The aim of this research is “Understanding the effects of historical empathy model on academic achievement and attitudes towards the lesson of Turkish Republic (T.R.) Revolution History and Kemalism”. To realize the research aim, explanatory mixed method design was administered. Within that context, firstly, quantitative method was used. Next, qualitative method was employed in order to explain quantitative data. In the quantitative stage, academic achievement test and attitudes towards the lesson scale were used as data collection tools; in qualitative stage video camera and semi-structured interview form were administered. Quantitative data of the research were analyzed via T tests, Manova and One-Way Covariance Analysis whilst qualitative data were solved via thematic analysis. Analysis of quantitative data revealed that historical empathy model had statistically significant (p<0,5) effect on students' academic achievement levels and their mean scores in attitudes towards the lesson. It was detected that historical empathy contributed to academic achievement by developing multiple literacies and motivated them to take historical context into account; since the method unveiled a range of emotional reactions, it was useful to help them develop positive attitudes towards the lesson.
T.R. Revolution History & Kemalism lesson historical empathy explanatory mixed method
Bu araştırmanın amacı, “Türkiye Cumhuriyeti (T.C.) İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinde, tarihsel empati modelinin, akademik başarı ile derse yönelik tutum üzerindeki etkilerini anlamak”tır. Araştırmanın amaçlarını gerçekleştirmek için açıklayıcı karma yöntem deseni işe koşulmuştur. Bu bağlamda öncelikle nicel; ardından nicel verileri açıklamak için nitel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın nicel aşamasında veri toplama araçları olarak, akademik başarı testi ile derse yönelik tutum ölçeği; nitel aşamasında video kamera ve yarı yapılandırılmış görüşme formu işe koşulmuştur. Araştırmanın nicel verileri, t testleri, Manova ve Tek Yönlü Kovaryans Analizi ile nitel verileri ise tematik analizle çözümlenmiştir. Nicel verilerin analizi sonucunda, tarihsel empati modelinin öğrencilerin akademik başarı düzeylerine istatistiksel olarak anlamlı (p<0,5) bir etkisinin olduğu ve derse yönelik tutum ortalamalarını arttırdığı saptanmıştır. Tarihsel empatinin, öğrencilerin, çoklu okuryazarlıklar geliştirme ve tarihsel bağlamı dikkate almalarını sağlayarak akademik başarılarını olumlu olarak etkilediği; çeşitli duygusal tepkilerini açığa çıkardığı için de derse yönelik olumlu tutumlar geliştirmelerini sağladığı tespit edilmiştir.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi tarihsel empati açıklayıcı karma yönrem
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Nisan 2021 |
Gönderilme Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 12 Sayı: 2 |