Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Araştırma-Sorgulamaya ve Argümantasyona Dayalı Öğretimin Argümantasyon, Araştırma-Sorgulama ve Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisi

Yıl 2023, Sayı: 59, 160 - 175, 05.09.2023
https://doi.org/10.9779/pauefd.1073144

Öz

Bu araştırmada argümantasyon temelli ve araştırma-sorgulama temelli fen öğretiminin lisans öğrencilerinin argümantasyon becerileri, araştırma-sorgulama becerileri ve bilimsel süreç becerileri üzerindeki etkisini belirlemek amaçlanmıştır. Çalışmanın amacına yönelik bağımsız değişkenlerin (argümantasyon ve araştırma-sorgulama temelli etkinlikler), bağımlı değişkenler (argümantasyon becerisi, araştırma-sorgulama becerisi ve bilimsel süreç becerisi) üzerindeki etkisini incelemek için karşıt dengeleme deneysel deseninden yararlanılmıştır. Çalışmaya fen öğretimi laboratuvar uygulamaları dersini alan fen bilgisi öğretmenliği anabilim dalında okuyan 48 öğrenci katılmıştır. Deney ve kontrol grubu üzerinde etkisi incelenmek istenen argümantasyon ve araştırma-sorgulama temelli fen öğretimi uygulaması, sıralama etkisini kontrol etmek ve her iki grup üzerinde de eşit şartlar oluşturabilmek için karşıt dengeleme (counterbalanced design) kullanılarak uygulanmıştır. Toplanan verilerin analizi için t-testi ve tek faktörlü ANOVA testinden yararlanılmıştır. Çalışma sonucunda uygulamaların gerçekleştirilme sırasına ve grubuna bakılmaksızın yalnızca argümantasyon etkinliklerinin argümantasyon becerilerini, araştırma-sorgulama etkinliklerinin de araştırma-sorgulama becerilerini istatistiksel olarak anlamlı şekilde farklılaştırdığı bulunmuştur. Bilimsel süreç becerilerinin ise uygulama sırasına bakılmaksızın hem argümantasyon hem de araştırma-sorgulama temelli etkinliklerden sonra istatistiksel olarak arttığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Aktamış, H., & Pekmez, E. Ş. (2011). Fen ve teknoloji dersine yönelik bilimsel süreç becerileri ölçeği geliştirme çalışması. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (30), 192-205.
  • Arı, Ü., Peşman, H., & Baykara, O. (2017). Sorgulamaya dayalı öğretimde rehberlik düzeyinin fen bilimleri öğretmen adaylarının kavram yanılgılarını iyileştirmedeki etkisinin bilimsel süreç becerileriyle etkileşimi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 304-321.
  • Aslan, S. (2016). Argümantasyona dayalı laboratuvar uygulamaları: Bilimsel süreç becerilerine ve laboratuvar dersine yönelik tutuma etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(4), 762-777.
  • Aydın, Ö., & Kaptan, F. (2014). Fen-teknoloji öğretmen adaylarının eğitiminde argümantasyonun biliş üstü ve mantıksal düşünme becerilerine etkisi ve argümantasyona ilişkin görüşler. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), 163-188.
  • Balım, A. G., & Taşkoyan, S. N. (2007). Fene yönelik sorgulayıcı öğrenme becerileri algısı ölçeği'nin geliştirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 58-63.
  • Demircioğlu, T., & Ucar, S. (2012). The effect of argument-driven inquiry on pre-service science teachers’ attitudes and argumentation skills. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 5035-5039.
  • Driver, R., Newton, P., & Osborne, J. (2000). Establishing the norms of scientific argumentation in classrooms. Science education, 84(3), 287-312.
  • Ecevit, T., & Kaptan, F. (2019). 21. yüzyıl becerilerinin kazandırılmasına yönelik tasarlanan argümantasyon destekli araştırma-sorgulamaya dayalı öğretim modelinin betimlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 470-488. s doi: 10.16986/HUJE.2019056328
  • Erduran, S. & Jiménez-Aleixandre, M. P. (2007). Argumentation in Science Education: Perspectives from Classroom-Based Research. Springer.
  • Erduran, S., Simon, S., & Osborne, J. (2004). TAPping into argumentation: Developments in the application of Toulmin's argument pattern for studying science discourse. Science education, 88(6), 915-933.
  • Frey, B. B., Ellis, J. D., Bulgreen, J. A., Hare, J. C., & Ault, M. (2015). Development of a Test of Scientific Argumentation. Electronic Journal of Science Education, 19(4), 1-18.
  • Gould, J. E. (2002). Concise handbook of experimental methods for the behavioral and biological sciences. Boca Raton: CRC Press.
