Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KPSS KURSUNA DEVAM EDEN ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPISTEMOLOJİK İNANÇLARI İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDIRME OKURYAZARLIĞI ARASINDAKİ İLİŞKİLER

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 2, 647 - 662, 30.05.2022
https://doi.org/10.24315/tred.917531

Öz

KPSS kursuna devam eden öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile ölçme değerlendirme okuryazarlıkları arasındaki ilişkilerin incelenmesi amacını taşıyan bu çalışma nicel araştırma yöntemlerinden biri olan ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır. Uygun örnekleme yöntemiyle belirlenmiş KPSS kursuna devam eden 216 öğretmen adayı araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Ölçme Değerlendirme Okuryazarlığı Envanteri ile Epistemolojik İnanç Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS26 istatistik programı yardımıyla yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmen adaylarının cinsiyetlerine göre epistemolojik inancın tek bir doğru olduğuna inanç alt boyutunda anlamlı fark olduğu görülmüştür. Diğer demografik değişkenlere göre epistemolojik inanç alt boyutlarında anlamlı fark bulunamamıştır. Bununla birlikte öğretmen adaylarının ölçme değerlendirme yeterliğinin en yüksek düzeyde ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri belirleme alanında olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarının en yetersiz olduğu ölçme değerlendirme okuryazarlığının ise sonuçlarına göre öğretmen ve öğrenme sürecini gözden geçirme yeterlik alanı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmen adaylarının cinsiyetlerine göre ölçme değerlendirme okuryazarlıkları arasında anlamlı fark bulunurken, diğer demografik özelliklerine göre herhangi bir anlamlı fark bulunamamıştır. Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile birinci, ikinci ve üçüncü ölçme değerlendirme yeterlik alanları arasında pozitif yönde düşük düzeyde anlamlı bir ilişkinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aksan, N. ve Sözer, A. (2007). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkiler. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 31-50.
  • Ashton, P. (1985). Motivation and the teachers’ sense of efficacy. In C. Ames & R. Ames (Eds.), Research Motivation in Education: The Class- Room Milieu (Vol. 2, pp. 141–174). New York: Academic Press.
  • Azrak, Y. ve Yalçınkaya, E. (2019). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirme okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 9(1), 27-55.
  • Başbay, M. (2013). Epistemolojik inancın eleştirel düşünme ve üst biliş ile ilişkisinin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 38(169), 249-263.
  • Bekiroglu, F. O. ve Suzuk, E. (2014). Pre‐service teachers’ assessment literacy and its implementation into practice. The Curriculum Journal, 25(3), 344-371. http://dx.doi.org/10.1080/09585176.2014.899916
  • Biçer, B., Er, H. ve Özel, A. (2013). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ve benimsedikleri eğitim felsefeleri arasındaki ilişki. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(3), 229-242.
  • Birgin, O. ve Gürbüz, R. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının ölçme ve değerlendirme konusundaki bilgi düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (20), 163-179.
  • Cheng, M. H. (2006). Junior secondary science teachers’ understanding and practice of alternative assessment in Hong Kong: Implications for teacher professional development. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 6(3), 227-243.
  • Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin ölçme-değerlendirme uygulamaları ve yeterlik düzeyleri: İlk ve ortaöğretim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 99-114.
  • Delandshere, G. ve Jones, J. H. (1999). Elementary teachers’ beliefs about assessment in mathematics: A case of assessment paralysis. Journal of Curriculum and Supervision, 14(3), 216–240.
  • Deryakulu, D. (2004). Üniversite öğrencilerinin öğrenme ve ders çalişma stratejileri ile epistemolojik inançları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 38(38), 230-249.
  • Deryakulu, D. ve Büyüköztürk, Ş. (2005). Epistemolojik inanç ölçeğinin faktör yapısının yeniden incelenmesi: Cinsiyet ve öğrenim görülen program türüne göre epistemolojik inançların karşılaştırılması. Eğitim Araştırmaları, 18, 57-70.
  • Ergül, A. Ö. (2019). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme okuryazarlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gill, M. G., Ashton, P., & Algina, J. (2004). Authoritative schools: A test of a model to resolve the school effectiveness debate. Contemporary Educational Psychology, 29(4), 389-409.
  • Gürol, A., Altunbaş, S. ve Karaaslan, N. (2010). Öğretmen adaylarının öz yeterlik inançları ve epistemolojik inançları üzerine bir çalışma. E-Journal of New World Sciences Academy, 5 (3), 1395-1404.
  • Ismail, H., Hassan, A. ve Muhamad, M. (2013). Epistemological belief and learning approaches of students in higher ınstitutions of learning in Malaysia. Online Submission, 6(1), 139-150.
  • Izgar, H. ve Dilmaç, B. (2008). Yönetici adayı öğretmenlerin öz yeterlik algıları ve epistemolojik inançlarının incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (20), 437-446.
  • Karaman, P. (2014). Öğretmen Adaylarının Ölçme -Değerlendirme Okuryazarlıklarının Belirlenmesi ve Mikro-Öğretim Yoluyla Geliştirilmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • MEB (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri, Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü, Ankara. http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/11115355_YYRETMENLYK_MESLEYY_GENEL_YETERLYKLERY.pdf adresinden erişilmiştir. (Erişim Tarihi: 09/04/2021).
  • Mertler, C. A. (2004). Secondary teachers' assessment literacy: Does classroom experience make a difference?. American Secondary Education, 33 (1), 49-64.
  • Nicol, D. (2009). Assessment for learner self‐regulation: enhancing achievement in the first year using learning technologies. Assessment & Evaluation in Higher Education, 34(3), 335-352. https://doi.org/10.1080/02602930802255139
  • Özenç, M. (2013). Sınıf öğretmenlerinin alternatif ölçme ve değerlendirme bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (21), 157-178.
  • Özşaker, M., Canpolat, M. ve Yıldız, L. (2011). Beden eğitimi öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ve benlik saygıları arasındaki ilişki. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 155-164.
  • Popham, W. J. (2009). Assessment literacy for teachers: Faddish or fundamental?. Theory into Practice, 48(1), 4-11.
  • Schommer, M. (1990). Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of educational psychology, 82(3), 498-504. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.3.498
  • Schommer-Aikins, M., Duell, O. K. ve Hutter, R. (2005). Epistemological beliefs, mathematical problem-solving beliefs, and academic performance of middle school students. The elementary school journal, 105(3), 289-304.
  • Stiggins, R. J. (1995). Assessment literacy for the 21st century. Phi Delta Kappan, 77(3), 238-245.
  • Türkan, A., Aydın, H. ve Üner, S. S. (2016). Öğretmen adaylarının çokkültürlü eğitime yönelik tutumları ile epistemolojik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlkogretim Online, 15(1), 148-159. doi:http://dx.doi.org/10.17051/io.2016.16818

