Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EVALUATION of HISTORY DEPARTMENTS and DEPARTMENT of HISTORY TEACHER EDUCATION ACCORDING to HIGHER EDUCATION PROGRAM ATLAS (2018) DATA

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 2, 476 - 498, 25.10.2019
https://doi.org/10.17497/tuhed.565228

Öz

The aim of this study is to evaluate the history
departments and history teaching programs based on the 2015 Higher Education
Program Atlas data. Higher Education Program Atlas includes the number of
students in history and shows the data on which areas students are successful
and in which areas they fail. It also shows which universities are preferred
and which universities are preferred in the last ranks. In the study, screening
model based on document analysis was used. According to the results of the
study, it is seen that the net rates of students who settled in the historical
departments are low and their success towards numerical courses is close to
zero. The fact that the students prefer the history departments because of the
provinces where the departments which are located has been effective. While it
was seen that the scores of the students who settled in the faculties of
education were more homogeneous, the faculties of education were found to be
weak in terms of the number of students. On the other hand, it is concluded
that the history departments have a high number of students and therefore the
students who have lower scores could enter to the history department.

Kaynakça

  • 2018 Branş Bazında Öğretmen Atana Sayıları. (2018). Erişim (21.10.2019): https://www.tercihiniyap.net/kpss/2018-brans-bazinda-ogretmen-atama-sayila.html.
  • 2018 Yükseköğretim Kurumları Sınavı. (YKS) Yükseköğretim Programları ve Kontejanları Klavuzu (2018). Erişim (03.08.2019): https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/ 2018/YKS/ KONTKILAVUZ6082018.pdf.
  • Aktaş, Ö., ve Aktaş, D. (2017). An evaluation on history and history education departments. II. International Iğdır Symposium, Abstract Book, p.295. Erişim (03.08.2019): http:// sempozyum.igdir.edu.tr/Addons/News/uploads/files/IIInternationaligdirSymposium AbsractBook.pdf.
  • Bahar, H.H. (2011). ÖSS puanı ve lisans mezuniyet notunun KPSS 10 puanını yordama gücü. Eğitim ve Bilim. 36 (162), ss. 168-181.
  • Baykal, B.S (1977). Yükseköğretimde tarih bölümlerine dair. Felsefe Kurumu Seminerleri, Ankara, ss. 313-338.
  • Erkan, S. (2009). Türk üniversitelerinde tarih öğrenimi (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kabapınar, Y., Şan,. S. (2017). SBS/OKS ve YGS/ÖSS sorularındaki görecelik: “hangi yanıt doğru, benimki mi ÖSYM’ninki mi? Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt 25 (1), ss.97-110. Erişim (03.08.2019): https://dergipark.org.tr/download/article-file/296542.
  • Karakaya, İ. (2011). Öğretmenlik programlarındaki öğrencilerin ÖSS puanları ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2(1), ss. 155-163. Erişim (03.08.2019): http://dergipark.gov.tr/ download/article-file/65983.
  • Kaya, R., Aslan H., Günal, H. (2013). Tarih öğretmen adaylarının bölümü tercih etme nedenleri ile bölümden beklentilerine ilişkin görüşleri. TUHED, 2(2), ss. 1-31.
  • Kılıç, P.İ. (2019). Tarih öğretimi ve coğrafya. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27 (29), ss. 869-883, DOİ. 10.24106/kefdergi.2933.
  • Kırpık G., Ünal U., Işık, H., Demirtaş B., Tokdemir M.A., Birbudak T.S., Akyol, H. (2016). Türk eğitim tarihi. Ankara: Grafiker.
  • Merkezi Yerleştirme ile Öğrenci Alan Yükseköğretim Lisans Programları. (t.y.). Erişim (03.08.2019): https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2018/YKS/YER/Tablo4 MinMax_31082018.pdf.
  • ÖSYM 2018 YKS Ek Yerleştirme Tercih Kılavuzu. (2018). Erişim (03.08.2019): https://dokuman.osym. gov.tr/pdfdokuman/2018/YKS/EK/Tablo4_13092018.pdf.
  • ÖSYM Yükseköğretim Sınavı (YKS) Kılavuzu. (2018). Erişim (03.08.2019): https://dokuman. osym.gov.tr/pdfdokuman/2018/YKS/KILAVUZ_28062018.pdf.
  • Özkan, M. (2015). Öğretmen yetiştiren programların giriş taban puanlarıyla KPSSortalamaları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 8 (19), ss.279-303.
  • Safran M., Kan, A., Üstündağ M. T., Birbudak, T.S., Yıldırım, O. (2014). 2013 KPSS sonuçlarının öğretmen adaylarının mezun oldukları alanlara göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 39 (171), ss.13-25.
  • Sözleşmeli Öğretmen Ataması. (t.y.). Erişim (03.08.2019): https://www.hurriyet.com.tr/ gundem/meb-sozlesmeli-ogretmenlik-ilk-atama-basvurusu-ve-sozlu-sinav-detayi-411
  • Sözleşmeli Öğretmen Tercihleri ve İlk Atamalar. (t.y.). Erişim (15.08.2019): https://www.cnnturk.com/turkiye/sozlesmeli-ogretmenlik-tercihleri-ve-kontenjanlar-meb-ilkatama-ekraninda.
  • Üstündağ, M.T., Yalçın, H., Birbudak, T.S., Güneş, E., ve Safran, M. (2016). Öğretmen adaylarının 2014 KPSS puanlarının fakülte ve öğretmenlik alanlarına göre karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3),ss. 599619. Erişim (03.08.2019): http: //www. mutlutahsin.com/wp-content/uploads /2019/02/ Tam Metin-7.pdf.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yükseköğretim Program Atlası. (2018). Erişim (03.08.2019): https://yokatlas.yok.gov.tr/ netler-tablo.php?b=10201 .
  • Yüksel, H. (2011). Taşra üniversitelerinde tarih ve tarihçilik. Cumhuriyet döneminde Türkiye’de tarih ve tarihçilik, M. Öz (Ed), Ankara: TTK Yayınları, ss. 215-226.

