Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Relationship Between Preservice Preschool Teachers' Emotional Intelligence Levels and Adjustment to University Life

Yıl 2019, Sayı: 52, 118 - 136, 27.10.2019
https://doi.org/10.21764/maeuefd.569593

Öz














The aim
of this study was to investigate the relationship between preschool teacher
candidates' emotional intelligence levels and their adjustment to university
life. In this study, a screening model was applied to examine the
relationship between the levels of emotional intelligence and the level of
adjustment to university life. The study group consisted of 425 preservice
preschool teacher in the Pre-School Education Department of two state and two
foundation universities in Istanbul province in 2018-2019 academic year.
“Schutte Emotional Intelligence Scale” and “Adjustment to University Life
Scale” were used as data collection tools. As a result of the study,
preschool teacher candidates' emotional intelligence and adjustment to
university life are high; It was found that there was a high level, positive
and significant relationship between levels of emotional intelligence and
level of adjustment to university life. While there was no significant
difference between preschool teacher candidates' emotional intelligence and
adjustment to university life according to gender variable (p> .05), it
was concluded that there was a significant difference in favor of 4th grade
teacher candidates according to the class level variable.


Kaynakça

  • Akar, H. ve Üstüner, M. (2017). Mediation role of self-efficacy perceptions in the relationship between emotional intelligence levels and social entrepreneurship traits of pre-service teachers. Journal of Education and Future, 12, 95-115.
  • Aktaş, Y. (1997). Üniversite öğrencilerinin uyum düzeylerinin incelenmesi: Uzunlamasına bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(13), 107-110.
  • Arlı, D., Altunay, E. ve Yalçınkaya, M. (2011). Öğretmen adaylarında duygusal zekâ, problem çözme ve akademik başarı ilişkisi. Akademik Bakış Dergisi, 25, 1-23.
  • Aslan, S. (2015). Üniversite Yaşamına Uyum Ölçeği’nin geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(4), 132-145.
  • Ayan, S., Soylu, Y., Bozdal, Ö. ve Alıncak, F. (2017). Investigation of emotional intelligence level of university students. European Journal of Physical Education and Sport Science, 3(5), 1-11. https://doi.org/10.5281/zenodo.569076
  • Bodur, G. (2018). Üniversite yaşamına uyum. 23.04.2019 tarihinde http://www.altinbas.edu.tr/Files/users/sks_user/%C3%9Cniversite%20Ya% C5%9Fam%C4%B1na%20Uyum.pdf adresinden erişildi.
  • Bülbül, T. ve Acar Güvendir, M. (2014). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin yükseköğretim yaşamına uyum düzeylerinin incelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 397-418. http://dx.doi.org/10.12973/jesr.2014.41.21
  • Clinciu, A. I. (2013). Adaptation and stress for the first year university students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 78, 718-722. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.04.382
  • Çalışandemir, F. ve Şahin Baltacı, H. (2017). Okul öncesi öğretmen adaylarının üniversiteye uyum düzeylerinin yordayıcıları olarak yaşam doyumu ve genel öz-yeterlik. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 229-249. https://doi.org/10.21764/maeuefd.319821
  • Diken, E. H. ve Aydoğdu, M. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının duygusal zekâları ile fen başarıları (genetik konusunda) arasındaki ilişki. Online Fen Eğitimi Dergisi, 3(1), 1-13.
  • Doğan Kılıç, E. ve Önen, Ö. (2009). Öğretmen adaylarının duygusal zekâ düzeyleri ve etik muhakeme yetenekleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 123-163.
  • Doğan, S. ve Şahin, F. (2007). Duygusal zekâ: tarihsel gelişimi ve örgütler için önemine kavramsal bir bakış. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 231-252.
  • Ekinci Vural, D. (2010). Okul öncesi öğretmen adaylarının duygusal zekaları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Education Sciences, 5(3), 972-980.
  • Engelberg, E. and Sjöberg, L. (2004). Emotional intelligence, affect intensity, and social adjustment. Personality and İndividual Differences, 37(3), 533-542. https://doi.org/10.1016/j.paid.2003.09.024
