The purpose of the study is to scrutinize the factors are influenced by the classroom
climate and students’ rate of them, in order to develop students’ learning inside the classroom.
An open ended questionnaire were applied to 60 students in a lycee. The findings of the
questionnaire were examined and selected, so an original questionnaire were developed as 15
items and were applied to 700 lycee students. The findings as frequency and as percentage were
documented but further statistical analysis were not undertaken. According to the findings; one
third of the sample group reported that they prefer to be passive listener during lessons, nearly
half of them stated that they became hesitant to make comment about what they listened, one
fourt of them believe that teachers did not listen as they answer and were not encouriging, one
fifth of them stated that they are in fear of teachers. The findings were discussed according to
total quality management principals and some reccomendations were reached.
Key Words : Total Quality Management in Education, communication in classroom.
Araştırmanın amacı; eğitimde toplam kalite bağlamında, lise sınıflarında öğrencilerin
öğrenmelerini geliştirmek için sınıf içi iletişime etki eden faktörlerin ortaya konması ve bu
faktörlerin öğrenciler arasındaki önemlilik derecesinin belirlenmesidir. İstanbulda bir lisenin
60 öğrencisine uygulanan açık uçlu anket soruları değerlendirilerek anket itemlerine
dönüştürülmüş, uzman görüşüyle sadeleştirilerek 15 itemlik anket 700 kişilik bir lise
örneklem grubuna uygulanmıştır. Bulgular, frekans ve yüzde değerler olarak değerlendirilmiş
daha ileri istatistiksel analize gidilmemiştir. Araştırmanın uygulandığı grubun üçte biri derste
pasif dinleyiciliği seçtiği, yarısına yakını dinlediklerine yorum getirmeye çekindikleri, dörtte
birinden çoğu öğretmenin, verdiği cevabı dinlemediği, dörtte biri öğretmenlerin teşvik edici
olmadığını, beşte biri öğretmenden korktuklarını bildirmişlerdir. Bulgular eğitimde toplam
kalite yönetimi ilkeleri doğrultusunda tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | en. |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2002 Cilt: 15 Sayı: 15 |