BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Cilt: 10 Sayı: 3, 22 - 30, 30.01.2015

Öz

Elementary school education programs have gone through some changes in line with the program development efforts recently. It is suggested that alternative assessment and evaluation tools examining the process should be used in addition to the traditional ones focusing on the production. Performance tasks are one of the alternative assessment and evaluation methods. The purpose of this study is to identify variables predicting 5th grade primary school students’ attitudes towards performance tasks. This study was designed as a relational survey model and it was conducted with 299 students. Personal Information and Attitudes Questionnaire developed by Kumandaş (2008) was used as the data collection tool. The data obtained from the study were analyzed using multiple regression analysis technique. Results of the analysis show that students have positive attitudes towards performance tasks, and variables such as gender, education level of the parents, facilities at school, students’ activities, resources used while doing the performance tasks, people they asked for help were found to be the predictor variables for students’ attitudes

Kaynakça

  • Akdağ, H. ve Çoklar, A. N. (2009). İlköğretim 6. Ve 7. Sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersi proje ve performans görevlerini hazırlarken yararlandıkları kaynaklar, internet’in yeri ve karşılaştıkları güçlükler. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(2), 1-16.
  • Bal, P. A. (2009). İlköğretim beşinci sınıf matematik öğretiminde uygulanan ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarının öğretmen ve öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Adana.
  • Benli, N. (2010). İlköğretim I. kademede verilen performans görevlerinin öğretmen ve veli görüşleri açısından değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
  • Büyüköztürk,Ş., Çokluk, Ö. ve Şekercioğlu, G. ( 2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve Lisrel uygulamaları. Ankara: Pegem A yayıncılık.
  • Campbell, D. ve diğerleri. (2000). Portfolio and Performance Assessment In Teacher Education. USA:Allyn &Bacon.
  • Coşkun, E., Gelen, İ. ve Kan, M. O. (2009). Türkçe derslerindeki performans ödevleri konusunda öğretmen ve öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11); 22-55.
  • Craw, K. G. (2009). Performans Assessment practices: a case study of science teachers in a suburban high school setting. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Columbia University.
  • Çelikkaya,T., Karakuş, U. ve Öztürk Demirbaş, Ç. (2010). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin ölçme-değerlendirme araçlarını kullanma düzeyleri ve karşılaştıkları sorunlar. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (1), 57-76.
  • Çepni, S. (2006). Performansların değerlendirilmesi. A. Doğanay (Ed.). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme içinde, 435-456. Ankara: Pegem A yayıncılık.
  • Çetin, M.O. ve Çakan, M. (2010). Fen ve teknoloji dersi başarılarının farklı yaklaşımlarla ölçülmesi ve bu yaklaşımlara ilişkin öğrenci görüşleri. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 1(2), 93-99.
  • Çiftçi, S.(2010). İlköğretim birinci kademe 4. ve 5. Sınıf öğretmenlerinin performans görevlerine ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 9(3),934-951. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 1 Kasım 2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Ertürk,S. (2008). ilköğretim programlarının değerlendirme boyutuna ilişkin öğretmen görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Gelbal, S. ve Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 135-145.
  • Güney, Z. (2010). İlköğretim 4-5 sınıflarda verilen proje ve performans ödevleriyle ilgili öğretmen ve veli görüşleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Güvey, E. (2009). İlköğretim 1-5. sınıf öğretim programlarında yer alan proje ve performans görevlerine ilişkin öğretmen ve veli görüşleri (Eskişehir ili örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir. Hancock, D.R.(2007).
  • Motivasyonu ve akademik başarıları üzerine performans
  • değerlendirmenin etkileri. Active Learning in Higher Education, 8(3), 219-232.
  • Kabapınar, Y. ve Ataman, M. (2010). İlköğretim sosyal bilgiler (4-5. Sınıf) programlarındaki ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ilişkin öğretmen görüşleri. İlköğretim Online, 9(2), online.org.tr adresinden alınmıştır. 8 Kasım 2010 tarihinde http://ilkogretim
  • Karasar, N. (2003). Bilimse araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kumandaş, H. (2008). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin performansa dayalı durum belirleme kapsamında kullanılan performans görevlerine ilişkin tutumlarını etkileyen faktörlerin neler olduğunu belirlemek. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kurt, M. (2008). Bireysel gelişim dosyasına dayalı değerlendirme uygulamalarına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eskişehir.
  • Kutlu, Ö., Doğan, D. ve Karakaya, İ. (2010). Öğrenci başarısının belirlenmesi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kutlu,Ö., Büyüköztürk,Ş. ve Doğan,D. (2007). İlköğretim öğretmenlerinin yeni değerlendirme yöntemlerine yönelik tutumlarını etkileyen faktörler. 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi’nde bildiri olarak sunulmuştur. Tokat, Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • MEB. (2005). Sosyal bilgiler öğretim programı (4-5). Ankara: MEB Yayınları.
  • Özdemir, S. M. (2009). Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim programlarının ölçme ve değerlendirme süreçlerinde karşılaştıkları sorunların incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 55-79.
  • Secer, M. (2010). İlköğretim öğrencileri ve öğretmenlerinin performans görevleri ve bu görevlerde internet kullanımı hakkındaki görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Şeker, M. (2009). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin performans görevlerindeki başarıları ile ailelerin eğitim öğretim çalışmalarına katılım düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Taylor, J.M. (2011). Interdiscıplınary authentic assessment: Cognitive expectations and student performance. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Pepperdine University Graduate School of Education and Psychology.
  • Tuckwiller, B. L. (2012). Teacher perspectives on performance based student assessment in career and technical education in West Virginia public schools. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Marshall University.
  • Yücel, A. (2008). İlköğretim 7. Sınıf sosyal bilgiler dersinde verilen performans ödevleri hakkında öğretmen, veli, öğrenci görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.

İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Performans Görevlerine Yönelik Tutumlarını Yordayan Değişkenlerin Belirlenmesi

Yıl 2014, Cilt: 10 Sayı: 3, 22 - 30, 30.01.2015

Öz

Ülkemizde 2005 yılında ilköğretim programının amaç, içerik, öğrenme öğretme süreci ve ölçme değerlendirme öğelerinde önemli değişiklikler meydana gelmiştir. Ürünü görmeye yönelik gerçekleştirilen geleneksel ölçme ve değerlendirme araçlarının yanı sıra süreci görmeye yönelik alternatif ya da tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme araçlarının da kullanılması önerilmektedir. Bu araçlardan performans görevleri 2005 yılından bu yana yaygın olarak kullanılmaktadır.  Bu araştırmanın amacı, ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin performans görevlerine yönelik tutumlarını ve tutumlarını yordayan değişkenleri belirlemektir. Araştırma, ilköğretim beşinci sınıfa devam eden 299 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmada,  Kumandaş (2008) tarafından geliştirilen kişisel bilgi anketi ve tutum ölçeği uygulanmıştır.  İlişkisel araştırma modeli niteliğindeki bu araştırmada toplanan veriler çoklu regresyon analizi tekniğiyle analiz edilmiştir.  Sonuç olarak bu araştırmada, öğrencilerin performans görevlerine yönelik olumlu tutum geliştirdikleri, cinsiyet, anne-babanın eğitim durumu, okulda bulunan olanaklar, öğrencinin yaptığı etkinlikler, performans görevini yaparken yararlanılan kaynaklar ve performans görevini yaparken yardım alınan kişiler değişkenlerinin öğrencilerin tutumlarını yordadığı ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Akdağ, H. ve Çoklar, A. N. (2009). İlköğretim 6. Ve 7. Sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersi proje ve performans görevlerini hazırlarken yararlandıkları kaynaklar, internet’in yeri ve karşılaştıkları güçlükler. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(2), 1-16.
  • Bal, P. A. (2009). İlköğretim beşinci sınıf matematik öğretiminde uygulanan ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarının öğretmen ve öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Adana.
  • Benli, N. (2010). İlköğretim I. kademede verilen performans görevlerinin öğretmen ve veli görüşleri açısından değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
  • Büyüköztürk,Ş., Çokluk, Ö. ve Şekercioğlu, G. ( 2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve Lisrel uygulamaları. Ankara: Pegem A yayıncılık.
  • Campbell, D. ve diğerleri. (2000). Portfolio and Performance Assessment In Teacher Education. USA:Allyn &Bacon.
  • Coşkun, E., Gelen, İ. ve Kan, M. O. (2009). Türkçe derslerindeki performans ödevleri konusunda öğretmen ve öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11); 22-55.
  • Craw, K. G. (2009). Performans Assessment practices: a case study of science teachers in a suburban high school setting. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Columbia University.
  • Çelikkaya,T., Karakuş, U. ve Öztürk Demirbaş, Ç. (2010). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin ölçme-değerlendirme araçlarını kullanma düzeyleri ve karşılaştıkları sorunlar. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (1), 57-76.
  • Çepni, S. (2006). Performansların değerlendirilmesi. A. Doğanay (Ed.). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme içinde, 435-456. Ankara: Pegem A yayıncılık.
  • Çetin, M.O. ve Çakan, M. (2010). Fen ve teknoloji dersi başarılarının farklı yaklaşımlarla ölçülmesi ve bu yaklaşımlara ilişkin öğrenci görüşleri. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 1(2), 93-99.
