Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uzmanların Pısa ve Tımms Sınavlarının Eğitim Politika ve Programlarına Etkisine İlişkin Görüşleri

Yıl 2019, Sayı: 52, 287 - 319, 27.10.2019
https://doi.org/10.21764/maeuefd.599615

Öz

Araştırmanın amacı uzmanların PISA ve TIMMS
sınavlarına, bu sınavların eğitim politikalarına ve öğretim programlarına
etkisine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırma kapsamında PISA ve TIMMS
sınavlarının içeriğine, sorularına, çeviri ve uygulama süreçlerine; ülkelerin
sınavlardaki başarı durumları; sınav sonuçlarının eğitim sistemleri üzerinde
baskı oluşturma durumları ve eğitim politika ve öğretim programlarını etkileme
durumlarına ilişkin akademisyen ve uzmanların görüşleri alınmıştır. Ayrıca katılımcılardan
sonuçlar doğrultusunda alınması gereken önlemlere ilişkin öneriler sunmaları istenmiştir.
Araştırmanın çalışma grubu PISA ve TIMMS sınavları üzerine araştırmaları olan
beş akademisyen ile sınavların uygulama süreçlerinde görev alan beş uzman olmak
üzere, toplam 10 kişiden oluşmaktadır. Araştırma verileri, araştırmacılar
tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir.
Görüşme formuyla elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırma
sonucunda, akademisyen ve uzmanların sınavların içerik ve kapsamının öğretim
programlarına uygun olduğu, sonuçların eğitim sistemlerine ışık tuttuğu fakat
eğitim sistemlerinin başarı durumunu yargılamak için tek başına yeterli
olmadığı ve sonuçların Türk eğitim sistemi üzerinde olumlu yönde bir baskı
oluşturmadığı konusunda büyük oranda fikir birliğinde oldukları belirlenmiştir.
Sınavların çeviri ve adaptasyon süreçlerine, sonuçlardan faydalanma, sınav
sonuçları ile eğitim politikaları arasında ilişki kurma ve sınav sonuçlarının
gelecek eğitim politikalarını etkileme durumuna ilişkin görüş ayrılıkları
olduğu belirlenmiştir.



Anahtar Sözcükler: PISA,
TIMMS, eğitim politikaları, öğretim programı

Kaynakça

  • Ababneh, E., Al-Tweissi, A. & Abulibdeh, K. (2016) TIMSS and PISA impact – the case of Jordan, Research Papers in Education, 31:5, 542-555, DOI: 10.1080/02671522.2016.1225350
  • Anagün, Ş. S. (2011). PISA 2006 sonuçlarına göre öğretme-öğrenme süreci değişkenlerinin öğrencilerin fen okuryazarlıklarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 36(162). 84-102.
  • Baird, J. A., Johnson, S., Hopfenbeck, T. N., Isaacs, T., Sprague, T., Stobart, G., & Yu, G. (2016). On the supranational spell of PISA in policy. Educational Research, 58(2), 121-138.
  • Berberoğlu, G., & Kalender, İ. (2005). Öğrenci başarısının yıllara, okul türlerine, bölgelere göre incelenmesi: ÖSS ve PISA analizi. Journal of Educational Sciences & Practices, 4(7). 21-35
  • Eğitim Reformu Girişimi (2010). PISA 2009 Sonuçlarına İlişkin Değerlendirme. Erişim:www.erg.sabanciu niv.edu.
  • Eğitim Reformu Girişimi (2017). PISA 2015: Genel Bulgular ve Eğilimler.
  • Gürsakal, S. (2012). PISA 2009 öğrenci başari düzeylerini etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(1), 441-452.
  • İlgün Dibek, M., Yalçın, S., & Yavuz, H. Ç. (2016). Matematik Okuryazarlığı ile Bilgi ve İletişim Teknolojileri Kullanım Becerileri Arasındaki İlişki: PISA 2012. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3). 39-58.
  • Önder, R. & Gelbal, S. (2016) PISA 2012 sonuçlarına göre matematik öz-yeterlik ve kaygı puanlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(3), 271-278.
  • Simola, H. (2005). The Finnish miracle of PISA: Historical and sociological remarks on teaching and teacher education. Comparative Education, 41(4), 455-470.
  • Tan, C. (2019). PISA and education reform in Shanghai. Critical Studies in Education, 60(3), 391-406.
  • TEDMEM (2017). PISA’nın dönüşümü.
  • Tienken, C. H. (2016). PISA Is Coming!. Kappa Delta Pi Record, 52(3), 112-115.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eda Gürlen 0000-0002-1719-9840

Abdul Samet Demirkaya 0000-0001-6704-3898

Nuri Doğan 0000-0001-6274-2016

Yayımlanma Tarihi 27 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 1 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 52

Kaynak Göster

APA Gürlen, E., Demirkaya, A. S., & Doğan, N. (2019). Uzmanların Pısa ve Tımms Sınavlarının Eğitim Politika ve Programlarına Etkisine İlişkin Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(52), 287-319. https://doi.org/10.21764/maeuefd.599615

Cited By









Türkçe Eğitiminde Beceri Temelli Sorular
Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi
https://doi.org/10.17152/gefad.1072936