The current study examined visual mathematics literacy perceptions and sub-dimensions of mathematic teachers candidates according to gender and grade variables. The participants of the study were 384 mathematics teacher Candidates (252 females, 132 males), studying at the faculties of education in two universities in Eastern and Southeastern Anatolia in the fall semester of 2016-2017 academic year. While determining the sample in the study, these two universities were selected and the appropriate sampling method was chosen. The relational survey model was used. The data of the study were collected by visual mathematics literacy perception scale developed by İlhan (2015). The data were analyzed with descriptive statistics, t-test, ANOVA test and the results were interpreted with the help of Cohen’s f and Cohen’s d effect size values. When the research data were compared according to the gender variable, it was found that males had a higher mean than females. When the visual mathematics literacy perception scores were examined, it was seen that the third-year students had the highest average. When the scale scores of mathematics teacher candidates were analyzed according to gender variable, no significant difference was found between visual mathematics literacy perception and sub-dimensions scores. However, the ANOVA results showed that the difference between classes was significant for visual mathematics literacy perception. The calculated Cohen’s f effect size values showed that the differences between classes were moderate and low. When this difference was investigated between the classes, it was found that there was a significant difference between some classes. When the Cohen’s d effect size values of these differences are examined, it is seen that there are significant, high, moderate or low effects between the classes. When the correlation values between the variables were examined, a high level relationship was found between visual mathematics literacy perception and its sub-dimensions.
visual mathematics literacy perception geometric knowledge spatial intell gence concretization pattern creation
Bu çalışmada matematik
öğretmen adaylarının görsel matematik okuryazarlık algıları ve alt boyutları cinsiyet
ve sınıf değişkenlerine göre incelenmiştir.
Araştırmanın katılımcılarını, Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde bulunan iki Üniversitesinin eğitim fakültelerinde
2016-2017 öğretim yılı güz döneminde öğrenim gören 252 bayan ve 132 Erkek olmak
üzere toplam 384 matematik öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada örneklem
belirlenirken bu iki üniversite seçilerek uygun örnekleme yöntemi tercih
edilmiştir. Bu yöntem zaman ve işgücü koşulları açısından var olan
sınırlılıklar sebebiyle tercih edilen bir yöntemdir. Çalışmada ilişkisel tarama
modeli kullanılmıştır. Araştırmanın verileri İlhan (2015) tarafından geliştirmiş
olan görsel matematik okuryazarlık algı ölçeği ile toplanmıştır. Çalışma
verileri betimsel istatistikler, t-testi, ANOVA testi ile analiz edilmiş,
sonuçlar Cohen’s f ve Cohen’s d etki büyüklüğü değerleri
yardımıyla yorumlanmıştır. Araştırma verileri cinsiyet değişkenine göre
karşılaştırıldığında erkeklerin bayanlara göre daha yüksek ortalamaya sahip olduğu
tespit edilmiştir. Görsel matematik okuryazarlık algısı puanları incelendiğinde
öğretmen adayalarından üçüncü sınıfların en yüksek ortalamaya sahip olduğu görülmektedir.
Araştırmada matematik öğretmen adaylarının ölçek puanları cinsiyet değişkenine
göre incelendiğinde, görsel matematik okuryazarlık algısı ve alt boyutları puanlarının
aralarında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Ancak ANOVA testi sonucunda görsel
matematik okuryazarlık algısı için sınıflar arası farklılığın anlamlı olduğu tespit
edilmiştir. Hesaplanan Cohen’s f etki
büyüklüğü değerleri sınıflar arası farklılıkların orta ve düşük düzeyde
olduğunu göstermiştir. Bu farklılık sınıflar arasında araştırıldığında bazı sınıflar arasında
anlamlı farklılığın olduğu tespit edilmiştir. Bu farklılıkların Cohen’s d etki büyüklüğü değerleri
incelendiğinde de sınıflar arasında yüksek, orta veya düşük düzeyde anlamlı
etkilerin bulunduğu görülmektedir. Çalışmada değişkenler arasındaki korelasyon değerleri
incelendiğinde görsel matematik okuryazarlık algısı ile alt boyutları arasında
yüksek düzeyde bir ilişki bulunmuştur. Araştırmada
elde edilen bulgular neticesinde görsel matematik okuryazarlık algısı kavramlarının
akademik alan ve matematik öğretiminde kullanımına ilişkin önerilerde
bulunulmuştur.
Görsel matematik okuryazarlık algısı Geometrik bilgi Uzamsal zeka Somutlaştırma Örüntü oluşturma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 9 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |