Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The EFFECTIVENESS of STORY-BASED TEACHING METHOD in TEACHING of “ANCIENT CIVILIZATIONS” in 5TH GRADE SOCIAL STUDIES COURSE

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 1, 290 - 316, 22.05.2019
https://doi.org/10.17497/tuhed.544746

Öz





The purpose
of this study is to reveal the effect of story-based teaching on students'
academic achievement and awareness levels in teaching the subjects of
“Ancient Civilizations” in 5th grade social studies course.  The study was carried out in experimental
design from quantitative research models. ‘’the pretest-posttest
experimental-control group which is a quasi-experimental’’ was used in order
to reveal the difference between the success of the experimental group in
which the story-based teaching method is applied and the control group in
which the story-based teaching method is not applied.  In order to support the results,
phenomenology, one of the qualitative research models, was used and students'
opinions were considered in the study. The study group consists of 66
students in 5/B (33 students) and 5/C (33 students) classes in a school in
Battal Gazi district of Malatya. As data collection tools, achievement test
of ancient civilizations prepared by researchers is used in the collection of
quantitative data while the worksheets and student interviews of each
civilization is used in the process of collecting qualitative data. In the
application process, eight stories about “Ancient Civilizations” which is one
of the topics of “Culture and Heritage” unit in the curriculum of the 5th
grade are designed. According to the results, it was observed that the mean
success of the experimental group in which the story-based teaching method is
applied is higher than the control group in which the traditional teaching
methods are applied.  However, the
qualitative findings show that students can gain awareness about the ancient
civilizations and they can show empathy by understanding the differences
between people of different cultures


Kaynakça

  • Akengin, H., ve Tuncel, G. (2003). Sosyal bilgiler öğretiminde bir yönem olarak empatinin etkililiği. I. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi, İzmir.
  • Akkuş, Z. (2007). Tarih öğretiminde edebi ürünlerin kullanımının öğrenci başarısına etkisi (Yayınlamış Doktora Tezi), Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Altunay Şam, E. (2011). "Şu Çılgın Türkler" romanının kurutuluş savaşı bilgisini öğrenmeye etkisi. Journal of New World Sciences Academy, s. 2555-2568.
  • Ata, B. (2014). Türkiye'de tercüme faaliyetleri içinde eğitim klasiklerinin yeri ve bu eserlerin sosyal bilgiler eğitimine katıkıları. B. Ata ve İ. Bağcı (Edt) , Sosyal Bilgiler Eğitimi Açısından Eğitim Klasikleri İncelemeleri (s. 1-20). Ankara: Pegem.
  • Balcı, A. (2013). Sosyal bilimlerde araştırma. Ankara: Pegem.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Dilek, D., ve Soğucaklı Yapıcı, G. (2005). Öykülerle tarih öğretimi yaklaşmı. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi S. (18), s. 115-130.
  • Demir, S. B. (2011). Sosyal bilgiler öğretim programına göre düzenlenmiş hikayelerin etkililiği (Yayınlanmış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Ensitüsü, İstanbul.
  • Demir, S. B., ve Akengin, H. (2012). Hikayalerle Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem.
  • Jordan, J. (1992). Effects of a literature-based approach to history on sixth graders' achievement and attitudes. ERIC Document Reproduction Service No. ED351251)Kaymakçı, S. (2013). Sosyal bilgiler ders kitaplarında sözlü ve yazılı edebi türlerin kullanılma durumu. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi S. (20), s. 230-255.
  • Keskin, Y. (2008). Türkiye'de sosyal bilgiler öğretim programlarında değerler eğitimi: tarihsel gelişim, 1998 ve 2004 programlarının etkililiğinin araştırılması (Yayınlanmış Dotora Tezi). Türkiye: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Koçak, A. (2004). İlköğretim sosyal bilgiler dersinde Osmanlı Devleti'nin XIX. yüzyıllarının öğretiminde hatıra ve hikayelerin kullanılması. (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniverisitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Köksal, H. (2007). İlkçağda vatandaşlık eğitimi olarak tarih öğretimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, S. 15, s. 271-278.
  • Köstüklü, N. (2006). Sosyal bilimler ve tarih öğretimi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Mcgown, T., ve Guzetti, B. (2004). Edebiyat temelli sosyal bilgiler öğretimi (Çev. Doğanay A.). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilgiler Dergisi, s. 35-44.
  • MEB. (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı. Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Program (İlkokul ve Ortaokul 4, 5, 6, 7. Sınıflar). Ankara: Talim Terbiye Kurulu.
  • Oruç, Ş. ( 2009). Sosyal bilgiler 6. sınıf ders kitaplarında edebi ürünler. TSA, s. 9-24.
  • Öztaşkın, Ö., ve Üngör, İ. (2013). Sosyal bilgiler ders kitaplarında eski çağ tarihi konusu ve bilincinin bilimsel içerik bakımından değerlendirilmesi. e-İnternational Journal Of Educational Research, s. 1-26.
  • Öztürk, C., ve Otluoğlu, R. (2002). Sosyal bilgiler öğretiminde yazılı edebiyat ürünlerini ders aracı olarak kullanmanın duyuşsal davranış özelliklerini kazanmaya etkisi. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, s. 173-182.
  • Öztürk, C., Keskin, S. C., ve Otluoğlu, R. (2014). Sosyal bilgiler öğretiminde edebi ürünler ve yazılı materyaller. Ankara: Pegem.
  • Öztürk, İ. H. (2011). Tarih öğretiminde anakronizm sorunu: sosyal bilgiler ve tarih ders kitaplarındaki kurgusal metinler üzerine bir inceleme. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, s. 35-58.
  • Savage, Mrsha, K., ve Svage, T. V. (1993). Children’s literature in middle school social studies. The Social Studies, S. 82(1), s. 32-36.
  • Sidekli, S., Tangülü, Z., ve Yangın, S. (2013). Sosyal bilgiler öğretimi: Bana bir hikaye anlatır mısın? Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, S.(6/4), s. 311-323.
  • Şimşek, A. (2000). İlköğretim sosyal bilgiler öğretiminde hikaye anlatım yönteminin kullanımı (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Ensitüsü, Ankara.
  • Şimşek, A. (2004). İlköğretim okulu sosyal bilgiler dersi tarih konularının öğretiminde hikaye anlatım yönteminin etkililiği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, s. 495-509.
  • Şimşek, A. (2006). İlköğretim sosyal bilgiler dersinde tarihsel hikâyeye yönelik olarak öğrenci görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, S. (26), s. 187-202.
  • Şimşek, A. (2009). Sosyal bilgiler derslerinde bir öğretim materyali olarak edebi ürünler. M. Safran (Edt.), Sosyal Bilgiler Öğretimi (s. 390-409). Ankara: Pegem.
  • Şimşek, A. (2011). Geçmişin nesnesini arayan bilim arkeoloji: Türiye'de tarih öğretimindeki durumu. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, s. 919-934.
  • Şimşek, A. (2014). Sosyal bilgiler öğretiminde bir öğretim materyali olarak edebi ürünler, Ankara: Pegem.
  • Taşkın, A. (2016). Cumhuriyet döneminde ilkokul tarih/sosyal bilgiler ders kitaplarında eskiçağ tarihinin öğretiminin incelenmesi. (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Turgut, M.F. (1992). Eğitimde ölçme ve değerlendirme metotları, Ankara: Saydam.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, A. A. (2011). Tarih Öğretmenlerinin eskiçağ tarihi ve eski türk tarihi öğretiminde karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. e-Journal of New World Sciences Academy, s. 2148- 2156.

