Psikolojik dayanıklılık, bireylerin karşılaştıkları stresli olaylar, travmalar veya zorluklar karşısında ruhsal olarak sağlıklı kalabilme, başa çıkabilme ve bu deneyimlerden güçlenerek çıkabilme kapasitesini ifade eder. İlgili alan yazın incelendiğinde bireylerin psikolojik dayanaklılıklarından söz edilebilmesi için bir risk durumunun olması ve bireylerin bu riskli ortamdan sağlıklı ve başarılı şekilde çıkabilmeleri gerekir. Psikolojik dayanıklılık açısından ele alındığında risk gruplarından biri de kuşkusuz ki öğrenme güçlüğü yaşayan bireylerdir. Öğrenme güçlüğü yaşayan çocukların psikolojik dayanıklılıklarını anlamak ve bu alanda destekleyici müdahaleler geliştirmek çok önemlidir. Bu bağlamda araştırmanın amacı, öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin psikolojik dayanıklılıklarının belirlenmesidir. Araştırmada fenomenolojik bir yaklaşım benimsenmiş, bu sayede öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin psikolojik dayanıklılığın boyutları olan problem çözme, stresle başa çıkma, atılganlık ve iletişim becerileri derinlemesine incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu ölçüt örneklem yöntemi ile seçilen 31 öğrenme güçlüğü olan öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiş, betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Bu çalışmanın bulguları öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin problem çözme, stresle başa çıkma ve duygusal farkındalık geliştirme, atılganlık ve iletişim konusunda önemli zorluklar yaşadıklarını ortaya koymaktadır.
Psikolojik dayanıklılık problem çözme stresle başa çıkma atılganlık iletişim öğrenme güçlüğü
Psychological resilience refers to an individual's ability to maintain mental well-being, cope, and emerge stronger from stressful events, trauma, or challenges. A review of the relevant literature suggests that psychological resilience can only be discussed in the context of a risk situation, where individuals must successfully navigate and overcome this challenging environment. From a psychological resilience perspective, one group at risk is undoubtedly individuals with learning disabilities. Understanding the psychological resilience of children with learning disabilities and developing supportive interventions in this area is a matter. The aim of this study, therefore, is to determine the psychological resilience of students with learning disabilities. A phenomenological approach was adopted in the study, enabling an in-depth examination of the dimensions of psychological resilience, including problem-solving, stress coping, assertiveness, and communication skills, among students with learning disabilities. The study group consists of 31 children with learning disabilities, selected through criterion sampling. Data were collected using a semi-structured interview form and analyzed through descriptive analysis. The findings of the study reveal that students with learning disabilities face significant challenges in problem-solving, stress coping, emotional awareness, assertiveness, and communication.
Psychological resilience problem-solving stress coping assertiveness communication learning disabilities
This article work was supported within the scope of the 1001 TUBITAK project with the number 221K148 in Turkey
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 3 Ağustos 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 7 Ağustos 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 26 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 29 Temmuz 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 22 Sayı: 2 |