  • Çiftçi, S.(2010). İlköğretim birinci kademe 4. ve 5. Sınıf öğretmenlerinin performans görevlerine ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 9(3),934-951. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 1 Kasım 2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Ertürk,S. (2008). ilköğretim programlarının değerlendirme boyutuna ilişkin öğretmen görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Gelbal, S. ve Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 135-145.
  • Güney, Z. (2010). İlköğretim 4-5 sınıflarda verilen proje ve performans ödevleriyle ilgili öğretmen ve veli görüşleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Güvey, E. (2009). İlköğretim 1-5. sınıf öğretim programlarında yer alan proje ve performans görevlerine ilişkin öğretmen ve veli görüşleri (Eskişehir ili örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir. Hancock, D.R.(2007).
  • Motivasyonu ve akademik başarıları üzerine performans
  • değerlendirmenin etkileri. Active Learning in Higher Education, 8(3), 219-232.
  • Kabapınar, Y. ve Ataman, M. (2010). İlköğretim sosyal bilgiler (4-5. Sınıf) programlarındaki ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ilişkin öğretmen görüşleri. İlköğretim Online, 9(2), online.org.tr adresinden alınmıştır. 8 Kasım 2010 tarihinde http://ilkogretim
  • Karasar, N. (2003). Bilimse araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kumandaş, H. (2008). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin performansa dayalı durum belirleme kapsamında kullanılan performans görevlerine ilişkin tutumlarını etkileyen faktörlerin neler olduğunu belirlemek. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kurt, M. (2008). Bireysel gelişim dosyasına dayalı değerlendirme uygulamalarına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eskişehir.
  • Kutlu, Ö., Doğan, D. ve Karakaya, İ. (2010). Öğrenci başarısının belirlenmesi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kutlu,Ö., Büyüköztürk,Ş. ve Doğan,D. (2007). İlköğretim öğretmenlerinin yeni değerlendirme yöntemlerine yönelik tutumlarını etkileyen faktörler. 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi’nde bildiri olarak sunulmuştur. Tokat, Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • MEB. (2005). Sosyal bilgiler öğretim programı (4-5). Ankara: MEB Yayınları.
  • Özdemir, S. M. (2009). Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim programlarının ölçme ve değerlendirme süreçlerinde karşılaştıkları sorunların incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 55-79.
  • Secer, M. (2010). İlköğretim öğrencileri ve öğretmenlerinin performans görevleri ve bu görevlerde internet kullanımı hakkındaki görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Şeker, M. (2009). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin performans görevlerindeki başarıları ile ailelerin eğitim öğretim çalışmalarına katılım düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Taylor, J.M. (2011). Interdiscıplınary authentic assessment: Cognitive expectations and student performance. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Pepperdine University Graduate School of Education and Psychology.
  • Tuckwiller, B. L. (2012). Teacher perspectives on performance based student assessment in career and technical education in West Virginia public schools. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Marshall University.
  • Yücel, A. (2008). İlköğretim 7. Sınıf sosyal bilgiler dersinde verilen performans ödevleri hakkında öğretmen, veli, öğrenci görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

YELİZ Bolat

Memet Karakuş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Bolat, Y., & Karakuş, M. (2015). İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Performans Görevlerine Yönelik Tutumlarını Yordayan Değişkenlerin Belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 22-30. https://doi.org/10.17860/efd.71290

The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.