SOSYAL BİLGİLER DERSİ ‘İLKÇAĞ UYGARLIKLARI’ KONULARININ ÖĞRETİMİNDE HİKÂYE DESTEKLİ ÖĞRETİM YÖNTEMİNİN ETKİLİLİĞİ

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 1, 290 - 316, 22.05.2019
https://doi.org/10.17497/tuhed.544746

Öz





Bu araştırmanın amacı sosyal
bilgiler dersi 5. sınıf ‘ilkçağ uygarlıkları’ konularının öğretiminde hikâye
destekli öğretimin öğrencilerin akademik başarılarına ve farkındalık
düzeylerine etkisini ortaya koymaktır. Araştırma nicel araştırma
modellerinden deneysel desende gerçekleştirilmiş; hikâye destekli öğretimin
uygulandığı deney grubu ile hikâye destekli öğretimin uygulanmadığı kontrol
grubunun başarıları arasındaki farkı ortaya koymak amacıyla “öntest-sontest
deney-kontrol gruplu yarı deneysel desen” kullanılmıştır. Elde edilen
sonuçları desteklemek için ise nitel araştırma modellerinden olgubilimden
yararlanılmış ve öğrenci görüşlerine başvurulmuştur. Araştırmanın çalışma
grubunu Malatya Battalgazi ilçesindeki bir okulda yer alan 5/B ve 5/C
sınıflarında her birinde 33’er öğrencinin yer aldığı 66 öğrenci
oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak nicel verilerin toplanmasında
araştırmacılar tarafından hazırlanan ilkçağ uygarlıklarına ait başarı testi
ve nitel verilerin toplanması sürecinde de her bir uygarlığa ait çalışma
yapraklarından ve öğrenci mülakatlarından yararlanılmıştır. Uygulama
sürecinde 5. Sınıf öğretim programında yer alan “Kültür ve Miras” ünitesi
konularından olan “İlkçağ Uygarlıkları”yla ilgili sekiz adet hikâye
tasarlanmıştır. Ortaya çıkan sonuçlara göre hikâye destekli öğretim
yönteminin uygulandığı deney grubu başarı ortalamasının, geleneksel öğretim
yöntemlerinin uygulandığı kontrol grubunun başarı ortalamasından daha yüksek
olduğu görülmüştür. Bununla birlikte elde edilen nitel bulgular, öğrencilerin
ilkçağ uygarlıkları ile ilgili farkındalık kazanabildiklerini; farklı kültürden insanlar arasındaki
fakları kavrayarak empati kurabildiklerini göstermektedir.