  • Erdoğan, S., Şanlı, H. S. ve Bekir, H. Ş. (2005). Gazi Üniversitesi, eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum durumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 479-496.
  • Ergin, B., Kaynak, K. B., Pınarcık, Ö. ve Arslan, E. (2013). Okul öncesi öğretmen adaylarının duygusal zekâları ve yaşam doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 35-42.
  • Goleman, D. (2018). Duygusal zeka neden IQ’dan daha önemlidir? (B. Seçkin Yüksel, Çev. Ed.). İstanbul: Varlık. (Orijinal basım tarihi: 1995)
  • Göçet, E. (2006). Üniversite öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri ile stresle başa çıkma tutumları arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Güler, M. (2015). Öğretmen adaylarının öz düzenleme becerilerinin; duygusal zekaları, epistemolojik inançları ve bazı değişkenler açısından incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Gürşimşek, I., Ekinci Vural, D. ve Selçioğlu Demirsöz, E. (2008). Öğretmen adaylarının duygusal zekâları ile iletişim becerileri arasındaki ilişki. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 1-11.
  • Hedlund, J. and Sternberg, R. J. (2000). Too many intelligence? Integrating social, emotional, and practical intelligence. R. Bar-On ve J. D. A. Parker (Ed.), The handbook of emotional intelligence içinde (ss. 136-167). USA: Jossey-Bass.
  • Herguner, S. (2017). Prospective EFL Teachers' emotional ıntelligence and tablet computer use and literacy. Turkish Online Journal of Educational Technology- TOJET, 16(4), 56-64.
  • Humphrey, N., Curran, A., Morris, E., Farrell, P. and Woods, K. (2007) Emotional intelligence and education: A critical review. Educational Psychology, 27(2), 235- 254. https://doi.org/10.1080/01443410601066735
  • Ishak, N. A., Jdaitawi, M., Ibrahim, Y. S. and Mustafa, F. (2011). Moderating effect of gender and age on the relationship between emotional intelligence with social and academic adjustment among first year university students. International Journal of Psychological Studies, 3(1), 78-89. https://doi.org/10.5539/ijps.v3n1p78
  • Jdaitawi, M. T., Ishak, N. A., Taamneh, M. A., Gharaibeh, M. N. and Rababah, L. M. (2011). Emotional intelligence in modifying social and academic adjustment among first year university students in North Jordan. International Journal of Psychological Studies, 3(2), 135. https://doi.org/10.5539/ijps.v3n2p135
  • Jung, H. J. and Cho Chung, H. I. (2012). Effects of self-esteem, emotional intelligence and social support on college adjustment in first year nursing college students. Journal of Korean Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing, 21(3), 188-196. https://doi.org/10.12934/jkpmhn.2012.21.3.188
  • Kaba, I. ve Keklik, I. (2016). Öğrencilerin üniversite yaşamına uyumlarında psikolojik dayanıklılık ve psikolojik belirtiler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 98-113.
  • Karabulutlu, E. Y., Yılmaz, S. ve Yurttaş, A. (2011). Öğrencilerin duygusal zekâ düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 2(2), 75-79.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kayserili, T. (2009). Okul öncesi öğretmenleri ve öğretmen adaylarının duygusal zekaları ile okul öncesi öğretmenliğine ilişkin tutumlarının incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Keskin, H., Akgün, A. E. ve Yılmaz, S. (2013). Örgütlerde duygusal zeka ve duygusal yetenekler çalışma ortamında duyguların akıllıca yönetimi. İstanbul: Der.
  • Konrad, S. ve Hendl, C. (2003). Başarılı ve mutlu bir hayat için duygularla güçlenmek (EQ). (M. Taştan, Çev.). İstanbul: Hayat.
  • Maboçoğlu, F. (2006). Duygusal zeka ve duygusal zekanın gelişimine katkıda bulunan etkenler (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Mercan, Ç. S. ve Yıldız, S. (2011). Eğitim fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyum düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. HAYEF: Journal of Education, 8(2), 135-154.
  • Mohanty, A. and Das, G. P. (2017). An interaction effect of emotional intelligence & gender on student’s adaptation to college environment. Executive Editor, 8(2), 2258. https://doi.org/10.5958/0976-5506.2017.00122.X
  • Özdemir, M. ve Dilekmen, M. (2016). Eğitim fakültesi öğrencilerinin duygusal zeka ve yaşam doyumlarının incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 6(1), 98-113. http://dx.doi.org/10.19126/suje.66890
  • Öztemel, K. (2010). Teknik eğitim fakültesi öğrencilerinin uyum düzeylerinin incelenmesi. Politeknik Dergisi, 13(4), 319-325. http://dx.doi.org/10.2339/2010.13.4
