Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ VE MATEMATİK TUTUMUNUN MATEMATİK BAŞARISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK BİR YOL ANALİZİ ÇALIŞMASI

Yıl 2022, Sayı: 62, 86 - 104, 01.05.2022
https://doi.org/10.21764/maeuefd.818887

Öz

Bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin problem çözme becerileri ve matematik tutumlarının matematik başarıları üzerindeki etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Problem çözme becerisi ve matematik tutumunun matematik başarısı üzerindeki doğrudan ve dolaylı etkilerin hesaplanması da araştırılan bir diğer konudur. Çalışma nicel yöntemli, tarama modeliyle tasarlanmıştır. Araştırma, Türkiye’nin Akdeniz Bölgesinde bulunan bir ildeki ortaokullar arasından basit seçkisiz örnekleme yöntemiyle seçilmiş 2019-2020 bahar döneminde öğrenim gören 482 (252 kız ve 230 erkek) ortaokul öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak ortaokul öğrencilerine “Kişisel Bilgi Formu”, “Problem Çözme Becerisine Yönelik Algı Ölçeği” ve “Matematik Tutum Ölçeği” uygulanmıştır. Verilerin analizinde korelasyon ve yol analizi yöntemleri kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda ortaokul öğrencilerinin problem çözme becerileri ve matematik tutumları ile matematik başarısı arasında pozitif yönde anlamlı bir etki belirlenmiştir. Ayrıca, problem çözme becerisinin, matematik tutumu ve matematik başarısını doğrudan ve dolaylı bir şekilde etkilediği belirlenmiştir. Çalışmada elde edilen bulgular çerçevesinde ileride bu alanda çalışacak araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Al Shabibi, A. A., & Alkharusi, H. (2018). Mathematical problem-solving and metacognitive skills of 5th grade students as a function of gender and level of academic achievement. Cypriot Journal of Educational Sciences, 13(2), 385–395.
  • Alkan, H., Bukova Güzel, E., & Elçi, A. N. (2004). Öğrencilerin matematiğe yönelik tutumlarında matematik öğretmenlerinin üstlendiği rollerin belirlenmesi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya, s. 1-16.
  • Altun, M., & Arslan, Ç. (2006). İlköğretim öğrencilerinin problem çözme stratejilerini öğrenmeleri üzerine bir çalışma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 1–21.
  • Amalia, E., Surya, E., & Syahputra, E. (2017). The effectiveness of using problem based learning (PBL) in mathematics problem solving ability for junior high school students. IJARIIE, 3(2), 3402-3406.
  • Aşkar, P. (1986). Matematik dersine yönelik tutumu ölçen likert tipi bir ölçeğin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 11(62), 31-36.
  • Babakhani, N. (2011). The effect of teaching the cognitive and meta-cognitive strategies (self-instruction procedure) on verbal math problem-solving performance of primary school students with verbal problem- solving difficulties. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 15(1), 563-570.
  • Bakırcıoğlu, R. (2006). Ansiklopedik psikoloji sözlüğü. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Baykul, Y. (2014). İlkokulda matematik öğretimi (12. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Burns, M. (1995). Writing in math class: A resource for grades 2–8, math solutions. CA: Sausalito.
  • Burns, M. (2007). About teaching mathematics: A K-8 resource, math solutions. CA: Sausalito.
  • Can, A. (2013). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ekici, D. İ. ve Balım, A. G. (2013). Ortaokul öğrencileri için problem çözme becerilerine yönelik algı ölçeği: geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, X(I), 67-86.
  • Esat, A., Coşkuntuncel, O., & İnandı, Y. (2011). Ortaöğretim on ikinci sınıf öğrencilerinin matematik dersine karşı tutumları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 50–58.
  • Gelbal, S. (1991). Problem çözme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 167-173.
  • Hendriana, H., Johanto, T., & Sumarmo, U. (2018). The role of problem-based learning to ımprove students’ mathematical problem-solving ability and self confidence. Journal on Mathematics Education, 9(2), 291-300.
  • Jacinto, H., Carreira, S., & Mariotti, M. A. (2016). Mathematical problem solving with technology beyond the classroom: The use of unconventional tools and methods. 40th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 3, 27–34. Szeged, Hungary: PME.: International Group for the Psychology of Mathematics Education.