Kaynakça

  • Akengin, H., ve Tuncel, G. (2003). Sosyal bilgiler öğretiminde bir yönem olarak empatinin etkililiği. I. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi, İzmir.
  • Akkuş, Z. (2007). Tarih öğretiminde edebi ürünlerin kullanımının öğrenci başarısına etkisi (Yayınlamış Doktora Tezi), Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Altunay Şam, E. (2011). "Şu Çılgın Türkler" romanının kurutuluş savaşı bilgisini öğrenmeye etkisi. Journal of New World Sciences Academy, s. 2555-2568.
  • Ata, B. (2014). Türkiye'de tercüme faaliyetleri içinde eğitim klasiklerinin yeri ve bu eserlerin sosyal bilgiler eğitimine katıkıları. B. Ata ve İ. Bağcı (Edt) , Sosyal Bilgiler Eğitimi Açısından Eğitim Klasikleri İncelemeleri (s. 1-20). Ankara: Pegem.
  • Balcı, A. (2013). Sosyal bilimlerde araştırma. Ankara: Pegem.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Dilek, D., ve Soğucaklı Yapıcı, G. (2005). Öykülerle tarih öğretimi yaklaşmı. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi S. (18), s. 115-130.
  • Demir, S. B. (2011). Sosyal bilgiler öğretim programına göre düzenlenmiş hikayelerin etkililiği (Yayınlanmış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Ensitüsü, İstanbul.
  • Demir, S. B., ve Akengin, H. (2012). Hikayalerle Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem.
  • Jordan, J. (1992). Effects of a literature-based approach to history on sixth graders' achievement and attitudes. ERIC Document Reproduction Service No. ED351251)Kaymakçı, S. (2013). Sosyal bilgiler ders kitaplarında sözlü ve yazılı edebi türlerin kullanılma durumu. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi S. (20), s. 230-255.
  • Keskin, Y. (2008). Türkiye'de sosyal bilgiler öğretim programlarında değerler eğitimi: tarihsel gelişim, 1998 ve 2004 programlarının etkililiğinin araştırılması (Yayınlanmış Dotora Tezi). Türkiye: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Koçak, A. (2004). İlköğretim sosyal bilgiler dersinde Osmanlı Devleti'nin XIX. yüzyıllarının öğretiminde hatıra ve hikayelerin kullanılması. (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniverisitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Köksal, H. (2007). İlkçağda vatandaşlık eğitimi olarak tarih öğretimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, S. 15, s. 271-278.
  • Köstüklü, N. (2006). Sosyal bilimler ve tarih öğretimi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Mcgown, T., ve Guzetti, B. (2004). Edebiyat temelli sosyal bilgiler öğretimi (Çev. Doğanay A.). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilgiler Dergisi, s. 35-44.
  • MEB. (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı. Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Program (İlkokul ve Ortaokul 4, 5, 6, 7. Sınıflar). Ankara: Talim Terbiye Kurulu.
  • Oruç, Ş. ( 2009). Sosyal bilgiler 6. sınıf ders kitaplarında edebi ürünler. TSA, s. 9-24.
  • Öztaşkın, Ö., ve Üngör, İ. (2013). Sosyal bilgiler ders kitaplarında eski çağ tarihi konusu ve bilincinin bilimsel içerik bakımından değerlendirilmesi. e-İnternational Journal Of Educational Research, s. 1-26.
  • Öztürk, C., ve Otluoğlu, R. (2002). Sosyal bilgiler öğretiminde yazılı edebiyat ürünlerini ders aracı olarak kullanmanın duyuşsal davranış özelliklerini kazanmaya etkisi. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, s. 173-182.
  • Öztürk, C., Keskin, S. C., ve Otluoğlu, R. (2014). Sosyal bilgiler öğretiminde edebi ürünler ve yazılı materyaller. Ankara: Pegem.
  • Öztürk, İ. H. (2011). Tarih öğretiminde anakronizm sorunu: sosyal bilgiler ve tarih ders kitaplarındaki kurgusal metinler üzerine bir inceleme. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, s. 35-58.
  • Savage, Mrsha, K., ve Svage, T. V. (1993). Children’s literature in middle school social studies. The Social Studies, S. 82(1), s. 32-36.
  • Sidekli, S., Tangülü, Z., ve Yangın, S. (2013). Sosyal bilgiler öğretimi: Bana bir hikaye anlatır mısın? Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, S.(6/4), s. 311-323.
  • Şimşek, A. (2000). İlköğretim sosyal bilgiler öğretiminde hikaye anlatım yönteminin kullanımı (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Ensitüsü, Ankara.
  • Şimşek, A. (2004). İlköğretim okulu sosyal bilgiler dersi tarih konularının öğretiminde hikaye anlatım yönteminin etkililiği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, s. 495-509.
  • Şimşek, A. (2006). İlköğretim sosyal bilgiler dersinde tarihsel hikâyeye yönelik olarak öğrenci görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, S. (26), s. 187-202.
  • Şimşek, A. (2009). Sosyal bilgiler derslerinde bir öğretim materyali olarak edebi ürünler. M. Safran (Edt.), Sosyal Bilgiler Öğretimi (s. 390-409). Ankara: Pegem.
  • Şimşek, A. (2011). Geçmişin nesnesini arayan bilim arkeoloji: Türiye'de tarih öğretimindeki durumu. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, s. 919-934.
  • Şimşek, A. (2014). Sosyal bilgiler öğretiminde bir öğretim materyali olarak edebi ürünler, Ankara: Pegem.
  • Taşkın, A. (2016). Cumhuriyet döneminde ilkokul tarih/sosyal bilgiler ders kitaplarında eskiçağ tarihinin öğretiminin incelenmesi. (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Turgut, M.F. (1992). Eğitimde ölçme ve değerlendirme metotları, Ankara: Saydam.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, A. A. (2011). Tarih Öğretmenlerinin eskiçağ tarihi ve eski türk tarihi öğretiminde karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. e-Journal of New World Sciences Academy, s. 2148- 2156.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma ve İnceleme Makaleleri
Yazarlar

