Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Anasınıfı ve Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Yeterliklerine İlişkin Algı Düzeyleri Ölçeği’nin Türkçeye Uyarlanması

Yıl 2017, Cilt: 13 Sayı: 1, 196 - 212, 16.04.2017
https://doi.org/10.17860/mersinefd.305947

Öz

Bu
araştırmada Wang (2005) tarafından geliştirilen “Anasınıfı ve Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Yeterliklerine İlişkin Algı
Düzeyleri Ölçeği”
nin Türk kültürüne uyarlanması amaçlanmıştır. Türkçe form,
eşdeğerlik sınamasının ardından Ankara ilinin Çankaya ilçesindeki resmi
ilkokullarda görevli 222 öğretmene uygulanmıştır. Öğretmenlerin %88’i kadın,
%12’si erkektir. Araştırmaya dâhil edilen öğretmenlerin %34’ü anasınıfında,
%19,5’i birinci, %13,3’ü ikinci, %12,8’i üçüncü ve %20,5’i dördüncü sınıfta
görevlidir. Ölçeğin yapı geçerliğini belirlemek amacıyla Açımlayıcı Faktör
Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) yapılmış, güvenirliğini
belirlemek amacıyla ise Cronbach Alfa İç Tutarlık Katsayısı hesaplanmıştır.
Analizler sonucunda, Türkçeye uyarlanan ölçeğin 30 madde ve 5 alt boyuttan
oluştuğu görülmüştür. Ölçeğin alt boyutlarından elde edilen puanların iç
tutarlılık değerleri .95 ile .98 arasında değişmektedir. Araştırma sonuçları,
Türkçeye uyarlanan ölçeğin, öğretmenlerin mesleki yeterliklerine ilişkin
algılarını belirlemede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı
olduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. ve Orhan, F. (2003). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerinin bilgisayar kullanma öz yeterlik inancı ile demografik özellikleri arasındaki ilişki. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(3), 86-93.
  • Alisinanoğlu, F., Kesicioğlu, O.S. ve Ünal, E. (2010). Okul öncesi öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin incelenmesi. İkinci Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu, 16-18 Mayıs 2010, Hacettepe Üniversitesi, Beytepe, Ankara.
  • Anılan, H. ve Kılıç, Z. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının Türkçe öğretimi dersine ve Türkçe öğretimi konusundaki yeterliklerine ilişkin görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13, 1-48.
  • Ashton, P.T. (1984). Teacher efficacy: A motivational paradigm for effective teacher education. Journal of Teacher Education, 35(5), 28-32.
  • Ashton, P.T., & Webb, R.B. (1986). Making a difference: Teachers’ sense of efficacy and student achievement. New York: Longman.
  • Balcı, A. (2005). Açıklamalı eğitim yönetimi terimleri sözlüğü. Ankara: Tekağaç Yayınevi.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191.
  • Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist, 28(2), 117-148.
  • Bandura, A. (1994). Self‐efficacy. New Jersey: John Wiley and Sons, Inc.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The Exercise of Control. New York: W. H. Freeman.
  • Bayraktar, A. (2013). Nature of interactions during teacher-student writing conferences, revisiting the potential effects of self-efficacy beliefs. Eurasian Journal of Educational Reseacher, 50, 63-86.
  • Bektaş, M., Aydın, E. ve Ayvaz, A. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının gelecekteki mesleki yeterliklerine yönelik görüşleri. Sakarya University Journal of Education, 5(2), 174-192.
  • Berman, P., McLaughlin, M., Bass, G., Pauly, E., & Zellman, G. (1977). Federal programs supporting educational change: Factors affecting implementation and continuation report. Santa Monica, CA: Rand.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni spss uygulamaları ve yorum. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Caprara, G.V., Barbaranelli, C., Steca, P., & Malone, P.S. (2006). Teachers’ self-efficacy beliefs as determinants of job satisfaction and students’ academic achievement: A study at the school level. Journal of School Psychology, 44(6), 473-490.
  • Cross, D.I. (2009). Alignment, cohesion, and change: Examining mathematics teachers’ belief structures and their influence on instructional practices. Journal of Mathematics Teacher Education, 12(5), 325-346.