  • Jacobs, V. R. & Ambrose, R. C. (2009). ‘Making the most of story problems’. Journal of Teaching Children Mathematics, 15(5), 260–266.
  • Karadağ, E., Baloğlu, N. ve Küçük, E. (2010). Yönetici denetimi algısının öğretmenlerin mesleki motivasyon düzeyine etkisi: Bir path analizi çalışması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 417-437.
  • Keskin, S. (1998). Path (İz) katsayıları ve path analizi. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kocakaya, S. (2008). Lise öğrencilerinin fizik dersindeki başarılarını etkileyen etmenler arasındaki ilişkilerin path analizi tekniği ile incelenmesi. (Yayımlanmış Doktora Tezi). Dicle Üniversitesi, Diyarbakır.
  • Korkut, F. (2002). Lise öğrencilerinin problem çözme becerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 177-184.
  • Köklü, N., Büyüköztürk Ş., & Bökeoğlu, Ö.Ç. (2006). Sosyal bilimler için istatistik. Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • Lipnevich, A. A., Preckel, F., & Krumm, S. (2016). Mathematics attitudes and their unique contribution to achievement: Going over and above cognitive ability and personality. Learning and Individual Differences, 47(1), 70-79.
  • Ma, X. & Kishor, N. (1997). Assessing the relationship between attitude toward mathematics and achievement in mathematics: A meta-analysis. Journal for Research in Mathematics Education, 28(1), 27–47.
  • McLeod, D. B. (1994). Research on Affect and mathematics learning in the JRME: 1970 to the present. Journal for Research in Mathematics Education, 25(6), 637.
  • Mohd, N., Mahmood, T. F. P. T., & Ismail, M. N. (2011). Factors that influence students in mathematics achievement. International Journal of Academic Research, 3(3), 49-54.
  • Montague, M. (2006). Math problem solving for middle school students with disabilities. Research report of the Access Centre: Improving outcomes for All Students K-8. [Online] http://www.k8accesscenter.org/default.asp [2006, Oct 14].
  • Özsoy, G. (2005). Problem çözme becerisi ile matematik başarısı arasındaki ilişki. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 179–190.
  • Petersen, B., McAuliffe, S., & Vermeulen, C. (2017). Writing and mathematical problem solving in Grade 3. South African Journal of Childhood Education, 7(1), 1–9.
  • Phonapichat, P., Wongwanich, S., & Sujiva, S. (2014). An analysis of elementary school students’ difficulties in mathematical problem solving. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116(1), 3169-3174.
  • Saracaloğlu, A. S., Serin, O., & Bozkurt, N. (2001). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü öğrencilerinin problem çözme becerileri ile başarıları arasındaki ilişki. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(1), 121-134.
  • Schoenfeld, A. H. (2014). Mathematical problem solving. Amsterdam: Elsevier.
  • Soni, A. & Kumari, S. (2017). The role of parental math anxiety and math attitude in their children’s math achievement. International Journal of Science and Mathematics Education, 15(2), 331-347.
  • Suhr, D. (2008). Step your way through path analysis. Western Users of SAS Software Conference Proceedings. 15.08.2019. Retrieved from, www.wuss.org/ proceedings 08/08WUSS%20Proceedings/papers/pos/pos04.pdf.
  • Şengül, S. & Tükenmez, S. Ö. (2009). The effects of dramatization method on elementary school students’ levels of maths attidutes and achivements. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 2131–2135.
  • Tuncer, M., Berkant, H. ve Doğan, Y. (2015). İngilizce dersine yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 13-26.
  • Turgut, M. F. (1978). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Nüve Matbaası.
  • Türnüklü, E. B. & Yeşildere, S. (2005). Problem, problem çözme ve eleştirel düşünme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 107–123.
  • Yılmaz, Ö. & Tuncer, M. (2016). Ortaokul öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutum ve kaygılarına ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 47-64.
  • Yücel, Z. & Koç, M. (2011). İlköğretim öğrencilerinin matematik dersine karşı tutumlarının başarı düzeylerini yordama gücü ile cinsiyet arasındaki ilişki. İlköğretim Online, 10(1), 133–143.
  • Zsoldos-Marchis, I. (2015). Changing pre-service primary-school teachers’attitude towards Mathematics by collaborative problem solving. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 186(1), 174-182.

