Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 3, 1294 - 1313, 27.09.2021
https://doi.org/10.24315/tred.806159

Öz

Kaynakça

  • Altınsapan, E. Ve Küçükhsköylü, N. (2013) Müzecilik ve Sergileme, Saray Matbaacılık, Ankara.
  • Ata, B. (2010). Sosyal bilgiler eğitiminde müzelerin önemi. R. Turan ve K. Ulusoy (Editörler). Sosyal Bilgilerin Temelleri (ss.191-205). Ankara: Maya Akademi.
  • Borich, G. Çeviri Editörü: ACAT, B.(2014). Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Buyurgan, Serap Ve Mercin, Levent (2005). Görsel Sanatlar Eğitiminde Müze Eğitimi Ve Uygulamaları. (1. Baskı). Ankara: Görsel Sanatlar Eğitimi Derneği Yayınları, 2005.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları Ve Yorum. Ankara: Pegema Yayıncılık. Çıngı, H. (1994). Örnekleme Kuramı. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Çolak, C. (2006). Sanal Müzeler. İNET-TR 11. Türkiye'de İnternet Konferansı 21-23 Aralık. Ankara: TOBB Ekonomi Ve Teknoloji Üniversitesi. Web: Http://İnettr.Org.Tr/İnetconf11/Bildiri/ Adresinden 10 Ocak 2012 Tarihinde Alınmıştır.
  • Demircioğlu, İ.H. ( 2014). Tarih Öğretiminde Öğrenci Merkezli Yaklaşımlar, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Durmuş, A. (2012). Sanal Bilim Ve Teknoloji Müzesinde Eğitsel Arayüz Ajanı Kullanımının Öğrencilerin İlgi Ve Başarılarına Etkisi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara.
  • Kabapınar, Y.(2014). Kuramdan Uygulamaya Sosyal Bilgiler Öğretimi (Genişletilmiş 4.Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Karpuz, Haşim (1997). Müzecilik. (Ders Notları). Konya: y.y. Kaymakçı, S. Ve Şimşek,A.(2015). Okul Dışı Sosyal Bilgiler Öğretiminde Sanal Müze ve Turlar, Ankara:Pegem Akademi Yayınları.
  • Mclean, F. (1996) Marketing the Museum. Part 1, London: Routledge.
  • Özer, D. N. (2007). Sanal Ortamda Müzecilik, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Peker, N. (2014). Sosyal Bilgiler Dersinde Sanal Müze Kullanımı Ve Sosyal Bilgiler Öğretmeni Adaylarının Sanal Müze Kullanımına Yönelik Tutumları, Aksaray Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Aksaray.
  • Plano-Clark, V.; Huddleston-Casas, C.; Churchill, S; O'Nei Lgreen, D; Andgarrett, A. , "Mixed Methods Approaches İn Family Science Research" (2008). Educational Psychology Papersand Publications. Paper 81.Http://Digitalcommons.Unl.Edu/Edpsychpapers/81.
  • Tepecik, A. ve Eraslan, Ş. (2007). Avrupa Birliği Kalite Yaklaşımları İçinde Görsel Sanatlar Eğitimcisi Yetiştiren Kurumlarda Lisansüstü Eğitim ve Kalite Standartları Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir: 3. Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiri Kitabı, s: 240.
  • Tosun, O.S. (2009). Müze İncelemelerinin İlköğretim Okullarındaki Görsel Eğitimine Katkısı (Bolu Örneği). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü , Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • TURAN, İ., (2015). Okul Dışı Sosyal Bilgiler Öğretiminde Sanal Müze ve Turlar. Okul Dışı Sosyal Bilgiler Öğretimi (pp.189-203), Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Tsichritzis, D. Ve Gibbs, S. (1991) Virtual Museums and Virtual Realitieshttp://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.480.8944&rep=rep1&type=pdf (08.10.2016). Ustaoğlu, A. (2012). İlköğretim 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Türk Tarihinde Yolculuk Ünitesinde Sanal Müzelerin Kullanımının Öğrenci Başarısına Etkisi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Varinlioğlu, G. (2011). Denizel Arkeolojiyi Yeniden Kodlama: Sualtı Kültür Mirası Sanal Müzesi, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü Yayınlanmış Doktora Çalışması.
  • Yücel, D. (2012). Yeni Medya Sanatı Ve Yeni Müze, İstanbul Kültür Üniversitesi.

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN SANAL MÜZE KULLANIMINA YÖNELİK TUTUMLARI

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 3, 1294 - 1313, 27.09.2021
https://doi.org/10.24315/tred.806159

