Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Mesleki Tutumlarının Gelişiminde Mikro Öğretimin Etkisi

Yıl 2017, , 881 - 907, 20.12.2017
https://doi.org/10.19171/uefad.369250

Öz

Tutum bireylerin davranışları üzerinde etkili olan önemli bir faktördür. Bu çerçevede, öğretmen adaylarının mesleğe yönelik tutumlarının da sınıf ortamındaki davranışlarını etkileyeceği söylenebilir. Sınıf içi mesleki deneyimlerin artması ile mesleğe yönelik tutumlarının değişmesi beklenmektedir. Bu çalışma fen bilgisi öğretmen adaylarının Özel Öğretim Yöntemleri dersi kapsamında gerçekleştirdikleri mikro öğretim uygulamalarının mesleki tutumları üzerindeki etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada, Solomon dört grup modeli olarak tanımlanan deneysel desen kullanılmıştır. Bu modelde, çalışma grupları iki tanesi deney iki tanesi de kontrol grubu olacak şekilde rastgele seçilerek belirlenir. Araştırmacı yanlılığını ortadan kaldırmak amacıyla deney gruplarından biri araştırmacı tarafından yürütülürken, diğer deney grubu ise dersin öğretim üyesi tarafından yürütülmüştür. Bu kapsamda çalışma grupları, Ahi Evran Üniversitesi ve Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakülteleri Fen Bilgisi Öğretmenliği Bölümünde öğrenim görmekte olan dördüncü sınıf öğretmen adayları arasından basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Özgür (1994) tarafından geliştirilen Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 15.00 paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre, mikro öğretimin yapıldığı deney gruplarının öğretmenlik mesleğine yönelik son test tutum puanlarının kontrol gruplarına göre anlamlı derecede farklılaştığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Akdemı̇r, A. S., 2013. Türkiye'de öğretmen yetiştirme programlarının tarihçesi ve sorunları. Electronic Turkish Studies, 8(12), 15-28.
  • Akkuş, H., and Üner, S., 2017. The Effect of Microteaching On Pre-Service Chemistry Teachers’ Teaching Experiences. Çukurova University. Faculty of Education Journal, 46(1), 202-230.
  • Akpınar, E., Yıldız, E., ve Ergin, Ö., 2010. Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 56-62.
  • Allen, D. W., 1966. Micro-teaching: A new framework for in-service education. The High School Journal, 49(8), 355-362.
  • Allen, D. W., 1980. Microteaching: A personal review. British Journal of Teacher Education, 6(2), 147-151.
  • Amobi, F., and Irwin, L., 2012. Implementing on-campus microteaching to elicit preservice teachers’ reflection on teaching actions: Fresh perspective on an established practice. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 9(1), 27-34.
  • Arıkan, R., 2013. Araştırma yöntem ve teknikleri. Ankara: Nobel Yayımcılık.
  • Arseven, A. D., 2001. Alan araştırma yöntemi: İlkeler, teknikler, örnekler. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Azar, A., 2011. Türkiye’deki öğretmen eğitimi üzerine bir söylem: Nitelik mi, nicelik mi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), 36-38.
  • Babbie, E., 2007. The Basics of Social Research (4th Edition). Thomson Learning Academic Resource Center. Fourth Edition. Australia, Brazil, Canada, Mexico, Singapore, Spain United Kingdom, United States. 1-800-423-0563.
  • Bahçivan, E., 2017. Implementing Microteaching Lesson Study with a Group of Preservice Science Teachers: An Encouraging Attempt of Action Research. International Online Journal of Educational Sciences, 9(3), 591-602.
  • Bakir, S., 2014. The effect of microteaching on the teaching skills of pre-service science teachers. Journal of Baltic Science Education, 13(6), 789-801.
  • Baykara Pehlivan, K., 2008. Sınıf öğretmeni adaylarının sosyo-kültürel özellikleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 151-168.
  • Bursal, M., 2012. Changes in American Preservice Elementary Teachers' Efficacy Beliefs and Anxieties during a Science Methods Course. Science Education International, 23(1), 40-55.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F., 2011. Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem-A Yayınları. Ankara.
  • Campbell, D. T., and Stanley, J. C., 1963. Experimental and quasi-experimental designs for research. Boston: Houghton Mifflin Company.
  • Cavallo, A. M. L., Miller, R.B., and Saunders, G., 2002. Motivation and affect toward learning science among pre-service elementary school teachers: Implications for classroom teaching. Journal of Elementary Science Education, 14, 25-38.
