In the study, how music education studies have developed over the years in terms of scientific productivity (authors, countries, citation rates, etc.) and how these studies have changed in terms of thematic trends were revealed by bibliometric analysis. The case study design, a qualitative research method, was adopted in the study. The data set consisted of 1776 studies published in Web of Science between 1980-2023. It was seen that the studies were published in 728 sources, the annual growth rate was 11.62%, the average age of the studies was 6.45 years and the references were 51274. It was seen that articles and proceedings were predominant in the studies. It was observed that the number of authors conducting research in the field of music education was 2897 and 785 of these authors published their studies with a single author. According to the findings, it was seen that the research mostly consisted of articles and proceedings. The study determined that the three authors who conducted the most studies in the field of music education had very high h-indexes in Web of Science researcher profiles
Araştırmada müzik eğitimi çalışmalarının bilimsel üretkenlik (Yazarlar, ülkeler, atıf
oranları vb.) açısından yıllar içinde nasıl geliştiği ve bu araştırmaların tematik eğilimleri
açısından nasıl değiştiği bibliometirik analiz ile ortaya koyulmuştur. Araştırma nitel araştırma
yönteminin bir deseni olan durum çalışması desenini benimsemiştir. Çalışmanın veri setini
1980-2023 yılları arasında Web of Science’ da yayımlanan 1776 çalışma oluşturmuştur.
Çalışmaların 728 kaynakta yayımlandığı, yıllık büyüme oranının %11,62 olduğunu,
araştırmaların ortalama yaşının 6,45 olduğunu ve referanslarının 51274 olduğunu görülmüştür.
Çalışmalarda ağırlıklı olarak makale ve bildiri kitaplarının ön plana çıktığı görülmüştür. Müzik
eğitimi alanı ile ilgili araştırma yapan yazar sayısının 2897 olduğunu ve bu yazarların 785’inin
çalışmalarını tek yazarlı yayımladığı gözlemlenmiştir. Bulgulara göre araştırmaların çoğunlukla
makale ve bildiri kitaplarından oluştuğu görülmüştür. Çalışmada müzik eğitimi alanında en çok
çalışma yapmış üç yazarın Web of Science araştırmacı profillerinde oldukça yüksek h-indekse
sahip oldukları belirlenmiştir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Güzel Sanatlar Eğitimi, Sanat Eğitimi (Diğer) |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 24 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 27 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 3 Temmuz 2024 |
| Kabul Tarihi | 17 Eylül 2024 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 4 |