Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tutumu ve Problem Çözmeye Yönelik Algılarının Matematik Başarılarıyla İlişkisi
Yıl 2021,
Cilt: 8 Sayı: 1, 1 - 15, 01.05.2021
Aziz İlhan
,
Muharrem Gemcioğlu
,
Serdal Poçan
Öz
Bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin problem çözme becerisine yönelik algıları ve matematik tutumlarının, matematik başarıları ile olan ilişkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma tarama modeliyle tasarlanmıştır. Araştırma, Türkiye’nin Doğu Anadolu Bölgesinde bulunan bir ilde uygun örnekleme yöntemiyle seçilmiş ortaokullarda öğrenim gören 477 (245 kız, 232 erkek) ortaokul öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu”, “Problem Çözme Becerisine Yönelik Algı Ölçeği” ve “Matematik Tutum Ölçeği” uygulanmıştır. Verilerin analizi sonucunda matematik tutumu ve problem çözme becerisine yönelik algıları cinsiyet ve anne-baba eğitim durumu değişkenleri açısından farklılaşmadığı, sınıf ve matematik başarısı değişkenleri açısından farklılaştığı tespit edilmiştir. Ek olarak ortaokul öğrencilerinin problem çözme becerisine yönelik algıları ve matematik tutumları ile matematik başarısı arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Matematik tutumu ve problem çözme becerisi algısı matematik başarısının birer anlamlı yordayıcılarıdır. Ayrıca matematik tutumu problem çözme becerisinin anlamlı bir yordayıcısı olarak bulunmuştur. Araştırma bulguları neticesinde problem çözme becerisi algısı ve matematik tutumunun öğretim süreçlerinde geliştirilmesi ile ilgili önerilerde bulunulmuştur.
Kaynakça
- Alkan, H., Bukova Güzel, E., & Elçi, A.N. (2004). Öğrencilerin matematiğe yönelik tutumlarında matematik öğretmenlerinin üstlendiği rollerin belirlenmesi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya, 1-16.
- Altun, M. (2015). Matematik öğretimi (19. Baskı). Bursa: Aktuel Alfa Akademi.
- Aşkar, P. (1986). Matematik dersine yönelik tutumu ölçen likert tipi bir ölçeğin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 11(62), 31-36.
- Bakırcıoğlu, R. (2006). Ansiklopedik psikoloji sözlüğü. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Bandura, A. (1977). Social learning theory. Englewood Cliffs, Nj:Prentice-Hall.
- Burrus, J., & Moore, R. (2016). The incremental validity of beliefs and attitudes for predicting mathematics achievement. Learning and Individual Differences, 50(1), 246-251.
- Büyüköztürk, Ş. (2015). Data analysis handbook for social sciences (18th edition). Ankara: Pegem Akademi Publishing.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Scientific research methods (11th edition). Ankara: Pegem Akademi Publishing.
- Cai, J. (2003). Singaporean students’ mathematical thinking in problem solving and problem posing: An exploratory study. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 34(5), 719-737.
- Can, A. (2013). Quantitative data analysis in the scientific research process with SPSS. Ankara: Pegem Academy.
- Cohen, J. (1988). Statistical power analysis fort he behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
- Cüceloğlu, D. (1999). İnsan ve davranışı (9.Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
- Di Martino, P. & Zan, R. (2001). Attitude toward mathematics: some theoretical issues. In M. van den Heuvel-Panhuizen (ed.), Proceedings of the 25th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 3, Freudenthal Institute, University of Utrecht, Utrecht, the Neatherlands, pp. 209–216.
- Ekici, D.İ. ve Balım, A.G. (2013). Ortaokul öğrencileri için problem çözme becerilerine yönelik algı ölçeği: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, X(I), 67-86.
- Haladyna T., Shaughnessy J., & Shaughnessy M. (1983). A causal analysis of attitude toward Mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 14(1), 1-13.
- Hannula, M.S. (2015). Emotions in problem solving Selected regular lectures from the 12th international congress on mathematical Education. New York: Springer.
- Hart L. (1989). Describing the affective domain: Saying what we mean in mc leod, adams (Eds.), affect and mathematical problem solving. New York: Springer.