  • Cohen, J., 1992. Statistical Power Analysis. Current Directions in Psychological Science, 1(3), 98-101.
  • Çapa, Y., ve Çil, N., 2000. Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(18), 69-73.
  • Çeliköz, N., ve Çetin, F., 2004. Anadolu Öğretmen Lisesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarını Etkileyen Etmenler. Milli Eğitim Dergisi, 162, 136-145.
  • Demirbağ, M., 2011. Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının kullanıldığı fen sınıflarında modsal betimleme eğitiminin öğrencilerin fen başarıları ve yazma becerilerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi, İlköğretim Fen Bilgisi Eğitimi Bölümü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Doğan, T., ve Çoban, A. E., 2009. Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 34(153), 157-168.
  • Dooley, J. H., and Lucas, K. B., 1981. Attitudes of student primary teachers towards science and science teaching. The Australian Science Teachers’ Journal, 27(1), 77-80.
  • Downing, J. E., and Filer, J. D., 1999. Science process skills and attitudes of preservice elementary teachers. Journal of Elementary Science Education, 11(2), 57-64.
  • Duman, T., 2002. Öğretmenlik Mesleği. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 3 (3), 29-35.
  • Ekiz, D., 2009. Bilimsel araştırma yöntemleri: Yaklaşım, yöntem ve teknikler. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Fernandez, M., 2005. Learning through microteaching lesson study in teacher preparation. Action in Teacher Education, 26(4), 37-47.
  • Fernandez, M. L., 2010. Investigating how and what prospective teachers learn through microteaching lesson study. Teaching and Teacher Education, 26(2), 351-362.
  • Fernandez, M., and Robinson, M., 2007. Prospective teachers' perspectives on microteaching lesson study. Education, 127(2), 203-215.
  • Field, A., 2009. Discovering statistics using SPSS (and sex and drugs and rock 'n' roll) (3rd Ed.). Los Angeles, CA: SAGE Publication.
  • Fishbein, M., 1967. Readings in attitude theory and measurement. New York: John Wiley and Sons, Inc.
  • Fishbein, M. A., and Ajzen, I., 1975. Belief, attitude, intention and behavior: An introduction to theory and research. Reading, MA: Addison-Wesley.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., and Hyun, H. H., 2011. Validity and reliability, how to design and evaluate research in science education (8th Ed.). Mc Graw–Hill Companies.
  • Gess‐Newsome, J., and Lederman, N. G., 1990. The preservice microteaching course and science teachers' instructional decisions: A qualitative analysis. Journal of Research in Science Teaching, 27(8), 717-726.
  • Ginns, I. S., and Watters, J. J., 1996. Science teaching self-efficacy of novice elementary school teachers. Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching, St. Louis, MO.
  • Green, S., Salkind, N., and Akey, T., 2000. Using SPSS for windows: Analyzing and understanding data. New Jersey: Practice Hall.
  • Gunning, A. M., and Mensah, F. M., 2011. Preservice elementary teachers’ development of self-efficacy and confidence to teach science: A case study. Journal of Science Teacher Education, 22(2), 171-185.
  • Gunstone, R. F., Slattery, M., Baird, J. R., and Northfield, J. R., 1993. A case study exploration of development in preservice science teachers. Science Education, 77(1), 47-73.
  • Gustafson, B., and Rowell, P., 1995. Elementary preservice teachers: constructing con- ceptions about learning science, teaching science and the nature of science. International Journal of Science Education, 17, 589-605.
  • Gustafson, B. J., and Rowell, P. M., 1995. Elementary preservice teachers: constructing conceptions about learning science, teaching science and the nature of science. International Journal of Science Education, 17(5), 589-605.
  • Gürkan, T., 1993. İlkokul Öğretmenlerinin Öğretmenlik Tutumları İle Benlik Kavramları Arasındaki İlişki. Ankara: Sevinç Matbaası.
  • Hall, D. A., 1992. The influence of an innovative activity-centered biology program on attitudes toward science teaching among preservice elementary teachers. School Science and Mathematics, 92, 239-242.
  • Kağıtçıbaşı, Ç., 1999. Yeni insan ve insanlar. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Kalaycı, S., 2010. SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karasar, N., 2009. Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Yayın Dağıtım. Ankara.
  • Kartal, T., Öztürk, N., and Ekici, G., 2012. Developing pedagogical content knowledge in preservice science teachers through microteaching lesson study. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 46, 2753-2758.