THE EFFECT OF PROBLEM SOLVING SKILLS AND MATH ATTITUDE ON MATHEMATICS ACHİEVEMENT: A PATH ANALYSIS STUDY FOR SECONDARY SCHOOL STUDENTS

Yıl 2022, Sayı: 62, 86 - 104, 01.05.2022
https://doi.org/10.21764/maeuefd.818887

Öz

In this study, it is aimed to investigate the effect of problem solving skills and mathematics attitudes on mathematics achievement of secondary school students. Calculation of the direct and indirect effects of problem solving skills and mathematics attitude on mathematics achievement is another subject of research. The study was designed with a quantitative method, survey method. Research, located on Turkey's Mediterranean Coast from secondary schools in the province chosen by simple random sampling 2019-2020 spring semester studying 482 (252 girls and 230 boys) was carried out by secondary school students. “Personal Information Form”, “Perception Scale for Problem Solving Skills” and “Mathematics Attitude Scale” were applied to secondary school students as data collection tools. Correlation and path analysis methods were used in the analysis of the data. As a result of the data analysis, a significant positive effect was determined between the problem solving skills and mathematics attitudes of the secondary school students and the mathematics achievement averages. In addition, it was determined that problem solving skill directly and indirectly affected math attitude and mathematics achievement. Within the framework of the findings obtained in the study, suggestions were made to the researchers who will work in this field in the future.

