Bu araştırmayla salgın sürecinde ev ortamında, veli-öğrenci etkileşimiyle gerçekleştirilen etkinlikler, öğrenci ve veli etkileşimine dayanarak okunan kitaplara karşı geliştirilen tepkiler ve bu kitaplara yönelik öğrencilerin anlama durumları ortaya konmak istenmiştir. Bu amaçlar doğrultusunda araştırma 2. ve 3. sınıf seviyelerinde öğrenim gören 16 kız 9 erkek toplam 23 üstün yetenekli öğrenci ve bu öğrencilerin velilerinin katılımıyla yürütülmüştür. Araştırma sürecinde bir kitap serisinden 3 çocuk kitabı ve 2 adet postmodern resimli çocuk kitabı kullanılmıştır. Araştırmanın verileri veli-öğrenci etkileşim formu, okur tepki soruları ve metinlere yönelik anlama sorularıyla toplanmıştır. Veli-öğrenci formu ve okur tepki soruları betimsel analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Anlama puanlarının analizinde Friedman testinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre öğrenci ve velilerin akademik, sosyal ve sportif faaliyetleri birlikte gerçekleştirdikleri, öğrencilerin ve velilerin kitaplara yönelik tepkilerinin okur merkezli tepkiler olduğu görülmüştür. Son olarak öğrencilerin kitap serisinin 3. kitabından alınan anlama puanlarının diğer seri kitaplardan anlamlı bir şekilde farklılaştığı ancak resimli çocuk kitaplarından alınan anlama puanları arasında anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür.
Ateş, S. ve Aktaş, N. (2020). Duygu durumlarının farklılaştığı resimli çocuk kitaplarına yönelik okuyucu tepkilerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(3), 726-745. https://doi.org/10.31592/aeusbed.742584
Baker, L. (2003). The role of parents in motivating struggling readers. Reading & Writing Quarterly, 19, 87-106. https://doi.org/10.1080/10573560308207
Can, A., Deniz, E. ve Çeçen, M.(2016).Ortaokul öğrencilerinin okuma tutumları. Electronic Turkish Studies, 11(3).645-660. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9311
Clark, C and Picton, I. (2012). Family Matters: The Importance of Family Support for Young People’s Reading. Findings from the National Literacy Trust’s annual survey 2011. London: National Literacy Trust.
Connell, J. M. (1996). Assessing the influence of Dewey’s epistemology on Rosenblatt’s reader response theory. Educational Theory, 46(4), 395-413. https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.1996.00395.x
Crosby, S. A., Rasinsky, T., Padak, N., ve Yildirim, K. (2015). A-3 year study of a school-based prantal involvement program in early literacy. The Journal of Educational Research, 108(2), 165-172, DOI: 10.1080/00220671.2013.867472
Çaykuş, E. T, ve Mutlu Çaykuş, T. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde çocukların psikolojik dayanıklılığını güçlendirme yolları: Ailelere, öğretmenlere ve ruh sağlığı uzmanlarına öneriler. Avraysa Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 95-113.
Çevik, A., & Müldür, M. (2019). “Vapurları Seven Çocuk” adlı kitabın okur-tepki teorisi ile değerlendirilmesi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 7(3), 40-50. DOI: 10.29228/ijlet.23375
Galindo, C., ve Sheldon, S. B. (2012) School and home connections and children’s kindergarten achievement gains: The mediating role of family involvement. Early Childhood Research Quarterly, 27, 90– 103. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2011.05.004
Er, Z. ve Arıcı, F. A. (2018). Ortaokul öğrencilerinin okuma becerilerinin geliştirilmesinde aile etkisi. Türkiye Eğitim Dergisi, 3(1), 1-2. https://dergipark.org.tr/tr/pub/turkegitimdergisi/issue/37897/390974 adresinden alınmıştır.
Epstein, J. L. (2011). School, family, and community partnerships: Preparing educators and improving schools (2nd ed.). Westview Press. https://doi.org/10.4324/9780429494673
Faires, J., Nichols, W. D., & Rickelman, R. J. (2000). Effects of parental involvement in developing competent readers in first grade. Reading Psychology, 21(3), 195–215. https://doi.org/10.1080/02702710050144340
Hancock, M. R. (2008). A celebration of literature and response: children, books, and teachers in K-8 classrooms (3rd. ed.). Upper Saddle River, New Jersey: Pearson.