YÖK ATLAS (2018 ) VERİLERİNE GÖRE TARİH BÖLÜMLERİNİN VE TARİH ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 2, 476 - 498, 25.10.2019
https://doi.org/10.17497/tuhed.565228

Öz

Bu çalışmada 2018 YÖK ATLAS (Yükseköğretim Program
Atlası) verileri baz alınarak tarih bölümleri ve tarih öğretmenliği programları
üzerine değerlendirme yapılmıştır. YÖK ATLAS programı tarih bölümlerine
yerleşen öğrencilerin yaptıkları net sayısı, üniversiteye giriş sınavında hangi
derslerden başarılı olup hangi derslerden başarısızlık gösterdiklerine ilişkin
veriler sunmaktadır. Bu veriler hangi üniversitelerin ilk sıralarda tercih
edildiği, hangi üniversitelerin son sıralarda tercih edildiğini de
göstermektedir. Araştırmada doküman analizi yönetimi kullanılmıştır.
Araştırmanın sonuçlarına göre tarih bölümlerine yerleşen öğrencilerin genel
anlamda net ortalamalarının düşük olduğu, sayısal derslere yönelik
başarılarının sıfıra yakın olduğu görülmüştür. Öğrencilerin tarih bölümlerini
tercih etmelerinde tarih bölümlerinin bulunduğu il ve bölümlerin örgün öğrenim
olup olmama durumu etkili olmuştur. Eğitim fakültesi tarih öğretmenliği
programlarının öğrenci sayısı açısından kontejanlarının az olduğu
anlaşılmıştır. Tarih bölümlerinin kontenjanlarının çok fazla olması nedeniyle
bu bölümlere çok düşük net ortalamasına sahip öğrenciler de yerleşebilmektedir.

Kaynakça

  • 2018 Branş Bazında Öğretmen Atana Sayıları. (2018). Erişim (21.10.2019): https://www.tercihiniyap.net/kpss/2018-brans-bazinda-ogretmen-atama-sayila.html.
  • 2018 Yükseköğretim Kurumları Sınavı. (YKS) Yükseköğretim Programları ve Kontejanları Klavuzu (2018). Erişim (03.08.2019): https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/ 2018/YKS/ KONTKILAVUZ6082018.pdf.
  • Aktaş, Ö., ve Aktaş, D. (2017). An evaluation on history and history education departments. II. International Iğdır Symposium, Abstract Book, p.295. Erişim (03.08.2019): http:// sempozyum.igdir.edu.tr/Addons/News/uploads/files/IIInternationaligdirSymposium AbsractBook.pdf.
  • Bahar, H.H. (2011). ÖSS puanı ve lisans mezuniyet notunun KPSS 10 puanını yordama gücü. Eğitim ve Bilim. 36 (162), ss. 168-181.
  • Baykal, B.S (1977). Yükseköğretimde tarih bölümlerine dair. Felsefe Kurumu Seminerleri, Ankara, ss. 313-338.
  • Erkan, S. (2009). Türk üniversitelerinde tarih öğrenimi (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kabapınar, Y., Şan,. S. (2017). SBS/OKS ve YGS/ÖSS sorularındaki görecelik: “hangi yanıt doğru, benimki mi ÖSYM’ninki mi? Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt 25 (1), ss.97-110. Erişim (03.08.2019): https://dergipark.org.tr/download/article-file/296542.
  • Karakaya, İ. (2011). Öğretmenlik programlarındaki öğrencilerin ÖSS puanları ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2(1), ss. 155-163. Erişim (03.08.2019): http://dergipark.gov.tr/ download/article-file/65983.
  • Kaya, R., Aslan H., Günal, H. (2013). Tarih öğretmen adaylarının bölümü tercih etme nedenleri ile bölümden beklentilerine ilişkin görüşleri. TUHED, 2(2), ss. 1-31.
  • Kılıç, P.İ. (2019). Tarih öğretimi ve coğrafya. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27 (29), ss. 869-883, DOİ. 10.24106/kefdergi.2933.
  • Kırpık G., Ünal U., Işık, H., Demirtaş B., Tokdemir M.A., Birbudak T.S., Akyol, H. (2016). Türk eğitim tarihi. Ankara: Grafiker.
  • Merkezi Yerleştirme ile Öğrenci Alan Yükseköğretim Lisans Programları. (t.y.). Erişim (03.08.2019): https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2018/YKS/YER/Tablo4 MinMax_31082018.pdf.
  • ÖSYM 2018 YKS Ek Yerleştirme Tercih Kılavuzu. (2018). Erişim (03.08.2019): https://dokuman.osym. gov.tr/pdfdokuman/2018/YKS/EK/Tablo4_13092018.pdf.
  • ÖSYM Yükseköğretim Sınavı (YKS) Kılavuzu. (2018). Erişim (03.08.2019): https://dokuman. osym.gov.tr/pdfdokuman/2018/YKS/KILAVUZ_28062018.pdf.
  • Özkan, M. (2015). Öğretmen yetiştiren programların giriş taban puanlarıyla KPSSortalamaları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 8 (19), ss.279-303.
  • Safran M., Kan, A., Üstündağ M. T., Birbudak, T.S., Yıldırım, O. (2014). 2013 KPSS sonuçlarının öğretmen adaylarının mezun oldukları alanlara göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 39 (171), ss.13-25.
  • Sözleşmeli Öğretmen Ataması. (t.y.). Erişim (03.08.2019): https://www.hurriyet.com.tr/ gundem/meb-sozlesmeli-ogretmenlik-ilk-atama-basvurusu-ve-sozlu-sinav-detayi-411
  • Sözleşmeli Öğretmen Tercihleri ve İlk Atamalar. (t.y.). Erişim (15.08.2019): https://www.cnnturk.com/turkiye/sozlesmeli-ogretmenlik-tercihleri-ve-kontenjanlar-meb-ilkatama-ekraninda.
  • Üstündağ, M.T., Yalçın, H., Birbudak, T.S., Güneş, E., ve Safran, M. (2016). Öğretmen adaylarının 2014 KPSS puanlarının fakülte ve öğretmenlik alanlarına göre karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3),ss. 599619. Erişim (03.08.2019): http: //www. mutlutahsin.com/wp-content/uploads /2019/02/ Tam Metin-7.pdf.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yükseköğretim Program Atlası. (2018). Erişim (03.08.2019): https://yokatlas.yok.gov.tr/ netler-tablo.php?b=10201 .
  • Yüksel, H. (2011). Taşra üniversitelerinde tarih ve tarihçilik. Cumhuriyet döneminde Türkiye’de tarih ve tarihçilik, M. Öz (Ed), Ankara: TTK Yayınları, ss. 215-226.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma ve İnceleme Makaleleri
Yazarlar

Özgür Aktaş 0000-0003-4218-9545

Derya Aktaş Bu kişi benim 0000-0001-7238-2448

Yayımlanma Tarihi 25 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 14 Mayıs 2019
Kabul Tarihi 25 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aktaş, Ö., & Aktaş, D. (2019). YÖK ATLAS (2018 ) VERİLERİNE GÖRE TARİH BÖLÜMLERİNİN VE TARİH ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish History Education Journal, 8(2), 476-498. https://doi.org/10.17497/tuhed.565228



DUYURULAR: 

1- APA7 Yazım Kuralları:

Mayıs 2024 sayısından itibaren dergimiz kaynak gösterme ve alıntı yapma konusunda APA 7 (American Psychological Association) sistemini uygulacaktır. Daha fazla bilgi için lütfen TUHED şablonu ve yazım kurallarını inceleyiniz.

2- Erken Görünüm:

TUHED'in yeni yayın politikasına göre, değerlendirme süreci tamamlanan makaleler erken görünüm formatında yayınlanacaktır. Erken görünüm olarak yayınlanacak makalelere DOI ve sayfa numası tanımlanacaktır. 

3- Tam Metin İngilizce Yayın Politikası: 

Mayıs 2021 sayısından itibaren Araştırma-İnceleme ve Yayın Kritiği türündeki Türkçe çalışmaların tam metin İngilizce çevirisiyle birlikte yayınlanması sistemine geçilecektir. Buna göre yazarlar dergimize Türkçe başvuruda bulunabilecek ancak hakem değerlerndirme süreci sonrasında yayına kabul edilen çalışmaların tam metin İngilizce nüshasının düzenlenerek sisteme yüklenmesi istenilecektir. İngilizce olarak yapılan başvuruların incelenmesi ise İngilizce yapılacaktır.

4- Etik Kurul Onayı: 

25 Şubat 2020 tarihli ULAKBİM kararı gereği İnsanlar üzerindeki çalışmalar için (yaş sınırlaması olmaksızın) Etik Kurul Onayı alınmış olmalı, bu onay makalenin ilk ve son sayfaları ile Yöntem bölümünde kurum, tarih ve sayı bilgisi verilerek belirtilmeli ve imzalı Etik Kurul Onayı makale ile birlikte sisteme yüklenmelidir.  Çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediği durumlarda bu durum yine Yöntem bölümünde açıkça ifade edilmelidir. 2020 itibariyle bu şartları yerine getirmeyen çalışmalar değerlendirilmeye alınmayacaktır. 


10829

Turkish History Education Journal's site and metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license are available at COPYRIGHT