The aim of this study is to examine gender differences in career maturity by meta-analysis method. For this purpose, graduate theses and articles on career maturity studied in Turkey between the years 2000-2017 were examined. The National Thesis Center of the Council of Higher Education was used to examine the theses and ULAKBİM National Database was used to examine scientific articles. The sample of this study consisted of 17 studies including data on gender variable and coding protocol. The sample of the study consisted of 9133 participants, 4538 (49.7%) female and 4595 (50.3%) male. The effect size of career maturity by gender was determined using the Standardized Mean Difference (SMD) analysis method known as Cohen d. To determine the publication bias, the results of Rosenthal's FSN Number, Duval and Tweedie's Trim and Fill method, Egger test and Funnel Graph were examined and it was seen that there was no publication bias in the meta-analysis. Besides, sub-group analysis was performed to determine how meta-analysis results vary according to different sample groups (high school and secondary school students). A heterogeneous distribution was found in the studies (Q = 40.824 p = 0.001, I² = 60.807). According to the random effects model, the results showed a significant and small effect (d = 0.303, [0,234; 0,371], p = 0,000). In addition, the results of the subgroup analysis showed that the effect size calculated according to gender was significantly different from the school level.
Bu araştırmanın
amacı, kariyer olgunluğunda cinsiyet farklılıklarını meta analiz yöntemiyle
incelemektir. Bu amaç için, 2000-2017 yılları arasında Türkiye’de kariyer
olgunluğu konusunda çalışılan lisansüstü tezler ve makaleler incelenmiştir.
Tezleri incelemek için Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi ve bilimsel
makaleleri incelemek için de ULAKBİM Ulusal Veri Tabanı kullanılmıştır. Bu
araştırmanın örneklemini cinsiyet değişkenine ve kodlama protokolüne uygun
verileri içeren 17 araştırma oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi 4538 (%49,7)
kadın ve 4595 (%50,3) erkek olmak üzere toplam 9133 katılımcı içermektedir.
Kariyer olgunluğunun cinsiyete göre etki büyüklüğü, Cohen d olarak bilinen
Standardize Ortalamalar Farkı (SOF) analiz yöntemi kullanılarak belirlenmiştir.
Yayın yanlılığını belirlemek için Rosenthal’ın FSN Sayısı, Huni Grafiği, Duval-Tweedie’nin
Kırp-Doldur Yöntemi ile Egger testi sonuçları incelenmiş ve meta analizde yayın
yanlılığı olmadığı görülmüştür. Ayrıca meta analiz sonuçlarının farklı örneklem
gruplarına (ortaokul ve lise öğrencileri) göre nasıl değiştiğini belirlemek
için alt grup analizi yapılmıştır. Araştırma kapsamındaki çalışmalarda
heterojen bir dağılım olduğu bulunmuştur (Q=40.824 p=0.001, I²=60.807).
Araştırma sonuçları rastgele etkiler modeline göre kadınlar lehine, anlamlı ve
küçük düzeyde (d=0.303, [0,234; 0,371], p=0.000) etki büyüklüğü göstermiştir.
Ayrıca, alt grup analizi sonuçları cinsiyete göre hesaplanan etki büyüklüğünün
okul kademesine göre anlamlı olarak farklılaştığını göstermiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 13 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 17 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 48 |