BibTex RIS Kaynak Göster

YARATICI DRAMA DESTEKLİ FEN ÖĞRETİMİN KAVRAM YANILGILARINA ETKİSİ

Yıl 2017, Sayı: 32, 827 - 836, 01.12.2017
https://doi.org/10.14582/DUZGEF.1842

Öz

Bu çalışmanın temel amacı, ısı ve sıcaklık konusuna yönelik yaratıcı drama destekli fen öğretimin öğrencilerin akademik başarılarına, kavram yanılgılarına ve drama yöntemine olan tutumlarındaki etkisini araştırmaktır. Yarı deneysel bir araştırma yaklaşımıyla yürütülen bu çalışmanın örneklemi Ordu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Eğitimi Bölümü birinci sınıfa giden toplam 23 öğrenciden oluşmaktadır. Bir deney (n=12) ve bir kontrol grubu (n=11) yansız olarak atanmıştır. Ön test-son test kontrol desenli yürütülen çalışmada, deney grubunda yaratıcı destekli fen öğretimi ile dersler işlenirken, kontrol grubunda alışılagelmiş öğretim yaklaşımı ile dersler işlenmiştir. Çalışmanın veri toplama araçlarını ısı ve sıcaklık konusuna yönelik üç aşamalı kavram başarı testi ve öğrencilerin drama yöntemine yönelik tutum ölçeği oluşmaktadır. Bu araçlar araştırmanın başında ve sonunda deney ve kontrol gruplarına ön ve son test olarak uygulanmıştır. Elde edilen verilere SPPS 22 paket programı yardımıyla Wilcoxson işaret testi ve Mann Withney U testi uygulanmıştır. Analiz sonuçlarından hem deney hem de kontrol grubunda öğrencilerin akademik başarılarının arttığı ve bu artışın deney grubu lehine anlamlı olduğu görülmüştür. Isı-sıcaklık konusundaki kavram yanılgılarının kontrol grubuna göre deney grubunda daha fazla azaldığı gözlenmiştir. Bunun yanında deney grubunda drama yöntemine karşı tutumdaki değişimin istatistiki olarak anlamlı olduğu bulunmuştur.

