Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Projesinden Yararlanma Düzeyleri Ve Proje Hakkındaki Görüşleri

Yıl 2020, Cilt: 17 Sayı: 1, 1272 - 1303, 25.12.2020
https://doi.org/10.33711/yyuefd.831077

Öz

Millî Eğitim Bakanlığı 2023 vizyon belgesinde, okul bazında veriye dayalı planlama ve yönetim sistemine geçileceği yer almış ve bakanlığın tüm kararlarının veriye dayalı hale geleceği birinci hedef olarak belirlenmiştir. Bu kapsamda; Bakanlığın mevcut veri sistemlerinden elde edilecek verilerin bütünleştirilmesi ile erişimi kolay bir Eğitsel Veri Ambarının oluşturulması öngörülmüştür. Bu sürece katkı sağlayacak en önemli bileşenlerden birisi, FATİH projesi kapsamında kurulan ve e-içerik merkezli bir eğitim platformu olan Eğitim Bilişim Ağı’dır (EBA). Bu çalışmada ortaokul matematik öğretmenlerinin EBA kullanım düzeylerinin araştırılması ve EBA yeterlilikleri hakkında öğretmen görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda, Kayseri ili ortaokullarında görev yapan matematik öğretmenleri arasından, gönüllülük esası ile 312 öğretmen üzerinde karma araştırma yapılmıştır. Anket ve yarı yapılandırılmış görüşme formları ile elde edilen veriler analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, ortaokul matematik öğretmenlerinin genel olarak EBA’yı eğitim öğretim süreçlerinde faydalı bulmakla beraber içerik yönünden yetersiz ya da kısmen yeterli buldukları ve hali hazırda çok fazla tercih etmedikleri sonucu ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak, EBA’nın eksik yönlerinin giderilmesi yönünde çalışmalar yapılmasının gerekli olduğu ve bu sürecin olumlu kazanımlar doğuracağı değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • Alabay, A. (2015). Ortaöğretim öğretmenlerinin ve öğrencilerinin eba (eğitimde bilişim ağı) kullanımına ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma. İstanbul Aydın Üniversitesi: Yayımlanmış yüksek lisans tezi.
  • Altın, H. M. (2014). Öğrenci, öğretmen, yönetici ve veli bakış açısıyla fatih projesinin incelenmesi. Başkent Üniversitesi: Yayımlanmış yüksek lisans tezi.
  • Akman, N. (2013). FATİH (Fırsatları arttırma teknolojiyi iyileştirme hareketi) projesi’nin öğretmenler tarafından değerlendirilmesi. İstanbul Üniversitesi: Yayımlanmış yüksek lisans tezi.
  • Arslan, Z. (2016). Eğitim Bilişim Ağı’ndaki matematik dersi içeriğine ilişkin öğretmen görüşleri: Trabzon İli Örneği. Gazi Üniversitesi: Yayımlanmış yüksek lisans tezi.
  • Bal, A. P. ve Doğanay A. (2010). Matematik öğretiminde öğretmen ve öğrencilerin alternatif ölçme ve değerlendirmeyi algılamaları. İlköğretim Online, 9 (3), 851-874.
  • Balay, R. (2004). Küreselleşme, Bilgi toplumu ve eğitim, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2, 61-82.
  • Bilici, A. (2011). Öğretmenlerin bilişim teknolojileri cihazlarının eğitsel bağlamda kullanımına ve eğitimde fatih projesine yönelik görüşleri: Sincan İl Genel Meclisi İ.Ö.O. örneği. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22-24 Eylül, Fırat Üniversitesi, Elazığ, Türkiye.
  • Büyüköztürk, Ş., (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Yayıncılık.
  • Creswell, J. W., (2013). Araştırma deseni: nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. (Çev: S. B. Demir).
  • Çiçek, R. (2006). Eğitim fakültesi 4. sınıf fen bilgisi öğretmen adaylarının teknoloji destekli eğitime ilişkin yeterliliklerinin incelenmesi. (Manisa, İzmir, Balıkesir, Denizli örneği). Celal Bayar Üniversitesi: Yayımlanmış yüksek lisans tezi.
