Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Developing Course Material on Important Macroscopic Concepts Related to Biology

Yıl 2019, Cilt: 16 Sayı: 1, 1539 - 1552, 25.12.2019

Öz

The concepts are like building blocks of science. How important the cell is for living things; concepts are so important for science. Learning the concepts incompletely or incorrectly causes misconception and action. For example: in bone tissue; the nerves extending in the longitudinal direction and the blood vessels pass through are called the Havers channel. It makes it easier for us to associate Havers with channels instead of channels with long bone channels.
With this logic, our work also includes definitions and visuals of important macroscopic concepts in biology; we have gathered from print publications, internet and other media environment. In this study, descriptions of 800 concepts and 5000 images were presented to the internet.
Biological concepts are arranged in the Adobe Dreaweaver web editor, sorted by letter order:
http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/kav/indexa.htmweb address has been made open to the internet. In addition, using FlipAlbum 6.0 Suite, internet and internal link concept virtual book is prepared.
New concepts in Turkish corresponding to some foreign concepts have been proposed.

Kaynakça

  • Akkaya, S., Albayrak, O., Öztürk ve E. Cavak, Ş. (2011). 9. Sınıf Biyoloji Ders Kitabı MEB. Devlet Kitapları, Milli Eğitim Basımevi, 275, İstanbul.
  • Akkaya, S., Albayrak, O., Öztürk, E.,Cavak, Ş., Sağdıç, D., Öztürk, E. ve İlhan, F.(2011a). 10. Sınıf Biyoloji Ders Kitabı MEB. Devlet Kitapları, Milli Eğitim Basımevi, 264, İstanbul.
  • Akkaya, S., Albayrak, O., Öztürk, E.,Cavak, Ş., Sağdıç, D. ve Öztürk, E., (2011b).11. Sınıf Biyoloji Ders Kitabı MEB. Devlet Kitapları, Milli Eğitim Basımevi, 274, İstanbul.
  • Aras, S.( 2011). Biyoloji Bilimi Kavramları,02 Mayıs 2019 tarihindehttps://biolojialemi.tr.gg adresinden alınmıştır.
  • Arizona Üniversitesi, (2001). The Biology Project, 2 Mart 2019 tarihinde http://www.biology.arizona.edu adresinden alınmıştır.
  • Atlas, R.M.,1994. Microorganisms In Our World. University of Luisville, Luisville Kentucky.
  • Ayaz, M. ve Demirkuş, N. (2017). Sanal ve nesnel teknolojik öğretim araçlarını kullanarak fen bilimleri ders materyali geliştirmesine yönelik örnek çalışmalar. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 1257-1376.doi:http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2017.48
  • Bakırcı, H. (2010). Üniversiteler düzeyinde fen bilgisi öğretmen adaylarının branşlara (fizik, kimya ve biyoloji) karşı tutumlarının incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 15(1), 75-81.
  • Bozcuk, S., (1995).Genel Botanik. Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
  • Börü, S., Öztürk, E. ve Cavak, Ş. (2002). Lise 1 Biyoloji. MEB. Devlet Kitapları, Milli Eğitim Basımevi. İstanbul.170-172.
  • Campbell, N.A. (1999). Biolgy. World Student Series, Addison-Wesley.574-576.
  • Claude, A.V. (1979). Biology, Çevirenler: Şişli ve Arkadaşları Milli Eğitim Basımevi.
  • Cihangir, Ö. (2009). Biyoloji ile ilgili önemli kavramlara ilişkin ders video materyali geliştirme. Yüksek lisans tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Fen Bilimleri, Enstitüsü Van. http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/kf/oz/oz.html adresinden alınmıştır.
  • Demirkuş, N.( 2009a). Fen teknoloji ve toplum ders notu.5 Mart 2019 tarihinde http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/ders/ftt.htmadresinden alınmıştır.
  • Demirkuş, N.( 2009b). Öğretim teknolojisi ve materyal geliştirmeders notu.5 Mart 2019 tarihinde http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/ders/otm.htm adresinden alınmıştır.
  • Demirkuş, N.( 2009c). Özel öğretim yöntemleri ı ders notu. 5 Mart 2019 tarihinde http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/ders/oo1.htmadresinden alınmıştır.
  • Demirkuş, N.( 2009d). Biyolojide önemli kavramlar ders notu. 5 Mart 2019 tarihinde http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/ders/kav.htmadresinden alınmıştır.
  • Demirkuş, N.(1999). Fen bilgisi öğretim yöntemleri ve uygulamalarının verimli hale getirilmesi, D.E.Ü. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 11 (1999) 414- 425.
  • Demirkuş, N. ve Gülen, S.(2017), Popüler fizik kavramları içeren görsel ders materyali geliştirme çalışması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 320-338. http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2017.12
