Bu
çalışmada okul öncesi öğretmen adaylarının resimli öykü kitapları ile ilgili
görüşlerini, bilgi düzeylerini ve staj uygulamalarını belirlemek amaçlanmıştır.
Görüşme tekniğinin kullanıldığı nitel bir çalışma olan bu araştırmaya Çocuk
Edebiyatı ve Öğretmenlik Uygulaması derslerini alan 40 son sınıf okul öncesi
öğretmen adayı katılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak 15 sorudan
oluşan görüşme formu kullanılmıştır. Veri toplama sürecinde 40 katılımcı ile
yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Araştırma sonuçları,
öğretmen adaylarının resimli öykü kitapları konusunda yeterli bilgiye sahip
olmadığını göstermektedir. Katılımcılar özellikle kitap önerisinde bulunmada ve
kitapların sahip olması gereken biçimsel özellikleri açıklamada zorlanmışlardır.
Kitapların içerik özellikleri konusunda biçimsel özelliklere göre daha bilgili
oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Staj uygulamalarına ise kitapları dâhil
etmedikleri, kitap okumak yerine internet yoluyla buldukları hikâyeleri
anlatmayı tercih ettikleri görülmüştür. Kitap okuma veya hikâye anlatma
uygulamalarında en çok ses tonlarına dikkat ettikleri ancak etkinliklerin genel
olarak etkileşimli kitap okuma uygulamasından uzak olduğu belirlenmiştir. Bu
bulgulardan yola çıkarak öğretmen adaylarının daha fazla
kitapla tanıştırılması ve Çocuk Edebiyatı derslerinin uygulamaya dönük ve kitap
örnekleri üzerinden işlenmesi, etkileşimli kitap okuma gibi yöntemlerin
uygulamalara dâhil edilmesi önerilmektedir.
In this study, it is aimed
to determine pre-service preschool teachers’ opinions, their level of knowledge
and internship practices on illustrated storybooks. This study, which is a
qualitative study using the interview technique, was attended by 40 final year
students who took Child Literature and Teaching Practice courses. A
questionnaire consisting of 15 questions was used as a data collection tool.
Semi-structured
interviews were conducted with 40 participants for data collection. Research
results show that pre-service teachers do not have enough knowledge about illustrated
storybooks. Participants had difficulty in offering books and explaining the
formal characteristics that books should have. According to results, they are
more knowledgeable about the contextual features of the books in contrast with
formal characteristics of the books. Participants do not include books in their
internship practices but they prefer to tell stories they find on the internet
instead of reading books. They pay attention to their tone of voice in reading
and storytelling practices but activities are generally away from dialogic
reading. Based on these findings, it is suggested to introduce pre-service
teachers to more books and include the Children's Literature courses in book
samples and methods such as dialogic reading.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Mayıs 2019 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ekim 2018 |
Kabul Tarihi | 26 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 46 Sayı: 46 |