He, F., Deng, Y., ve Li, W. (2020). Coronavirus disease 2019 (Covıd‐19): What we know? Journal of Medical Virology, 1-7. https://doi.org/10.1002/jmv.25766
Jeynes, W.H. (2005). A meta-analysis of the relation of parental involvement to urban elementary school student academic achievement. Urban Education, 40, 237-269. https://doi.org/10.1177/0042085905274540
Jeynes, W.H. (2007). The relationship between parental involvement and urban secondary school student academic achievement: A meta-analysis. Urban Education, 42(1), 82-110. https://doi.org/10.1177/0042085906293818
Jordan, G.E., Snow, C.E. and Porsche, M.V. (2000). Project EASE: The effect of a family literacy project on kindergarten students' early literacy skills. Reading Research Quarterly, 35, 524-546.
Kanık Uysal, P. ve Ateş, S. (2020). Okur-Tepki Teorisi: Küçük Kara Balık örneği. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 777- 796. DOI: 10.16916/aded.713103
Karagöz, B. (2018). Ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin resimli çocuk kitaplarına ilişkin tepkileri üzerine bir inceleme. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(4), 1198-1218. https://doi.org/10.16916/aded.429948
Kaya Tosun, D. ve Doğan, B. (2020). Okuma çemberlerinin Okuduğunu anlama ile akıcı okuma üzerindeki etkileri ve okur tepkileri: Bir karma yöntem araştırması. Eğiim ve Bilim, 45(203), 153-176. DOI: 10.15390/EB.2020.8716
Kaysılı, B. K. (2008). Akademik başarının arttırılmasında aile katılımı. Ankara Üniversitesi Eğitimbilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 9(1), 69-83. https://doi.org/10.1501/Ozlegt_0000000115
Kıvrak, Z. ve Yıldırım, K. (2020). Öğretmenlerin gözünden birinci sınıf öğrencilerin okuma ve yazma becerilerini öğrenim süreçlerine ailelerin katılımı. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(2), 447-468.
Linberg, E. N. (2017). Aile katılımı: bir kavramsal ve durumsal analiz çalışması. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(13), 51-72.
Lukens, R., J., Smith, J., J., ve Coffel, C., M. (2018). Çocuk edebiyatına eleştirel bir bakış (1. Baskı). Erdem Yayınları.
Mart, M. & Kesicioglu, O.S. (2020). Parents’ opinion to play at home during COVID-19 pandemic. Turkish Studies, 15(4), 945-958. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies. 44381
Ramazan, O., Adak Ozdemir, A. ve Ozdemir Beceren, B. (2012). Evaluation of play from private and public pre-school children’s point of view. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 46, 2852–2856. DOI: 10.1016/j.sbspro.2012.05.576
Rowe, K. (1991). The influence of reading activity at home on students’ attitudes towards reading, classroom attentiveness and reading achievement: An application of structural equation modelling. British Journal of Educational Psychology, 61, 19-35.
Rosenblatt, L.M. (1978). The reader, the text, the poem: The transactional theory of the literary work. Carbondale: Southern Illinois University Press.
Rosenblatt, L. M. (1999). Literature as exploration. NY: The Modern Language Association of America.
Sénéchal, M. and LeFevre, J. (2002). Parental involvement in the development of children's reading skill: A five-year longitudinal study. Child Development, 73 (2), 445-460. DOI: 10.1111/1467-8624.00417
Ulusoy, M. (2006). Resimli çocuk kitapları ve okur tepki teorisi. İlköğretim Online, 15(2), 487-497. doi: http://dx.doi.org/10.17051/io.2016.02208
UNESCO. (2020). Startling digital divides in distance learning emerge. UNESCO. https://en.unesco.org/news/startling-digital-divides-distance-learning-emerge
Van Steensel, R. (2006). Relations between socio-cultural factors, the home literacy environment and children's literacy development in the first years of primary education. Journal of Research in Reading, 29 (4), 367-382. DOI: 10.1111/j.1467-9817.2006.00301.x
Yekeler, A., D., ve Ulusayo, M. (2017). İlkokul öğrencilerinin bilgi verici resimli çocuk kitaplarına yönelik tepkileri. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, 1(2), 20-39.
Yıldız, S. ve Bektaş, F. (2021). COVİD-19 salgınının çocukların boş zaman etkinliklerinde yarattığı değişimin ebeveyn görüşleriyle değerlendirilmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(1), 99-122. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gbesbd/issue/59393/835694 den alınmıştır.