  • Demirkuş, N., Acar, E.ve Gülen, S. (2018), Popüler teknoloji kavramlarının eğitiminde görsel materyal geliştirme çalışması. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 723-748. http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2018.85
  • Demirkuş, N., Bozkurt, T., ve Gülen, S. (2017), Popüler çevre kavramlarının eğitiminde görsel materyal geliştirme çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(Özel Sayı), 145-157.
  • Demirkuş, N., Ertaş, A., ve Gülen, S. (2018), Mikrobiyolojik kavramların öğretilmesine ilişkin ders materyali geliştirme çalışması, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 2561-2572. DOI:10.29299/kefad.2018.19.03.021
  • Demirkuş, N., İlçin, M. (2016). Yabancı-Yeni Biyolojik Kavramların Türkçeleştirilmesi ve Sanal Ders Materyalinin Hazırlanması, YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: XIII, Sayı: I,383-410.
  • Gen Bilim, (2011). Gen Bilim Sitesi Arşiv Tarama, 5 Eylül 2019. http://archive.fo/www.genbilim.com adresinden alınmıştır.
  • Gülen, S. (2016a). Tool of association concept; volume of concept. Participatory Educational Research, Special Issue 2016-II, 45-50. http://dx.doi.org/10.17275/per.16.spi.2.5
  • Gülen, S. (2016b). Fen-teknoloji-mühendislik ve matematik disiplinlerine dayalı argümantasyon destekli fen öğrenme yaklaşımının öğrencilerin öğrenme ürünlerine etkisi. Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Gülen, S. (Kasım, 2015). Tool of associationconcept; volume of concept. II. International Dynamic, Explorativeand Active Learning (IDEAL) Conference, Amasya.
  • Gülen, S.(2018).Using volume of concept in the class environment. Journal of Technology and Science Education, 8(4), 205-213. https://doi.org/10.3926/jotse.362
  • Gülen, S. ve Demirkuş, N. (2014a). Görsel materyalin öğrenci başarısına etkisi. Saarbrücken: Türkiye Âlim Kitapları.
  • Gülen, S.ve Demirkuş, N. (2018). Sanal ders materyali tasarımı üzerine bir çalışma. 1th International Turkish-Russian World Academic Researches Congress, 14-16 Aralık, Ankara, Turkey.
  • Gülen, S.ve Demirkuş, N., (2014). Güneş sistemi ve ötesi: uzay bilmecesi” ünitesinde, görsel materyalin öğrenci başarısına etkisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 1-19.
  • Gürlek, M.( 2019). Ortaöğretim biyoloji (botanik) öğretiminde anlam çözümleme tabloları, kavram ağları ve kavram haritalarının uygulanması, Uluslararası Bilim ve Eğitim kongresi (UBEK-ICSE), S. 627-638. 21-24 Mart, Afyonkarahisar
  • Hacettepe Üniversitesi, (2011). Hacettepe üniversitesi biyoloji topluluğu, 5 Mart 2011 tarihinde www.bioclub.hacettepe.edu.tradresinden alınmıştır.
  • İstanbul Teknik Üniversitesi (2011).İstanbul teknik üniversitesi moleküler biyoloji ve genetiği, 5 Mart 2019 tarihinde www.bio.itu.edu.tr adresinden alınmıştır.
  • Kiziroğlu, İ., 1988. Günümüzde biyoloji dersi ve amaçları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (3): 243-250.
  • Korkmaz, S., Bulut, Ö., Sağdıç, D. (1998). Lise 3 biyoloji. MEB. Devlet Kitapları, Milli Eğitim Basımevi. İstanbul.194-197.
  • MEB Komisyon(2011).12. Sınıf biyoloji ders kitabı, MEB. Devlet Kitapları, Milli Eğitim Basımevi, 264, İstanbul.
  • Mission, R. (2011). The fish out of time, 5 Mart 2019 tarihinde www.dinofish.com adresinden alınmıştır.
  • Öztürk, M., Akdeniz, A.R. ve Bakırcı, H. (2017). Bilgisayar destekli öğretim uygulamalarının ortaokul öğrencilerinin bilimsel düşünme becerilerine etkisi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 611-639. http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2017.24
  • Seçmen, Ö. ve ark. (1995).Tohumlu Bitkiler sistematiği. Ege Üniversitesi, Fen Fakültesi, Kitaplar Serisi No:116, İzmir. 333-359.
  • Sucu, A., Bayar, S. ve Küpeli, M. (2001). Lise 2 Biyoloji. MEB. Devlet Kitapları, Mili Eğitim Basımevi. İstanbul.165-169.
  • Taş, E., Gülen, S. Öner, Z., ve Özyürek, C. (2015).The effects of classic and web-designed conceptual change texts on the subject of water chemistry.International Electronic Journal of ElementaryEducation, 7(2), 263-280.
  • Tootlille, E.(1983). The Penguin Dictionary of Botany, Penguin Books.
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, (2019). Eğitim fakültesi biyoloji eğitimi anabilim dalı web sayfası http://biyolojiegitim.yyu.edu.tr/makale.html, http://nadidem.net/makale.html, erişim Tarihi 5 Mart 2019.