THE RELATIONSHIPS BETWEEN THE EPISTEMOLOGICAL BELIEFS OF PRESERVICE TEACHERS ATTENDING KPSS COURSE AND ASSESSMENT LITERACY

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 2, 647 - 662, 30.05.2022
https://doi.org/10.24315/tred.917531

Öz

This study, which pupose to analyze the relationship between assessment literacy and epistemological beliefs of teacher candidates attending the KPSS course, was designed in the relational screening model, which is one of the quantitative research methods. The study group of the research consists of 216 pre-service teachers determined by appropriate sampling. The Epistemological Belief Scale and the Assessment Literacy Inventory were used as data collection tools. The analysis of the data was made with the help of SPSS26 statistics program. According to the results obtained from the research, it was seen that there was a significant difference in the belief that epistemological beliefs only one truth sub-dimension as stated by the gender of the teacher candidates. There was no statistically significant difference between the epistemological belief sub-dimensions according to other demographic variables. It has been observed that the assessment literacy of the teacher candidates was in the field of determining the measurement and evaluation methods and techniques at the highest level. It was seen that the most inadequate evaluation literacy of teacher candidates was in the field of teaching and reviewing the learning processes. While there was a significant difference between the assesment literacy of the teacher candidates according to their gender, no significant difference was found according to other demographic characteristics. It has been concluded that there was a low level and positive correlation between the epistemological beliefs of the teacher candidates and their first, second and third assessment literacy competency areas.

