The purpose of this study is to investigate the relationship between humor styles (affiliative humor, self-enhancing humor, aggressive humor and self-defeating humor) and life satisfaction of school administrators. The effects of gender, school size and school levels on school administrators’ humor styles and life satisfaction have been explored. The sample consists of 250 school administrators who work in Atasehir, Istanbul within the academic year 2012-2013. The data are collected using the Humor Styles Scale and Life Satisfaction Scale. Apart from that data collection included a personal information form to obtain demographic information of the participants.The independent samples t-test is performed and one way analysis of variance (ANOVA) is calculated on participants’ ratings of human tyles and life satisfaction. Scheffe test is performed to interpret where the significant differences lie. Also, Pearson correlation is used to determine the correlation between humor styles and life satisfaction. The results of the study show that there is a positive correlation between life satisfaction and affiliative, self-enhancing humor styles, aggresive and self-defeating humor styles vary based upon gender while school type affected the ratings of life satisfaction and self-enhancing humor style scores. According to the study, ratings of life satisfaction and ratings of affiliative and self-enhancing humor styles vary based upon school level,
Keywords: School administrators, humor style, life satisfaction
Araştırmanın amacı okul yöneticilerinin mizah tarzları (katılımcı, kendini geliştirici, saldırgan,
kendini yıkıcı mizah) ve yaşam doyumları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu amaç doğrultusunda,
okul yöneticilerinin mizah tarzları ve yaşam doyumları cinsiyet, okul türü ve okul kademesi olmak
üzere üç bağımsız değişken açısından incelenmiştir. İlişkisel tarama modeli niteliğindeki bu
araştırmanın örneklemini 2012-2013 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Ataşehir ilçesinde görev
yapan 250 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırmanın örnekleminde yer alan okul yöneticileri
üzerinde Mizah Tarzları Ölçeği ve Yaşam Doyumu Ölçeği uygulanarak veri toplanmıştır.
Demografik değişkenlere ait verilerinin toplanması için ise kişisel bilgi formu kullanılmıştır.
Verilerin analizinde, mizah tarzları ve yaşam doyumları puanlarının cinsiyet, okul türü ve okul
kademesi değişkenine göre anlamlı düzeyde farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla
Bağımsız Grup t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Farkın kaynağını
belirlemek için Scheffe testi kullanılmıştır. Mizah tarzları ve yaşam doyumları arasında ilişkinin
olup olmadığını incelemek amacıyla Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda, mizah tarzları alt boyutlarından katılımcı, kendini geliştirici ve saldırgan mizah
tarzları ile yaşam doyumu arasında anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Demografik değişkenlerden
cinsiyet ile saldırgan ve kendini yıkıcı mizah tarzı arasında, okul türü ile yaşam doyumu ve kendini
geliştirici mizah tarzı arasında, okul kademesi ile yaşam doyumu, katılımcı ve kendini geliştirici
mizah tarzı arasında anlamlı düzeyde farklılaşma bulunmuştur.
Birincil Dil | en. |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 39 Sayı: 39 |