Educational Technology Instructional technology Computer Education and Instructional Technology Research trends
Bu çalışmanın amacı Türkiye’de 2013 ve 2018
yılları arasında Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi alanında yazılmış
olan yüksek lisans ve doktora tezlerinin içerik ve yöntem açısından genel
eğilimlerinin belirlenmesidir. Bu amaçla, Yükseköğretim Kurulu ulusal tez
merkezi veri tabanında, Eğitim Teknolojisi ve Bilgisayar ve Öğretim
Teknolojileri Eğitimi alanlarında yayınlanan yüksek lisans ve doktora tezleri
doküman incelemesi yöntemiyle analiz edilmiştir. Toplam 190 yüksek lisans ve
doktora tezi analize dahil edilmiştir. Elde edilen bulgular betimsel olarak
sunulmuştur. Araştırmanın sonuçlarına göre, medya ve öğrenci çıktıları en çok
incelenen araştırma konusudur. En çok araştırılan medya ise web-tabanlı öğrenme
ortamlarıdır. Araştırma deseni bakımından; karma yöntem kullanan tezlerin
sayısı artış eğilimindeyken, tarama ve deneysel çalışmalar da popülerliğini
sürdürmektedir. Üniversite öğrencileri en çok hedeflenen araştırma evreni
olurken, uygun örnekleme stratejisi ise en çok kullanılan katılımcı belirleme
stratejisi olmuştur. En çok kullanılan araştırma deseni olan deneysel desen
daha çok medya çalışmalarında kullanılmıştır. En çok kullanılan araştırma
desenlerinden, karma yöntem daha çok öğrenci çıktılarıyla ilgili çalışmalarda
kullanılırken, tarama yöntemi öğrenci değişkenleriyle ilgili çalışmalarda
kullanılmıştır. Web tabanlı öğrenme ortamları ile ilgili çalışmalar daha çok
üniversite öğrencilerinin katılımıyla yapılırken, bilişim teknolojileri ile
ilgili çalışmalar daha çok ilkokul, ortaokul ve lise öğrencileriyle
yapılmıştır. İlgili çalışmalara göre; medyayı konu edinen çalışmalar ve tarama
ve deneysel desen kullanan çalışmalar popülerliğini sürdürürken, karma yöntem
kullanan araştırmalar artış eğilimindedir. Ayrıca, halen nicel yöntemler, nitel
yöntemlere göre daha çok tercih edilmektedir. Tezler daha çok ders düzeyinde
öğrenme ve öğretim gibi mikro düzeyde yapılırken, organizasyon, kültür ve
politika gibi makro düzeyde konular çok az araştırılmıştır.
Eğitim Teknolojisi Öğretim Teknolojisi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Araştırma Eğilimleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Tüm Alanlar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Kabul Tarihi | 6 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 39 Sayı: 1 |