Bu çalışmada, öğrenci algılarına göre okul
etkililiğinin belirlenmesinde geçerli ve güvenilir ölçümler sağlayacak bir
ölçek geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda ölçekten elde edilen ölçümlerin
geçerlik ve güvenirlik kanıtları toplanmış ve madde analizleri yapılmıştır.
Çalışmanın araştırma grubunu, 2017-2018 eğitim öğretim yılı içerisinde lise
öğrenimine devam eden toplam 549 öğrenci oluşturmaktadır. Ölçeğin görünüş ve
kapsam geçerliği için uzman görüşünden yararlanılmıştır. Yapı geçerliği
kanıtlarını elde etmek için ise farklı örneklemler üzerinde açımlayıcı ve
doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda
altı faktörlü bir yapı elde edilmiştir. Aynı faktör altında toplanan
maddelerin içerikleri ve alan yazın dikkate alınarak faktörler sırasıyla “Mekân
Yeterliği”, “Kişisel Gelişim”, “Toplumsal Değer Bilinci”, “Mekân Çekiciliği”,
“Teknolojik Destek” ve “Spor ve Sanat Desteği” olarak adlandırılmıştır.
Faktörlerin toplam varyansın %66.11’ini açıkladığı belirlenmiştir. Doğrulayıcı
faktör analizi sonucunda ise altı faktörlü yapının veriye iyi uyum sağladığı
görülmüştür. Güvenirlik kanıtlarını elde etmek için Cronbach Alfa (α),
tabakalanmış alfa ve bileşik (composite) güvenirlik katsayıları hesaplanmıştır.
Hesaplamalar sonucunda ölçek maddelerinin ölçülmek istenen özelliği güvenilir
şekilde ölçtükleri belirlenmiştir. Madde analizi sonucunda ölçekte bulunan tüm
maddelerin ölçülen özelliği ölçmede ayırt edici oldukları görülmüştür. Tüm bu
bulgular ışığında öğrenci algılarına dayalı olarak okul etkililiğinin
belirlenmesinde Algılanan Etkili Okul Ölçeği’nin geçerli ve güvenilir ölçümler
üreten bir ölçek olarak kullanılabileceği söylenebilir.
The
purpose of this study is to develop a scale that provides valid and reliable
measurements in determining school effectiveness based on student perceptions. The study group consisted of 549
high school students in 2017-2018 academic year. Expert opinion was taken into
consideration for the face and content validity of the scale. For the construct
validity, exploratory (EFA) and confirmatory (CFA) factor analyses were
conducted on different samples. As a result of EFA, a six-factor structure was
obtained. Factors were named as “Space Adequacy”, “Personal Development”,
“Social Value Consciousness”, “Place Attractiveness”, “Technological Support”
and “Sports and Art Support”. The factors explained 66.11% of the total
variance. As a result of CFA, it was found that the six-factor structure had good fit of
the model. In order to obtain evidence
for its reliability, coefficients of Cronbach's alpha (α), stratified alpha and
composite reliability were calculated. Results indicated that the scale items
could measure the construct reliably. Item analysis proved that all the items
had high discrimination in measuring the measured construct. As a result, it
can be concluded that Perceived Effective School Scale is a scale that provide
valid and reliable measurements in determining school effectiveness based on
student perceptions.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2020 |
Gönderilme Tarihi | 23 Temmuz 2019 |
Kabul Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 49 |