Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrencilerde Matematik Korkusu İle İlgili İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 2, 223 - 237, 31.12.2022
https://doi.org/10.52826/mcbuefd.1190720

Öz

Bu çalışmada ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının, öğrencilerdeki matematik korkusu ile ilgili görüşlerinin alınması amaçlanmıştır. Mevcut araştırma, öğrencilerdeki matematik korkusuna neden olabilecek faktörlerin, matematik korkusunu yenmek için ne gibi önlemler alınabileceğinin ve öğretmen, sınıf, çevre ve aile gibi unsurların matematik korkusu üzerindeki etkililiğinin sorgulanarak uygun önlemlerin alınabilmesi adına, eğitimcilere yol gösterecek olması bakımından önem taşımaktadır. Bu doğrultuda çalışmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 2021-2022 Eğitim öğretim yılında Kafkas Üniversitesi Dede Korkut Eğitim Fakültesinde 4.sınıfta öğrenim gören 30 matematik öğretmeni adayından oluşmaktadır. Mevcut araştırma kapsamında veri toplama aracı olarak öğretmen adaylarının görüşlerini ortaya çıkarmak amacıyla araştırmacılar tarafından hazırlanmış, 5 sorudan oluşan bir görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda matematik öğretmeni adaylarının çoğunluğu öğrencilerde var olan matematik korkusunun matematiğin kendi yapısından kaynaklı olduğunu, matematik korkusuna neden olan öğretmen tutum ve davranışlarının “üslup” olduğunu, matematik korkusuna neden olan aile tutum ve davranışlarının “baskıcı” davranış olduğunu, sınıf ortamı ve çevreden kaynaklı matematik korkusu nedenlerinin çevre başarısı kapsamında “matematikte başarı” sağlanması olduğunu ifade etmişlerdir. Ayrıca matematik korkusunu yenmek için öneri olarak da öğretmen adaylarının çoğunluğu öğretmenden kaynaklı “kullanılan yöntemler” cevabını vermişlerdir.