  • Çuhadar, B. ve Bülbül, T. (2012). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliği öz-yeterlik algıları ile bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik kabulleri arasındaki ilişkinin incelenmesi.
  • Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 474-499.
  • Güvendi, G.M. (2014). Millî Eğitim Bakanlığı’nın öğretmenlere sunmuş olduğu çevrimiçi eğitim ve paylaşım sitelerinin öğretmenlerce kullanım sıklığının belirlenmesi: Eğitim Bilişim Ağı (Eba) örneği. Sakarya Üniversitesi: Yayımlanmış yüksek lisans tezi.
  • Hacıfazıloğlu, Ö. Karadeniz, Ş. Dalgıç, G. (2011). Eğitim yöneticileri teknolji liderliği öz-yeterlilik ölçeğinin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17 (2), 145-166.
  • Hockly, N. (2012). Tech-savvy teaching: BYOD. Technology Matters. Modern English Teacher, 21 (42). Kayaduman, H., Sarıkaya, M. ve Seferoğlu, S. S. (2011). Eğitimde FATİH projesinin öğretmenlerin yeterlik durumları açısından incelenmesi. Akademik Bilişim Konferansı, 2-4 Şubat, İnönü Üniversitesi, Malatya, Türkiye.
  • Keleş, E., Dündar, Ö. B. ve Bahçekapılı, T. (2013). Teknolojinin eğitimde kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşleri: FATİH projesi örneği. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (2), 336-353.
  • Kuloğlu, M.E. (2018). İngilizce öğretmenlerinin Eğitim Bilişm Ağı (EBA) kullanım durumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi: Yayımlanmış yüksek lisans tezi.
  • Kurt, A. A., Kuzu, A., Dursun, Ö. Ö., Güllüpınar, F. ve Gültekin, M. (2013). FATİH projesinin pilot uygulama sürecinin değerlendirilmesi: Öğretmen görüşleri. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 1 (2), 1-23.
  • Metin, E. (2018). Eğitimde teknoloji kullanimi öğretmen eğitimi: Bir durum çalışması. Bahçeşehir Üniversitesi: Yayımlanmış yüksek lisans tezi.
  • Nacar, N. (2015). Ortaokul 5. sınıf matematik dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi (Ankara ili örneği). Gazi Üniversitesi: Yayımlanmış yüksek lisans tezi.
  • Odabaşı, F., Kuzu, A. ve Uluuysal, B. (2011). FATİH projesi’nin Türkiye'deki yaşam boyu öğrenme politikalarına getirebileceği katkılar. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22-24 Eylül, Fırat Üniversitesi, Elazığ, Türkiye.
  • Pamuk, S., Çakır, R., Ergun, M., Yılmaz, H. B. ve Ayas, C. (2013). Öğretmen ve öğrenci bakış açısıyla tablet pc ve etkileşimli tahta kullanımı: FATİH projesi değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13 (3), 1799-1822.
  • Polat, E. (2014). Öğretmen adaylarının fatih projesi çerçevesinde e-içerik geliştirme becerilerinin değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi: Yayımlanmış yüksek lisans tezi.
  • Sangani, K. (2013). BYOD to the classroom. Engineering & Technology. 8 (3).
  • Şafak, İ. ve Sadık, F. (2015). Lise öğrencileri ve öğretmenlerinin evrensel değerlere yönelik tutumlarının incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3 (15), 70-88.
  • Toprak, E. ve Taşğın, Ö. (2017). Öğretmenlerin lisansüstü eğitim yapmama nedenlerinin incelenmesi. OPUS – Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(13), 599-615.
  • Tunalı, B., Gözü, S., Özen, G., (2016). Nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanılması “Karma araştırma yöntemi”. Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi, 24 (2), 106-112.
  • URL-1, 2019. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/about.html
  • URL-2 (2018). http://www.eba.gov.tr/hakkimizda
Yıl 2020, Cilt: 17 Sayı: 1, 1272 - 1303, 25.12.2020
https://doi.org/10.33711/yyuefd.831077