  • Günel, M., Kabataş Memiş, E., & Büyükkasap, E. (2009). The effects of writing to learn activities and students’ analogy construction on learning mechanic unit at the university level. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 401-419.
  • Hiğde, E., & Aktamış, H. (2018). Adaptation of Test of Scientific Argumentation into Turkish. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science & Mathematics Education, 12(1).
  • Jiménez-Aleixandre, M. P., & Erduran, S. (2007). Argumentation in science education: An overview. Argumentation in science education, 3-27.
  • Kabataş Memiş, E. (2017). Argümantasyon uygulamalarına katılan öğretmen adaylarının küçük grup tartışmalarına ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(5), 2037-2056.
  • Karakuş, M., & Yalçın, O. (2016). Fen eğitiminde argümantasyon temelli öğrenmenin akademik başarıya ve bilimsel süreç becerilerine etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(4), 1-20.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Fen Bilimleri Dersi (3. 4. 5. 6. 7. ve 8. ) Öğretim Programı, Ankara.
  • National Research Council. (2000). Inquiry and the national science education standards. DC: National Academies Press, Washington.
  • Nazlı, C. (2019). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme (ATBÖ) rapor formatına göre raporlaştırmanın bilimsel süreç becerisine, sorgulama becerisine ve yazılı argüman kalitesine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Yozgat Bozok Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Osborne, J., & Ratcliffe, M. (2002). Developing effective methods of assessing ideas and evidence. School Science Review, 83(305), 113-123.
  • Ozdem, Y., Ertepinar, H., Cakiroglu, J., & Erduran, S. (2013). The nature of pre-service science teachers’ argumentation in inquiry-oriented laboratory context. International Journal of Science Education, 35(15), 2559-2586.
  • Richmond, G. & Shriley, J. (1996). Making meaning in classrooms: social processes in small group discourse and scientific knowledge building. Journal of Research in Science Teaching, 33, 839–858.
  • Sampson, V., Grooms, J., & Walker, J. P. (2010). Argument‐Driven Inquiry as a way to help students learn how to participate in scientific argumentation and craft written arguments: An exploratory study. Science Education, 95(2), 217-257.
  • Septyastuti, H. L., Sutrisno, & Widarti, H. R. (2021, March). The effectiveness of inquiry-based learning with OE3R strategy for scientific argumentation skill. In AIP Conference Proceedings, 2330(1), 1-6. AIP Publishing LLC. https://doi.org/10.1063/5.0043148
  • Şen, C. & Vekli, G. S. (2016). The impact of inquiry based instruction on science process skills and self-efficacy perceptions of pre-service science teachers at a university level biology laboratory. Universal Journal of Educational Research, 4(3), 603-612.
  • Şimşek, P., & Kabapınar, F. (2010). The effects of inquiry-based learning on elementary students’ conceptual understanding of matter, scientific process skills and science attitudes. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 1190-1194.
  • Tatar, N. (2006). İlköğretim fen eğitiminde araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımının bilimsel süreç becerilerine, akademik başarıya ve tutuma etkisi. Gazi University, Institute of Education Sciences (Unpublished Dissertation)
  • Toulmin, S. (2003). The Uses of Argument. Cambridge University Press (Updated edition). New York.
  • Walton, D. (2006). Examination dialogue: An argumentation framework for critically questioning an expert opinion. Journal of Pragmatics, 38(5), 745-777.
  • Wood, W. B. (2003). Inquiry-based undergraduate teaching in life sciences at large research universities: A perspective on the boyer commission report. Cell Biology Education, 2, 112-116.
  • Yıldırım, C., & Can, B. (2018). Argümantasyon destekli probleme dayalı öğrenmenin öğrencilerin sorgulayıcı öğrenme beceri algılarına etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 251-277. doi: 10.9779/PUJE.2018.217
  • Zohar, A., & Nemet, F. (2002). Fostering students' knowledge and argumentation skills through dilemmas in human genetics. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching, 39(1), 35-62.