Yılmaz C. ve Çalışkan M. (2017). Yatılı ortaokul öğrencilerinin okuma motivasyonlarının incelenmesi.12(33).573-588. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12541
WHO. (2020a). Coronavirus disease (COVID-19) Pandemic. World health Organization. https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019
WHO. (2020b). WHO Coronavirus Disease (COVID-19) Dashboard. World health Organization. https://covid19.who.int/
Examination of Gifted Students' Home Activities, Reader Responses and Comprehension during the Global Pandemic
With this research, it was aimed to reveal the activities carried out with parent-student interaction in home- during the pandemic and to explore the reactions developed against the books read based on the student and parent interaction, and the students' level of comprehension towards these books. In line with these purposes, the study was conducted with the participation of 16 girls, 9 boys, a total of 23 gifted students and their parents who study at the 2nd and 3rd grades. In the research, 3 children's books from a book series and 2 children's books with postmodern pictures were used. The data of the study were collected parent-student interaction form, reader response questions, and comprehension questions for the texts. The parent-student interaction form and reader response questions were transformed into findings with the descriptive analysis method. Friedman test was used in the analysis of comprehension scores. According to the results of the research, it was revealed that students and parents carried out academic, social and sports activities together. In addition, it was observed that the reactions of students and parents to the books were reader-centered. Finally, it was seen that students' comprehension scores obtained from the third book of the book series differ significantly from other series books, but there was no significant difference between the comprehension scores obtained from the children's picture books.
Ateş, S. ve Aktaş, N. (2020). Duygu durumlarının farklılaştığı resimli çocuk kitaplarına yönelik okuyucu tepkilerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(3), 726-745. https://doi.org/10.31592/aeusbed.742584
Baker, L. (2003). The role of parents in motivating struggling readers. Reading & Writing Quarterly, 19, 87-106. https://doi.org/10.1080/10573560308207
Can, A., Deniz, E. ve Çeçen, M.(2016).Ortaokul öğrencilerinin okuma tutumları. Electronic Turkish Studies, 11(3).645-660. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9311
Clark, C and Picton, I. (2012). Family Matters: The Importance of Family Support for Young People’s Reading. Findings from the National Literacy Trust’s annual survey 2011. London: National Literacy Trust.
Connell, J. M. (1996). Assessing the influence of Dewey’s epistemology on Rosenblatt’s reader response theory. Educational Theory, 46(4), 395-413. https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.1996.00395.x
Crosby, S. A., Rasinsky, T., Padak, N., ve Yildirim, K. (2015). A-3 year study of a school-based prantal involvement program in early literacy. The Journal of Educational Research, 108(2), 165-172, DOI: 10.1080/00220671.2013.867472
Çaykuş, E. T, ve Mutlu Çaykuş, T. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde çocukların psikolojik dayanıklılığını güçlendirme yolları: Ailelere, öğretmenlere ve ruh sağlığı uzmanlarına öneriler. Avraysa Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 95-113.
Çevik, A., & Müldür, M. (2019). “Vapurları Seven Çocuk” adlı kitabın okur-tepki teorisi ile değerlendirilmesi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 7(3), 40-50. DOI: 10.29228/ijlet.23375
Galindo, C., ve Sheldon, S. B. (2012) School and home connections and children’s kindergarten achievement gains: The mediating role of family involvement. Early Childhood Research Quarterly, 27, 90– 103. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2011.05.004
Er, Z. ve Arıcı, F. A. (2018). Ortaokul öğrencilerinin okuma becerilerinin geliştirilmesinde aile etkisi. Türkiye Eğitim Dergisi, 3(1), 1-2. https://dergipark.org.tr/tr/pub/turkegitimdergisi/issue/37897/390974 adresinden alınmıştır.
Epstein, J. L. (2011). School, family, and community partnerships: Preparing educators and improving schools (2nd ed.). Westview Press. https://doi.org/10.4324/9780429494673
Faires, J., Nichols, W. D., & Rickelman, R. J. (2000). Effects of parental involvement in developing competent readers in first grade. Reading Psychology, 21(3), 195–215. https://doi.org/10.1080/02702710050144340
Hancock, M. R. (2008). A celebration of literature and response: children, books, and teachers in K-8 classrooms (3rd. ed.). Upper Saddle River, New Jersey: Pearson.
He, F., Deng, Y., ve Li, W. (2020). Coronavirus disease 2019 (Covıd‐19): What we know? Journal of Medical Virology, 1-7. https://doi.org/10.1002/jmv.25766
Jeynes, W.H. (2005). A meta-analysis of the relation of parental involvement to urban elementary school student academic achievement. Urban Education, 40, 237-269. https://doi.org/10.1177/0042085905274540
Jeynes, W.H. (2007). The relationship between parental involvement and urban secondary school student academic achievement: A meta-analysis. Urban Education, 42(1), 82-110. https://doi.org/10.1177/0042085906293818
Jordan, G.E., Snow, C.E. and Porsche, M.V. (2000). Project EASE: The effect of a family literacy project on kindergarten students' early literacy skills. Reading Research Quarterly, 35, 524-546.