  • Kazu, H., 1996. Öğretmen yetiştirmede mikro öğretim yönteminin etkililiği (Fırat Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi örneği). Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Elazığ.
  • Kıngır, S., 2011. Using the science writing heuristic approach to promote student understanding in chemical changes and mixtures. Middle East Technical University, Department of Secondary Science and Mathematics Education. Unpublished Doctoral Thesis.
  • Koballa, T. R., 1988. Persuading girls to take elective physical science courses in high school: Who are the credible communicators? Journal of Research in Science Teaching, 25, 465-478.
  • Kpanja, E., 2001. A study of the effects of video tape recording in microteaching training. British Journal of Educational Technology, 32(4), 483-486.
  • McGinnis, J. R., Kramer, S., Roth-McDuffie, A., and Watanabe, T., 1998. Charting the attitude and belief journeys of teacher candidates in a reform-based mathematics and science teacher preparation program. A paper presented at the American Educational Research Association, San Diego, CA.
  • Metcalf, K., Hammer, M., and Kahlich, P., 1996. Alternatives to field-based experiences: The comparative effects of on-campus laboratories. Teaching & Teacher Education, 12(3), 271-283.
  • Miller, L. D., and Lobrano, M. B., 1992. Three cheers for a new attitude. Science and Children, 29 (5), 16-18.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (MEB), 2013. İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • Ogeyik, M. C., 2009. Attitudes of the student teachers in English language teaching programs towards microteaching technique. English Language Teaching, 2(3), 205-212.
  • Oliver, J. S., 1993. Using organized distractions in microteaching with pre-service science teachers. Journal of Science Teacher Education, 4(3), 77-78.
  • Oliver, J. S., and Koballa, T., 1992. Science educators’ use of the concept of belief. Paper presented at the annual meeting of the National Association of Research in Science Teaching, Boston, Massachusetts.
  • Özdamar, K., 2004. Paket programlar ile istatistiksel veri analizi. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Özgür, F. N., 1994. Öğretmenlik Mesleğine Karsı Tutum. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Pedersen, J. E., and Mccurdy, D. W., 1992. The effects of hands-on, minds-on teaching experiences on attitudes of preservice elementary teachers. Science Education, 76, 141-146.
  • Peker, M., 2009. The use of expanded microteaching for reducing preservice teachers’ teaching anxiety about mathematics. Scientific Research and Essay, 4(9), 872-880.
  • Ramey-Gassert, L., and Shroyer, M., 1992. Enhancing self-efficacy in pre-service elementary teachers. Journal of Elementary Science Education, 4(1), 26-34.
  • Sakallı, N., 2001. Sosyal etkiler: kim kimi nasıl etkiler. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Seker, R., and Kartal, T., 2017. The effect of computer-assisted instruction on students‟ achievement in science education. Turkish Journal of Education, 6(1), 17-29.
  • Sime, D., and Priestley, M., 2005. Student teachers’ first reflections on ICT in classroom learning: implications for initial teacher education. Journal of Computer Assisted Learning, 21(2), 130-143.
  • Skamp, K., 1989. General science knowledge and attitudes towards science and science teaching of preservice primary teachers: Implications for preservice units. Research in Science Education, 19, 257-267.
  • Stanton, H. E., 1978. Self‐concept change through a microteaching experience. British Journal of Teacher Education, 4(2), 119-123.
  • Stefanich, G. P., and Kelsey, K. W., 1989. Improving science attitudes of preservice elementary teachers. Science Education, 73, 187-194.
  • Taşdemir, M., 2003. Eğitimde planlama ve değerlendirme (2. Basım). Ankara: Ocak Yayınevi.
  • Turgut, M. F., 1992. Eğitimde ölçme ve değerlendirme metotları. Ankara: Saydam Matbaası.
  • Uzun, N., Keles, Ö., and Saglam, N., 2013. The effect of microteaching applications in environmental education. Çukurova University. Faculty of Education Journal, 42(1), 13-22.
  • Üstüner, M., 2006. Öğretmenlik Mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 45, 109-127.
  • Yakar, Z., and Turgut, D., 2017. Effectiveness of Lesson Study Approach on Preservice Science Teachers’ Beliefs. International Education Studies, 10(6), 36-43.