Biyoloji Dersinde Bazı Makroskobik Kavramlara İlişkin Ders Materyalinin Geliştirilmesi*

Yıl 2019, Cilt: 16 Sayı: 1, 1539 - 1552, 25.12.2019

Öz

Kavramlar, bilimin yapı taşları gibidir. Canlılar için hücre ne kadar önemliyse; kavramlar da bilim için o kadar önemlidir. Kavramların eksik veya yanlış öğrenilmesi, düşünce ve eylem yanılgısına neden olur. Örneğin: kemik dokuda; boyuna uzanan sinir ve kan damarlarının geçtiği kanala Havers kanalı denir. Buna Havers kanalı yerine, uzun kemik kanalı demek bize daha kolay çağrışım yapar.
Bu mantıktan hareketle, çalışmada, biyolojideki önemli makroskobik kavramların tanımlarını ve görsellerini; basılı yayınlardan, internet ve diğer medya ortamından toplamıştır. Bu çalışma da 800 kavrama ait 5000 görüntü ve tanımları internet destekli olarak hizmete sunulmuştur.
Biyolojik kavramlar, Adobe Dreaweaver web editöründe düzenlenerek, harf sırasına göre dizilerek: http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/kav/indexa.htmweb adresin de internette açık hale getirilmiştir. Ayrıca FlipAlbum 6.0 Suite kullanılarak internet ve internal linkli kavram sanal kitabı hazırlanmıştır.Yabancı bazı kavramlara karşılık gelen Türkçe yeni kavramlar önerilmiştir.

