavramları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 231-254.Bölükbaş, F. (2010), İlköğretim Öğrencilerinin Türkçe Dersine Yönelik Tutumlarının Başarı-Cinsiyet-Ailenin Eğitim Düzeyi Bağlamında Değerlendirilmesi. Turkish Studies, 5(3), 905-918.Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.Coşkun, E. (2002). Okumanın Hayatımızdaki Yeri Ve Okuma Sürecinin Oluşumu İle İlgili Yaklaşımlar. Türklük Bilimi Araştırmaları, 11, 231-244.Çeliktürk, Z., Yamaç, A. (2015). İlkokul ve Ortaokul Öğrencileri İçin Okuma Kaygısı Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İlköğretim Online, 14,(1), 97-107. DOI: 10.17051/io.2015.03320 12.09.2018 tarihinde erişilmiştir.Daly, J. A. ve Miller, M. D. (1975). The Empirical Development of an Instrument to Measure Writing Apprehension. Research in the Teaching of English, 9(3), 242-249.Demir, C., Yapıcı, M. (2007). Ana Dili Olarak Türkçenin Öğretimi ve Sorunları. Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (2), 177-192.Demirel, Ö. (2005). Eğitim Sözlüğü. Ankara: Pagem A Yayıncılık.Erdem, A.R. ve Gözüküçük, M. (2013). İlköğretim 3. 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Türkçe Dersine Yönelik Motivasyonları ve Tutumları Arasındaki İlişki. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(2), 13-24.Fidan, M., Eren, A. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Türkçe Dersine Yönelik Tutum Görünümleri İle Eğitime İlişkin Motivasyonları Arasındaki İlişkiler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 480-493.Foulquié, P., Karakaya, C. (1994). Pedagoji Sözlüğü. İstanbul: Sosyal Yayınlar.Güneş, F. (2015). Etkinliklerle Hızlı Okuma ve Anlama. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.Jalongo, M. R., Hirsh, R. A. (2010). Understanding Reading Anxiety: New Insights from Neuroscience. Early Childhood Education Journal, 37 (6), 431-435.Kapar Kuvanç, B.E. (2008). Yaratıcı Yazma Tekniklerinin Öğrencilerin Türkçe Dersine İlişkin Tutumlarına Ve Türkçe Dersindeki Başarılarına Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi/Eğitim Bilimler Enstitüsü, İzmir.Karasakaloğlu, N. ve Saracaloğlu, A.S. (2009). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Türkçe Derslerine Yönelik Tutumları, Akademik Benlik Tasarımları ile Başarıları Arasındaki İlişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. 4 (1), 343-362.Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi (15. Bakı). Ankara: Nobel Yayınları.Kilinc, H.H., Yenen, E.T. (2016). Investigation of Students’ Reading Anxiety with Regards to Some Variables. International Journal of Higher Education,5 (1), 111-118.Kuşdemir, Y., Katrancı, M. (2016). Okumada Kaygı ve Anlama: Ana Fikri Bulamıyorum Öğretmenim!. Eğitim ve Bilim Dergisi, 41(183), 251-266. DOI:10.15390/EB.2016.4951 23.11.2017 tarihinde erişilmiştir.Külçe, C. 2005. İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü, Denizli.MEB (2009). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (1-5. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.MEB (2015). Türkçe Dersi Öğretim Programı (1-8. Sınıflar). Ankara.MEB (2017). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1-8. Sınıflar). Ankara.Melanlıoğlu, D. (2014). Üstbiliş Strateji Eğitiminin Ortaokul Öğrencilerinin Okuma Kaygılarına Etkisi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 39 (176), 107-119.Rachman, S. (2013). Anxiety. New York: Psychology Press.Senemoğlu, N. 2009. Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Kuramdan Uygulamaya. (14. basım). Ankara: Pegem Akademi.Sever, S. (1993). Türkçe Öğretiminde Uygulanan Tam Öğrenme Kuramı İlkelerinin, Öğrencilerin Okuduğunu Anlama Ve Yazılı Anlatım Becerilerindeki Erişiye Etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.Sevim, J. (2017). Stresinizi Sevin (1. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.Tan, Ş. (2005). Öğretimi Planlama ve Değerlendirme (8. Baskı). Ankara: Pegem A Yayınları.Yaman, H. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Genel Kaygı Düzeyleri, Yazma Kaygıları ve Türkçe Dersine Yönelik Tutumları Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 14 (3), 1111-1122.Yenihayat, S. (2007). İlköğretim Öğrencilerinin Matematik Kaygısı İle Öğretmen Tutumları Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi/Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.Yetgin, O. (2017). Ortaöğretim Öğrencilerinin Matematik Kaygısı ve Öğrenmeye İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adıyaman Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adıyaman.Yıldız, M., Ceyhan, S. (2016). İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Okuma ve Yazma Kaygılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(2), 1301-1316.

İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Kaygıları İle Türkçe Dersine Yönelik Tutumları Arasındaki İlişki (Kayseri İli Örneği)

Yıl 2019, Sayı: 51, 144 - 159, 27.07.2019

Öz

Bu çalışma,
ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okuma kaygılarını, Türkçe dersine yönelik
tutumlarını ve okuma kaygıları ile Türkçe dersine yönelik tutumları arasındaki
ilişkiyi ortaya koymaktadır. Araştırma birden fazla değişken arasındaki
ilişkinin incelenmesine dayalı olduğu için betimsel modellerden ilişkisel
tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma evreni 2017/2018 eğitim öğretim yılı
Kayseri il merkezinde öğrenim görmekte olan dördüncü sınıf öğrencilerinden
oluşmaktadır. Oranlı küme örnekleme yöntemiyle belirlenen örneklem
sosyo-ekonomik özelliklerine göre düşük-orta- iyi ve yüksek olmak üzere dört
ilkokuldan 556 ilkokul dördüncü sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada
veri toplama araçları olarak “Okuma Kaygı Ölçeği” ve “Türkçe Dersi Tutum Ölçeği”
kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler aritmetik ortalama, standart
sapma, frekans, yüzde ve pearson korelasyon katsayısı teknikleri ile analiz
edilmiştir.



