Çevresel tasarım disiplinlerinin öğretim programlarında yer alan tasarım stüdyoları çeşitli açılardan araştırılmışlardır. Deneyimin tasarımda uzmanlık seviyesine erişmekteki önemi ve tasarım stüdyolarında geçirilen zamanın bundaki katkısı da araştırmalarda sıklıkla dile getirilmiştir. Ancak proje derslerinde kazanılan deneyimlerin daha sonra öğrenciler tarafından farklı problemlere nasıl yansıttığı konusunda araştırmalar yaygın değildir. Bu araştırmada öğrencilerin proje deneyimlerini yeni bir tasarım görevine nasıl yansıttıkları araştırılmıştır. Geçmiş yıllarda sınav sorusu olarak tekrarlanan açık uçlu bir tasarım görevi, arşiv çalışmasıyla araştırma materyali olarak kullanılmıştır. Tasarım stüdyolarında çalıştıkları proje alanları kent olarak farklılıklar sergileyen, 3 farklı yıldan son sınıf öğrencilerinin verdiği yanıtlar seçilmiştir. Toplam 140 yanıtta önerilen kavramlar ve mekân türleri listelenmiş, gruplandırılmış ve kavramsal yaklaşımlar daha sonra uzman grup tarafından sınıflandırılmıştır. Cross-tab ve Chi-kare analizleri ile kavramların yıllara göre dağılımları ve önem düzeyleri ortaya koyulmuştur. Farklı proje deneyimlerine sahip öğrencilerin tasarım kavramlarının ve mekân türlerinin farklılıklar sergilediği ortaya koyulmuştur. Stüdyo deneyimlerinde ağırlıklı olarak Trabzon kentindeki alanlarda tasarım yapan öğrencilerin, tasarım görevine verdikleri yanıtlar daha detaylı, derinlemesine ve çeşitlidir.
Tasarım Stüdyosu Peyzaj Mimarlığı Deneyim Tasarım Öğretimi Peyzaj Tasarımı
Design studio courses in environmental design curricula were investigated from various points of views. The importance of experience in becoming design expert and contribution of the time spent in design studios to become an expert were frequently expressed. However, researches about how the experiences gained in design studios are being reflected on different design problems by students are not common. In this study how students reflect their previous design studio experiences on a given design task was investigated. An open-ended design task which was repeated as an exam question in the past, was used as research material with an archive study. The answers given by senior students from 3 different years, whose project sites in design studios differ in terms of cities, were selected. The concepts and space types suggested in a total of 140 responses were listed and grouped, and conceptual approaches were then classified by the expert group. Through Cross-tab and Chi-Square analyzes importance levels of the distribution of the suggested concepts between different years were revealed. It has been shown that the design concepts and types of spaces that were given as respond to design task by students with different project experiences exhibit differences. The answers given to the design task by the students, who mainly designed sites in Trabzon in their studio experiences, are more detailed, in-depth and varied.
Design Studio Landscape Architecture Experience Design Education Landscape Design
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 2 |