Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin ve Hemşirelerin İntörnlüğe İlişkin Görüşleri

Yıl 2018, Cilt: 11 Sayı: 3, 329 - 336, 28.09.2018
https://doi.org/10.31362/patd.451910

Öz

GİRİŞ ve AMAÇ: Çalışma, hemşirelik eğitim müfredatında ilk defa uygulanmaya
başlayan intörnlük programına ilişkin olarak, dördüncü sınıf öğrencileri ile
daha önce intörn öğrencilik sisteminin olmadığı ve uygulamanın yapıldığı bir
hastanenin ilgili kliniklerinde görev yapan hemşirelerin görüşlerini belirlemek
amacıyla yürütülmüştür.

YÖNTEM ve GEREÇLER: Tanımlayıcı tipteki bu çalışma hemşirelik bölümü
4.sınıfında öğrenim gören intörnlük programı uygulanan 101 öğrenci ve intörnlük
programının uygulandığı hastanede, intörnler ile birlikte çalışan 100 hemşire
ile yürütülmüştür. Verilerin toplanmasında literatürden faydalanılarak
araştırmacılar tarafından, öğrenci ve hemşireler için ayrı birer form olarak
oluşturulan İntörnlük Değerlendirme Formu kullanılmıştır. Verilerin
değerlendirilmesi tanımlayıcı testler ile yapılmıştır.

BULGULAR: Öğrencilerin %96,4’ü, intörnlük uygulamalarının hemşirelik mesleğini
tanımasına ve uyum sağlamasına, %89,3’ü el becerilerinin artmasına, %82,1’i
sorumluluk duygusunun ve iletişim becerisinin gelişmesine, %81’i kendine olan
güveninin artmasına ve ekip çalışmasını öğrenmesine katkı sağladığını
belirtmiştir. Hemşireler ise, intörnlük uygulamalarının öğrenciler açısından,
el becerilerinin (%97,9) ve teorik bilgilerinin (%91,8) artmasına, mesleği
tanımalarına ve uyum sağlamalarına (%97,9), iletişim becerilerinin gelişmesine
(%95,9), kendilerine güvenlerinin artmasına (%93,8) ve ekip çalışmasını
öğrenmelerine (%91,8) katkı sağladığını ifade etmiştir. Öğrencilerin %72,6’sı,
hemşirelerin ise %98’i intörnlük uygulamasının devam etmesini istemektedir.

TARTIŞMA ve SONUÇ: Hemşirelik eğitiminde öğrencilerin mesleki becerilerinin
gelişmesine katkı sağlayan intörnlük uygulamalarının, öğrenci ve hemşirelerden
görüşlerinin alınarak düzenlenmesi, intörnlük programının daha etkin ve verimli
olması açısından önemlidir.

