Bu çalışmanın amacı, fen ve sosyal bilimler kökenli öğretmen
adaylarının bilim insanı algılarını belirleyerek aradaki farklılıkları ortaya
koymaktır. Çalışmada, mevcut durumu tam olarak ortaya koyabilmek için Alan
Taraması (Survey) Yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya 2013-2014 eğitim öğretim
yılında Kafkas Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören toplam 314
öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Chambers (1983)
tarafından geliştirilen Bir Bilim İnsanı
Çiz Testi (Draw A Scientest Test-DAST)’nden faydalanılmıştır. DAST’tan elde
edilen verilerin çözümlenmesinde içerik analizi kullanılmıştır. Elde edilen
verilerden hareketle, öğretmen adaylarının çizimlerinde 6 farklı temaya
(fiziksel özellikler, kişisel özellikler, mesleki özellikler, çalıştığı ortam,
kullanılan malzemeler, bilim insanı modeli) odaklandıkları görülmüştür. Her bir
tema için yapılan çizimler araştırmacılar tarafından incelenmiş ve bu
çizimlerden elde edilen kodlar ilgili tema altında sınıflandırılmıştır.
Araştırmanın neticesinde, fen bilimleri kökenli öğretmen adaylarının bilim
insanını, marjinal görünümlü, dağınık, önlük giyinen, deney yapan, icat yapan,
problemlere çözüm üreten, çalışma ortamı olarak laboratuarı ve laboratuardaki
malzemeleri kullanan bireyler olarak algıladıkları görülürken; sosyal bilimler
kökenli öğretmen adaylarının bilim insanını, klasik görünümlü, düzenli,
evrensel ve çok yönlü düşünen, çalışma ortamı olarak kütüphane ve çalışma odasını
kullanan bireyler olarak algıladıkları sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmen adayları,
bilim insanını erkek, gözlüklü ve çalışma ortamı olarak doğayı kullanan
bireyler olmaları hususunda ortak görüş bildirmişlerdir.
Bilim insanı fen bilimleri sosyal bilimler öğretmen adayları
The aim of the present study is to find out the differences by
identifying the perceptions of student teachers at science teaching and social
studies teaching programs toward scientists. Survey research design was used
for the study to explore the current situation. 314 student teachers attending
Kafkas University Faculty of Education in 2013-2014 academic year participated
in the study. As the data collection tool of the research, Draw A Scientist Test (DAST) developed by Chambers (1983) was
employed. To analyze the data gathered through DAST, content analysis was used.
The results of the study indicate that student teachers have focused on 6
different themes (physical characteristics, personal characteristics,
professional features, working environment, materials in use, scientist model)
in their drawings. Drawings for the each theme were examined by the
researchers, and the codes based on these drawings were categorized under the
relevant theme. The findings of the study reveal that while prospective science
teachers perceive scientists as individuals who are in a marginal appearance,
messy, wear aprons, do experiments, invent something, find solutions for the
problems, use the laboratory and the laboratory equipment; prospective social
studies teachers view scientists as those who are in a
classic appearance, tidy, think in a global and multi-perspective way, use the
library and the office as the working environment. Student teachers have
commonly expressed about scientists that they are male with glasses and use the
nature as their working environment.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 1 |