The Effect of Micro Teaching on Pre-Service Science Teachers’ Professional Attitudes

Yıl 2017, , 881 - 907, 20.12.2017
https://doi.org/10.19171/uefad.369250

Öz

Because attitude is an important factor on individual behaviors, pre-service teachers’ professional attitudes may impact their decisions and future classroom practices. Professional attitudes may change with an increase in teaching experiences. This study aimed to investigate the effect of micro teaching practices on pre-service science teachers’ professional attitudes through a teaching method course. In view of Solomon four-group experimental research design, two experimental and two control groups were randomly assigned. The first researcher taught one experimental group and the co-lecturer instructed to the other experimental group to avoid the researcher partiality. The sample of the study was randomly selected from senior pre-service science teachers at Ahi Evran University and Selcuk University. “Attitude Scale toward Teaching Profession” developed by Ozgur (1994) was used to collect data. SPSS 15.00 was used for analyzing the data. The findings showed that teaching profession post-test scores of experimental groups in which micro teaching practices were performed significantly differed from control groups.

Kaynakça

  • Akdemı̇r, A. S., 2013. Türkiye'de öğretmen yetiştirme programlarının tarihçesi ve sorunları. Electronic Turkish Studies, 8(12), 15-28.
  • Akkuş, H., and Üner, S., 2017. The Effect of Microteaching On Pre-Service Chemistry Teachers’ Teaching Experiences. Çukurova University. Faculty of Education Journal, 46(1), 202-230.
  • Akpınar, E., Yıldız, E., ve Ergin, Ö., 2010. Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 56-62.
  • Allen, D. W., 1966. Micro-teaching: A new framework for in-service education. The High School Journal, 49(8), 355-362.
  • Allen, D. W., 1980. Microteaching: A personal review. British Journal of Teacher Education, 6(2), 147-151.
  • Amobi, F., and Irwin, L., 2012. Implementing on-campus microteaching to elicit preservice teachers’ reflection on teaching actions: Fresh perspective on an established practice. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 9(1), 27-34.
  • Arıkan, R., 2013. Araştırma yöntem ve teknikleri. Ankara: Nobel Yayımcılık.
  • Arseven, A. D., 2001. Alan araştırma yöntemi: İlkeler, teknikler, örnekler. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Azar, A., 2011. Türkiye’deki öğretmen eğitimi üzerine bir söylem: Nitelik mi, nicelik mi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), 36-38.
  • Babbie, E., 2007. The Basics of Social Research (4th Edition). Thomson Learning Academic Resource Center. Fourth Edition. Australia, Brazil, Canada, Mexico, Singapore, Spain United Kingdom, United States. 1-800-423-0563.
  • Bahçivan, E., 2017. Implementing Microteaching Lesson Study with a Group of Preservice Science Teachers: An Encouraging Attempt of Action Research. International Online Journal of Educational Sciences, 9(3), 591-602.
  • Bakir, S., 2014. The effect of microteaching on the teaching skills of pre-service science teachers. Journal of Baltic Science Education, 13(6), 789-801.
  • Baykara Pehlivan, K., 2008. Sınıf öğretmeni adaylarının sosyo-kültürel özellikleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 151-168.
  • Bursal, M., 2012. Changes in American Preservice Elementary Teachers' Efficacy Beliefs and Anxieties during a Science Methods Course. Science Education International, 23(1), 40-55.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F., 2011. Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem-A Yayınları. Ankara.
  • Campbell, D. T., and Stanley, J. C., 1963. Experimental and quasi-experimental designs for research. Boston: Houghton Mifflin Company.
  • Cavallo, A. M. L., Miller, R.B., and Saunders, G., 2002. Motivation and affect toward learning science among pre-service elementary school teachers: Implications for classroom teaching. Journal of Elementary Science Education, 14, 25-38.
  • Cohen, J., 1992. Statistical Power Analysis. Current Directions in Psychological Science, 1(3), 98-101.
  • Çapa, Y., ve Çil, N., 2000. Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(18), 69-73.
  • Çeliköz, N., ve Çetin, F., 2004. Anadolu Öğretmen Lisesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarını Etkileyen Etmenler. Milli Eğitim Dergisi, 162, 136-145.