Araştırma da elde edilen
sonuçlara göre ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okuma kaygıları ara sıra
düzeyinde olduğu, Türkçe dersine yönelik tutumlarında ise kararsız oldukları
tespit edilmiştir. Ayrıca ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okuma kaygıları
ile Türkçe dersine yönelik tutumları arasında negatif yönde orta düzeyde
(r=-,415) bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Yapılan araştırmadan elde edilen
sonuçlar doğrultusunda önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Altunkaya, H., (2017). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Dinleme ve Okuma Kaygıları. Education Sciences (NWSAES), 12(3): 107-121. DOI:10.12739/NWSA.2017.12.3.1C0672 18.01.2018 tarihinde erişilmiştir.Altunkaya, H. ve Erdem, İ. (2017). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Okuma Kaygıları ve Okuduğunu Anlama Becerileri. Sakarya University Journal of Education, 7(1), 59-77. Arslan, A. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Okuma Kaygıları ve Akademik Özyeterlik İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. E-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(3), 30-44.Ateş, M. (2008). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Düzeyleri ile Türkçe Dersine Karşı Tutumları ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişki (Doktora Tezi).Aytaş, G. (2005). Okuma Eğitimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(4), 461-470.Bağcı, H., İpekci, İ.E. (2016). Ortaokul Öğrencilerini Türkçe Dersine Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Turkish Studies, 11 (3), 405-422. DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9348 11.11.2017 tarihinde erişilmiştir.Baki, Y. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Okumaya İlişkin Kaygı ve Tutumlarının Okuma Alışkanlığı Üzerindeki Etkisi: Bir Yapısal Eşitlik Modellemesi. Eğitim ve Bilim, 42(191), 371-395Bıyıklı, C. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Türkçe Dersine Yönelik Tutumları ve Akademik Benlik Kavramları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 231-254.Bölükbaş, F. (2010), İlköğretim Öğrencilerinin Türkçe Dersine Yönelik Tutumlarının Başarı-Cinsiyet-Ailenin Eğitim Düzeyi Bağlamında Değerlendirilmesi. Turkish Studies, 5(3), 905-918.Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.Coşkun, E. (2002). Okumanın Hayatımızdaki Yeri Ve Okuma Sürecinin Oluşumu İle İlgili Yaklaşımlar. Türklük Bilimi Araştırmaları, 11, 231-244.Çeliktürk, Z., Yamaç, A. (2015). İlkokul ve Ortaokul Öğrencileri İçin Okuma Kaygısı Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İlköğretim Online, 14,(1), 97-107. DOI: 10.17051/io.2015.03320 12.09.2018 tarihinde erişilmiştir.Daly, J. A. ve Miller, M. D. (1975). The Empirical Development of an Instrument to Measure Writing Apprehension. Research in the Teaching of English, 9(3), 242-249.Demir, C., Yapıcı, M. (2007). Ana Dili Olarak Türkçenin Öğretimi ve Sorunları. Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (2), 177-192.Demirel, Ö. (2005). Eğitim Sözlüğü. Ankara: Pagem A Yayıncılık.Erdem, A.R. ve Gözüküçük, M. (2013). İlköğretim 3. 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Türkçe Dersine Yönelik Motivasyonları ve Tutumları Arasındaki İlişki. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(2), 13-24.Fidan, M., Eren, A. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Türkçe Dersine Yönelik Tutum Görünümleri İle Eğitime İlişkin Motivasyonları Arasındaki İlişkiler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 480-493.Foulquié, P., Karakaya, C. (1994). Pedagoji Sözlüğü. İstanbul: Sosyal Yayınlar.Güneş, F. (2015). Etkinliklerle Hızlı Okuma ve Anlama. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.Jalongo, M. R., Hirsh, R. A. (2010). Understanding Reading Anxiety: New Insights from Neuroscience. Early Childhood Education Journal, 37 (6), 431-435.Kapar Kuvanç, B.E. (2008). Yaratıcı Yazma Tekniklerinin Öğrencilerin Türkçe Dersine İlişkin Tutumlarına Ve Türkçe Dersindeki Başarılarına Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi/Eğitim Bilimler Enstitüsü, İzmir.Karasakaloğlu, N. ve Saracaloğlu, A.S. (2009). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Türkçe Derslerine Yönelik Tutumları, Akademik Benlik Tasarımları ile Başarıları Arasındaki İlişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. 4 (1), 343-362.Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi (15. Bakı). Ankara: Nobel Yayınları.Kilinc, H.H., Yenen, E.T. (2016). Investigation of Students’ Reading Anxiety with Regards to Some Variables. International Journal of Higher Education,5 (1), 111-118.Kuşdemir, Y., Katrancı, M. (2016). Okumada Kaygı ve Anlama: Ana Fikri Bulamıyorum Öğretmenim!. Eğitim ve Bilim Dergisi, 41(183), 251-266. DOI:10.15390/EB.2016.4951 23.11.2017 tarihinde erişilmiştir.Külçe, C. 2005. İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü, Denizli.MEB (2009). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (1-5. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.MEB (2015). Türkçe Dersi Öğretim Programı (1-8. Sınıflar). Ankara.MEB (2017). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1-8. Sınıflar). Ankara.Melanlıoğlu, D. (2014). Üstbiliş Strateji Eğitiminin Ortaokul Öğrencilerinin Okuma Kaygılarına Etkisi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 39 (176), 107-119.Rachman, S. (2013). Anxiety. New York: Psychology Press.Senemoğlu, N. 2009. Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Kuramdan Uygulamaya. (14. basım). Ankara: Pegem Akademi.Sever, S. (1993). Türkçe Öğretiminde Uygulanan Tam Öğrenme Kuramı İlkelerinin, Öğrencilerin Okuduğunu Anlama Ve Yazılı Anlatım Becerilerindeki Erişiye Etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.Sevim, J. (2017). Stresinizi Sevin (1. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.Tan, Ş. (2005). Öğretimi Planlama ve Değerlendirme (8. Baskı). Ankara: Pegem A Yayınları.Yaman, H. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Genel Kaygı Düzeyleri, Yazma Kaygıları ve Türkçe Dersine Yönelik Tutumları Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 14 (3), 1111-1122.Yenihayat, S. (2007). İlköğretim Öğrencilerinin Matematik Kaygısı İle Öğretmen Tutumları Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi/Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.Yetgin, O. (2017). Ortaöğretim Öğrencilerinin Matematik Kaygısı ve Öğrenmeye İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adıyaman Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adıyaman.Yıldız, M., Ceyhan, S. (2016). İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Okuma ve Yazma Kaygılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(2), 1301-1316.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Harun Dursun 0000-0003-2367-9274

Emine Gül Özenç 0000-0003-3161-4251

Yayımlanma Tarihi 27 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 17 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 51

Kaynak Göster

APA Dursun, H., & Özenç, E. G. (2019). İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Kaygıları İle Türkçe Dersine Yönelik Tutumları Arasındaki İlişki (Kayseri İli Örneği). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(51), 144-159.