Bu araştırmada, öğrencilerin fizik
öğrenme yaklaşımları ile onların kullandıkları problem çözme stratejileri
arasında bir ilişki olup olmadığının ve bu kavramların bazı değişkenlere göre farklılaşma
durumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. 9.,10.,11. ve 12. sınıfta öğrenim
görmekte olan 325 öğrenci ile yürütülen araştırmada veriler, Eryılmaz ve
Çalışkan (2015) tarafından uyarlanan fizikte kullanılan problem çözme
stratejileri ölçeği ile Özkan ve Sezgin Selçuk (2014) tarafından uyarlanan
fizik öğrenme yaklaşımları ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin
analizinde SPSS 25 programından faydalanılmıştır. Fizik öğrenme yaklaşımlarının
ve fizik problem çözme stratejilerinin algılanan fizik başarısına göre
farklılaştığı; cinsiyet, öğrenim görülen okul türü ve algılanan fizik başarısına
göre farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Fizik öğrenme yaklaşımı ve fizik
problem çözme stratejileri arasında bir ilişki olmadığı, ölçeklerin kendi alt
boyutları aralarındaki ilişkilerin yüksek olduğu ancak bu iki ölçeğin alt
boyutları arasındaki ilişkinin bazıları için anlamsız bulunduğu, bazıları için
ise düşük seviyede kaldığı belirlenmiştir. Bu bulgulara göre, algılanan fizik
başarısının öğrencilerin fizik öğrenme yaklaşımlarını ve problem çözme
stratejilerini etkilediği; öğrencilerin fizik öğrenme yaklaşımlarının
oluşmasında okul türlerinin etkili olduğu; öğrencilerin benimsedikleri fizik
öğrenme yaklaşımı ile kullandıkları fizik problem çözme stratejileri arasında
anlamlı bir ilişki olmadığı belirlenen önemli sonuçlardandır. Sonraki
araştırmalarda problem çözme ile öğrenme yaklaşımlarını birlikte tespit
edebilecek ölçme araçlarının geliştirilmesi gerektiği yapılan öneriler arasında
yer almaktadır.
In this research, it is aimed to determine whether there is a relationship between the students' physics learning approaches and the problem-solving strategies and the differentiation status of these concepts according to some variables. The research was conducted with 325 students who were receiving education at 9th, 10th, 11th and 12th grade. The data were collected by using the scale of problem-solving strategies used in physics adapted by Eryılmaz and Çalışkan (2015) and the scale of physics learning approaches adapted by Özkan and Sezgin Selçuk (2014). It was determined that physics learning approaches and physics problem-solving strategies did differ according to perceived physics achievement and did not differ according to gender, type of school and perceived physics achievement. Findings were reached like as that there was no relationship physics problem-solving strategies and learning approaches; the relationships between the sub-dimensions of the scales were high but the relationships between the sub-dimensions of the two scales were meaningless or low for some of them. According to these findings, it can be said that the perceived physics achievement affects students' physics learning approaches and problem-solving strategies; the school types are effective in the formation of students' physics learning approaches; there is no significant relationship between the physics learning approach and the physics problem-solving strategies that students use. Developing measurement tools that can identify problem-solving and learning approaches together may be suggested for next researches
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 18 Ocak 2019 |
Kabul Tarihi | 9 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 47 |