Kaynakça

  • Al Shabibi, A. A., & Alkharusi, H. (2018). Mathematical problem-solving and metacognitive skills of 5th grade students as a function of gender and level of academic achievement. Cypriot Journal of Educational Sciences, 13(2), 385–395.
  • Alkan, H., Bukova Güzel, E., & Elçi, A. N. (2004). Öğrencilerin matematiğe yönelik tutumlarında matematik öğretmenlerinin üstlendiği rollerin belirlenmesi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya, s. 1-16.
  • Altun, M., & Arslan, Ç. (2006). İlköğretim öğrencilerinin problem çözme stratejilerini öğrenmeleri üzerine bir çalışma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 1–21.
  • Amalia, E., Surya, E., & Syahputra, E. (2017). The effectiveness of using problem based learning (PBL) in mathematics problem solving ability for junior high school students. IJARIIE, 3(2), 3402-3406.
  • Aşkar, P. (1986). Matematik dersine yönelik tutumu ölçen likert tipi bir ölçeğin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 11(62), 31-36.
  • Babakhani, N. (2011). The effect of teaching the cognitive and meta-cognitive strategies (self-instruction procedure) on verbal math problem-solving performance of primary school students with verbal problem- solving difficulties. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 15(1), 563-570.
  • Bakırcıoğlu, R. (2006). Ansiklopedik psikoloji sözlüğü. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Baykul, Y. (2014). İlkokulda matematik öğretimi (12. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Burns, M. (1995). Writing in math class: A resource for grades 2–8, math solutions. CA: Sausalito.
  • Burns, M. (2007). About teaching mathematics: A K-8 resource, math solutions. CA: Sausalito.
  • Can, A. (2013). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ekici, D. İ. ve Balım, A. G. (2013). Ortaokul öğrencileri için problem çözme becerilerine yönelik algı ölçeği: geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, X(I), 67-86.
  • Esat, A., Coşkuntuncel, O., & İnandı, Y. (2011). Ortaöğretim on ikinci sınıf öğrencilerinin matematik dersine karşı tutumları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 50–58.
  • Gelbal, S. (1991). Problem çözme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 167-173.
  • Hendriana, H., Johanto, T., & Sumarmo, U. (2018). The role of problem-based learning to ımprove students’ mathematical problem-solving ability and self confidence. Journal on Mathematics Education, 9(2), 291-300.
  • Jacinto, H., Carreira, S., & Mariotti, M. A. (2016). Mathematical problem solving with technology beyond the classroom: The use of unconventional tools and methods. 40th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 3, 27–34. Szeged, Hungary: PME.: International Group for the Psychology of Mathematics Education.
  • Jacobs, V. R. & Ambrose, R. C. (2009). ‘Making the most of story problems’. Journal of Teaching Children Mathematics, 15(5), 260–266.
  • Karadağ, E., Baloğlu, N. ve Küçük, E. (2010). Yönetici denetimi algısının öğretmenlerin mesleki motivasyon düzeyine etkisi: Bir path analizi çalışması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 417-437.
  • Keskin, S. (1998). Path (İz) katsayıları ve path analizi. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kocakaya, S. (2008). Lise öğrencilerinin fizik dersindeki başarılarını etkileyen etmenler arasındaki ilişkilerin path analizi tekniği ile incelenmesi. (Yayımlanmış Doktora Tezi). Dicle Üniversitesi, Diyarbakır.
  • Korkut, F. (2002). Lise öğrencilerinin problem çözme becerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 177-184.
  • Köklü, N., Büyüköztürk Ş., & Bökeoğlu, Ö.Ç. (2006). Sosyal bilimler için istatistik. Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • Lipnevich, A. A., Preckel, F., & Krumm, S. (2016). Mathematics attitudes and their unique contribution to achievement: Going over and above cognitive ability and personality. Learning and Individual Differences, 47(1), 70-79.
  • Ma, X. & Kishor, N. (1997). Assessing the relationship between attitude toward mathematics and achievement in mathematics: A meta-analysis. Journal for Research in Mathematics Education, 28(1), 27–47.
  • McLeod, D. B. (1994). Research on Affect and mathematics learning in the JRME: 1970 to the present. Journal for Research in Mathematics Education, 25(6), 637.
  • Mohd, N., Mahmood, T. F. P. T., & Ismail, M. N. (2011). Factors that influence students in mathematics achievement. International Journal of Academic Research, 3(3), 49-54.
  • Montague, M. (2006). Math problem solving for middle school students with disabilities. Research report of the Access Centre: Improving outcomes for All Students K-8. [Online] http://www.k8accesscenter.org/default.asp [2006, Oct 14].
  • Özsoy, G. (2005). Problem çözme becerisi ile matematik başarısı arasındaki ilişki. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 179–190.
  • Petersen, B., McAuliffe, S., & Vermeulen, C. (2017). Writing and mathematical problem solving in Grade 3. South African Journal of Childhood Education, 7(1), 1–9.
  • Phonapichat, P., Wongwanich, S., & Sujiva, S. (2014). An analysis of elementary school students’ difficulties in mathematical problem solving. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116(1), 3169-3174.
  • Saracaloğlu, A. S., Serin, O., & Bozkurt, N. (2001). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü öğrencilerinin problem çözme becerileri ile başarıları arasındaki ilişki. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(1), 121-134.
  • Schoenfeld, A. H. (2014). Mathematical problem solving. Amsterdam: Elsevier.
  • Soni, A. & Kumari, S. (2017). The role of parental math anxiety and math attitude in their children’s math achievement. International Journal of Science and Mathematics Education, 15(2), 331-347.
  • Suhr, D. (2008). Step your way through path analysis. Western Users of SAS Software Conference Proceedings. 15.08.2019. Retrieved from, www.wuss.org/ proceedings 08/08WUSS%20Proceedings/papers/pos/pos04.pdf.
  • Şengül, S. & Tükenmez, S. Ö. (2009). The effects of dramatization method on elementary school students’ levels of maths attidutes and achivements. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 2131–2135.
  • Tuncer, M., Berkant, H. ve Doğan, Y. (2015). İngilizce dersine yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 13-26.
  • Turgut, M. F. (1978). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Nüve Matbaası.
  • Türnüklü, E. B. & Yeşildere, S. (2005). Problem, problem çözme ve eleştirel düşünme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 107–123.
  • Yılmaz, Ö. & Tuncer, M. (2016). Ortaokul öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutum ve kaygılarına ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 47-64.
  • Yücel, Z. & Koç, M. (2011). İlköğretim öğrencilerinin matematik dersine karşı tutumlarının başarı düzeylerini yordama gücü ile cinsiyet arasındaki ilişki. İlköğretim Online, 10(1), 133–143.
  • Zsoldos-Marchis, I. (2015). Changing pre-service primary-school teachers’attitude towards Mathematics by collaborative problem solving. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 186(1), 174-182.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serdal Poçan 0000-0001-6901-0889

Aziz İlhan 0000-0001-7049-5756

Muharrem Gemcioğlu 0000-0001-6875-0500

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2022
Gönderilme Tarihi 31 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 62

Kaynak Göster

APA Poçan, S., İlhan, A., & Gemcioğlu, M. (2022). PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ VE MATEMATİK TUTUMUNUN MATEMATİK BAŞARISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK BİR YOL ANALİZİ ÇALIŞMASI. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(62), 86-104. https://doi.org/10.21764/maeuefd.818887