- Hendriana, H., Johanto, T., & Sumarmo, U. (2018). The role of problem-based learning to ımprove students’ mathematical problem-solving ability and self confidence. Journal on Mathematics Education, 9(2), 291-300.
- Hendriana, H., Hidayat, W., & Ristiana, M.G. (2018). Student teachers’ mathematical questioning and courage in metaphorical thinking learning. Journal of Physics: Conference Series, 948(1), 1-19.
- Hendriana, H., Rohaeti, E.E., & Hidayat, W. (2017). Metaphorical thinking learning and junior high school teachers' mathematical questioning ability. Journal on Mathematics Education, 8(1), 55-64.
- Karasar, N. (2011). Scientific research method (22nd Edition). Ankara: Nobel Publication Distribution.
- Kızılkaya, G., & Aşkar, P. (2009). Problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerisi ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 34(154), 82-92.
- Kilpatrick, J., Swafford, J., & Washington. B. (2001). Adding it up: helping children learn mathematics. Washington DC: National Academy Press.
- Kim, M.K. (2015). Models of learning progress in solving complex problems: Expertise development in teaching and learning. Contemporary Educational Psychology, 42(1), 1-16.
- Koray, Ö., & Azar, A. (2008). Ortaöğretim öğrencilerinin problem çözme ve mantıksal düşünme becerilerinin cinsiyet ve seçilen alan açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 125-136.
- Korkut, F. (2002). Lise öğrencilerinin problem çözme becerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 177-184.
- Lipnevich, A.A., Preckel, F., & Krumm, S. (2016). Mathematics attitudes and their unique contribution to achievement: Going over and above cognitive ability and personality. Learning and Individual Differences, 47(1), 70–79.
- Ma, X. & Kishor, N. (1997). Assessing the relationship between attitude toward mathematics and achievement in mathematics: A meta-analysis. Journal for Research in Mathematics Education, 28(1), 27–47.
- McLeod D.B. (1992). Research on affect in mathematics education: a reconceptualization. In D.A. Grouws (Ed.) Handbook of research on mathematics learning and teaching. New York: MacMillan.
- Mohd, N., Mahmood, T.F.P.T., & Ismail, M.N. (2011). Factors that influence students in mathematics achievement. International Journal of Academic Research, 3(3), 49–54.
- Neale, D.C. (1969). The role of attitudes in learning mathematics. The Arithmetic Teacher, 16(8), 631–640.
- Özgen, K., Ay, M., Kılıç, Z., Özsoy, G., & Alpay, F.N. (2017). Ortaokul öğrencilerinin öğrenme stilleri ve matematiksel problem çözmeye yönelik tutumlarının incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(41), 215-244.
- Özsoy, G. (2005). Problem çözme becerisi ile matematik başarısı arasındaki ilişki. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 179–190.
- Papanastasiou, C. (2000). Internal and external factors affecting achievement in mathematics: Some findings from TIMSS. Studies in Educational Evaluation, 26(1), 1-7.
- Pretz, J.E., Naples, A.J., & Sternberg, R.J. (2003). Recognizing, defining, and representing problems. The Psychology of Problem Solving, 30(3), 1-18.
- Soni, A., & Kumari, S. (2017). The role of parental math anxiety and math attitude in their children’s math achievement. International Journal of Science and Mathematics Education, 15(2), 331-347.
- Taşdemir, C. (2009). İlköğretim ikinci akdeme öğrencilerinin matematik dersine karşı tutumları: Bitlis ili örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 89–96.
- Tuncer, M., Berkant, H., ve Doğan, Y. (2015). İngilizce dersine yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 13-26.
- Türnüklü, E.B., & Yeşildere, S. (2005). Problem, problem çözme ve eleştirel düşünme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 107–123.
- Wijayanti, A., Herman, T., & Usdiyana, D. (2017). The implementation of CORE model to improve students’ mathematical problem solving ability in secondary school. 1st International Conference of Mathematics and Science Education, 57. Atlantis Press.
- Yenilmez, K., & Özabacı, N.Ş. (2003). Yatılı öğretmen okulu öğrencilerinin matematik ile ilgili tutumları ve matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(14), 132-146.
- Yılmaz, Ö., & Tuncer, M. (2016). Ortaokul öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutum ve kaygılarına ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 47-64.
