Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE FEN BİLİMLERİ DERSİNDE DENEY YAPMAYA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN ARAŞTIRILMASI

Yıl 2020, SALGIN SÜRECİNDE TÜRKİYE'DE VE DÜNYADA EĞİTİM, 371 - 394, 29.12.2020
https://doi.org/10.37669/milliegitim.787933

Öz

Tüm dünyayı etkileyen Covid-19 salgını sonrası sınıflarda yüz yüze eğitim yerine internet ve TV üzerinden uzaktan eğitim gerçekleştirilmiştir. Fen derslerinin ayrılmaz bir parçası olan deney yapma ise uzaktan eğitim sürecinde nasıl gerçekleştirildiği ise araştırılması gereken bir nokta olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışma ile uzaktan eğitim sürecinde fen bilimleri dersinde deney yapmaya yönelik öğretmen görüşlerinin araştırılması amaçlanmıştır. Çalışma 34 fen bilimleri öğretmeni ile yürütülmüştür. Öğretmenlere uzaktan eğitim sürecinde deney yapma ile ilgili görüşlerinin araştırılması için araştırmacılara tarafından geliştirilen dört açık uçlu soru yöneltilmiştir. Elde edilen verilerin içerik analizi gerçekleştirilmiştir. Elde edilen sonuçlarda uzaktan eğitim sürecinde öğretmenler deney yapmanın malzeme ve teknik eksikler nedeni ile zor olduğunu, öğrencilerin motivasyonun düşük olduğunu ve öğrencileri aktif kılmada yetersiz olduğunu belirtmişlerdir. Bazı deneylerin yapılmasının daha güvenliği olduğu ve görselliğin öğrencilerin ilgisini çektiğini de belirtmişlerdir. Uzaktan eğitimin devam ettiği sürece fen derslerinin ayrılmaz bir parçası olan deneylerin yapılmasına ilişkin model önerilerinin geliştirildiği çalışmalar yürütülmelidir.

