Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BIBLIOMETRIC ANALYSIS OF STUDIES IN THE FIELD OF MUSIC EDUCATION

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 4, 1549 - 1581, 27.10.2025
https://doi.org/10.24315/tred.1509886

Öz

In the study, how music education studies have developed over the years in terms of scientific productivity (authors, countries, citation rates, etc.) and how these studies have changed in terms of thematic trends were revealed by bibliometric analysis. The case study design, a qualitative research method, was adopted in the study. The data set consisted of 1776 studies published in Web of Science between 1980-2023. It was seen that the studies were published in 728 sources, the annual growth rate was 11.62%, the average age of the studies was 6.45 years and the references were 51274. It was seen that articles and proceedings were predominant in the studies. It was observed that the number of authors conducting research in the field of music education was 2897 and 785 of these authors published their studies with a single author. According to the findings, it was seen that the research mostly consisted of articles and proceedings. The study determined that the three authors who conducted the most studies in the field of music education had very high h-indexes in Web of Science researcher profiles

Kaynakça

  • Akcan, C., Doğan, M. ve Ablak, S. (2023). Eğitim alanında 21. yüzyıl becerileri ile ilgili yapılan araştırmaların bibliyometrik analizi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(1), 331-362.
  • Aria, M. & Cuccurullo, C. (2017). Bibliometrix: an r-tool for comprehensive science mapping analysis. Journal of Informetrics, 11(4), 959–975. https://doi.org/10.1016/j.joi.2017.08.007
  • Aydınlı Gürler, D. (2021). Müzik öğretmenliği alanında yapılan araştırmalar üzerine bir inceleme. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(80), 1858–1880. https://doi.org/10.17755/esosder.870215
  • Aytemur, B. (2022). “Müzik araştırmalarında nitel veri analizi.” Y.S. Şen, Y. Şen., Şevki, Ö.A.(Ed.) Müzik araştırmalarında bilimsel yöntem ve yaklaşımlar. (s.233-236). Nobel Yayınevi.
  • Anglada-Tort, M., & San Filippo, K. R. M. (2019).Visualizing music psychology: a bibliometric analysis of psychology of music, music perception, and musicale scientiae from 1973 to 2017. Music & Science, 2, 1-18. https://doi.org/10.1177/2059204318811786
  • Çelikcan, H., ve Aksoy, Ş. (2020). Sanat temelli araştırma yöntemi “otoetnografi” Journal of Arts. 4(3), 353-366.
  • Diaz, F., & Silveira, J. S. (2014). Music and affective phenomena: a 20-year content and bibliometric analysis of research in three eminent journals. Journal of Research in Music Education, 62, 66–77.
  • Ece, A.S. ve Çeşit, C. (2011). Türkiye’de lisansüstü düzeyde yapılan disiplinler arası müzik araştırmaları ve sonuçları. The Journal of International Social Research. 4(17), 599- 617.
  • Ece, A. S., (2007a). Türkiye’de sosyal bilimler veri tabanında müzik ve müzik araştırmalarının yayınlandığı bilimsel süreli yayınların incelenmesi (2000-2006). Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 4: 2. Erişim: http://www.insanbilimleri.com
  • Ece, A.S. (2007b), Bilimsel dergilerde yayınlanan müzik makaleleri. bir bibliyografya denemesi-2000-2006). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(15), 45-81.

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 4, 1549 - 1581, 27.10.2025
https://doi.org/10.24315/tred.1509886

Öz

Kaynakça

  • Akcan, C., Doğan, M. ve Ablak, S. (2023). Eğitim alanında 21. yüzyıl becerileri ile ilgili yapılan araştırmaların bibliyometrik analizi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(1), 331-362.
  • Aria, M. & Cuccurullo, C. (2017). Bibliometrix: an r-tool for comprehensive science mapping analysis. Journal of Informetrics, 11(4), 959–975. https://doi.org/10.1016/j.joi.2017.08.007
  • Aydınlı Gürler, D. (2021). Müzik öğretmenliği alanında yapılan araştırmalar üzerine bir inceleme. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(80), 1858–1880. https://doi.org/10.17755/esosder.870215
  • Aytemur, B. (2022). “Müzik araştırmalarında nitel veri analizi.” Y.S. Şen, Y. Şen., Şevki, Ö.A.(Ed.) Müzik araştırmalarında bilimsel yöntem ve yaklaşımlar. (s.233-236). Nobel Yayınevi.
  • Anglada-Tort, M., & San Filippo, K. R. M. (2019).Visualizing music psychology: a bibliometric analysis of psychology of music, music perception, and musicale scientiae from 1973 to 2017. Music & Science, 2, 1-18. https://doi.org/10.1177/2059204318811786
  • Çelikcan, H., ve Aksoy, Ş. (2020). Sanat temelli araştırma yöntemi “otoetnografi” Journal of Arts. 4(3), 353-366.
  • Diaz, F., & Silveira, J. S. (2014). Music and affective phenomena: a 20-year content and bibliometric analysis of research in three eminent journals. Journal of Research in Music Education, 62, 66–77.
  • Ece, A.S. ve Çeşit, C. (2011). Türkiye’de lisansüstü düzeyde yapılan disiplinler arası müzik araştırmaları ve sonuçları. The Journal of International Social Research. 4(17), 599- 617.
  • Ece, A. S., (2007a). Türkiye’de sosyal bilimler veri tabanında müzik ve müzik araştırmalarının yayınlandığı bilimsel süreli yayınların incelenmesi (2000-2006). Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 4: 2. Erişim: http://www.insanbilimleri.com
  • Ece, A.S. (2007b), Bilimsel dergilerde yayınlanan müzik makaleleri. bir bibliyografya denemesi-2000-2006). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(15), 45-81.

MÜZİK EĞİTİMİ ALANINDA YAPILAN ÇALIŞMALARIN BİBLİOMETRİK ANALİZİ

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 4, 1549 - 1581, 27.10.2025
https://doi.org/10.24315/tred.1509886

Öz

Araştırmada müzik eğitimi çalışmalarının bilimsel üretkenlik (Yazarlar, ülkeler, atıf
oranları vb.) açısından yıllar içinde nasıl geliştiği ve bu araştırmaların tematik eğilimleri
açısından nasıl değiştiği bibliometirik analiz ile ortaya koyulmuştur. Araştırma nitel araştırma
yönteminin bir deseni olan durum çalışması desenini benimsemiştir. Çalışmanın veri setini
1980-2023 yılları arasında Web of Science’ da yayımlanan 1776 çalışma oluşturmuştur.
Çalışmaların 728 kaynakta yayımlandığı, yıllık büyüme oranının %11,62 olduğunu,
araştırmaların ortalama yaşının 6,45 olduğunu ve referanslarının 51274 olduğunu görülmüştür.
Çalışmalarda ağırlıklı olarak makale ve bildiri kitaplarının ön plana çıktığı görülmüştür. Müzik
eğitimi alanı ile ilgili araştırma yapan yazar sayısının 2897 olduğunu ve bu yazarların 785’inin
çalışmalarını tek yazarlı yayımladığı gözlemlenmiştir. Bulgulara göre araştırmaların çoğunlukla
makale ve bildiri kitaplarından oluştuğu görülmüştür. Çalışmada müzik eğitimi alanında en çok
çalışma yapmış üç yazarın Web of Science araştırmacı profillerinde oldukça yüksek h-indekse
sahip oldukları belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akcan, C., Doğan, M. ve Ablak, S. (2023). Eğitim alanında 21. yüzyıl becerileri ile ilgili yapılan araştırmaların bibliyometrik analizi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(1), 331-362.
  • Aria, M. & Cuccurullo, C. (2017). Bibliometrix: an r-tool for comprehensive science mapping analysis. Journal of Informetrics, 11(4), 959–975. https://doi.org/10.1016/j.joi.2017.08.007
  • Aydınlı Gürler, D. (2021). Müzik öğretmenliği alanında yapılan araştırmalar üzerine bir inceleme. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(80), 1858–1880. https://doi.org/10.17755/esosder.870215
  • Aytemur, B. (2022). “Müzik araştırmalarında nitel veri analizi.” Y.S. Şen, Y. Şen., Şevki, Ö.A.(Ed.) Müzik araştırmalarında bilimsel yöntem ve yaklaşımlar. (s.233-236). Nobel Yayınevi.
  • Anglada-Tort, M., & San Filippo, K. R. M. (2019).Visualizing music psychology: a bibliometric analysis of psychology of music, music perception, and musicale scientiae from 1973 to 2017. Music & Science, 2, 1-18. https://doi.org/10.1177/2059204318811786
  • Çelikcan, H., ve Aksoy, Ş. (2020). Sanat temelli araştırma yöntemi “otoetnografi” Journal of Arts. 4(3), 353-366.
  • Diaz, F., & Silveira, J. S. (2014). Music and affective phenomena: a 20-year content and bibliometric analysis of research in three eminent journals. Journal of Research in Music Education, 62, 66–77.
  • Ece, A.S. ve Çeşit, C. (2011). Türkiye’de lisansüstü düzeyde yapılan disiplinler arası müzik araştırmaları ve sonuçları. The Journal of International Social Research. 4(17), 599- 617.
  • Ece, A. S., (2007a). Türkiye’de sosyal bilimler veri tabanında müzik ve müzik araştırmalarının yayınlandığı bilimsel süreli yayınların incelenmesi (2000-2006). Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 4: 2. Erişim: http://www.insanbilimleri.com
  • Ece, A.S. (2007b), Bilimsel dergilerde yayınlanan müzik makaleleri. bir bibliyografya denemesi-2000-2006). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(15), 45-81.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar Eğitimi, Sanat Eğitimi (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayda Aras 0000-0002-9591-6542

Erken Görünüm Tarihi 24 Ekim 2025
Yayımlanma Tarihi 27 Ekim 2025
Gönderilme Tarihi 3 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 17 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Aras, A. (2025). MÜZİK EĞİTİMİ ALANINDA YAPILAN ÇALIŞMALARIN BİBLİOMETRİK ANALİZİ. Trakya Eğitim Dergisi, 15(4), 1549-1581. https://doi.org/10.24315/tred.1509886