Kanık Uysal, P. ve Ateş, S. (2020). Okur-Tepki Teorisi: Küçük Kara Balık örneği. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 777- 796. DOI: 10.16916/aded.713103
Karagöz, B. (2018). Ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin resimli çocuk kitaplarına ilişkin tepkileri üzerine bir inceleme. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(4), 1198-1218. https://doi.org/10.16916/aded.429948
Kaya Tosun, D. ve Doğan, B. (2020). Okuma çemberlerinin Okuduğunu anlama ile akıcı okuma üzerindeki etkileri ve okur tepkileri: Bir karma yöntem araştırması. Eğiim ve Bilim, 45(203), 153-176. DOI: 10.15390/EB.2020.8716
Kaysılı, B. K. (2008). Akademik başarının arttırılmasında aile katılımı. Ankara Üniversitesi Eğitimbilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 9(1), 69-83. https://doi.org/10.1501/Ozlegt_0000000115
Kıvrak, Z. ve Yıldırım, K. (2020). Öğretmenlerin gözünden birinci sınıf öğrencilerin okuma ve yazma becerilerini öğrenim süreçlerine ailelerin katılımı. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(2), 447-468.
Linberg, E. N. (2017). Aile katılımı: bir kavramsal ve durumsal analiz çalışması. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(13), 51-72.
Lukens, R., J., Smith, J., J., ve Coffel, C., M. (2018). Çocuk edebiyatına eleştirel bir bakış (1. Baskı). Erdem Yayınları.
Mart, M. & Kesicioglu, O.S. (2020). Parents’ opinion to play at home during COVID-19 pandemic. Turkish Studies, 15(4), 945-958. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies. 44381
Ramazan, O., Adak Ozdemir, A. ve Ozdemir Beceren, B. (2012). Evaluation of play from private and public pre-school children’s point of view. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 46, 2852–2856. DOI: 10.1016/j.sbspro.2012.05.576
Rowe, K. (1991). The influence of reading activity at home on students’ attitudes towards reading, classroom attentiveness and reading achievement: An application of structural equation modelling. British Journal of Educational Psychology, 61, 19-35.
Rosenblatt, L.M. (1978). The reader, the text, the poem: The transactional theory of the literary work. Carbondale: Southern Illinois University Press.
Rosenblatt, L. M. (1999). Literature as exploration. NY: The Modern Language Association of America.
Sénéchal, M. and LeFevre, J. (2002). Parental involvement in the development of children's reading skill: A five-year longitudinal study. Child Development, 73 (2), 445-460. DOI: 10.1111/1467-8624.00417
Ulusoy, M. (2006). Resimli çocuk kitapları ve okur tepki teorisi. İlköğretim Online, 15(2), 487-497. doi: http://dx.doi.org/10.17051/io.2016.02208
UNESCO. (2020). Startling digital divides in distance learning emerge. UNESCO. https://en.unesco.org/news/startling-digital-divides-distance-learning-emerge
Van Steensel, R. (2006). Relations between socio-cultural factors, the home literacy environment and children's literacy development in the first years of primary education. Journal of Research in Reading, 29 (4), 367-382. DOI: 10.1111/j.1467-9817.2006.00301.x
Yekeler, A., D., ve Ulusayo, M. (2017). İlkokul öğrencilerinin bilgi verici resimli çocuk kitaplarına yönelik tepkileri. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, 1(2), 20-39.
Yıldız, S. ve Bektaş, F. (2021). COVİD-19 salgınının çocukların boş zaman etkinliklerinde yarattığı değişimin ebeveyn görüşleriyle değerlendirilmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(1), 99-122. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gbesbd/issue/59393/835694 den alınmıştır.
Yılmaz C. ve Çalışkan M. (2017). Yatılı ortaokul öğrencilerinin okuma motivasyonlarının incelenmesi.12(33).573-588. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12541
WHO. (2020a). Coronavirus disease (COVID-19) Pandemic. World health Organization. https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019
WHO. (2020b). WHO Coronavirus Disease (COVID-19) Dashboard. World health Organization. https://covid19.who.int/
Yıldırım, K., Sönmez, M., Çetinkaya, F. Ç., Akyüz, S. (2021). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Küresel Salgın Sürecinde Ev Etkinlikleri, Okur Tepkileri ve Anlama Durumlarının İncelenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 690-710. https://doi.org/10.21666/muefd.869258