Araştırmada, anasınıfına devam
eden ve düşük anne eğitim düzeyine sahip çocukların sözcük bilgisi ve
sesbilgisel farkındalık becerilerinin gelişimsel profillerinin daha üst anne
eğitim düzeyine sahip çocuklarla karşılaştırmalı olarak incelenmesi
amaçlanmıştır. Çocuklar anasınıfının güz, bahar ve birinci sınıfın güz
döneminde değerlendirilmiştir. Araştırmaya normal gelişim gösteren ve anadili
Türkçe olan 531 çocuk katılmıştır. Çocukların sözcük bilgileri Türkçe İfade
Edici ve Alıcı Dil Testi, sesbilgisel farkındalık becerileri ise Erken
Okuryazarlık Testinin Sesbilgisel Farkındalık alt alanı ile
değerlendirilmiştir. Anne eğitim düzeyleri, ilkokul, ortaokul, lise, lisans ve
lisansüstü olmak üzere beş düzeyde sınıflandırılmıştır. Karma model varyans
analizi ile gerçekleştirilen analizler sonucunda anne eğitim düzeyleri farklı
olan çocukların sözcük bilgileri ve sesbilgisel farkındalık becerilerinin üç
dönem için benzer oranda değişim gösterdiği belirlenmiştir. Anneleri ilkokul,
ortaokul ve lise mezunu olan çocuklar sözcük bilgisi ve sesbilgisel farkındalık
becerilerinde anneleri lisans ve lisansüstü mezunu olan çocuklara göre daha düşük
performans göstermişlerdir. Sonuçlar bu becerilerde düşük performans göstererek
anasınıfına başlayan çocukların ilerleyen dönemlerde de düşük performans
göstermeye devam ettiklerini ve bu açıdan risk grubunda
değerlendirilebileceklerini göstermektedir.
Sözcük bilgisi sesbilgisel farkındalık gelişimsel profil anne eğitim düzeyi risk grubu
Tübitak
215K027
215K027
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 215K027 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 21 Sayı: 4 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.