Otizm spektrum bozukluğu (OSB)
olan çocuklar yüz işleme becerilerinde önemli sınırlılıklar sergilemektedirler.
Bu çalışmada, bilgisayar ekranı aracılığıyla
izletilen üç boyutlu (3B) animasyon karakteri ile canlı model tarafından öykü anlatımı
içerikli video sunumunun OSB olan çocuklar ile normal gelişim gösteren
çocukların yüz işleme becerileri değişkenleri olan toplam
odaklanma süreleri ve b) toplam ziyaret süreleri üzerindeki
etkilerinin
göz izleme yöntemi ile karşılaştırılarak
incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma grubunu, 5-12 yaş aralığında bulunan 23
normal gelişim gösteren ve 21 OSB olan çocuk oluşturmuştur. Araştırma
sonucunda, normal gelişim gösteren çocuklara göre, OSB olan çocukların insan
yüzüne odaklanmaları üzerinde video modeli ile karşılaştırıldığında 3B
animasyon modeli aracılığıyla sunulan öykü anlatımı lehine etkileri olduğu ve
3B animasyon kullanımında OSB olan çocukların insan yüzlerine daha fazla
odaklandıkları bulgulanmıştır. Bu bulguların yanı sıra, OSB olan çocukların,
normal gelişim gösteren çocuklara oranla sıra dışı yüz işleme becerilerine
sahip olduğu belirlenmiştir. Araştırma bulguları, OSB olan çocuklarda yüz işleme
becerileri ve müdahale uygulamalarına olası yansımaları bağlamında alan yazında var
olan ilgili araştırmalar çerçevesinde tartışılmış ve ileride yapılacak
araştırmalara yönelik önerilere yer verilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 19 Sayı: 3 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.