- Yücel, Z., & Koç, M. (2011). İlköğretim öğrencilerinin matematik dersine karşı tutumlarının başarı düzeylerini yordama gücü ile cinsiyet arasındaki ilişki. İlköğretim Online, 10(1), 133–143.
The Relationship Between Secondary School Students' Mathematical Attitudes and Perceptions towards Problem Solving and Mathematical Achievement
Yıl 2021,
Cilt: 8 Sayı: 1, 1 - 15, 01.05.2021
Aziz İlhan
,
Muharrem Gemcioğlu
,
Serdal Poçan
Öz
In the study, it is aimed to investigate the relationship between problem solving skills perceptions and mathematics attitudes of secondary school students with mathematics achievement scores. The study was designed with survey model. Research from secondary school province in Turkey's Eastern Anatolia Region selected by convenience sampling method 477 (245 girls, 232 boys) were carried out with secondary school students. In study, “Personal Information Form”, “Problem Solving Skills Perception Scale” and “Mathematics Attitude Scale” were applied as data collection tools. As a result of data analysis, it was determined that mathematics attitude and problem solving skills didn’t differ in terms of gender and educational status of parents, and they differed in terms of variables class and mathematics achievement. In addition, a significant positive relationship was found between problem solving skills perceptions and mathematics attitudes of secondary school students and mathematics achievement averages. Mathematics attitude and problem solving skills perceptions are significant predictors of mathematics achievement. In addition, mathematics attitude was found to be a significant predictor of problem solving skills perceptions. As a result of the research findings, suggestions were made on the development of problem solving skills perceptions and mathematics attitude in teaching processes.
Kaynakça
- Alkan, H., Bukova Güzel, E., & Elçi, A.N. (2004). Öğrencilerin matematiğe yönelik tutumlarında matematik öğretmenlerinin üstlendiği rollerin belirlenmesi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya, 1-16.
- Altun, M. (2015). Matematik öğretimi (19. Baskı). Bursa: Aktuel Alfa Akademi.
- Aşkar, P. (1986). Matematik dersine yönelik tutumu ölçen likert tipi bir ölçeğin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 11(62), 31-36.
- Bakırcıoğlu, R. (2006). Ansiklopedik psikoloji sözlüğü. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Bandura, A. (1977). Social learning theory. Englewood Cliffs, Nj:Prentice-Hall.
- Burrus, J., & Moore, R. (2016). The incremental validity of beliefs and attitudes for predicting mathematics achievement. Learning and Individual Differences, 50(1), 246-251.
- Büyüköztürk, Ş. (2015). Data analysis handbook for social sciences (18th edition). Ankara: Pegem Akademi Publishing.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Scientific research methods (11th edition). Ankara: Pegem Akademi Publishing.
- Cai, J. (2003). Singaporean students’ mathematical thinking in problem solving and problem posing: An exploratory study. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 34(5), 719-737.
- Can, A. (2013). Quantitative data analysis in the scientific research process with SPSS. Ankara: Pegem Academy.
- Cohen, J. (1988). Statistical power analysis fort he behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
- Cüceloğlu, D. (1999). İnsan ve davranışı (9.Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
- Di Martino, P. & Zan, R. (2001). Attitude toward mathematics: some theoretical issues. In M. van den Heuvel-Panhuizen (ed.), Proceedings of the 25th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 3, Freudenthal Institute, University of Utrecht, Utrecht, the Neatherlands, pp. 209–216.
- Ekici, D.İ. ve Balım, A.G. (2013). Ortaokul öğrencileri için problem çözme becerilerine yönelik algı ölçeği: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, X(I), 67-86.
- Haladyna T., Shaughnessy J., & Shaughnessy M. (1983). A causal analysis of attitude toward Mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 14(1), 1-13.
- Hannula, M.S. (2015). Emotions in problem solving Selected regular lectures from the 12th international congress on mathematical Education. New York: Springer.
- Hart L. (1989). Describing the affective domain: Saying what we mean in mc leod, adams (Eds.), affect and mathematical problem solving. New York: Springer.
- Hendriana, H., Johanto, T., & Sumarmo, U. (2018). The role of problem-based learning to ımprove students’ mathematical problem-solving ability and self confidence. Journal on Mathematics Education, 9(2), 291-300.