  • Öztürk, A. ve Deniz, M. E. (2008). Okul öncesi öğretmenlerin duygusal zeka yetenekleri, iş doyumları ve tükenmişlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim-Online, 7(3), 578-599.
  • Park, H. T. (2014). A study on the effect of emotional intelligence on adjustment to college life in first year nursing college students. Journal of the Korea Academia- Industrial cooperation Society, 15(3), 1576-1583. https://doi.org/10.5762/KAIS.2014.15.3.1576
  • Perera, H. N. and DiGiacomo, M. (2015). The role of trait emotional intelligence in academic performance during the university transition: An integrative model of mediation via social support, coping, and adjustment. Personality and Individual Differences, 83, 208-213. https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.04.001
  • Prayitno, S. H., Suwarsono, S. and Siswono, T. Y. E. (2018). The profile of conceptual comprehension of pre-service teacher in the mathematical problem solving with low emotional intelligence. Journal of Physics: Conference Series, 983(1), 1-5. https://doi.org/10.1088/1742-6596/983/1/012089
  • Rawat, A. (2017). A study of the relationship between the emotional intelligence and self-actualization of B. ed teacher trainees. Indian Journal of Research, 6(2), 210- 212. https://doi.org/10.15373/22501991 Salovey, P. and Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185-211. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
  • Sevinç, G. (2016). Güvenli bağlanma düzeyi ve benlik kurguları ile üniversiteye yeni başlayan öğrencilerin uyumu arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Shamionov, R. M., Grigoryeva, M. V. and Grigoryev, A. V. (2014). Influence of beliefs and motivation on social-psychological adaptation among university students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 112, 323-332. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.1171
  • Shapiro, L. E. (1999). Yüksek EQ’lu bir çocuk yetiştirmek anne-babalar için duygusal zeka rehberi. (Ü. Kartal, Çev.). İstanbul: Varlık. (Orijinal basım tarihi: 1997) Singh, T. K., Pandey, P., Mahajan, A. and Kaushik, S (2017). Personality, adjustment and emotional intelligence of college going graduates. Indian Journal of Health and Wellbeing, 8(5), 352-355.
  • Sjöberg, L. (2001). Emotional intelligence and life adjustment: A validation study. Sweden: Center for Economic Psychology Stockholm School of Economics, 1-14.
  • Sülek Şanlı, G. (2015). Üniversite öğrencilerinin psikososyal gelişim düzeyinin üniversiteye uyumla ilişkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Tatar, A., Tok, S. ve Saltukoğlu, G. (2011). Gözden geçirilmiş Schutte Duygusal Zekâ Ölçeği’nin Türkçe'ye uyarlanması ve psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Klinik Psikofarmakoloji Bülteni, 21(4), 325-338. https://doi.org/10.5455/bcp.20110624015920
  • Titrek, O. (2011). IQ’dan EQ’ya duyguları zekice yönetme. Ankara: Pegem.
  • Toktamışoğlu, M. (2003). Aklın öteki sesi duygusal zekayla başarı. İstanbul: Kapital.
  • Tuğrul, C. (1999). Duygusal zeka. Klinik Psikiyatri, 1, 12-20.
  • Tunalı Özdemir, A. (2008). Okul öncesi öğretmen adaylarının müzik yeterlilikleri ile duygusal zeka düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Ünlü, B., Ezberci Çevik, E. ve Kurnaz, M. A. (2016). Okul öncesi öğretmen adaylarının duygusal zekâlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2425-2438.
  • Yelkikalan, N. (2006). 21. yüzyılda girişimcinin yeni özelliği duygusal zeka. 20.04.2019 tarihinde http://acikerisim.lib.comu.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/COMU/979 /Nazan_Yelkikalan_Makale.pdf?sequence=1&isAllowed=y adresinden erişilmiştir.
  • Yıldızbaş, F. (2017). The relationship between teacher candidates' emotional intelligence level, leadership styles and their academic success. Eurasian Journal of Educational Research, 67, 215-231.
  • Yılmaz, M. ve Şahin, Ş. (2004). Okul öncesi öğretmen adaylarının duygusal zeka düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. XII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. Malatya.
  • Yüksek Özdemir, A. ve Özdemir, A. (2007). Duygusal zeka ve çatışma yönetimi stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi üniversitede çalışan akademik ve idari personel üzerine uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18, 393-410.

Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Duygusal Zeka Düzeyleri İle Üniversite Yaşamına Uyumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2019, Sayı: 52, 118 - 136, 27.10.2019
https://doi.org/10.21764/maeuefd.569593

Öz





Bu araştırmada, okul öncesi öğretmen adaylarının
duygusal zeka düzeyleri ile üniversite yaşamına uyumları arasındaki ilişkinin
incelenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca, okul öncesi öğretmen adaylarının duygusal
zeka ve üniversite yaşamına uyum düzeylerinin demografik özelliklerine
(cinsiyet ve sınıf düzeyi) göre farklılaşıp farklılaşmadığının incelenmesi
amaçlanmıştır. Çalışmada, okul öncesi öğretmen adaylarının duygusal zeka
düzeyleri ile üniversite yaşamına uyum düzeyleri arasındaki ilişkiyi
incelemek amacıyla tarama modeli uygulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu,
İstanbul ilinde yer alan iki devlet ve iki vakıf üniversitesinin Okul Öncesi
Eğitimi Anabilim Dalı’nda öğrenim gören 1. ve 4. Sınıf toplam 425 okul öncesi
öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak
amacıyla “Kişisel Bilgi Formu”, “Schutte Duygusal Zeka Ölçeği” ve “Üniversite
Yaşamına Uyum Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, okul öncesi
öğretmen adaylarının duygusal zekaları ve üniversite yaşamına uyumlarının
yüksek düzeyde olduğu; duygusal zeka düzeyleri ile üniversite yaşamına uyum
düzeyleri arasında yüksek düzeyde, pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu
tespit edilmiştir. Okul öncesi öğretmen adaylarının duygusal zeka ve
üniversite yaşamına uyum düzeyleri cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir
farklılık göstermezken (p>.05), sınıf düzeyi değişkenine göre 4. Sınıf
öğretmen adayları lehine anlamlı farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır.