  • Demirbağ, M., 2011. Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının kullanıldığı fen sınıflarında modsal betimleme eğitiminin öğrencilerin fen başarıları ve yazma becerilerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi, İlköğretim Fen Bilgisi Eğitimi Bölümü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Doğan, T., ve Çoban, A. E., 2009. Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 34(153), 157-168.
  • Dooley, J. H., and Lucas, K. B., 1981. Attitudes of student primary teachers towards science and science teaching. The Australian Science Teachers’ Journal, 27(1), 77-80.
  • Downing, J. E., and Filer, J. D., 1999. Science process skills and attitudes of preservice elementary teachers. Journal of Elementary Science Education, 11(2), 57-64.
  • Duman, T., 2002. Öğretmenlik Mesleği. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 3 (3), 29-35.
  • Ekiz, D., 2009. Bilimsel araştırma yöntemleri: Yaklaşım, yöntem ve teknikler. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Fernandez, M., 2005. Learning through microteaching lesson study in teacher preparation. Action in Teacher Education, 26(4), 37-47.
  • Fernandez, M. L., 2010. Investigating how and what prospective teachers learn through microteaching lesson study. Teaching and Teacher Education, 26(2), 351-362.
  • Fernandez, M., and Robinson, M., 2007. Prospective teachers' perspectives on microteaching lesson study. Education, 127(2), 203-215.
  • Field, A., 2009. Discovering statistics using SPSS (and sex and drugs and rock 'n' roll) (3rd Ed.). Los Angeles, CA: SAGE Publication.
  • Fishbein, M., 1967. Readings in attitude theory and measurement. New York: John Wiley and Sons, Inc.
  • Fishbein, M. A., and Ajzen, I., 1975. Belief, attitude, intention and behavior: An introduction to theory and research. Reading, MA: Addison-Wesley.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., and Hyun, H. H., 2011. Validity and reliability, how to design and evaluate research in science education (8th Ed.). Mc Graw–Hill Companies.
  • Gess‐Newsome, J., and Lederman, N. G., 1990. The preservice microteaching course and science teachers' instructional decisions: A qualitative analysis. Journal of Research in Science Teaching, 27(8), 717-726.
  • Ginns, I. S., and Watters, J. J., 1996. Science teaching self-efficacy of novice elementary school teachers. Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching, St. Louis, MO.
  • Green, S., Salkind, N., and Akey, T., 2000. Using SPSS for windows: Analyzing and understanding data. New Jersey: Practice Hall.
  • Gunning, A. M., and Mensah, F. M., 2011. Preservice elementary teachers’ development of self-efficacy and confidence to teach science: A case study. Journal of Science Teacher Education, 22(2), 171-185.
  • Gunstone, R. F., Slattery, M., Baird, J. R., and Northfield, J. R., 1993. A case study exploration of development in preservice science teachers. Science Education, 77(1), 47-73.
  • Gustafson, B., and Rowell, P., 1995. Elementary preservice teachers: constructing con- ceptions about learning science, teaching science and the nature of science. International Journal of Science Education, 17, 589-605.
  • Gustafson, B. J., and Rowell, P. M., 1995. Elementary preservice teachers: constructing conceptions about learning science, teaching science and the nature of science. International Journal of Science Education, 17(5), 589-605.
  • Gürkan, T., 1993. İlkokul Öğretmenlerinin Öğretmenlik Tutumları İle Benlik Kavramları Arasındaki İlişki. Ankara: Sevinç Matbaası.
  • Hall, D. A., 1992. The influence of an innovative activity-centered biology program on attitudes toward science teaching among preservice elementary teachers. School Science and Mathematics, 92, 239-242.
  • Kağıtçıbaşı, Ç., 1999. Yeni insan ve insanlar. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Kalaycı, S., 2010. SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karasar, N., 2009. Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Yayın Dağıtım. Ankara.
  • Kartal, T., Öztürk, N., and Ekici, G., 2012. Developing pedagogical content knowledge in preservice science teachers through microteaching lesson study. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 46, 2753-2758.
  • Kazu, H., 1996. Öğretmen yetiştirmede mikro öğretim yönteminin etkililiği (Fırat Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi örneği). Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Elazığ.
  • Kıngır, S., 2011. Using the science writing heuristic approach to promote student understanding in chemical changes and mixtures. Middle East Technical University, Department of Secondary Science and Mathematics Education. Unpublished Doctoral Thesis.
  • Koballa, T. R., 1988. Persuading girls to take elective physical science courses in high school: Who are the credible communicators? Journal of Research in Science Teaching, 25, 465-478.
  • Kpanja, E., 2001. A study of the effects of video tape recording in microteaching training. British Journal of Educational Technology, 32(4), 483-486.
  • McGinnis, J. R., Kramer, S., Roth-McDuffie, A., and Watanabe, T., 1998. Charting the attitude and belief journeys of teacher candidates in a reform-based mathematics and science teacher preparation program. A paper presented at the American Educational Research Association, San Diego, CA.
  • Metcalf, K., Hammer, M., and Kahlich, P., 1996. Alternatives to field-based experiences: The comparative effects of on-campus laboratories. Teaching & Teacher Education, 12(3), 271-283.
  • Miller, L. D., and Lobrano, M. B., 1992. Three cheers for a new attitude. Science and Children, 29 (5), 16-18.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (MEB), 2013. İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • Ogeyik, M. C., 2009. Attitudes of the student teachers in English language teaching programs towards microteaching technique. English Language Teaching, 2(3), 205-212.
  • Oliver, J. S., 1993. Using organized distractions in microteaching with pre-service science teachers. Journal of Science Teacher Education, 4(3), 77-78.
  • Oliver, J. S., and Koballa, T., 1992. Science educators’ use of the concept of belief. Paper presented at the annual meeting of the National Association of Research in Science Teaching, Boston, Massachusetts.
  • Özdamar, K., 2004. Paket programlar ile istatistiksel veri analizi. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Özgür, F. N., 1994. Öğretmenlik Mesleğine Karsı Tutum. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Pedersen, J. E., and Mccurdy, D. W., 1992. The effects of hands-on, minds-on teaching experiences on attitudes of preservice elementary teachers. Science Education, 76, 141-146.
  • Peker, M., 2009. The use of expanded microteaching for reducing preservice teachers’ teaching anxiety about mathematics. Scientific Research and Essay, 4(9), 872-880.
  • Ramey-Gassert, L., and Shroyer, M., 1992. Enhancing self-efficacy in pre-service elementary teachers. Journal of Elementary Science Education, 4(1), 26-34.
  • Sakallı, N., 2001. Sosyal etkiler: kim kimi nasıl etkiler. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Seker, R., and Kartal, T., 2017. The effect of computer-assisted instruction on students‟ achievement in science education. Turkish Journal of Education, 6(1), 17-29.
  • Sime, D., and Priestley, M., 2005. Student teachers’ first reflections on ICT in classroom learning: implications for initial teacher education. Journal of Computer Assisted Learning, 21(2), 130-143.
  • Skamp, K., 1989. General science knowledge and attitudes towards science and science teaching of preservice primary teachers: Implications for preservice units. Research in Science Education, 19, 257-267.
  • Stanton, H. E., 1978. Self‐concept change through a microteaching experience. British Journal of Teacher Education, 4(2), 119-123.
  • Stefanich, G. P., and Kelsey, K. W., 1989. Improving science attitudes of preservice elementary teachers. Science Education, 73, 187-194.
  • Taşdemir, M., 2003. Eğitimde planlama ve değerlendirme (2. Basım). Ankara: Ocak Yayınevi.
  • Turgut, M. F., 1992. Eğitimde ölçme ve değerlendirme metotları. Ankara: Saydam Matbaası.
  • Uzun, N., Keles, Ö., and Saglam, N., 2013. The effect of microteaching applications in environmental education. Çukurova University. Faculty of Education Journal, 42(1), 13-22.
  • Üstüner, M., 2006. Öğretmenlik Mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 45, 109-127.
  • Yakar, Z., and Turgut, D., 2017. Effectiveness of Lesson Study Approach on Preservice Science Teachers’ Beliefs. International Education Studies, 10(6), 36-43.
Toplam 73 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tezcan Kartal

Havva Yamak

Nusret Kavak

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 19 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Kartal, T., Yamak, H., & Kavak, N. (2017). The Effect of Micro Teaching on Pre-Service Science Teachers’ Professional Attitudes. Journal of Uludag University Faculty of Education, 30(2), 881-907. https://doi.org/10.19171/uefad.369250