Bu çalışmanın amacı
Ricketts, Engelhard ve Chang (2015) tarafından geliştirilen Matematikte
Akademik Yılmazlık Ölçeği’nin (MAYÖ) Türk kültürüne uyarlanması ile ilgili
geçerlik ve güvenirlik işlemlerini yapmaktır. Araştırmaya 7. ve 8. sınıfta
öğrenim gören 930 öğrenci katılmıştır. Doğrulayıcı (DFA)ve açımlayıcı faktör
analizleri (AFA) için veriler rastgele olarak ikiye ayrılmıştır (AFA=489,
DFA=441). Yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda orijinal ölçekle örtüşen
ve modeli %49.41 düzeyinde açıklayan dokuz maddelik tek faktörlü yapı elde
edilmiştir. Doğrulayıcı faktör analizli sonuçları, verinin modele iyi uyum
sağladığını göstermiştir (χ2\sd
=2.71, GFI= .97, AGFI= .94, CFI = .98, RMSEA= .06 ve SRMR= .04.). AFA ve
DFA örneklemleri için yapılan güvenirlik analizlerinde, Cronbach alfa iç
tutarlılık kat sayıları sırasıyla
.86 ve .87 olarak bulunmuştur. Ölçeğin test-tekrar test güvenirliğinin
r=.80 olduğu tespit edilmiştir.
Ayrıca ölçüt geçerliği kapsamında yapılan analizler sonucunda MAYÖ ile
Matematik Kaygısı Ölçeği (Bindak, 2005) arasında -.44 değerinde negatif yönde ve Akademik
Öz-yeterlik Ölçeği (Telef ve Karaca, 2012) ile .52 değerinde pozitif yönde ilişkiler saptanmıştır. Bu
çalışma sonucunda MAYÖ’nün Türk kültüründe geçerli ve güvenilir bir ölçme
aracı olduğu değerlendirilmektedir.
Matematikte akademik yılmazlık ölçeği ölçek uyarlama güvenilirlik geçerlilik
Bu çalışmanın amacı
Ricketts, Engelhard ve Chang (2015) tarafından geliştirilen Matematikte
Akademik Yılmazlık Ölçeği’nin (MAYÖ) Türk kültürüne uyarlanması ile ilgili
geçerlik ve güvenirlik işlemlerini yapmaktır. Araştırmaya 7. ve 8. sınıfta
öğrenim gören 930 öğrenci katılmıştır. Doğrulayıcı (DFA)ve açımlayıcı faktör
analizleri (AFA) için veriler rastgele olarak ikiye ayrılmıştır (AFA=489,
DFA=441). Yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda orijinal ölçekle örtüşen
ve modeli %49.41 düzeyinde açıklayan dokuz maddelik tek faktörlü yapı elde
edilmiştir. Doğrulayıcı faktör analizli sonuçları, verinin modele iyi uyum
sağladığını göstermiştir (χ2\sd
=2.71, GFI= .97, AGFI= .94, CFI = .98, RMSEA= .06 ve SRMR= .04.). AFA ve
DFA örneklemleri için yapılan güvenirlik analizlerinde, Cronbach alfa iç
tutarlılık kat sayıları sırasıyla
.86 ve .87 olarak bulunmuştur. Ölçeğin test-tekrar test güvenirliğinin
r=.80 olduğu tespit edilmiştir.
Ayrıca ölçüt geçerliği kapsamında yapılan analizler sonucunda MAYÖ ile
Matematik Kaygısı Ölçeği (Bindak, 2005) arasında -.44 değerinde negatif yönde ve Akademik
Öz-yeterlik Ölçeği (Telef ve Karaca, 2012) ile .52 değerinde pozitif yönde ilişkiler saptanmıştır. Bu
çalışma sonucunda MAYÖ’nün Türk kültüründe geçerli ve güvenilir bir ölçme
aracı olduğu değerlendirilmektedir.
Academic resilience in mathematics scale adaptation reliability validation
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 1 |