  • Çakır, Ö., Kan, A. ve Sünbül, Ö. (2006). Öğretmenlik meslek bilgisi ve tezsiz yüksek lisans programlarının tutum ve özyeterlik açısından değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 36-47.
  • Çerezci, E.T. (2010). Yapısal Eşitlik Modelleri ve kullanılan uyum iyiliği indekslerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Fives, H. (2003). Exploring the relationships of teachers’ efficacy, knowledge, and pedagogical beliefs: A multimethod study. Yayımlanmamış doktora tezi. Maryland Üniversitesi, ABD.
  • Frede, E. (1995). The role of program quality in producing early childhood program benefits. Future of children, 5(3), 115-132.
  • Gibbs, C. (2009). Explaining effective teaching: self-efficacy and thought control of action. The Journal of Educational Enquiry, 4(2), 1-14.
  • Gibson, S., & Dembo, M.H. (1984). Teacher efficacy: A construct validation. Journal of Educational Psychology, 76(4), 569-582.
  • Ginns, I.S., Tulip, D.F., Watters, J.J., & Lucas, K.B. (1995). Changes in preservice elementary teachers’ sense of efficacy in teaching science. School Science and Mathematics, 95(8), 394-400.
  • Gorrell J., & Capron, E. (1990). Cognitive modeling and self-efficacy: Effects on preservice teachers’ learning of teaching strategies. Journal of Teacher Education, 41(5), 15-22.
  • Guo, Y., Connor, C.M., Yang, Y., Roehrig, A.D., & Morrison, F.J. (2012). The effects of teacher qualification, teacher self-efficacy, and classroom practices on fifth graders’ literacy outcomes. The Elementary School Journal, 113(1), 3-24.
  • Guskey, T.R. (1988). Teacher efficacy, self-concept, and attitudes toward the implementation of instructional innovation. Teaching and Teacher Education, 4, 63-69.
  • Guskey, T.R., & Passaro, P.D. (1994). Teacher efficacy: A study of construct dimensions. American Educational Research Journal, 31(3), 627-643.
  • Henniger, M.L. (1999). Teaching young children: An introduction. New Jersey: Merrill.
  • Henson, K.T. (2003). Foundations for learner-centered educational: A knowledge base. Education 124(1), 5-16.
  • International Test Commission. (2000). ITC Guidelines on test use. http://www.intestcom.org/Guidelines/guidelines_for_test_use.php.
  • Kahyaoğlu, M. ve Yangın, S. (2007). İlköğretim öğretmen adaylarının mesleki özyeterliklerine ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 73-84.
  • Katz, L.G. (1997). The professional early childhood teacher. Young Children, 39(5), 3-11.
  • Kök, M., Çiftçi, M. ve Ayık, A. (2012). Öğretmenlik mesleği özel alan yeterliklerine ilişkin bir inceleme (Okul öncesi öğretmenliği örneği). Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1). 169-183.
  • Lu, M.G. (2000). The vision early childhood education: To be a profession. Teacher Remark, 152, 11-17.
  • Lu, M.G., & Su, S.Y. (1999). The plan of integrating kindergartens and preschools: The research of professional competence. Taipei: The Bureau of Education.
  • McMullen, M.B. (1999). Characteristics of teachers who talk the DAP talk and walk the DAP walk. Journal of Research in Childhood Education, 13(2), 216-230.
  • Midgley, C., Feldlaufer, H., & Eccles, J. (1989). Change in teacher efficacy and student self- and task-related beliefs in mathematics during the transition to junior high school. Journal of Educational Psychology, 81, 247-258.
  • Ng, W., Nicholas, H., & Williams, A. (2010). School experience influences on pre-service teachers’ evolving beliefs about effective teaching. Teaching and Teacher Education, 26(2), 278-289.
  • Özdemir, S.M. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretim sürecine ilişkin özyeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 54, 277-306.
  • Özerkan, E. (2007). Öğretmenlerin öz-yeterlik algıları ile öğrencilerin sosyal bilgiler benlik kavramları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Poulou, M. (2007). Personal teaching efficacy and its sources: Student teachers’ perceptions. Educational Psychology, 27(2), 191-218.
  • Puckett, M.B., & Diffily, D. (1999). Teaching young children: An introduction to the early childhood profession. Orlando, Florida: McPeek.
  • Rimm-Kaufman, S.E., & Sawyer, B.E. (2004). Primary-grade teachers’ self-efficacy beliefs, attitudes toward teaching, and discipline and teaching practice priorities in relation to the “Responsive Classroom” approach. The Elementary School Journal, 104(4), 321-341.
  • Rimm-Kaufman, S.E., Storm, M.D., Sawyer, B.E., Pianta, R.C., & LaParo, K.M. (2006). The Teacher Belief Q-Sort: A measure of teachers' priorities in relation to disciplinary practices, teaching practices, and beliefs about children. Journal of School Psychology, 44(2), 141-165.
  • Rodd, J. (1997). The selection and preparation of early childhood teachers: Perceptions of employers and teachers. Early Child Development and Care, 130, 99-110.
  • Ross, J.A. (1992). Teacher efficacy and the effect of coaching on student achievement. Canadian Journal of Education, 17(1), 51–65.
  • Ross, J.A. (1994). The impact of an in-service to promote cooperative learning on the stability of teacher efficacy. Teaching and Teacher Education, 10(4), 381-394.
  • Ross, J.A. (1998). The antecedents and consequences of teacher efficacy. Advances in Research on Teaching, 7, 49-74.
  • Schunk, D.H. (1991). Self-efficacy and academic motivation. Educational psychologist, 26(3-4), 207-231. Soto, G., & Goetz, L. (1998). Self-efficacy beliefs and the education of students with severe disabilities. The Journal of the Association for Persons with Severe Handicaps, 23(2), 134-143.
  • Spodek, B., & Saracho, O.N. (2003). “On the shoulders of giants”: Exploring the traditions of early childhood education. Early Childhood Education Journal, 31(1), 3-10.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74.
  • Swars, S.L. (2005). Examining perceptions of mathematics teaching effectiveness among elementary preservice teachers with differing levels of mathematics teacher efficacy. Journal of instructional Psychology, 32(2), 139.
  • Szabo, S., & Mokhtari, K. (2004). Developing a reading teaching efficacy instrument for teacher candidates: A validation study. Action in Teacher Education, 26(3), 59-72.
  • Tschannen-Moran, M., & Hoy, A.W. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17(7), 783-805.
  • Tschannen-Moran, M., & Johnson, D. (2011). Exploring literacy teachers’ self-efficacy beliefs: Potential sources at play. Teaching and Teacher Education, 27(4), 751-761.
  • Üredi, L. ve Üredi, I. (2007). Sınıf öğretmenlerinin tercih ettikleri öğretim stillerinin yordayıcısı olarak öğretmenlik mesleğine ilişkin algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 133-144.
  • Wang, H.L. (2005). Early childhood educators’ perceptions of professional competence in preschool settings. Yayımlanmamış doktora tezi, Pennsylvania Eyalet Üniversitesi, ABD.
  • Yalçınkaya, M. ve Tonbul, Y. (2002). İlköğretim okulu sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerine ilişkin algı ve gözlemler. Ege Eğitim Dergisi, 1(2), 96-108.
  • Zimmerman, B.J. (1990). Self-regulated learning and academic achievement: An overview. Educational Psychologist, 25(1), 3-17.
  • Zimmerman, B.J. & Martinez-Pons, M. (1990). Student differences in self - regulated learning: Relating grade, sex, and giftedness to self-efficacy and strategy use. Journal of Educational Psychology, 82(1), 51.
Toplam 61 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Burcu Çabuk

Fatma Alisinanoğlu

Yayımlanma Tarihi 16 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çabuk, B., & Alisinanoğlu, F. (2017). Anasınıfı ve Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Yeterliklerine İlişkin Algı Düzeyleri Ölçeği’nin Türkçeye Uyarlanması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 196-212. https://doi.org/10.17860/mersinefd.305947

Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.