Öz

Kaynakça

  • Alabay, A. (2015). Ortaöğretim öğretmenlerinin ve öğrencilerinin eba (eğitimde bilişim ağı) kullanımına ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma. İstanbul Aydın Üniversitesi: Yayımlanmış yüksek lisans tezi.
  • Altın, H. M. (2014). Öğrenci, öğretmen, yönetici ve veli bakış açısıyla fatih projesinin incelenmesi. Başkent Üniversitesi: Yayımlanmış yüksek lisans tezi.
  • Akman, N. (2013). FATİH (Fırsatları arttırma teknolojiyi iyileştirme hareketi) projesi’nin öğretmenler tarafından değerlendirilmesi. İstanbul Üniversitesi: Yayımlanmış yüksek lisans tezi.
  • Arslan, Z. (2016). Eğitim Bilişim Ağı’ndaki matematik dersi içeriğine ilişkin öğretmen görüşleri: Trabzon İli Örneği. Gazi Üniversitesi: Yayımlanmış yüksek lisans tezi.
  • Bal, A. P. ve Doğanay A. (2010). Matematik öğretiminde öğretmen ve öğrencilerin alternatif ölçme ve değerlendirmeyi algılamaları. İlköğretim Online, 9 (3), 851-874.
  • Balay, R. (2004). Küreselleşme, Bilgi toplumu ve eğitim, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2, 61-82.
  • Bilici, A. (2011). Öğretmenlerin bilişim teknolojileri cihazlarının eğitsel bağlamda kullanımına ve eğitimde fatih projesine yönelik görüşleri: Sincan İl Genel Meclisi İ.Ö.O. örneği. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22-24 Eylül, Fırat Üniversitesi, Elazığ, Türkiye.
  • Büyüköztürk, Ş., (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Yayıncılık.
  • Creswell, J. W., (2013). Araştırma deseni: nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. (Çev: S. B. Demir).
  • Çiçek, R. (2006). Eğitim fakültesi 4. sınıf fen bilgisi öğretmen adaylarının teknoloji destekli eğitime ilişkin yeterliliklerinin incelenmesi. (Manisa, İzmir, Balıkesir, Denizli örneği). Celal Bayar Üniversitesi: Yayımlanmış yüksek lisans tezi.
  • Çuhadar, B. ve Bülbül, T. (2012). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliği öz-yeterlik algıları ile bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik kabulleri arasındaki ilişkinin incelenmesi.
  • Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 474-499.
  • Güvendi, G.M. (2014). Millî Eğitim Bakanlığı’nın öğretmenlere sunmuş olduğu çevrimiçi eğitim ve paylaşım sitelerinin öğretmenlerce kullanım sıklığının belirlenmesi: Eğitim Bilişim Ağı (Eba) örneği. Sakarya Üniversitesi: Yayımlanmış yüksek lisans tezi.
  • Hacıfazıloğlu, Ö. Karadeniz, Ş. Dalgıç, G. (2011). Eğitim yöneticileri teknolji liderliği öz-yeterlilik ölçeğinin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17 (2), 145-166.
  • Hockly, N. (2012). Tech-savvy teaching: BYOD. Technology Matters. Modern English Teacher, 21 (42). Kayaduman, H., Sarıkaya, M. ve Seferoğlu, S. S. (2011). Eğitimde FATİH projesinin öğretmenlerin yeterlik durumları açısından incelenmesi. Akademik Bilişim Konferansı, 2-4 Şubat, İnönü Üniversitesi, Malatya, Türkiye.
  • Keleş, E., Dündar, Ö. B. ve Bahçekapılı, T. (2013). Teknolojinin eğitimde kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşleri: FATİH projesi örneği. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (2), 336-353.
  • Kuloğlu, M.E. (2018). İngilizce öğretmenlerinin Eğitim Bilişm Ağı (EBA) kullanım durumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi: Yayımlanmış yüksek lisans tezi.
  • Kurt, A. A., Kuzu, A., Dursun, Ö. Ö., Güllüpınar, F. ve Gültekin, M. (2013). FATİH projesinin pilot uygulama sürecinin değerlendirilmesi: Öğretmen görüşleri. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 1 (2), 1-23.
  • Metin, E. (2018). Eğitimde teknoloji kullanimi öğretmen eğitimi: Bir durum çalışması. Bahçeşehir Üniversitesi: Yayımlanmış yüksek lisans tezi.
  • Nacar, N. (2015). Ortaokul 5. sınıf matematik dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi (Ankara ili örneği). Gazi Üniversitesi: Yayımlanmış yüksek lisans tezi.
  • Odabaşı, F., Kuzu, A. ve Uluuysal, B. (2011). FATİH projesi’nin Türkiye'deki yaşam boyu öğrenme politikalarına getirebileceği katkılar. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22-24 Eylül, Fırat Üniversitesi, Elazığ, Türkiye.
  • Pamuk, S., Çakır, R., Ergun, M., Yılmaz, H. B. ve Ayas, C. (2013). Öğretmen ve öğrenci bakış açısıyla tablet pc ve etkileşimli tahta kullanımı: FATİH projesi değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13 (3), 1799-1822.
  • Polat, E. (2014). Öğretmen adaylarının fatih projesi çerçevesinde e-içerik geliştirme becerilerinin değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi: Yayımlanmış yüksek lisans tezi.
  • Sangani, K. (2013). BYOD to the classroom. Engineering & Technology. 8 (3).
  • Şafak, İ. ve Sadık, F. (2015). Lise öğrencileri ve öğretmenlerinin evrensel değerlere yönelik tutumlarının incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3 (15), 70-88.
  • Toprak, E. ve Taşğın, Ö. (2017). Öğretmenlerin lisansüstü eğitim yapmama nedenlerinin incelenmesi. OPUS – Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(13), 599-615.
  • Tunalı, B., Gözü, S., Özen, G., (2016). Nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanılması “Karma araştırma yöntemi”. Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi, 24 (2), 106-112.
  • URL-1, 2019. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/about.html
  • URL-2 (2018). http://www.eba.gov.tr/hakkimizda
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hayati Çavuş

Fatma Keskin Yorgancı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 17 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çavuş, H., & Keskin Yorgancı, F. (2020). Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Projesinden Yararlanma Düzeyleri Ve Proje Hakkındaki Görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 1272-1303. https://doi.org/10.33711/yyuefd.831077