Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Dersi Kapsamında Matematiği Öğretme Bilgisinin Geliştirilmesi

Yıl 2017, Cilt: 30 Sayı: 1, 209 - 238, 23.06.2017
https://doi.org/10.19171/uefad.323412

Öz

Çalışmanın amacı, Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme dersi kapsamında gerçekleştirilen uygulamalara yönelik öğretmen adaylarının değerlendirmelerini incelemektir. Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme dersinin içeriği, kitap incelemenin yanı sıra öğretme bilgisinin gelişimini destekleyecek şekilde düzenlenmiştir. Adaylar grupça paylaşımlar içerisinde bir ders planı geliştirmiş ve geliştirdikleri ders planını hem üniversite ortamında arkadaşlarına, hem de okul ortamında öğrencilere sunmuştur. Bu süreç her iki sunumda planlama, uygulama, yansıma döngüsü içerisinde gerçekleşmiştir. Çalışmaya ilköğretim matematik öğretmenliği programı dördüncü sınıfında okuyan 94 öğretmen adayı katılmıştır. Adaylara ders kapsamında yapılan uygulamaları değerlendirmeleri için final sınavında açık uçlu bir soru sorulmuştur. Adayların bu soruya verdikleri açıklamalar içerik analizi ile analiz edilmiştir. Analiz sonucunda, öğretmen adaylarının çoğunluğu ders sürecinde bir ders planı hazırlarken hangi noktalara dikkat etmeleri gerektiğini öğrendiklerini, ders planının öğrenci karşında etkisini görme fırsatı yakaladıklarını, öğretmenlik mesleği için iyi bir deneyim yaşadıkları, öğrencinin seviyesine inmenin ve seviyesini anlamanın ne kadar önemli olduğunu fark ettiklerini açıklamıştır. Öğretmen adayları baskın olarak olumlu görüşler belirtse de bazı öğretmen adayları kendilerinin öğrenci karşısında sunum yapamamalarını ders süreci ile ilgili olumsuz bir durum olarak açıklamaktadır.