Kaynakça

  • Akbaş, E. E. (2018). Öğretmenlerin bakış açısıyla ilkokulla başlayan matematik korkusu nedenlerinin ve çözüm önerilerinin incelenmesi. .International e-Journal of Educational Studies, 2(3), 12-25.
  • Altun, M. (2005). İlköğretim İkinci Kademe (6, 7 ve 8. Sınıflarda) Matematik Öğretimi (3.Baskı). İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-15.
  • Baykul, Y., İlköğretimde Matematik Öğretimi, Pegem Yayıncılık, Ankara, 2003
  • Bekdemir, M. , Işık, A., & Cıkılı, Y. (2004). Matematik kaygısını oluşturan ve artıran öğretmen davranışları ve çözüm yolları. Avrasya Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(16), 88- 94.
  • Bindak, R. (2005). İlköğretim öğrencileri için matematik kaygı ölçeği. Fırat Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17 (2), 442-448.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi
  • Cadorna, EA, Taban, JG ve Gavino, M. (2016). Matematikte öğrencilerin patolojik korkusu: Cinsiyet farklılıkları. Asya Pasifik Sosyal ve Davranış Bilimleri Dergisi , 13 (16), 1-13. Dossel, S. (1993). Maths anxiety. The Australian Mathematics Teacher. 49 (1), 4-8.
  • Fraenkel, J. R. and Wallen N. E. (1990). How to design and evaluate research in education. San Francisco: McGraw-Hill
  • Green, G. W. (1999). Çocuğuma Matematiği Nasıl Anlatırım?. Çev., A. Yurdaçalış. İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Gresham, G. (2010). A study exploring exceptional education pre-service teachers’ mathematics anxiety. IUMPST: The Journal, 4(2), 1-14.
  • Güner, O. (2006). Hani Okulu Sevecektim!. İstanbul: Morpa Kültür Yayınlar.
  • Harman, A. & Akın, M. F. (2006). Eğitim fakültesi öğrencilerinin matematik dersinin öğretim şekli üzerine bir değerlendirme. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 5(18), 124-130.
  • Keklikçi, H. (2011). İlköğretim öğrencilerinin matematik korkuları üzerine bir araştırma.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat
  • Keklikçi, H. & Yılmazer, Z. (2013). İlköğretim öğrencilerinin matematik korku düzeyleriyle matematik öğretmenlerine yönelik görüşleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 198-204.
  • Kılınç, Y. (2019). Sekizinci sınıf öğrencilerinin matematik korku düzeylerinin öğrenme alanlarına göre incelenmesi .Yüksek Lisans Tezi. Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur
  • Kurtuluş, K. (2010). Araştırma Yöntemleri. İstanbul:Türkmen Kitabevi
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018), Matematik Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7, 8. Sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü
  • Özçakır Sümen, Ö., Çağlayan, K. T. ve Kartal, A. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik korkuları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 69-80.
  • Öztop, F. & Toptaş, V. (2017). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik korkusu ve altında yatan sebepler. International Journal Of Education Technology and Scientific Researches, 2(3), 162-173.
  • Solak, S. Ü. (2011). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin matematik korkusu. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Şenol, A., Dündar, S., Kaya, İ., Gündüz, N. ve Temel, H. (2015). Ortaokul matematik öğretmenlerinin matematik korkusu ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (2), 653-672.
  • Taşdemir,C. (2015). Ortaokul öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin incelenmesi. Batman Üniversitesi Yaşam ve Bilim Dergisi, 5(1), 1-12.
  • Whyte, J. & Anthony, G. (2012). Maths anxiety: The fear factor in the mathematics classroom. New Zealand Journal of Teachers’ Work, 9 (1), 6-15.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Sekizinci Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, İ. & Uyanık, N. (2004). Günümüz matematik öğretimi ve yakın çevre etkileri. Kastamonu Eğitim Dergisi. 12(2), 437-442.
  • Yüksel-Şahin, F. (2004). Ortaöğretim öğrencilerinin ve üniversite öğrencilerinin matematik korku düzeyleri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 3 (5), 57-74.

Examining the Opinions of Pre-service Elementary Teachers of Mathematics Related to Fear of Mathematics in Students

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 2, 223 - 237, 31.12.2022
https://doi.org/10.52826/mcbuefd.1190720

Öz

In this study, it is aimed to get the opinions of primary school pre-service teachers of mathematics about the fear of mathematics of students. The current research is important in that it will guide educators in taking appropriate measures by questioning the factors that may cause math fear in students, what measures can be taken to overcome math fear, and the effectiveness of factors such as teachers, classroom, environment and family on math fear. In this direction, case study, one of the qualitative research designs, was used in the study. The study group of the research consists of 30 pre-service teachers of mathematics studying in the 4th grade at Kafkas University Dede Korkut Faculty of Education in the 2021-2022 academic year. Within the scope of the current research, an interview form consisting of 5 questions prepared by the researchers was used as a data collection tool in order to reveal the opinions of the pre-service teachers. As a result of the research, the majority of pre-service teachers of mathematics stated that the fear of mathematics in students is due to the structure of mathematics itself, teacher attitudes and behaviors that cause mathematics fear are "style", family attitudes and behaviors that cause mathematics fear are "oppressive" behaviors, and the reasons of fear of mathematics originating from the classroom and environment are “success in mathematics” within the scope of environmental success. In addition, as a suggestion to overcome the fear of mathematics, most of the pre-service teachers gave the answer "methods used" originating from the teacher.

Kaynakça

  • Akbaş, E. E. (2018). Öğretmenlerin bakış açısıyla ilkokulla başlayan matematik korkusu nedenlerinin ve çözüm önerilerinin incelenmesi. .International e-Journal of Educational Studies, 2(3), 12-25.
  • Altun, M. (2005). İlköğretim İkinci Kademe (6, 7 ve 8. Sınıflarda) Matematik Öğretimi (3.Baskı). İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-15.
  • Baykul, Y., İlköğretimde Matematik Öğretimi, Pegem Yayıncılık, Ankara, 2003
  • Bekdemir, M. , Işık, A., & Cıkılı, Y. (2004). Matematik kaygısını oluşturan ve artıran öğretmen davranışları ve çözüm yolları. Avrasya Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(16), 88- 94.
  • Bindak, R. (2005). İlköğretim öğrencileri için matematik kaygı ölçeği. Fırat Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17 (2), 442-448.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi
  • Cadorna, EA, Taban, JG ve Gavino, M. (2016). Matematikte öğrencilerin patolojik korkusu: Cinsiyet farklılıkları. Asya Pasifik Sosyal ve Davranış Bilimleri Dergisi , 13 (16), 1-13. Dossel, S. (1993). Maths anxiety. The Australian Mathematics Teacher. 49 (1), 4-8.
  • Fraenkel, J. R. and Wallen N. E. (1990). How to design and evaluate research in education. San Francisco: McGraw-Hill
  • Green, G. W. (1999). Çocuğuma Matematiği Nasıl Anlatırım?. Çev., A. Yurdaçalış. İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Gresham, G. (2010). A study exploring exceptional education pre-service teachers’ mathematics anxiety. IUMPST: The Journal, 4(2), 1-14.
  • Güner, O. (2006). Hani Okulu Sevecektim!. İstanbul: Morpa Kültür Yayınlar.
  • Harman, A. & Akın, M. F. (2006). Eğitim fakültesi öğrencilerinin matematik dersinin öğretim şekli üzerine bir değerlendirme. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 5(18), 124-130.
  • Keklikçi, H. (2011). İlköğretim öğrencilerinin matematik korkuları üzerine bir araştırma.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat
  • Keklikçi, H. & Yılmazer, Z. (2013). İlköğretim öğrencilerinin matematik korku düzeyleriyle matematik öğretmenlerine yönelik görüşleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 198-204.
  • Kılınç, Y. (2019). Sekizinci sınıf öğrencilerinin matematik korku düzeylerinin öğrenme alanlarına göre incelenmesi .Yüksek Lisans Tezi. Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur
  • Kurtuluş, K. (2010). Araştırma Yöntemleri. İstanbul:Türkmen Kitabevi
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018), Matematik Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7, 8. Sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü
  • Özçakır Sümen, Ö., Çağlayan, K. T. ve Kartal, A. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik korkuları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 69-80.
  • Öztop, F. & Toptaş, V. (2017). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik korkusu ve altında yatan sebepler. International Journal Of Education Technology and Scientific Researches, 2(3), 162-173.
  • Solak, S. Ü. (2011). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin matematik korkusu. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Şenol, A., Dündar, S., Kaya, İ., Gündüz, N. ve Temel, H. (2015). Ortaokul matematik öğretmenlerinin matematik korkusu ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (2), 653-672.
  • Taşdemir,C. (2015). Ortaokul öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin incelenmesi. Batman Üniversitesi Yaşam ve Bilim Dergisi, 5(1), 1-12.
  • Whyte, J. & Anthony, G. (2012). Maths anxiety: The fear factor in the mathematics classroom. New Zealand Journal of Teachers’ Work, 9 (1), 6-15.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Sekizinci Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, İ. & Uyanık, N. (2004). Günümüz matematik öğretimi ve yakın çevre etkileri. Kastamonu Eğitim Dergisi. 12(2), 437-442.
  • Yüksel-Şahin, F. (2004). Ortaöğretim öğrencilerinin ve üniversite öğrencilerinin matematik korku düzeyleri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 3 (5), 57-74.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Esra Altıntaş 0000-0003-3311-7179

Şükrü İlgün 0000-0002-2842-2032

Hilal Taşgin 0000-0003-1849-0629

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 18 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Altıntaş, E., İlgün, Ş., & Taşgin, H. (2022). Öğrencilerde Matematik Korkusu İle İlgili İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Görüşlerinin İncelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 223-237. https://doi.org/10.52826/mcbuefd.1190720