Kaynakça

  • Akkaya, S., Albayrak, O., Öztürk ve E. Cavak, Ş. (2011). 9. Sınıf Biyoloji Ders Kitabı MEB. Devlet Kitapları, Milli Eğitim Basımevi, 275, İstanbul.
  • Akkaya, S., Albayrak, O., Öztürk, E.,Cavak, Ş., Sağdıç, D., Öztürk, E. ve İlhan, F.(2011a). 10. Sınıf Biyoloji Ders Kitabı MEB. Devlet Kitapları, Milli Eğitim Basımevi, 264, İstanbul.
  • Akkaya, S., Albayrak, O., Öztürk, E.,Cavak, Ş., Sağdıç, D. ve Öztürk, E., (2011b).11. Sınıf Biyoloji Ders Kitabı MEB. Devlet Kitapları, Milli Eğitim Basımevi, 274, İstanbul.
  • Aras, S.( 2011). Biyoloji Bilimi Kavramları,02 Mayıs 2019 tarihindehttps://biolojialemi.tr.gg adresinden alınmıştır.
  • Arizona Üniversitesi, (2001). The Biology Project, 2 Mart 2019 tarihinde http://www.biology.arizona.edu adresinden alınmıştır.
  • Atlas, R.M.,1994. Microorganisms In Our World. University of Luisville, Luisville Kentucky.
  • Ayaz, M. ve Demirkuş, N. (2017). Sanal ve nesnel teknolojik öğretim araçlarını kullanarak fen bilimleri ders materyali geliştirmesine yönelik örnek çalışmalar. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 1257-1376.doi:http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2017.48
  • Bakırcı, H. (2010). Üniversiteler düzeyinde fen bilgisi öğretmen adaylarının branşlara (fizik, kimya ve biyoloji) karşı tutumlarının incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 15(1), 75-81.
  • Bozcuk, S., (1995).Genel Botanik. Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
  • Börü, S., Öztürk, E. ve Cavak, Ş. (2002). Lise 1 Biyoloji. MEB. Devlet Kitapları, Milli Eğitim Basımevi. İstanbul.170-172.
  • Campbell, N.A. (1999). Biolgy. World Student Series, Addison-Wesley.574-576.
  • Claude, A.V. (1979). Biology, Çevirenler: Şişli ve Arkadaşları Milli Eğitim Basımevi.
  • Cihangir, Ö. (2009). Biyoloji ile ilgili önemli kavramlara ilişkin ders video materyali geliştirme. Yüksek lisans tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Fen Bilimleri, Enstitüsü Van. http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/kf/oz/oz.html adresinden alınmıştır.
  • Demirkuş, N.( 2009a). Fen teknoloji ve toplum ders notu.5 Mart 2019 tarihinde http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/ders/ftt.htmadresinden alınmıştır.
  • Demirkuş, N.( 2009b). Öğretim teknolojisi ve materyal geliştirmeders notu.5 Mart 2019 tarihinde http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/ders/otm.htm adresinden alınmıştır.
  • Demirkuş, N.( 2009c). Özel öğretim yöntemleri ı ders notu. 5 Mart 2019 tarihinde http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/ders/oo1.htmadresinden alınmıştır.
  • Demirkuş, N.( 2009d). Biyolojide önemli kavramlar ders notu. 5 Mart 2019 tarihinde http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/ders/kav.htmadresinden alınmıştır.
  • Demirkuş, N.(1999). Fen bilgisi öğretim yöntemleri ve uygulamalarının verimli hale getirilmesi, D.E.Ü. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 11 (1999) 414- 425.
  • Demirkuş, N. ve Gülen, S.(2017), Popüler fizik kavramları içeren görsel ders materyali geliştirme çalışması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 320-338. http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2017.12
  • Demirkuş, N., Acar, E.ve Gülen, S. (2018), Popüler teknoloji kavramlarının eğitiminde görsel materyal geliştirme çalışması. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 723-748. http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2018.85
  • Demirkuş, N., Bozkurt, T., ve Gülen, S. (2017), Popüler çevre kavramlarının eğitiminde görsel materyal geliştirme çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(Özel Sayı), 145-157.
  • Demirkuş, N., Ertaş, A., ve Gülen, S. (2018), Mikrobiyolojik kavramların öğretilmesine ilişkin ders materyali geliştirme çalışması, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 2561-2572. DOI:10.29299/kefad.2018.19.03.021
