The purpose
of this study is to identify the approaches, teachers use to justify and
rationalize receiving gifts. For this purpose, the opinions of the teachers
were asked. In this study qualitative research method and a case study design
were used since the opinions of teachers, who tried to justify and rationalize
receiving gifts, were deeply examined. The study group is comprised of 15
teachers working in public primary and secondary schools in Ankara. In this
study, a case about receiving gifts was given to the teachers and then what
they would do in this case and the underlying reasons for these decisions were
asked. In addition, it has been tried to determine which approaches are being
used to justify and rationalize these decisions. The data were analyzed by using
descriptive analysis. According to the research findings, it is seen that most of
the teachers make ethical decisions in the case given to them, but it has been
indicated that some teachers accept gifts for various reasons. It has been seen
that teachers use the approach of "trap of fake necessities" while
rationalizing and justifying these unethical decisions.
Gift unethical behavior teachers professional ethics rationalization
Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin hediye alma davranışını
haklı gösterirken ve ussallaştırırken kullandıkları yaklaşımları tespit
etmektir. Bu amaçla öğretmenlerin görüşlerine başvurulmuştur. Çalışma
öğretmenlerin hediye alma davranışını nasıl haklı göstermeye çalıştıklarını
derinlemesine incelediğinden nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması
benimsenerek yapılmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubunu Ankara ilinde kamu
ilkokul ve ortaokullarında görev yapan 15 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışmada
öğretmenlere hediye alma durumuyla ilgili bir örnek olay sunularak bu durumda
ne yapacakları ve bu kararlarının gerekçeleri sorulmuş, buna göre bu
kararlarını haklı gösterirken ve ussallaştırırken hangi yaklaşımları
kullandıkları belirlenmeye çalışılmıştır. Toplanan veriler betimsel analiz
tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre
öğretmenlerin çoğunun kendilerine verilen örnek olayda etik karar verdikleri,
ancak bazı öğretmenlerin çeşitli gerekçelerle hediye almayı kabul edeceklerini
belirtikleri tespit edilmiştir. Öğretmenlerin bu etik dışı kararlarını haklı
gösterirken “Sahte gereklilikler tuzağı” ussallaştırma yaklaşımını
kullandıkları görülmüştür.
Hediye etik dışı davranış öğretmen meslek etiği ussallaştırma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 15 Sayı: 1 |