Kaynakça

  • Aksan, N. ve Sözer, A. (2007). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkiler. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 31-50.
  • Ashton, P. (1985). Motivation and the teachers’ sense of efficacy. In C. Ames & R. Ames (Eds.), Research Motivation in Education: The Class- Room Milieu (Vol. 2, pp. 141–174). New York: Academic Press.
  • Azrak, Y. ve Yalçınkaya, E. (2019). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirme okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 9(1), 27-55.
  • Başbay, M. (2013). Epistemolojik inancın eleştirel düşünme ve üst biliş ile ilişkisinin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 38(169), 249-263.
  • Bekiroglu, F. O. ve Suzuk, E. (2014). Pre‐service teachers’ assessment literacy and its implementation into practice. The Curriculum Journal, 25(3), 344-371. http://dx.doi.org/10.1080/09585176.2014.899916
  • Biçer, B., Er, H. ve Özel, A. (2013). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ve benimsedikleri eğitim felsefeleri arasındaki ilişki. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(3), 229-242.
  • Birgin, O. ve Gürbüz, R. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının ölçme ve değerlendirme konusundaki bilgi düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (20), 163-179.
  • Cheng, M. H. (2006). Junior secondary science teachers’ understanding and practice of alternative assessment in Hong Kong: Implications for teacher professional development. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 6(3), 227-243.
  • Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin ölçme-değerlendirme uygulamaları ve yeterlik düzeyleri: İlk ve ortaöğretim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 99-114.
  • Delandshere, G. ve Jones, J. H. (1999). Elementary teachers’ beliefs about assessment in mathematics: A case of assessment paralysis. Journal of Curriculum and Supervision, 14(3), 216–240.
  • Deryakulu, D. (2004). Üniversite öğrencilerinin öğrenme ve ders çalişma stratejileri ile epistemolojik inançları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 38(38), 230-249.
  • Deryakulu, D. ve Büyüköztürk, Ş. (2005). Epistemolojik inanç ölçeğinin faktör yapısının yeniden incelenmesi: Cinsiyet ve öğrenim görülen program türüne göre epistemolojik inançların karşılaştırılması. Eğitim Araştırmaları, 18, 57-70.
  • Ergül, A. Ö. (2019). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme okuryazarlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gill, M. G., Ashton, P., & Algina, J. (2004). Authoritative schools: A test of a model to resolve the school effectiveness debate. Contemporary Educational Psychology, 29(4), 389-409.
  • Gürol, A., Altunbaş, S. ve Karaaslan, N. (2010). Öğretmen adaylarının öz yeterlik inançları ve epistemolojik inançları üzerine bir çalışma. E-Journal of New World Sciences Academy, 5 (3), 1395-1404.
  • Ismail, H., Hassan, A. ve Muhamad, M. (2013). Epistemological belief and learning approaches of students in higher ınstitutions of learning in Malaysia. Online Submission, 6(1), 139-150.
  • Izgar, H. ve Dilmaç, B. (2008). Yönetici adayı öğretmenlerin öz yeterlik algıları ve epistemolojik inançlarının incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (20), 437-446.
  • Karaman, P. (2014). Öğretmen Adaylarının Ölçme -Değerlendirme Okuryazarlıklarının Belirlenmesi ve Mikro-Öğretim Yoluyla Geliştirilmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • MEB (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri, Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü, Ankara. http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/11115355_YYRETMENLYK_MESLEYY_GENEL_YETERLYKLERY.pdf adresinden erişilmiştir. (Erişim Tarihi: 09/04/2021).
  • Mertler, C. A. (2004). Secondary teachers' assessment literacy: Does classroom experience make a difference?. American Secondary Education, 33 (1), 49-64.
  • Nicol, D. (2009). Assessment for learner self‐regulation: enhancing achievement in the first year using learning technologies. Assessment & Evaluation in Higher Education, 34(3), 335-352. https://doi.org/10.1080/02602930802255139
  • Özenç, M. (2013). Sınıf öğretmenlerinin alternatif ölçme ve değerlendirme bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (21), 157-178.
  • Özşaker, M., Canpolat, M. ve Yıldız, L. (2011). Beden eğitimi öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ve benlik saygıları arasındaki ilişki. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 155-164.
  • Popham, W. J. (2009). Assessment literacy for teachers: Faddish or fundamental?. Theory into Practice, 48(1), 4-11.
  • Schommer, M. (1990). Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of educational psychology, 82(3), 498-504. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.3.498
  • Schommer-Aikins, M., Duell, O. K. ve Hutter, R. (2005). Epistemological beliefs, mathematical problem-solving beliefs, and academic performance of middle school students. The elementary school journal, 105(3), 289-304.
  • Stiggins, R. J. (1995). Assessment literacy for the 21st century. Phi Delta Kappan, 77(3), 238-245.
  • Türkan, A., Aydın, H. ve Üner, S. S. (2016). Öğretmen adaylarının çokkültürlü eğitime yönelik tutumları ile epistemolojik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlkogretim Online, 15(1), 148-159. doi:http://dx.doi.org/10.17051/io.2016.16818
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuba Akpolat 0000-0001-5907-6972

Tufan Genç Bu kişi benim 0000-0001-6714-7929

Erken Görünüm Tarihi 30 Mayıs 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akpolat, T., & Genç, T. (2022). KPSS KURSUNA DEVAM EDEN ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPISTEMOLOJİK İNANÇLARI İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDIRME OKURYAZARLIĞI ARASINDAKİ İLİŞKİLER. Trakya Eğitim Dergisi, 12(2), 647-662. https://doi.org/10.24315/tred.917531