Öğrenciyi “küçük birer
tarihçi” olarak kabul edip, tarihçi becerilerini kazandırmayı amaçlayan çağdaş
tarih öğretimi, sözlü tarih gibi tarihyazımına özgü yöntemleri, pedagojik
amaçlarla yeniden kurgulayarak tarih derslerine uyarlar. Bu yöntemlerin başında
ise bireysel öykülerin tarih ve sosyal bilgiler derslerine taşınmasını
amaçlayan sözlü tarih yöntemi gelmektedir. Bu çalışmanın amacı, sözlü tarih
yönteminin 4. sınıf düzeyinde etkililiğini değerlendirmektir. Bu amaçla nitel
araştırma desenlerinden eylem araştırmasından yararlanılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu Tokat ili Sulusaray ilçesinde bir devlet okulunda 2016-2017
eğitim öğretim yılında 4. sınıfa devam eden 5 kız 5 erkek toplam 10 öğrenci
oluşturmaktadır. Bir etkinlik olarak sözlü tarih yönteminin önerildiği 4. Sınıf
Sosyal Bilgiler Öğretim Programı’nda yer alan “Geçmişimi Öğreniyorum”
ünitesinin “Geçmişin İpuçları” adlı konusu, sözlü tarih yöntemi çerçevesinde
yeniden tasarlanarak, çalışma grubu üzerinde uygulama gerçekleştirilmiştir.
Uygulama sonrasında katılımcıların sözlü tarih yöntemine ilişkin görüşlerinin
belirlenmesinde açık uçlu sorulardan yararlanılmış, elde edilen veriler,
betimsel analiz ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırma sonunda sözlü
tarihin, öğrenciler tarafından ilgi gören bir öğretim yöntemi olmakla birlikte
onların iletişim becerilerinin yanı sıra değişim ve sürekliliği algılama
becerilerinin gelişiminde de önemli bir araç olduğu, dolayısıyla 4. sınıf
düzeyinde etkili bir şekilde uygulanabildiği sonucuna ulaşılmıştır.
Tarih Öğretimi Sosyal Bilgiler Öğretimi Sözlü Tarih Eylem Araştırması
IViewing
the students as “little historians” and aiming at giving them the skills of
historian, contemporary history teaching reorganize the methods specific to
historiography such as oral history with pedagogical purposes and adapt them
into history courses. Oral history is one of these methods, which aim at
including individual stories into history and social studies courses. The aim
of this study was to evaluate the effectiveness of oral history method at
fourth grade level. Action research, a qualitative research design, was used as
the design of the study. The participants of this study were composed of 10
fourth graders studying at Sulusaray district of Tokat province. The topic of
“Clues of Past” in the unit “I’m Learning about my Past” in the fourth grade
history curriculum was redesigned according to oral history method and
implemented in fourth grade level. Open-ended questions were used in order to
take opinions of participants after the practice. The data were analyzed using
descriptive statistics and content analysis. As a result of the study, it was
found that oral history was regarded as interesting by participants and was
described as a tool to be used in gaining communication skills and ability to
perceive change and continuity. To conclude, oral history is a method that can
be used effectively in fourth grade level.
Bölüm | Araştırma ve İnceleme Makaleleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ekim 2017 |
Gönderilme Tarihi | 30 Eylül 2017 |
Kabul Tarihi | 20 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 2 |
DUYURULAR:
1- APA7 Yazım Kuralları:
Mayıs 2024 sayısından itibaren dergimiz kaynak gösterme ve alıntı yapma konusunda APA 7 (American Psychological Association) sistemini uygulacaktır. Daha fazla bilgi için lütfen TUHED şablonu ve yazım kurallarını inceleyiniz.
2- Erken Görünüm:
TUHED'in yeni yayın politikasına göre, değerlendirme süreci tamamlanan makaleler erken görünüm formatında yayınlanacaktır. Erken görünüm olarak yayınlanacak makalelere DOI ve sayfa numası tanımlanacaktır.
3- Tam Metin İngilizce Yayın Politikası:
Mayıs 2021 sayısından itibaren Araştırma-İnceleme ve Yayın Kritiği türündeki Türkçe çalışmaların tam metin İngilizce çevirisiyle birlikte yayınlanması sistemine geçilecektir. Buna göre yazarlar dergimize Türkçe başvuruda bulunabilecek ancak hakem değerlerndirme süreci sonrasında yayına kabul edilen çalışmaların tam metin İngilizce nüshasının düzenlenerek sisteme yüklenmesi istenilecektir. İngilizce olarak yapılan başvuruların incelenmesi ise İngilizce yapılacaktır.
4- Etik Kurul Onayı:
25 Şubat 2020 tarihli ULAKBİM kararı gereği İnsanlar üzerindeki çalışmalar için (yaş sınırlaması olmaksızın) Etik Kurul Onayı alınmış olmalı, bu onay makalenin ilk ve son sayfaları ile Yöntem bölümünde kurum, tarih ve sayı bilgisi verilerek belirtilmeli ve imzalı Etik Kurul Onayı makale ile birlikte sisteme yüklenmelidir. Çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediği durumlarda bu durum yine Yöntem bölümünde açıkça ifade edilmelidir. 2020 itibariyle bu şartları yerine getirmeyen çalışmalar değerlendirilmeye alınmayacaktır.