Kaynakça

  • Akar, H. ve Üstüner, M. (2017). Mediation role of self-efficacy perceptions in the relationship between emotional intelligence levels and social entrepreneurship traits of pre-service teachers. Journal of Education and Future, 12, 95-115.
  • Aktaş, Y. (1997). Üniversite öğrencilerinin uyum düzeylerinin incelenmesi: Uzunlamasına bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(13), 107-110.
  • Arlı, D., Altunay, E. ve Yalçınkaya, M. (2011). Öğretmen adaylarında duygusal zekâ, problem çözme ve akademik başarı ilişkisi. Akademik Bakış Dergisi, 25, 1-23.
  • Aslan, S. (2015). Üniversite Yaşamına Uyum Ölçeği’nin geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(4), 132-145.
  • Ayan, S., Soylu, Y., Bozdal, Ö. ve Alıncak, F. (2017). Investigation of emotional intelligence level of university students. European Journal of Physical Education and Sport Science, 3(5), 1-11. https://doi.org/10.5281/zenodo.569076
  • Bodur, G. (2018). Üniversite yaşamına uyum. 23.04.2019 tarihinde http://www.altinbas.edu.tr/Files/users/sks_user/%C3%9Cniversite%20Ya% C5%9Fam%C4%B1na%20Uyum.pdf adresinden erişildi.
  • Bülbül, T. ve Acar Güvendir, M. (2014). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin yükseköğretim yaşamına uyum düzeylerinin incelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 397-418. http://dx.doi.org/10.12973/jesr.2014.41.21
  • Clinciu, A. I. (2013). Adaptation and stress for the first year university students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 78, 718-722. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.04.382
  • Çalışandemir, F. ve Şahin Baltacı, H. (2017). Okul öncesi öğretmen adaylarının üniversiteye uyum düzeylerinin yordayıcıları olarak yaşam doyumu ve genel öz-yeterlik. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 229-249. https://doi.org/10.21764/maeuefd.319821
  • Diken, E. H. ve Aydoğdu, M. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının duygusal zekâları ile fen başarıları (genetik konusunda) arasındaki ilişki. Online Fen Eğitimi Dergisi, 3(1), 1-13.
  • Doğan Kılıç, E. ve Önen, Ö. (2009). Öğretmen adaylarının duygusal zekâ düzeyleri ve etik muhakeme yetenekleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 123-163.
  • Doğan, S. ve Şahin, F. (2007). Duygusal zekâ: tarihsel gelişimi ve örgütler için önemine kavramsal bir bakış. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 231-252.
  • Ekinci Vural, D. (2010). Okul öncesi öğretmen adaylarının duygusal zekaları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Education Sciences, 5(3), 972-980.
  • Engelberg, E. and Sjöberg, L. (2004). Emotional intelligence, affect intensity, and social adjustment. Personality and İndividual Differences, 37(3), 533-542. https://doi.org/10.1016/j.paid.2003.09.024
  • Erdoğan, S., Şanlı, H. S. ve Bekir, H. Ş. (2005). Gazi Üniversitesi, eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum durumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 479-496.
  • Ergin, B., Kaynak, K. B., Pınarcık, Ö. ve Arslan, E. (2013). Okul öncesi öğretmen adaylarının duygusal zekâları ve yaşam doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 35-42.
  • Goleman, D. (2018). Duygusal zeka neden IQ’dan daha önemlidir? (B. Seçkin Yüksel, Çev. Ed.). İstanbul: Varlık. (Orijinal basım tarihi: 1995)
  • Göçet, E. (2006). Üniversite öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri ile stresle başa çıkma tutumları arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Güler, M. (2015). Öğretmen adaylarının öz düzenleme becerilerinin; duygusal zekaları, epistemolojik inançları ve bazı değişkenler açısından incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Gürşimşek, I., Ekinci Vural, D. ve Selçioğlu Demirsöz, E. (2008). Öğretmen adaylarının duygusal zekâları ile iletişim becerileri arasındaki ilişki. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 1-11.
  • Hedlund, J. and Sternberg, R. J. (2000). Too many intelligence? Integrating social, emotional, and practical intelligence. R. Bar-On ve J. D. A. Parker (Ed.), The handbook of emotional intelligence içinde (ss. 136-167). USA: Jossey-Bass.
  • Herguner, S. (2017). Prospective EFL Teachers' emotional ıntelligence and tablet computer use and literacy. Turkish Online Journal of Educational Technology- TOJET, 16(4), 56-64.
  • Humphrey, N., Curran, A., Morris, E., Farrell, P. and Woods, K. (2007) Emotional intelligence and education: A critical review. Educational Psychology, 27(2), 235- 254. https://doi.org/10.1080/01443410601066735
  • Ishak, N. A., Jdaitawi, M., Ibrahim, Y. S. and Mustafa, F. (2011). Moderating effect of gender and age on the relationship between emotional intelligence with social and academic adjustment among first year university students. International Journal of Psychological Studies, 3(1), 78-89. https://doi.org/10.5539/ijps.v3n1p78
  • Jdaitawi, M. T., Ishak, N. A., Taamneh, M. A., Gharaibeh, M. N. and Rababah, L. M. (2011). Emotional intelligence in modifying social and academic adjustment among first year university students in North Jordan. International Journal of Psychological Studies, 3(2), 135. https://doi.org/10.5539/ijps.v3n2p135
  • Jung, H. J. and Cho Chung, H. I. (2012). Effects of self-esteem, emotional intelligence and social support on college adjustment in first year nursing college students. Journal of Korean Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing, 21(3), 188-196. https://doi.org/10.12934/jkpmhn.2012.21.3.188
  • Kaba, I. ve Keklik, I. (2016). Öğrencilerin üniversite yaşamına uyumlarında psikolojik dayanıklılık ve psikolojik belirtiler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 98-113.
  • Karabulutlu, E. Y., Yılmaz, S. ve Yurttaş, A. (2011). Öğrencilerin duygusal zekâ düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 2(2), 75-79.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kayserili, T. (2009). Okul öncesi öğretmenleri ve öğretmen adaylarının duygusal zekaları ile okul öncesi öğretmenliğine ilişkin tutumlarının incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Keskin, H., Akgün, A. E. ve Yılmaz, S. (2013). Örgütlerde duygusal zeka ve duygusal yetenekler çalışma ortamında duyguların akıllıca yönetimi. İstanbul: Der.
  • Konrad, S. ve Hendl, C. (2003). Başarılı ve mutlu bir hayat için duygularla güçlenmek (EQ). (M. Taştan, Çev.). İstanbul: Hayat.
  • Maboçoğlu, F. (2006). Duygusal zeka ve duygusal zekanın gelişimine katkıda bulunan etkenler (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Mercan, Ç. S. ve Yıldız, S. (2011). Eğitim fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyum düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. HAYEF: Journal of Education, 8(2), 135-154.
  • Mohanty, A. and Das, G. P. (2017). An interaction effect of emotional intelligence & gender on student’s adaptation to college environment. Executive Editor, 8(2), 2258. https://doi.org/10.5958/0976-5506.2017.00122.X
  • Özdemir, M. ve Dilekmen, M. (2016). Eğitim fakültesi öğrencilerinin duygusal zeka ve yaşam doyumlarının incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 6(1), 98-113. http://dx.doi.org/10.19126/suje.66890
  • Öztemel, K. (2010). Teknik eğitim fakültesi öğrencilerinin uyum düzeylerinin incelenmesi. Politeknik Dergisi, 13(4), 319-325. http://dx.doi.org/10.2339/2010.13.4
  • Öztürk, A. ve Deniz, M. E. (2008). Okul öncesi öğretmenlerin duygusal zeka yetenekleri, iş doyumları ve tükenmişlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim-Online, 7(3), 578-599.
  • Park, H. T. (2014). A study on the effect of emotional intelligence on adjustment to college life in first year nursing college students. Journal of the Korea Academia- Industrial cooperation Society, 15(3), 1576-1583. https://doi.org/10.5762/KAIS.2014.15.3.1576
  • Perera, H. N. and DiGiacomo, M. (2015). The role of trait emotional intelligence in academic performance during the university transition: An integrative model of mediation via social support, coping, and adjustment. Personality and Individual Differences, 83, 208-213. https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.04.001