  • Demirkuş, N., İlçin, M. (2016). Yabancı-Yeni Biyolojik Kavramların Türkçeleştirilmesi ve Sanal Ders Materyalinin Hazırlanması, YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: XIII, Sayı: I,383-410.
  • Gen Bilim, (2011). Gen Bilim Sitesi Arşiv Tarama, 5 Eylül 2019. http://archive.fo/www.genbilim.com adresinden alınmıştır.
  • Gülen, S. (2016a). Tool of association concept; volume of concept. Participatory Educational Research, Special Issue 2016-II, 45-50. http://dx.doi.org/10.17275/per.16.spi.2.5
  • Gülen, S. (2016b). Fen-teknoloji-mühendislik ve matematik disiplinlerine dayalı argümantasyon destekli fen öğrenme yaklaşımının öğrencilerin öğrenme ürünlerine etkisi. Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Gülen, S. (Kasım, 2015). Tool of associationconcept; volume of concept. II. International Dynamic, Explorativeand Active Learning (IDEAL) Conference, Amasya.
  • Gülen, S.(2018).Using volume of concept in the class environment. Journal of Technology and Science Education, 8(4), 205-213. https://doi.org/10.3926/jotse.362
  • Gülen, S. ve Demirkuş, N. (2014a). Görsel materyalin öğrenci başarısına etkisi. Saarbrücken: Türkiye Âlim Kitapları.
  • Gülen, S.ve Demirkuş, N. (2018). Sanal ders materyali tasarımı üzerine bir çalışma. 1th International Turkish-Russian World Academic Researches Congress, 14-16 Aralık, Ankara, Turkey.
  • Gülen, S.ve Demirkuş, N., (2014). Güneş sistemi ve ötesi: uzay bilmecesi” ünitesinde, görsel materyalin öğrenci başarısına etkisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 1-19.
  • Gürlek, M.( 2019). Ortaöğretim biyoloji (botanik) öğretiminde anlam çözümleme tabloları, kavram ağları ve kavram haritalarının uygulanması, Uluslararası Bilim ve Eğitim kongresi (UBEK-ICSE), S. 627-638. 21-24 Mart, Afyonkarahisar
  • Hacettepe Üniversitesi, (2011). Hacettepe üniversitesi biyoloji topluluğu, 5 Mart 2011 tarihinde www.bioclub.hacettepe.edu.tradresinden alınmıştır.
  • İstanbul Teknik Üniversitesi (2011).İstanbul teknik üniversitesi moleküler biyoloji ve genetiği, 5 Mart 2019 tarihinde www.bio.itu.edu.tr adresinden alınmıştır.
  • Kiziroğlu, İ., 1988. Günümüzde biyoloji dersi ve amaçları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (3): 243-250.
  • Korkmaz, S., Bulut, Ö., Sağdıç, D. (1998). Lise 3 biyoloji. MEB. Devlet Kitapları, Milli Eğitim Basımevi. İstanbul.194-197.
  • MEB Komisyon(2011).12. Sınıf biyoloji ders kitabı, MEB. Devlet Kitapları, Milli Eğitim Basımevi, 264, İstanbul.
  • Mission, R. (2011). The fish out of time, 5 Mart 2019 tarihinde www.dinofish.com adresinden alınmıştır.
  • Öztürk, M., Akdeniz, A.R. ve Bakırcı, H. (2017). Bilgisayar destekli öğretim uygulamalarının ortaokul öğrencilerinin bilimsel düşünme becerilerine etkisi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 611-639. http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2017.24
  • Seçmen, Ö. ve ark. (1995).Tohumlu Bitkiler sistematiği. Ege Üniversitesi, Fen Fakültesi, Kitaplar Serisi No:116, İzmir. 333-359.
  • Sucu, A., Bayar, S. ve Küpeli, M. (2001). Lise 2 Biyoloji. MEB. Devlet Kitapları, Mili Eğitim Basımevi. İstanbul.165-169.
  • Taş, E., Gülen, S. Öner, Z., ve Özyürek, C. (2015).The effects of classic and web-designed conceptual change texts on the subject of water chemistry.International Electronic Journal of ElementaryEducation, 7(2), 263-280.
  • Tootlille, E.(1983). The Penguin Dictionary of Botany, Penguin Books.
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, (2019). Eğitim fakültesi biyoloji eğitimi anabilim dalı web sayfası http://biyolojiegitim.yyu.edu.tr/makale.html, http://nadidem.net/makale.html, erişim Tarihi 5 Mart 2019.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nasip Demirkuş 0000-0003-4195-070X

Nimet Batıhan Güzel Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 16 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Demirkuş, N., & Batıhan Güzel, N. (2019). Biyoloji Dersinde Bazı Makroskobik Kavramlara İlişkin Ders Materyalinin Geliştirilmesi*. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 1539-1552.