Bu çalışmanın amacı, 1998-2017 yılları arasında ve halen yürürlükte
olan ortaokul matematik dersi öğretim programlarını matematik eğitiminin genel
amaçları bakımından karşılaştırılmasıdır. Bu araştırma nitel bir araştırmadır.
1998, 2005, 2013 ve 2017 yılları ortaokul matematik dersi öğretim programlarını
analiz etmek için doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Bu çalışmada
matematik dersi öğretim programları, matematik eğitiminin genel amaçları
dikkate alınarak incelenmiştir. Verilerin kodlama sürecinde birbirinden
bağımsız çalışan iki araştırmacı yer almıştır. Genel amaçların beceri
alanlarına dağılımlarına yönelik araştırma bulgularında, öğretim programlarında
sırasıyla en fazla bilişsel alan, ardından alana özgü beceriler ve son olarak
duyuşsal becerilere yönelik genel amaçların yer aldığı görülmüştür. Psikomotor
becerilere yönelik genel amaç ifadesine sadece 1998 yılı öğretim programında
yer verilmiştir. Bilişsel becerilere yönelik genel amaçların dağılımları
incelendiğinde, genel amaçların 1998 ve 2005 yılı programlarında en yüksek akıl
yürütme, 2013 yılı programında en yüksek bilme ve uygulama, 2017 yılı
programında ise en fazla bilme ve akıl yürütme alt beceri alanları ile ilişkili
olduğu görülmüştür. Alana özgü beceriler ile ilişkili genel amaçların
dağılımlarının, 1998 yılı programında en fazla ilişkilendirme, 2005 ve 2013
yılı programlarında en fazla problem çözme, 2017 yılı programında ise iletişim
alt beceri alanı ile ilişkili olduğu görülmüştür. Problem kurma alt beceri
alanına yönelik genel amaç ifadesine sadece 1998 yılı programında yer verildiği
görülmüştür. Araştırmanın bulgularına dayanarak matematik dersi öğretim
programlarına ilişkin gelecekte yapılabilecek çalışmalara yönelik öneriler
geliştirilmiştir.
Ortaokul matematik dersi öğretim programı ortaokul matematik eğitimi program incelemesi doküman analizi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Tüm Alanlar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2018 |
Kabul Tarihi | 18 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 37 Sayı: 1 |