Fadime Seçgin 0000-0001-6461-8764

Mustafa Doğan 0000-0002-9591-9735

Yayımlanma Tarihi 22 Mayıs 2019
Gönderilme Tarihi 26 Mart 2019
Kabul Tarihi 22 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Seçgin, F., & Doğan, M. (2019). SOSYAL BİLGİLER DERSİ ‘İLKÇAĞ UYGARLIKLARI’ KONULARININ ÖĞRETİMİNDE HİKÂYE DESTEKLİ ÖĞRETİM YÖNTEMİNİN ETKİLİLİĞİ. Turkish History Education Journal, 8(1), 290-316. https://doi.org/10.17497/tuhed.544746



DUYURULAR: 

1- APA7 Yazım Kuralları:

Mayıs 2024 sayısından itibaren dergimiz kaynak gösterme ve alıntı yapma konusunda APA 7 (American Psychological Association) sistemini uygulacaktır. Daha fazla bilgi için lütfen TUHED şablonu ve yazım kurallarını inceleyiniz.

2- Erken Görünüm:

TUHED'in yeni yayın politikasına göre, değerlendirme süreci tamamlanan makaleler erken görünüm formatında yayınlanacaktır. Erken görünüm olarak yayınlanacak makalelere DOI ve sayfa numası tanımlanacaktır. 

3- Tam Metin İngilizce Yayın Politikası: 

Mayıs 2021 sayısından itibaren Araştırma-İnceleme ve Yayın Kritiği türündeki Türkçe çalışmaların tam metin İngilizce çevirisiyle birlikte yayınlanması sistemine geçilecektir. Buna göre yazarlar dergimize Türkçe başvuruda bulunabilecek ancak hakem değerlerndirme süreci sonrasında yayına kabul edilen çalışmaların tam metin İngilizce nüshasının düzenlenerek sisteme yüklenmesi istenilecektir. İngilizce olarak yapılan başvuruların incelenmesi ise İngilizce yapılacaktır.

4- Etik Kurul Onayı: 

25 Şubat 2020 tarihli ULAKBİM kararı gereği İnsanlar üzerindeki çalışmalar için (yaş sınırlaması olmaksızın) Etik Kurul Onayı alınmış olmalı, bu onay makalenin ilk ve son sayfaları ile Yöntem bölümünde kurum, tarih ve sayı bilgisi verilerek belirtilmeli ve imzalı Etik Kurul Onayı makale ile birlikte sisteme yüklenmelidir.  Çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediği durumlarda bu durum yine Yöntem bölümünde açıkça ifade edilmelidir. 2020 itibariyle bu şartları yerine getirmeyen çalışmalar değerlendirilmeye alınmayacaktır. 


10829

Turkish History Education Journal's site and metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license are available at COPYRIGHT