The purpose of this study
is to identify middle-school students’ perception of aeronautical and space engineers. The study group
of the study which is a descriptive survey model consists of 50 6th grade
middle-school students located in the Adilcevaz District of Bitlis Province. In
the study, a drawing form and the ‘Who are Aeronautical and Space Engineers?’ form have been used as data collection
tools. In the analysis of data, content analysis and descriptive analysis have
been used. As a result of the study, it has been determined that a majority of
the students had misconceptions about what aeronautical and space engineers do.
In addition, it has been concluded that the students have a stereotypical
gender perception about engineers. In the light of these findings, the
importance of introducing different engineering areas such as aeronautical and
space engineering to the students in forming a career awareness about engineering
and the inclusion of the applications in these areas in educational
environments has been underlined.
aeronautical and space engineers STEM education career 6th grade students stereotypical gender perception
Bu araştırmanın amacı
ortaokul öğrencilerinin havacılık ve uzay mühendisi algılarını belirlemektir.
Betimsel tarama modelindeki araştırmanın çalışma grubunu Bitlis İli Adilcevaz
ilçesinde bulunan bir ortaokuldaki 50 altıncı sınıf öğrencisi oluşturmaktadır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak bir çizim formu ile “Havacılık ve Uzay
Mühendisi Kimdir?” formu kullanılmıştır. Veri analizinde içerik analizi ile
betimsel analizden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin büyük
çoğunluğunun havacılık ve uzay mühendisinin yaptığı işlere yönelik yanlış
kavramalarının olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin mühendise yönelik
basmakalıp cinsiyet algısına sahip oldukları sonucu elde edilmiştir. Bu
bulguların ışığında mühendisliğe ilişkin kariyer bilinci oluşturmada havacılık
ve uzay mühendisliği gibi farklı mühendislik alanlarının öğrencilere
tanıtılması ve bu alanlara yönelik uygulamaların eğitim ortamlarında yer
almasının önemi vurgulanmıştır.
havacılık ve uzay mühendisi fetemm eğitimi kariyer 6. sınıf öğrencileri basmakalıp cinsiyet algısı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 23 Nisan 2018 |
Kabul Tarihi | 27 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 45 Sayı: 45 |