Öz

Bu çalışmanın temel amacı sosyal bilgiler öğretmenlerinin sanal müze kullanım düzeyini ve bu teknik konusunda sahip oldukları tutumları belirlemektir. İlkokul ve Ortaokul öğrencilerinin Sosyal Bilgiler konularını teknolojik imkan ve zaman ölçüsünde daha iyi özümsemeleri için sanal müze uygulamasını kullanmaları gerekmektedir. Bunu için de öncelikle öğretmenlerin rehber olmak ve ardından öğrencileriyle beraber sanal müzeyi kullanabilmesi için bunun farkında olup bu etkinliği özümsemesi gerekmektedir.
Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin sanal müze kullanımına yönelik tutumlarının belirlendiği bu araştırma karma yöntemle gerçekleştirilmiştir. İstanbul'un farklı ilçelerinden toplam 126 (yüz yirmi altı) öğretmene anket uygulanmıştır. Anket sorularını cevaplayanlar arasında seçilen 13 (on üç) öğretmenle görüşme yapılmıştır.
“Sanal Müze Kullanımına Yönelik Tutum Ölçeği” (Peker, 2014) tarafından geliştirilen toplam 21 maddeden oluşan 5'li likert tipi bir ölçek kullanılmıştır.
Yapılan araştırmalar sonucunda:
Katılımcıların sanal müze kullanımına yönelik toplam puan incelendiğinde madde başı ortalamanın 1,99 olduğu görülmüştür. Bu bağlamda, katılımcıların sanal müze kullanımına yönelik algılarının yüksek olduğu görülmektedir.
Cinsiyet değişkeni göz önüne alındığında kadınların ortalamasının, erkeklerin ortalamasından düşük olduğu görülmektedir. Ancak yapılan t-testi sonucunda kadınlar ve erkekler arasından anlamlı bir farkın olmadığı görülmüştür. Ayrıca mesleki kıdem, yaş, eğitim düzeyi değişkenlerinde de anlamlı farkın olmadığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Altınsapan, E. Ve Küçükhsköylü, N. (2013) Müzecilik ve Sergileme, Saray Matbaacılık, Ankara.
  • Ata, B. (2010). Sosyal bilgiler eğitiminde müzelerin önemi. R. Turan ve K. Ulusoy (Editörler). Sosyal Bilgilerin Temelleri (ss.191-205). Ankara: Maya Akademi.
  • Borich, G. Çeviri Editörü: ACAT, B.(2014). Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Buyurgan, Serap Ve Mercin, Levent (2005). Görsel Sanatlar Eğitiminde Müze Eğitimi Ve Uygulamaları. (1. Baskı). Ankara: Görsel Sanatlar Eğitimi Derneği Yayınları, 2005.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları Ve Yorum. Ankara: Pegema Yayıncılık. Çıngı, H. (1994). Örnekleme Kuramı. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Çolak, C. (2006). Sanal Müzeler. İNET-TR 11. Türkiye'de İnternet Konferansı 21-23 Aralık. Ankara: TOBB Ekonomi Ve Teknoloji Üniversitesi. Web: Http://İnettr.Org.Tr/İnetconf11/Bildiri/ Adresinden 10 Ocak 2012 Tarihinde Alınmıştır.
  • Demircioğlu, İ.H. ( 2014). Tarih Öğretiminde Öğrenci Merkezli Yaklaşımlar, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Durmuş, A. (2012). Sanal Bilim Ve Teknoloji Müzesinde Eğitsel Arayüz Ajanı Kullanımının Öğrencilerin İlgi Ve Başarılarına Etkisi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara.
  • Kabapınar, Y.(2014). Kuramdan Uygulamaya Sosyal Bilgiler Öğretimi (Genişletilmiş 4.Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Karpuz, Haşim (1997). Müzecilik. (Ders Notları). Konya: y.y. Kaymakçı, S. Ve Şimşek,A.(2015). Okul Dışı Sosyal Bilgiler Öğretiminde Sanal Müze ve Turlar, Ankara:Pegem Akademi Yayınları.
  • Mclean, F. (1996) Marketing the Museum. Part 1, London: Routledge.
  • Özer, D. N. (2007). Sanal Ortamda Müzecilik, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Peker, N. (2014). Sosyal Bilgiler Dersinde Sanal Müze Kullanımı Ve Sosyal Bilgiler Öğretmeni Adaylarının Sanal Müze Kullanımına Yönelik Tutumları, Aksaray Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Aksaray.
  • Plano-Clark, V.; Huddleston-Casas, C.; Churchill, S; O'Nei Lgreen, D; Andgarrett, A. , "Mixed Methods Approaches İn Family Science Research" (2008). Educational Psychology Papersand Publications. Paper 81.Http://Digitalcommons.Unl.Edu/Edpsychpapers/81.
  • Tepecik, A. ve Eraslan, Ş. (2007). Avrupa Birliği Kalite Yaklaşımları İçinde Görsel Sanatlar Eğitimcisi Yetiştiren Kurumlarda Lisansüstü Eğitim ve Kalite Standartları Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir: 3. Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiri Kitabı, s: 240.
  • Tosun, O.S. (2009). Müze İncelemelerinin İlköğretim Okullarındaki Görsel Eğitimine Katkısı (Bolu Örneği). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü , Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • TURAN, İ., (2015). Okul Dışı Sosyal Bilgiler Öğretiminde Sanal Müze ve Turlar. Okul Dışı Sosyal Bilgiler Öğretimi (pp.189-203), Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Tsichritzis, D. Ve Gibbs, S. (1991) Virtual Museums and Virtual Realitieshttp://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.480.8944&rep=rep1&type=pdf (08.10.2016). Ustaoğlu, A. (2012). İlköğretim 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Türk Tarihinde Yolculuk Ünitesinde Sanal Müzelerin Kullanımının Öğrenci Başarısına Etkisi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Varinlioğlu, G. (2011). Denizel Arkeolojiyi Yeniden Kodlama: Sualtı Kültür Mirası Sanal Müzesi, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü Yayınlanmış Doktora Çalışması.
  • Yücel, D. (2012). Yeni Medya Sanatı Ve Yeni Müze, İstanbul Kültür Üniversitesi.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Veysi Aktaş 0000-0002-5174-7505

Ali Yılmaz 0000-0002-1810-943X

Zafer İbrahimoğlu 0000-0002-4596-2743

Yayımlanma Tarihi 27 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Aktaş, V., Yılmaz, A., & İbrahimoğlu, Z. (2021). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN SANAL MÜZE KULLANIMINA YÖNELİK TUTUMLARI. Trakya Eğitim Dergisi, 11(3), 1294-1313. https://doi.org/10.24315/tred.806159