The Effects of Inquiry and Argumentation-Based Training on Argumentation, Inquiry and Science Process Skills

Yıl 2023, Sayı: 59, 160 - 175, 05.09.2023
https://doi.org/10.9779/pauefd.1073144

Öz

The purpose of this study is to investigate the influence of argumentation and inquiry-based science education on pre-service science teachers’ skills of argumentation, inquiry and scientific process. To find out the influences of independent variables (argumentation and inquiry-based activities) on dependent variables (argumentation skill, inquiry skill and scientific process skill) for the aim of the study, a counterbalanced experimental design was used. Forty-eight pre-service science teachers who took the science education laboratory applications course, randomly assigned to the experimental and control groups, participated in the study. The argumentation and inquiry-based science training were applied by making a counterbalanced design to create equal conditions for both groups and to control the ordering effect. Data were analyzed by using t-test and single-factor ANOVA for repeated measures. The findings indicate that the argumentation activities significantly differentiated the argumentation skills while the inquiry activities significantly differentiated the inquiry skills, regardless of the order and group of interventions. It was concluded that science process skills developed significantly after both argumentation and inquiry-based activities, regardless of the order of implementation.

Kaynakça

  • Aktamış, H., & Pekmez, E. Ş. (2011). Fen ve teknoloji dersine yönelik bilimsel süreç becerileri ölçeği geliştirme çalışması. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (30), 192-205.
  • Arı, Ü., Peşman, H., & Baykara, O. (2017). Sorgulamaya dayalı öğretimde rehberlik düzeyinin fen bilimleri öğretmen adaylarının kavram yanılgılarını iyileştirmedeki etkisinin bilimsel süreç becerileriyle etkileşimi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 304-321.
  • Aslan, S. (2016). Argümantasyona dayalı laboratuvar uygulamaları: Bilimsel süreç becerilerine ve laboratuvar dersine yönelik tutuma etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(4), 762-777.
  • Aydın, Ö., & Kaptan, F. (2014). Fen-teknoloji öğretmen adaylarının eğitiminde argümantasyonun biliş üstü ve mantıksal düşünme becerilerine etkisi ve argümantasyona ilişkin görüşler. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), 163-188.
  • Balım, A. G., & Taşkoyan, S. N. (2007). Fene yönelik sorgulayıcı öğrenme becerileri algısı ölçeği'nin geliştirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 58-63.
  • Demircioğlu, T., & Ucar, S. (2012). The effect of argument-driven inquiry on pre-service science teachers’ attitudes and argumentation skills. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 5035-5039.
  • Driver, R., Newton, P., & Osborne, J. (2000). Establishing the norms of scientific argumentation in classrooms. Science education, 84(3), 287-312.
  • Ecevit, T., & Kaptan, F. (2019). 21. yüzyıl becerilerinin kazandırılmasına yönelik tasarlanan argümantasyon destekli araştırma-sorgulamaya dayalı öğretim modelinin betimlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 470-488. s doi: 10.16986/HUJE.2019056328
  • Erduran, S. & Jiménez-Aleixandre, M. P. (2007). Argumentation in Science Education: Perspectives from Classroom-Based Research. Springer.
  • Erduran, S., Simon, S., & Osborne, J. (2004). TAPping into argumentation: Developments in the application of Toulmin's argument pattern for studying science discourse. Science education, 88(6), 915-933.
  • Frey, B. B., Ellis, J. D., Bulgreen, J. A., Hare, J. C., & Ault, M. (2015). Development of a Test of Scientific Argumentation. Electronic Journal of Science Education, 19(4), 1-18.
  • Gould, J. E. (2002). Concise handbook of experimental methods for the behavioral and biological sciences. Boca Raton: CRC Press.
  • Günel, M., Kabataş Memiş, E., & Büyükkasap, E. (2009). The effects of writing to learn activities and students’ analogy construction on learning mechanic unit at the university level. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 401-419.
  • Hiğde, E., & Aktamış, H. (2018). Adaptation of Test of Scientific Argumentation into Turkish. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science & Mathematics Education, 12(1).