- Hendriana, H., Hidayat, W., & Ristiana, M.G. (2018). Student teachers’ mathematical questioning and courage in metaphorical thinking learning. Journal of Physics: Conference Series, 948(1), 1-19.
- Hendriana, H., Rohaeti, E.E., & Hidayat, W. (2017). Metaphorical thinking learning and junior high school teachers' mathematical questioning ability. Journal on Mathematics Education, 8(1), 55-64.
- Karasar, N. (2011). Scientific research method (22nd Edition). Ankara: Nobel Publication Distribution.
- Kızılkaya, G., & Aşkar, P. (2009). Problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerisi ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 34(154), 82-92.
- Kilpatrick, J., Swafford, J., & Washington. B. (2001). Adding it up: helping children learn mathematics. Washington DC: National Academy Press.
- Kim, M.K. (2015). Models of learning progress in solving complex problems: Expertise development in teaching and learning. Contemporary Educational Psychology, 42(1), 1-16.
- Koray, Ö., & Azar, A. (2008). Ortaöğretim öğrencilerinin problem çözme ve mantıksal düşünme becerilerinin cinsiyet ve seçilen alan açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 125-136.
- Korkut, F. (2002). Lise öğrencilerinin problem çözme becerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 177-184.
- Lipnevich, A.A., Preckel, F., & Krumm, S. (2016). Mathematics attitudes and their unique contribution to achievement: Going over and above cognitive ability and personality. Learning and Individual Differences, 47(1), 70–79.
- Ma, X. & Kishor, N. (1997). Assessing the relationship between attitude toward mathematics and achievement in mathematics: A meta-analysis. Journal for Research in Mathematics Education, 28(1), 27–47.
- McLeod D.B. (1992). Research on affect in mathematics education: a reconceptualization. In D.A. Grouws (Ed.) Handbook of research on mathematics learning and teaching. New York: MacMillan.
- Mohd, N., Mahmood, T.F.P.T., & Ismail, M.N. (2011). Factors that influence students in mathematics achievement. International Journal of Academic Research, 3(3), 49–54.
- Neale, D.C. (1969). The role of attitudes in learning mathematics. The Arithmetic Teacher, 16(8), 631–640.
- Özgen, K., Ay, M., Kılıç, Z., Özsoy, G., & Alpay, F.N. (2017). Ortaokul öğrencilerinin öğrenme stilleri ve matematiksel problem çözmeye yönelik tutumlarının incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(41), 215-244.
- Özsoy, G. (2005). Problem çözme becerisi ile matematik başarısı arasındaki ilişki. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 179–190.
- Papanastasiou, C. (2000). Internal and external factors affecting achievement in mathematics: Some findings from TIMSS. Studies in Educational Evaluation, 26(1), 1-7.
- Pretz, J.E., Naples, A.J., & Sternberg, R.J. (2003). Recognizing, defining, and representing problems. The Psychology of Problem Solving, 30(3), 1-18.
- Soni, A., & Kumari, S. (2017). The role of parental math anxiety and math attitude in their children’s math achievement. International Journal of Science and Mathematics Education, 15(2), 331-347.
- Taşdemir, C. (2009). İlköğretim ikinci akdeme öğrencilerinin matematik dersine karşı tutumları: Bitlis ili örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 89–96.
- Tuncer, M., Berkant, H., ve Doğan, Y. (2015). İngilizce dersine yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 13-26.
- Türnüklü, E.B., & Yeşildere, S. (2005). Problem, problem çözme ve eleştirel düşünme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 107–123.
- Wijayanti, A., Herman, T., & Usdiyana, D. (2017). The implementation of CORE model to improve students’ mathematical problem solving ability in secondary school. 1st International Conference of Mathematics and Science Education, 57. Atlantis Press.
- Yenilmez, K., & Özabacı, N.Ş. (2003). Yatılı öğretmen okulu öğrencilerinin matematik ile ilgili tutumları ve matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(14), 132-146.
- Yılmaz, Ö., & Tuncer, M. (2016). Ortaokul öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutum ve kaygılarına ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 47-64.
- Yücel, Z., & Koç, M. (2011). İlköğretim öğrencilerinin matematik dersine karşı tutumlarının başarı düzeylerini yordama gücü ile cinsiyet arasındaki ilişki. İlköğretim Online, 10(1), 133–143.