Kaynakça

  • AKINCI, B., UZUN, N., & KIŞOĞLU, M. (2015). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Meslekte Karşılaştıkları Problemler ve Fen Öğretiminde Yaşadıkları Zorluklar. International Journal of Human Sciences, 12(1), 1189-1215.
  • ARSLAN, M. (2000). İlköğretim Okullarında Fen Bilgisi Öğretimi ve Belli Başlı Sorunları. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • ARSLAN, M. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri (Aşılıoğlu, B., Başlıca Öğrenme ve Öğretim İlkeleri bölümü). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • AKAY, C. (2013). Ortaokul Öğrencilerinin Yaparak-Yaşayarak Öğrenme Temelli TÜBİTAK 4004 Bilim Okulu Projesi Sonrası Bilim Kavramına Yönelik Görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 326-338.
  • AZAR, A. (2001). Üniversite öğrencilerinin elektrik konusundaki kavram yanılgılarının analizi. Yeni Bin Yılın Başında Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, 345-350.
  • BOSTAN SARIOĞLAN, A. (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Fen Bilimleri Dersinde Laboratuvar Kullanımına İlişkin Görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(4), 333-340.
  • BOZKURT, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124.
  • BOZKURT, E., & SARIKOÇ, A. (2008). Fizik eğitiminde sanal laboratuar, geleneksel laboratuarın yerini tutabilir mi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 89-100.
  • BOZKURT, E. (2008). Fizik Eğitiminde Hazırlanan Bir Sanal Laboratuvar Uygulamasının Öğrenci Başarısına Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • COHEN, L., MANION L., & MORRISON, K. (2007). (6 th ed.) Research Methods in Education. British Library Cataloguing in Publication Data, ISBN 0-203-22434-5 Master e-book ISBN.
  • ÇEKEN, R. (2010). Fen ve Teknoloji Dersinde Balonlu Araba Etkinliği. Elementary Education Online, 9(2), 1-5.,
  • ÇELIK, H., & KARAMUSTAFAOĞLU, O. (2016). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Fizik Kavramları Öğretiminde Bilişim Teknolojilerinin Kullanımına Yönelik Öz-Yeterlik ve Görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(1), 182-208.
  • ÇÖMEK, A. (2011). Öğretmen Adaylarının Gözüyle Basit Araç-Gereçlerle Yapılan Fen Deneyleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(3), 45-72.
  • DEMIR, E. (2014). Uzaktan Eğitime Genel Bir Bakış. Dumlupinar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Ocak 2014(39), 203-211.
  • EKICI, M. (2015). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Sanal Laboratuvar Hakkındaki Görüşleri ve Bu Yöntemden Faydalanma Düzeyleri.Yüksek Lisans Tezi, Adıyaman Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü. Adıyaman.
  • EROĞLU, F., & KALAYCI, N. (2020) Üniversitelerdeki Zorunlu Ortak Derslerden Yabancı Dil Dersinin Uzaktan Eğitim Uygulamasının Değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(1), 236-265.
  • EYGÜ, H., & KARAMAN, S. (2013). Uzaktan eğitim öğrencilerinin memnuniyet algıları üzerine bir araştırma. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 36-59.
  • GÜNEŞ, H., ŞENER, N.D, TOPAL, N., & CAN, N. (2013). Fen ve Teknoloji Dersinde Laboratuar Kullanımına Yönelik Öğretmen ve Öğrenci Değerlendirmeleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (20), 1-11.
  • GÜLBAHAR, Y. (2009). E-öğrenme. 3.Baskı. (Bölüm 4) Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • HORZUM, B. (2003). Öğretim Elemanlarının Internet Destekli Eğitime Yönelik Düşünceleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Sakarya.
  • KABA, A. U. (2012). Uzaktan Fen Eğitiminde Destek Materyal Olarak Sanal Laboratuvar Uygulamalarının Etkililiği Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Eskişehir.
  • KARASAR, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi (20. Baskı), Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • LANG, Q. C., WONG, A. F., & FRASER, B. J. (2005). Student perceptions of chemistry laboratory learning environments, student–teacher interactions and attitudes in secondary school gifted education classes in Singapore. Research in Science Education, 35(2-3), 299-321.
  • LIPSON, H. & KURMAN, M. (2013). Fabricated: The new world of 3D printing. Indianapolis, IN: John Wiley & Sons, Inc.
  • MILES, M. B., & HUBERMAN, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • MUPINGA, D. M., NORA, R. T., & YAW, D. C. (2006). The learning styles, expectations, and needs of online students. College teaching, 54(1), 185-189.
  • KOCAKÜLAH, A., & SAVAŞ, E. (2011). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarinin Deney Tasarlama ve Uygulama Sürecine Ilişkin Görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 1-28.
  • ÖNDER, F., & SILAY, İ. (2016). Zenginleştirilmiş e-kitapla desteklenen laboratuvar etkinliklerinin öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitim yapmaya yönelik tutumlarına etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3). 945-960.
  • ÖZDENER, N. (2005). Deneysel Ögretim Yöntemlerinde Benzetisim (Simulation) Kullanımı. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(4), 93-98.
  • PARK, I., & HANNAFIN, M. J. (1993). Empirically-based guidelines for the design of interactive multimedia. Educational Technology Research and Development, 41(3), 63-85.
  • PRIETO-BLÁZQUEZ, J., HERRERA-JOANCOMARTÍ, J., & GUERRERO-ROLDÃ, A. E. (2009). A virtual laboratory structure for developing programming labs. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 4(1) 47-52.
  • PILANCI, H. (2018). Açık ve uzaktan Türkçe öğrenenlerde etkileşim: eşzamansız iletişimde öğretim diyalogları. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, 4(7), 75-90.
  • SOĞUKPINAR, R., & GÜNDOĞDU, K. (2020) Fen Bilimleri Dersi ve Laboratuvar Uygulamalarına Yönelik Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri: Bir Durum Çalışması. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, Güz (8), 275-294.
  • SOYLU, H. (2004). Fen Ögretiminde Yeni Yaklasimlar Kesif Yoluyla Ögrenme.(1. Basim). Ankara: Nobel.
  • STEPENUCK, S. (2002). Material Safety Data Sheets. NEACT Journal, 21(1), 28-32.
  • TEKIN, S. (2008). Kimya Laboratuvarınınn Etkililiğinin Aksiyon Araştırması Yaklaşımıyla Geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2), 567-576.
  • TEDMEM. (2020). COVID-19 sürecinde eğitim: Uzaktan öğrenme, sorunlar ve çözüm önerileri (TEDMEM Analiz Dizisi 7). (Bölüm1)Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • TOKER GÖKÇE, A. (2008). Küreselleşme Sürecinde Uzaktan Eğitim. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (11), 1-12.
  • TOPU, F. B., BAYDAŞ, Ö., DEMIREL, T., & KARAMAN, S. (2011). Yüz Yüze Öğretimden Uzaktan Öğretime Geçişte Öğretim Elemanlarının Rol Değişimleri. In International Educational Technology Conference (IETC) (pp. 25-27).
  • YAZICI, M., & KURT,A. (2018). Ortaokul Fen Bilimleri Dersinde Laboratuvar Kullanımının Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda İncelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(25), 295-320.
  • YILDIRIM, A. & ŞIMŞEK, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5.Baskı).Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • YILMAZ, Ö., & ÖZKAN, B. (2014). Uzaktan eğitim BÖTE öğrencilerin uzaktan eğitim ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. HAYEF Journal of Education, 11(1), 85-94.
  • YİĞİT,N. (2014). Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi. Pegem Akademi Salih Çepni. (Ed.),(14.baskı)Bölüm 13, 436-438.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ayberk Bostan Sarıoğlan 0000-0002-2320-9427

Rukiye Altaş 0000-0002-9581-0342

Rabia Şen 0000-0002-8085-9792

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 SALGIN SÜRECİNDE TÜRKİYE'DE VE DÜNYADA EĞİTİM

Kaynak Göster

APA Bostan Sarıoğlan, A., Altaş, R., & Şen, R. (2020). UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE FEN BİLİMLERİ DERSİNDE DENEY YAPMAYA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN ARAŞTIRILMASI. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 371-394. https://doi.org/10.37669/milliegitim.787933

Cited By