Kaynakça

  • Kaynaklar
  • 1. Akyüz A, Tosun N, Yıldız D, Kılıç A. Klinik öğretimde hemşirelerin, kendi sorumluluklarına ve hemşirelik öğrencilerinin çalışma sistemine ilişkin görüşleri TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni 2007;6:459-464.
  • 2. Brown T, Williams B, McKenna L et al. Practice education learning environments: the mismatch between perceived and preferred expectations of undergraduate health science students. Nurse Educ Today. 2011;31:e22-28.
  • 3. Orak S, Orhan H, Ağırman Ö, Özgürce B. Hemşirelik-ebelik eğitiminde Süleyman Demirel Üniversitesi örneği: Isparta Sağlık Yüksekokulu intörn öğrencilerinin klinik sahada entegre uygulaması ile ilgili bilgi ve tutumları. SDÜ Tıp Fakültesi Dergisi 2008;15:11-16.
  • 4. Sabancıoğulları S, Doğan S, Kelleci M, Avcı D. Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin intörnlük programına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi 2012;5:16-22.
  • 5. Erenel AŞ, Dal Ü, Kutlutürkan, S, Vural, G. Hemşirelik dördüncü sınıf öğrencilerinin ve hemşirelerin intörnlük uygulamasına ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi 2008;15;16-25.
  • 6. Ünver V, Çınar Fİ, Yüksel Ç, Şahiner G, Seven M, Yava A. Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin acil servis klinik uygulamasına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2013;10:12-17.
  • 7. Tosun N, Oflaz F, Akyüz A ve ark. Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin intörn eğitim programından beklentileri ile program sonunda kazanım ve önerilerinin değerlendirilmesi. Gülhane Tıp Dergisi 2008;50:164-171.
  • 8. Karadağ G, Parlar Kılıç S, Ovayolu N, Ovayolu Ö, Kayaaslan H. Öğrenci hemşirelerin klinik uygulamada karşılaştıkları güçlükler ve klinik hemşireler hakkındaki görüşleri. TAF Preventive Medicine Bulletin 2013;12:665-672.
  • 9. Elçigil A, Sarı HY. Facilitating factors in clinical education in nursing. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi 2011;4:67-71.
  • 10. Terzioğlu F, Kapucu S, Özdemir L ve ark. Simülasyon yöntemine ilişkin hemşirelik öğrencilerinin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2012;19:16-23.
  • 11. Özbayır T, Yavuz M, Taşdemir N, Dirimeşe E, Seki Z, Okgün A. Cerrahi hastalıkları hemşireliği intörn öğrencilerinin klinik uygulamayı değerlendirmeleri ve akademik başarı durumları. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2011;27:1-9.
  • 12. Büyük TE, Rızalar S, Çetin A, Sezgin S. Hemşirelerin intörn eğitim uygulaması hakkındaki görüş ve önerileri. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi 2014;3:135-140.
  • 13. Kostak MA, Aras T, Akarsu Ö. Hemşirelik öğrencilerinin klinik hemşirelerinin eğitimlerine verdiği katkıya ilişkin görüşleri. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi 2012;1:39-46.
  • 14. Gümral N, Coşar F. Ebelik ve hemşirelik son sınıf öğrencilerinin okul-hastane işbirliği ile ilgili görüşlerinin değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2006;3:21-24.
  • 15. Smith CA. Implementing a nursing internship program. Healthcare Quarterly 2008;11:76-79.
  • 16. Kim KH. Clinical competence among senior nursing students after their preceptorship experiences. J Prof Nurs. 2007;23:369-375.
  • 17. Blanzola C, Lindeman R, King ML. Nurse internship pathway to clinical comfort, confidence, and competency. J Nurses Staff Dev. 2004;20:27-37.

The Opinions of Nursing Students and Nurses About Internship

Yıl 2018, Cilt: 11 Sayı: 3, 329 - 336, 28.09.2018
https://doi.org/10.31362/patd.451910

Öz

INTRODUCTION: This study was conducted regarding the internship program
that had been applied the first time in nursing curriculum and the objective of
it was to determine opinions of the nurses that were working in a clinic in
which internship program with 4th class students had been applied the first
time.

METHODS: This descriptive study was conducted with 101 nursing students that
were studying in the 4th class with internship program and 100 nurses working
in clinics that this internship program applied. Data was collected with internship
program evaluation form that was developed by researchers based on the
literature. This form was developed for both students and nurses individually.
The evaluation of data was made by using descriptive tests.

RESULTS: 96.4% of students stated that internship program supported them in
learning nursing occupation and adaptation. Also students informed that the
internship program supported them in developing their hand skills (89.3%),
responsibility and communication skills (82.1%), learning team work and
increasing self-confidence (81%). On the other hand, nurses that worked with
these students stated that internship program supported students in developing
their hand skills (97.9%), increasing their theoretical knowledge (91.8%),
learning the occupation and adaptation (93.8%), learning the team work (91.8%)
and increasing their self-confidence (93.8%). 72.6% of students and 98% of
nurses wanted internship program to be continued.

DISCUSSION AND CONCLUSION: Structuring the internship program, which supports
developing occupational skills of students in nursing education, by getting
feedbacks of students and clinic nurses is important to make it more effective
and efficient.

