Tanzimat
Period (1839-1876) stands out as the most intense reform process in which the
education system in the Ottoman Empire. Since 1845, education reform has been accelerated and
reform with this speed has brought with it a number of new problems that
continue in every step of the education. Deficiencies and negligence in the education reform
have been tried to be compensated with certain practices and remedies in the
process. The legal infrastructure
and framework, which is a major deficiency in the educational reform process
that has gained momentum in the Ottoman Empire since 1845, is to be created
through the Regulations of General Education. The necessity of ordering in the
negotiations made while the regulation is being prepared and the matters taking
place in the Regulations of General Education have been discussed in detail. The documents on the
preparation process of the Regulations and the publication of the Regulations
provide the opportunity to read the educational reform from the first hand. Until now, the fact that
secondary sources have been used mostly in scientific studies about the Regulations
is an important shortcoming. The main aim of this study is to reveal the Report on Regulations
of General Education (esbab-ı muciba) based on archival sources and to analyze
the educational reform period of the Tanzimat Period through this Report. At the same time, the
history of the declaration of the Regulations of General Education was
re-evaluated. In this study using historical research method, document review
was used as data collection method.
Tanzimat Period Education Reform Regulations of General Education The Report of Regulations of General Education
Tanzimat
Dönemi (1839-1876), Osmanlı İmparatorluğu eğitim sisteminde ıslahatın en yoğun yaşandığı
süreç olarak dikkat çekmektedir. 1845 yılından itibaren eğitim ıslahatına hız
verilmiş, bu hızla birlikte eğitimin her basamağında devam eden ıslahat
birtakım yeni problemleri beraberinde getirmiştir. Eğitim ıslahatında
eksiklikler ve ihmaller, süreç içerisinde belli başlı uygulama ve düzeltmelerle
telafi edilmeye çalışılmıştır. Osmanlı İmparatorluğu’nda 1845 yılından itibaren
hız kazanan eğitim ıslahatı sürecindeki büyük bir eksiklik olan hukuki altyapı
ve çerçeve ise Maarif-i Umumiye Nizamnamesi ile oluşturulmak istenmiştir.
Nizamname hazırlanırken yapılan müzakerelerde nizamnamenin gerekliliği ve
nizamnamede yer alan hususlar ayrıntılı olarak ele alınmıştır. Nizamnamenin
hazırlık süreci ve nizamnamenin yayımlanması konusundaki belgeler, dönemin eğitim
ıslahatını birinci elden okuma fırsatı sunmaktadır. Bugüne kadar nizamname
hakkında yapılan bilimsel çalışmalarda çoğunlukla ikincil kaynakların
kullanılmış olması önemli bir eksikliktir. Bu çalışmanın temel amacı
nizamnamenin mazbatasını (esbab-ı mucibe layihası) arşiv kaynaklarına dayalı
olarak ortaya koymak ve bu mazbata üzerinden Tanzimat Dönemi eğitim ıslahatının
analizini yapmaktır. Aynı zamanda Maarif-i Umumiye Nizamnamesinin ilan edildiği
tarih konusu hakkında da yeniden bir değerlendirmede de bulunulmuştur. Tarihi
araştırma metodu kullanılarak yapılan bu çalışmada veri toplama yöntemi olarak
doküman incelemesi kullanılmıştır.
Tanzimat Dönemi Eğitim Islahatı Maarif-i Umumiye Nizamnamesi Esbab-ı Mûcibe Layihası
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma ve İnceleme Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 18 Eylül 2018 |
Kabul Tarihi | 12 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2 |
DUYURULAR:
1- APA7 Yazım Kuralları:
Mayıs 2024 sayısından itibaren dergimiz kaynak gösterme ve alıntı yapma konusunda APA 7 (American Psychological Association) sistemini uygulacaktır. Daha fazla bilgi için lütfen TUHED şablonu ve yazım kurallarını inceleyiniz.
2- Erken Görünüm:
TUHED'in yeni yayın politikasına göre, değerlendirme süreci tamamlanan makaleler erken görünüm formatında yayınlanacaktır. Erken görünüm olarak yayınlanacak makalelere DOI ve sayfa numası tanımlanacaktır.
3- Tam Metin İngilizce Yayın Politikası:
Mayıs 2021 sayısından itibaren Araştırma-İnceleme ve Yayın Kritiği türündeki Türkçe çalışmaların tam metin İngilizce çevirisiyle birlikte yayınlanması sistemine geçilecektir. Buna göre yazarlar dergimize Türkçe başvuruda bulunabilecek ancak hakem değerlerndirme süreci sonrasında yayına kabul edilen çalışmaların tam metin İngilizce nüshasının düzenlenerek sisteme yüklenmesi istenilecektir. İngilizce olarak yapılan başvuruların incelenmesi ise İngilizce yapılacaktır.
4- Etik Kurul Onayı:
25 Şubat 2020 tarihli ULAKBİM kararı gereği İnsanlar üzerindeki çalışmalar için (yaş sınırlaması olmaksızın) Etik Kurul Onayı alınmış olmalı, bu onay makalenin ilk ve son sayfaları ile Yöntem bölümünde kurum, tarih ve sayı bilgisi verilerek belirtilmeli ve imzalı Etik Kurul Onayı makale ile birlikte sisteme yüklenmelidir. Çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediği durumlarda bu durum yine Yöntem bölümünde açıkça ifade edilmelidir. 2020 itibariyle bu şartları yerine getirmeyen çalışmalar değerlendirilmeye alınmayacaktır.