  • Jiménez-Aleixandre, M. P., & Erduran, S. (2007). Argumentation in science education: An overview. Argumentation in science education, 3-27.
  • Kabataş Memiş, E. (2017). Argümantasyon uygulamalarına katılan öğretmen adaylarının küçük grup tartışmalarına ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(5), 2037-2056.
  • Karakuş, M., & Yalçın, O. (2016). Fen eğitiminde argümantasyon temelli öğrenmenin akademik başarıya ve bilimsel süreç becerilerine etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(4), 1-20.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Fen Bilimleri Dersi (3. 4. 5. 6. 7. ve 8. ) Öğretim Programı, Ankara.
  • National Research Council. (2000). Inquiry and the national science education standards. DC: National Academies Press, Washington.
  • Nazlı, C. (2019). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme (ATBÖ) rapor formatına göre raporlaştırmanın bilimsel süreç becerisine, sorgulama becerisine ve yazılı argüman kalitesine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Yozgat Bozok Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Osborne, J., & Ratcliffe, M. (2002). Developing effective methods of assessing ideas and evidence. School Science Review, 83(305), 113-123.
  • Ozdem, Y., Ertepinar, H., Cakiroglu, J., & Erduran, S. (2013). The nature of pre-service science teachers’ argumentation in inquiry-oriented laboratory context. International Journal of Science Education, 35(15), 2559-2586.
  • Richmond, G. & Shriley, J. (1996). Making meaning in classrooms: social processes in small group discourse and scientific knowledge building. Journal of Research in Science Teaching, 33, 839–858.
  • Sampson, V., Grooms, J., & Walker, J. P. (2010). Argument‐Driven Inquiry as a way to help students learn how to participate in scientific argumentation and craft written arguments: An exploratory study. Science Education, 95(2), 217-257.
  • Septyastuti, H. L., Sutrisno, & Widarti, H. R. (2021, March). The effectiveness of inquiry-based learning with OE3R strategy for scientific argumentation skill. In AIP Conference Proceedings, 2330(1), 1-6. AIP Publishing LLC. https://doi.org/10.1063/5.0043148
  • Şen, C. & Vekli, G. S. (2016). The impact of inquiry based instruction on science process skills and self-efficacy perceptions of pre-service science teachers at a university level biology laboratory. Universal Journal of Educational Research, 4(3), 603-612.
  • Şimşek, P., & Kabapınar, F. (2010). The effects of inquiry-based learning on elementary students’ conceptual understanding of matter, scientific process skills and science attitudes. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 1190-1194.
  • Tatar, N. (2006). İlköğretim fen eğitiminde araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımının bilimsel süreç becerilerine, akademik başarıya ve tutuma etkisi. Gazi University, Institute of Education Sciences (Unpublished Dissertation)
  • Toulmin, S. (2003). The Uses of Argument. Cambridge University Press (Updated edition). New York.
  • Walton, D. (2006). Examination dialogue: An argumentation framework for critically questioning an expert opinion. Journal of Pragmatics, 38(5), 745-777.
  • Wood, W. B. (2003). Inquiry-based undergraduate teaching in life sciences at large research universities: A perspective on the boyer commission report. Cell Biology Education, 2, 112-116.
  • Yıldırım, C., & Can, B. (2018). Argümantasyon destekli probleme dayalı öğrenmenin öğrencilerin sorgulayıcı öğrenme beceri algılarına etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 251-277. doi: 10.9779/PUJE.2018.217
  • Zohar, A., & Nemet, F. (2002). Fostering students' knowledge and argumentation skills through dilemmas in human genetics. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching, 39(1), 35-62.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fen Bilgisi Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emrah Hiğde 0000-0002-4692-5119

Hilal Aktamış 0000-0003-0717-5770

Yayımlanma Tarihi 5 Eylül 2023
Gönderilme Tarihi 14 Şubat 2022
Kabul Tarihi 23 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 59

Kaynak Göster

APA Hiğde, E., & Aktamış, H. (2023). Araştırma-Sorgulamaya ve Argümantasyona Dayalı Öğretimin Argümantasyon, Araştırma-Sorgulama ve Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(59), 160-175. https://doi.org/10.9779/pauefd.1073144