  • Prayitno, S. H., Suwarsono, S. and Siswono, T. Y. E. (2018). The profile of conceptual comprehension of pre-service teacher in the mathematical problem solving with low emotional intelligence. Journal of Physics: Conference Series, 983(1), 1-5. https://doi.org/10.1088/1742-6596/983/1/012089
  • Rawat, A. (2017). A study of the relationship between the emotional intelligence and self-actualization of B. ed teacher trainees. Indian Journal of Research, 6(2), 210- 212. https://doi.org/10.15373/22501991 Salovey, P. and Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185-211. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
  • Sevinç, G. (2016). Güvenli bağlanma düzeyi ve benlik kurguları ile üniversiteye yeni başlayan öğrencilerin uyumu arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Shamionov, R. M., Grigoryeva, M. V. and Grigoryev, A. V. (2014). Influence of beliefs and motivation on social-psychological adaptation among university students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 112, 323-332. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.1171
  • Shapiro, L. E. (1999). Yüksek EQ’lu bir çocuk yetiştirmek anne-babalar için duygusal zeka rehberi. (Ü. Kartal, Çev.). İstanbul: Varlık. (Orijinal basım tarihi: 1997) Singh, T. K., Pandey, P., Mahajan, A. and Kaushik, S (2017). Personality, adjustment and emotional intelligence of college going graduates. Indian Journal of Health and Wellbeing, 8(5), 352-355.
  • Sjöberg, L. (2001). Emotional intelligence and life adjustment: A validation study. Sweden: Center for Economic Psychology Stockholm School of Economics, 1-14.
  • Sülek Şanlı, G. (2015). Üniversite öğrencilerinin psikososyal gelişim düzeyinin üniversiteye uyumla ilişkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Tatar, A., Tok, S. ve Saltukoğlu, G. (2011). Gözden geçirilmiş Schutte Duygusal Zekâ Ölçeği’nin Türkçe'ye uyarlanması ve psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Klinik Psikofarmakoloji Bülteni, 21(4), 325-338. https://doi.org/10.5455/bcp.20110624015920
  • Titrek, O. (2011). IQ’dan EQ’ya duyguları zekice yönetme. Ankara: Pegem.
  • Toktamışoğlu, M. (2003). Aklın öteki sesi duygusal zekayla başarı. İstanbul: Kapital.
  • Tuğrul, C. (1999). Duygusal zeka. Klinik Psikiyatri, 1, 12-20.
  • Tunalı Özdemir, A. (2008). Okul öncesi öğretmen adaylarının müzik yeterlilikleri ile duygusal zeka düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Ünlü, B., Ezberci Çevik, E. ve Kurnaz, M. A. (2016). Okul öncesi öğretmen adaylarının duygusal zekâlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2425-2438.
  • Yelkikalan, N. (2006). 21. yüzyılda girişimcinin yeni özelliği duygusal zeka. 20.04.2019 tarihinde http://acikerisim.lib.comu.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/COMU/979 /Nazan_Yelkikalan_Makale.pdf?sequence=1&isAllowed=y adresinden erişilmiştir.
  • Yıldızbaş, F. (2017). The relationship between teacher candidates' emotional intelligence level, leadership styles and their academic success. Eurasian Journal of Educational Research, 67, 215-231.
  • Yılmaz, M. ve Şahin, Ş. (2004). Okul öncesi öğretmen adaylarının duygusal zeka düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. XII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. Malatya.
  • Yüksek Özdemir, A. ve Özdemir, A. (2007). Duygusal zeka ve çatışma yönetimi stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi üniversitede çalışan akademik ve idari personel üzerine uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18, 393-410.
Toplam 57 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hilal Yılmaz 0000-0002-4594-3155

Rengin Zembat

Yayımlanma Tarihi 27 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 24 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 52

Kaynak Göster

APA Yılmaz, H., & Zembat, R. (2019). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Duygusal Zeka Düzeyleri İle Üniversite Yaşamına Uyumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(52), 118-136. https://doi.org/10.21764/maeuefd.569593

Cited By