Kaynakça

  • Akkaş, E. ve Türnüklü, E., 2015. Ortaokul matematik öğretmenlerinin dörtgenler konusunda pedagojik alan bilgilerinin öğrenci bilgisi bileşeninde incelenmesi. İlköğretim Online, 14(2), 744-756.
  • Altıntaş, S. ve Görgen, İ., 2014. Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulaması üzerine görüşleri (Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi örneği). Turkish Studies, 9(8), 197-208.
  • An, S., Kulm, G. and Wu, Z., 2004. The pedagogical content knowledge of middle school mathematics teachers in China and the U.S. Journal of Mathematics Teacher Education, 7, 145-172.
  • Ball, D. L., Thames, M. H., and Phelps, G., 2008. Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407.
  • Ball, D. L., and Forzani, F., 2009. The work of teaching and challenge for teacher education. Journal of Teacher Education, 60(5), 497-511.
  • Baki, A., 2008. Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi, Harf Eğitim Yayınları, Ankara.
  • Baki, M., 2012. Sınıf öğretmeni adaylarının matematiği öğretme bilgilerinin gelişiminin incelenmesi: Bir ders imecesi (lesson study) çalışması. Yayımlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Baki, M. ve Arslan, S., 2015. Ders imecesinin (Lesson study) sınıf öğretmeni adaylarının matematik dersini planlama bilgilerine etkisinin incelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 6(2), 209-229.
  • Baştürk, S., 2009. Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi. Elementary Education Online, 8(2), 439-456.
  • Bjuland, R., and Jaworski, B., 2009. Teachers’ perspectives on collaboration with didacticians to create an inquiry community. Research in Mathematics Education, 11(1), 21-38.
  • Borko, H., and Putnam, R., 1996. Learning to teach. In D. Berliner and R. Calfee (Eds.), Handbook of educational psychology, New York: Mcmillan, 673-708.
  • Chung, H. Q., and van ES. E. A., 2014. Pre-service teachers’ use of tools to systematically analyze teaching and learning. Teachers and Teaching: Theory and practice, 20(2), 113-135.
  • Darling-Hammond, L., 2006. Constructing 21st century teacher education. Journal of Teacher Education, 57(3), 300-314.
  • Darling-Hammond, L., 2010. Teacher education and the American future. Journal of Teacher Education, 61(1-2), 35-47.
  • Ekiz, D., 2006. Kendini ve başkalarını izleme: Sınıf öğretmeni adaylarının yansıtıcı günlükleri. İlköğretim Online, 5(1), 45-57.
  • Evertson C. M., and Smithey M. W., 2000. Mentoring effects on proteges’classrom practice: An experimental field study. The Journal of Educational Research, 93, 294-304
  • Feiman-Nemser, S., 2001. From preparation to practice: Designing a continuum to strengthen and sustain teaching. Teachers College Record, 103(6), 1013-1055.
  • Gerver, R. K., and Sgroi, R. J., 2003. Creating and using guided-discovery lessons. Mathematics Teacher, 96(1), 6-13.
  • Grossman, P., 1990. The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education. New York, NY: Teachers College Press.
  • Hiebert, J., Morris, A.K., Berk, D., and Jansen, A., 2007. Preparing teachers to learn from teaching. Journal of Teacher Education, 58(1), 47-61.
  • Işık, C., 2008. İlköğretim ikinci kademesinde matematik öğretmenlerinin matematik ders kitabı kullanımını etkileyen etmenler ve beklentileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 163-176.
  • Iverson, H. L., Lewis, M. A., and Talbot, R. M., 2008. Building a framework for determining the authenticity of instructional tasks within teacher education programs. Teaching and Teacher Education, 24(2), 290- 302.
  • Kersting, N. B., Givvin, K. B., Sotelo, F. L. and Stigler, J. W., 2010. Teachers’ analyses of classroom video predict student learning of mathematics: Further explorations of a novel measure of teacher knowledge. Journal of Teacher Education, 61(1-2), 172-181.
  • Knapp, M. S., 2003. Professional development as policy pathway. Review of Research in Education, 27(1), 109-157. Koç, C. ve Yıldız, H., 2012. Öğretmenlik uygulamasının yansıtıcıları: Günlükler. Eğitim ve Bilim, 37(164), 223-236.
  • Köksal, N. ve Demirel, Ö., 2008. Yansıtıcı düşünmenin öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamalarına katkıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 189-203.
  • Krauss, S., Baumert, J., and Blum, W., 2008. Secondary mathematics teachers’ pedagogical content knowledge and content knowledge: Validation of the COACTIV constructs. ZDM The International Journal on Mathematics Education, 40(5), 873- 892.
  • Magnusson, S., Krajcik, J., and Borko, H., 1999. Nature, sources, and development of pedagogical content knowledge for science teaching. In J. Gess-Newsome and N.G. Lederman (Eds.), Examining pedagogical content knowledge (pp. 95-132). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • Paker, T., 2008. Öğretmenlik uygulamasında öğretmen adaylarının uygulama öğretmeni ve uygulama öğretim elamanının yönlendirmesiyle ilgili karşılaştıkları sorunlar. Pamukkale Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 132-139.
  • Phelps. C. M., and Spitzer, S. M., 2015. Prospective teachers’ conceptions and values about learning from teaching. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 21(1), 61-73.
  • Shulman, L. S., 1986. Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Shulman, L.S., 1987. Knowledge and teaching: Foundations of the new reform, Harvard Educational Review, 57, 1-22.
  • Uzuntiryaki, E. ve Boz, Y., 2006. Öğretmen adaylarının ders kitabı kullanımıyla ilgili görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 212-220.
  • Verhoef, N. C., and Tall, D. O., 2011. Lesson study: The effect on teacher’s professional development. In B. Ubuz, (Ed.). Proceedings of the 35th Conference of the International for the Psychology of Mathematics Education, vol.4, (pp.297–304). Ankara, Turkey: PME.
  • Zeichner, K., 2010. Rethinking the connections between campus courses and field experiences in college and university- based teacher education. Journal of Teacher Education, 61(1-2), 89-99.
  • Zeichner, K., 2012. The turn once again toward practice-based teacher education. Journal of Teacher Education, 63(5), 376-382.

Development of the Knowledge of Mathematics Teaching Through the Textbook Review Course

Yıl 2017, Cilt: 30 Sayı: 1, 209 - 238, 23.06.2017
https://doi.org/10.19171/uefad.323412

Öz

The purpose of this study is to analyze the pre-service teachers' development with reference to the practices implemented within the framework of the Textbook Review Course pertaining to their field. The content of the Textbook Review Course is organized to support teaching knowledge in addition to reviewing the book. In the study, the pre-service teachers developed a lesson plan in interaction with the rest of the group, and presented the lesson plan they came up with to both their classmates at the university, and to students at a school. The pre-service teachers were given an open-ended question in the final exam, asking for an evaluation of the practices applied during the course. The answers provided by the pre-service teachers in response to this question were analyzed using content analysis technique. The analysis revealed that the majority of the pre-service teachers learned through the course about what to take into account when planning a lesson, had an opportunity to witness the effectiveness of the lesson plan with the students, got a robust experience of teaching profession, and came to realize how crucial it is to reach down to the level of the students and to understand their actual level of proficiency.

Kaynakça

  • Akkaş, E. ve Türnüklü, E., 2015. Ortaokul matematik öğretmenlerinin dörtgenler konusunda pedagojik alan bilgilerinin öğrenci bilgisi bileşeninde incelenmesi. İlköğretim Online, 14(2), 744-756.
  • Altıntaş, S. ve Görgen, İ., 2014. Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulaması üzerine görüşleri (Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi örneği). Turkish Studies, 9(8), 197-208.
  • An, S., Kulm, G. and Wu, Z., 2004. The pedagogical content knowledge of middle school mathematics teachers in China and the U.S. Journal of Mathematics Teacher Education, 7, 145-172.
  • Ball, D. L., Thames, M. H., and Phelps, G., 2008. Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407.
  • Ball, D. L., and Forzani, F., 2009. The work of teaching and challenge for teacher education. Journal of Teacher Education, 60(5), 497-511.
  • Baki, A., 2008. Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi, Harf Eğitim Yayınları, Ankara.
  • Baki, M., 2012. Sınıf öğretmeni adaylarının matematiği öğretme bilgilerinin gelişiminin incelenmesi: Bir ders imecesi (lesson study) çalışması. Yayımlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Baki, M. ve Arslan, S., 2015. Ders imecesinin (Lesson study) sınıf öğretmeni adaylarının matematik dersini planlama bilgilerine etkisinin incelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 6(2), 209-229.
  • Baştürk, S., 2009. Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi. Elementary Education Online, 8(2), 439-456.
  • Bjuland, R., and Jaworski, B., 2009. Teachers’ perspectives on collaboration with didacticians to create an inquiry community. Research in Mathematics Education, 11(1), 21-38.
  • Borko, H., and Putnam, R., 1996. Learning to teach. In D. Berliner and R. Calfee (Eds.), Handbook of educational psychology, New York: Mcmillan, 673-708.
  • Chung, H. Q., and van ES. E. A., 2014. Pre-service teachers’ use of tools to systematically analyze teaching and learning. Teachers and Teaching: Theory and practice, 20(2), 113-135.
  • Darling-Hammond, L., 2006. Constructing 21st century teacher education. Journal of Teacher Education, 57(3), 300-314.
  • Darling-Hammond, L., 2010. Teacher education and the American future. Journal of Teacher Education, 61(1-2), 35-47.
  • Ekiz, D., 2006. Kendini ve başkalarını izleme: Sınıf öğretmeni adaylarının yansıtıcı günlükleri. İlköğretim Online, 5(1), 45-57.
  • Evertson C. M., and Smithey M. W., 2000. Mentoring effects on proteges’classrom practice: An experimental field study. The Journal of Educational Research, 93, 294-304