Kaynakça

  • Kaynaklar
  • 1. Akyüz A, Tosun N, Yıldız D, Kılıç A. Klinik öğretimde hemşirelerin, kendi sorumluluklarına ve hemşirelik öğrencilerinin çalışma sistemine ilişkin görüşleri TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni 2007;6:459-464.
  • 2. Brown T, Williams B, McKenna L et al. Practice education learning environments: the mismatch between perceived and preferred expectations of undergraduate health science students. Nurse Educ Today. 2011;31:e22-28.
  • 3. Orak S, Orhan H, Ağırman Ö, Özgürce B. Hemşirelik-ebelik eğitiminde Süleyman Demirel Üniversitesi örneği: Isparta Sağlık Yüksekokulu intörn öğrencilerinin klinik sahada entegre uygulaması ile ilgili bilgi ve tutumları. SDÜ Tıp Fakültesi Dergisi 2008;15:11-16.
  • 4. Sabancıoğulları S, Doğan S, Kelleci M, Avcı D. Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin intörnlük programına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi 2012;5:16-22.
  • 5. Erenel AŞ, Dal Ü, Kutlutürkan, S, Vural, G. Hemşirelik dördüncü sınıf öğrencilerinin ve hemşirelerin intörnlük uygulamasına ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi 2008;15;16-25.
  • 6. Ünver V, Çınar Fİ, Yüksel Ç, Şahiner G, Seven M, Yava A. Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin acil servis klinik uygulamasına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2013;10:12-17.
  • 7. Tosun N, Oflaz F, Akyüz A ve ark. Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin intörn eğitim programından beklentileri ile program sonunda kazanım ve önerilerinin değerlendirilmesi. Gülhane Tıp Dergisi 2008;50:164-171.
  • 8. Karadağ G, Parlar Kılıç S, Ovayolu N, Ovayolu Ö, Kayaaslan H. Öğrenci hemşirelerin klinik uygulamada karşılaştıkları güçlükler ve klinik hemşireler hakkındaki görüşleri. TAF Preventive Medicine Bulletin 2013;12:665-672.
  • 9. Elçigil A, Sarı HY. Facilitating factors in clinical education in nursing. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi 2011;4:67-71.
  • 10. Terzioğlu F, Kapucu S, Özdemir L ve ark. Simülasyon yöntemine ilişkin hemşirelik öğrencilerinin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2012;19:16-23.
  • 11. Özbayır T, Yavuz M, Taşdemir N, Dirimeşe E, Seki Z, Okgün A. Cerrahi hastalıkları hemşireliği intörn öğrencilerinin klinik uygulamayı değerlendirmeleri ve akademik başarı durumları. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2011;27:1-9.
  • 12. Büyük TE, Rızalar S, Çetin A, Sezgin S. Hemşirelerin intörn eğitim uygulaması hakkındaki görüş ve önerileri. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi 2014;3:135-140.
  • 13. Kostak MA, Aras T, Akarsu Ö. Hemşirelik öğrencilerinin klinik hemşirelerinin eğitimlerine verdiği katkıya ilişkin görüşleri. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi 2012;1:39-46.
  • 14. Gümral N, Coşar F. Ebelik ve hemşirelik son sınıf öğrencilerinin okul-hastane işbirliği ile ilgili görüşlerinin değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2006;3:21-24.
  • 15. Smith CA. Implementing a nursing internship program. Healthcare Quarterly 2008;11:76-79.
  • 16. Kim KH. Clinical competence among senior nursing students after their preceptorship experiences. J Prof Nurs. 2007;23:369-375.
  • 17. Blanzola C, Lindeman R, King ML. Nurse internship pathway to clinical comfort, confidence, and competency. J Nurses Staff Dev. 2004;20:27-37.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Medine Yılmaz Bu kişi benim

Çisem Çetin Bu kişi benim

Nuray Egelioğlu Cetişli

Elif Ünsal Avdal Bu kişi benim

Yasemin Tokem Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 28 Eylül 2018
Gönderilme Tarihi 28 Ağustos 2017
Kabul Tarihi 9 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 3

Kaynak Göster

AMA Yılmaz M, Çetin Ç, Egelioğlu Cetişli N, Ünsal Avdal E, Tokem Y. Hemşirelik Öğrencilerinin ve Hemşirelerin İntörnlüğe İlişkin Görüşleri. Pam Tıp Derg. Eylül 2018;11(3):329-336. doi:10.31362/patd.451910
Creative Commons Lisansı
Pamukkale Tıp Dergisi, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır