Bu çalışmada ilköğretim
matematik öğretmeni adaylarının deneysel ve teorik modelleme problemlerini
çözme sürecinde yaşadıkları güçlükleri belirlemek ve bu güçlüklerin
giderilmesinde bilgisayar teknolojisinin nasıl bir etkisinin olduğunu ortaya
koymak amaçlanmıştır. Çalışmaya ilköğretim matematik öğretmenliği programı 4.
sınıfta bulunan 20 öğretmen adayı katılmıştır. Katılımcıların her biri
matematiksel modelleme ve GeoGebra yazılımını kullanma ile ilgili deneyime
sahiptir. Katılımcılar üçü deneysel, üçü teorik olmak üzere toplam altı
matematiksel modelleme problemi üzerinde dörder kişilik gruplar halinde
çalışmıştır. Araştırmanın verileri video kayıtları, odak grup görüşmeleri,
bilgisayar ekran çıktıları ve araştırmacının alan notları ile elde edilmiştir.
Verilerin analizinde nitel analiz teknikleri kullanılmıştır. Belirlenen kodlar
matematiksel modelleme sürecinin basamakları altında sınıflandırılmıştır.
Sonuçlar öğretmen adaylarının modelleme sürecinin her bir basamağında çeşitli
güçlüklerle karşılaştığını, teorik modelleme problemlerinde deneysel modelleme
problemlerine göre daha fazla zorlandıklarını, bilgisayar kullanımının ise bu
süreçte karşılaşılan güçlüklerin giderilmesine büyük ölçüde katkı sağladığını
ortaya koymuştur. Öğretmen adaylarının uygun modelleri oluşturma ve bu
modellemeyi doğrulama esnasında bilgisayar yardımıyla elde ettikleri sonuçlara
çok fazla güvenmesi ise olumsuzluk yaratan bir durum olarak ortaya çıkmıştır.
Matematik öğretmeni adayları matematiksel modelleme güçlükler bilgisayar teknolojisi
The purpose of this
study is to identify the difficulties that preservice elementary mathematics
teachers have experienced in solving the experimental and theoretical modeling
problems and to show how the effect of computer usage is in eliminating these
difficulties. The study sample consisted of 20 preservice teachers in their
last year at the elementary mathematics education program. Each of the
preservice teachers has experience with mathematical modeling and using
GeoGebra software. The participants worked on six mathematical modeling
problems, three experimental and three theoretical problems, in groups of four.
The data were collected from the videos recorded during their work, the focus
group discussions, the screencasts of the groups on the computers and the
observation notes of the researcher. Qualitative analysis techniques were used
in the analysis of the data. The determined codes are classified under the
steps of the mathematical modeling process. The results show that preservice
teachers encountered a variety of difficulties in each phase of the modeling
process. They had more difficulty with theoretical modeling problems than with
experimental modeling problems and the use of computers significantly
contributed to the elimination of the difficulties. The fact that preservice
teachers had a lot of confidence in the results obtained through the use of
computer in modeling and verifying this model, has emerged as a negative effect
of computer technology.
Preservice mathematics teachers mathematical modeling difficulties computer technology
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 3 |