  • Feiman-Nemser, S., 2001. From preparation to practice: Designing a continuum to strengthen and sustain teaching. Teachers College Record, 103(6), 1013-1055.
  • Gerver, R. K., and Sgroi, R. J., 2003. Creating and using guided-discovery lessons. Mathematics Teacher, 96(1), 6-13.
  • Grossman, P., 1990. The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education. New York, NY: Teachers College Press.
  • Hiebert, J., Morris, A.K., Berk, D., and Jansen, A., 2007. Preparing teachers to learn from teaching. Journal of Teacher Education, 58(1), 47-61.
  • Işık, C., 2008. İlköğretim ikinci kademesinde matematik öğretmenlerinin matematik ders kitabı kullanımını etkileyen etmenler ve beklentileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 163-176.
  • Iverson, H. L., Lewis, M. A., and Talbot, R. M., 2008. Building a framework for determining the authenticity of instructional tasks within teacher education programs. Teaching and Teacher Education, 24(2), 290- 302.
  • Kersting, N. B., Givvin, K. B., Sotelo, F. L. and Stigler, J. W., 2010. Teachers’ analyses of classroom video predict student learning of mathematics: Further explorations of a novel measure of teacher knowledge. Journal of Teacher Education, 61(1-2), 172-181.
  • Knapp, M. S., 2003. Professional development as policy pathway. Review of Research in Education, 27(1), 109-157. Koç, C. ve Yıldız, H., 2012. Öğretmenlik uygulamasının yansıtıcıları: Günlükler. Eğitim ve Bilim, 37(164), 223-236.
  • Köksal, N. ve Demirel, Ö., 2008. Yansıtıcı düşünmenin öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamalarına katkıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 189-203.
  • Krauss, S., Baumert, J., and Blum, W., 2008. Secondary mathematics teachers’ pedagogical content knowledge and content knowledge: Validation of the COACTIV constructs. ZDM The International Journal on Mathematics Education, 40(5), 873- 892.
  • Magnusson, S., Krajcik, J., and Borko, H., 1999. Nature, sources, and development of pedagogical content knowledge for science teaching. In J. Gess-Newsome and N.G. Lederman (Eds.), Examining pedagogical content knowledge (pp. 95-132). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • Paker, T., 2008. Öğretmenlik uygulamasında öğretmen adaylarının uygulama öğretmeni ve uygulama öğretim elamanının yönlendirmesiyle ilgili karşılaştıkları sorunlar. Pamukkale Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 132-139.
  • Phelps. C. M., and Spitzer, S. M., 2015. Prospective teachers’ conceptions and values about learning from teaching. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 21(1), 61-73.
  • Shulman, L. S., 1986. Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Shulman, L.S., 1987. Knowledge and teaching: Foundations of the new reform, Harvard Educational Review, 57, 1-22.
  • Uzuntiryaki, E. ve Boz, Y., 2006. Öğretmen adaylarının ders kitabı kullanımıyla ilgili görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 212-220.
  • Verhoef, N. C., and Tall, D. O., 2011. Lesson study: The effect on teacher’s professional development. In B. Ubuz, (Ed.). Proceedings of the 35th Conference of the International for the Psychology of Mathematics Education, vol.4, (pp.297–304). Ankara, Turkey: PME.
  • Zeichner, K., 2010. Rethinking the connections between campus courses and field experiences in college and university- based teacher education. Journal of Teacher Education, 61(1-2), 89-99.
  • Zeichner, K., 2012. The turn once again toward practice-based teacher education. Journal of Teacher Education, 63(5), 376-382.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Müjgan Baki

Zeynep Medine Özmen

Yayımlanma Tarihi 23 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 23 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 30 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Baki, M., & Özmen, Z. M. (2017). Development of the Knowledge of Mathematics Teaching Through the Textbook Review Course. Journal of Uludag University Faculty of Education, 30(1), 209-238. https://doi.org/10.19171/uefad.323412