Kaynakça

  • Abazoğlu, İ. ve Taşar, M. (2016). Fen bilgisi öğretmen özeliklerinin öğrenci fen başarısı ile ilişkisi: TIMMS 2011 Verilerine görebBir furum analizi. Elemantary Education Online, 15(3), 922-945.
  • Altıntaş, E. ve Kaya, H. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının drama yöntemiyle fen ve teknoloji dersinin işlenmesine yönelik öz-yeterlilik ve tutumları. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 28(4), 287- 295.
  • Aydoğan, S., Güneş, B. ve Gülçiçek, Ç. (2003). Isı ve sıcaklık kavram yanılgıları. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 111- 124.
  • Aydoğdu, M. ve Kesercioğlu, T. (2005). İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi. Anı Yayıncılık.
  • Aykutlu, I., ve Şen, A. İ. (2012). Üç aşamalı test, kavram haritası ve analoji kullanılarak lise Öğrencilerinin Elektrik Akımı Konusundaki Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 37(166), 275- 288.
  • Başcı, Z. ve Gündoğan, K. (2011). Öğretmen adaylarının drama dersine ilişkin tutumları ve görüşleri. atatürk üniversitesi örneği. Elementary Education Online, 10(2), 454-467.
  • Berberoğlu, G. ve Kalender. İ. (2005). Öğrenci başarısının yıllara, okul türlerine, bölgelere göre incelenmesi: ÖSS ve PISA Analizi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 4 (7), 21-35.
  • Bertiz, H. (2005). Fen bilgisi öğretmen adaylarının yaratıcı dramaya yönelik tutumları ve öyküleme çalışmalarına ilişkin görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Caleon, I. ve Subramaniam, R. (2010). Development and application of a three tier diagnostic test to Assess Secondary Students’ Understanding of Waves. International Journal of Science Education, 32(7), 939-961.
  • Cetin-Dindar, A. ve Geban, O. (2011). Development of a three-tier test to assess high school students’ understanding of acids and bases. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 600-604.
  • Chapman, O. L. (2000). Learning science involves language, experience, and modeling. Journalof Applied Developmental Psychology, 21(1), 97-108.
  • Çetinkaya, M. ve Taş, E.(2016) Vücudumuzda Sistemler” ünitesine yönelik üç aşamalı kavram tanı testi geliştirilmesi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, Temmuz(2016), 317-330.
  • Çoştu, B., Ayas, A. ve Ünal,S. (2007) Kavram yanılgıları ve olası denenleri;Kaynama kavramı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 123-136.
  • Dilber, R.(2006). Fizik öğretiminde analoji kullanımının ve kavramsal değişim metinlerinin kavram yanılgılarının giderilmesine ve öğrenci başarısına etkisinin araştırılması. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Duatepe, A. ve Akkuş, O. (2006). Yaratıcı dramanın matematik eğitiminde kullanılması: Kümeler alt öğrenme alanında bir uygulama. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), s89-95.
  • Durdukoca, Ş. F. (2015). Examination of preschool teacher candidates’ views on drama as acourse and a teaching method. Journal of Education Faculty, 17(1), 153-174.
  • Earged (2011). TIMSS 2007 Ulusal Ön Rapor. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Erberber, E. (2009). Analyzing Turkey’s data from TIMSS 2007 to ınvestigate regional disparities In eighth grade science achievement. East. Boston College Lynch School of Education.
  • Fraenkel, J. R. ve Wallen, N. E. (2009). How to design and Evaluate Research in Education, Seventh Edition, McGraw- Hill, New York, 642p.
  • Gülbaş, E.(2013) Öğrencilerin ısı, sıcaklık ve iç enerji kavramlarını anlama düzeyleri ile öğrenme yönelimleri ve bazı duyuşsal karakteristikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi), Hacettepe Ünüversitesi Ortöğretim Fen ve Matematik Alamlar Anabilim Dalı,Ankara.
  • Günbatar, S. ve Sarı, M. (2005). Elektrik ve manyetizma konularında anlaşılması zor kavramlar için model geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 185-197.
  • Gürdal, A., Şahin, F., ve Çağlar, A. (2001). Fen eğitimi İlkeler, stratejiler ve yöntemler. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi, Yayın No:668.
  • Hameed, H., Hackling, M. W. ve Garnett, P. J. (1993). Facilitating conceptual change in che mical equilibrium using a CAlstrategy. International Journalaf Science Education, 15, 221-230.
  • Hasan, S., Bagayoko, D. ve Kelley, E. L. (1999). Misconceptions and the certainty of response index (CRI). Physics Education, 34(5), 294–299.
  • Kahyaoğlu, H., Yavuzer, Y. ve Aydede, M. (2010) Fen bilgisi dersinin öğretiminde yaratıcı drama yönteminin akademik başarıya etkisi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(3), 741-758.
  • Lubben, F., Netshisuaulu, T. ve Campell, B. (1999). Students' use of cultural metaphors and their scientific understandings related to heating. Science Education, 83(6), 761-774.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2005), İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (4 ve 5. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2008), Ortaöğretim 11. Sınıf Fizik Dersi Öğretim Programı, Ankara
  • Peşman, H. ve Eryılmaz, A. (2010). Development of a three-tier test to assess misconceptions about simple electric Circuits. The Journal of Educational Research, 103(3), 208-222.
  • Sağırlı, H. E. ve Gürdal, A. (2002). Fen bilgisi dersinde drama tekniğinin öğrenci tutumuna etkisi, V.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül, ODTÜ, 86, Ankara.
  • San, İ. (1996). Yaratıcılığı geliştiren bir yöntem ve yaratıcı bireyi yetiştiren bir disiplin: Eğitsel yaratıcı drama. Yeni Türkiye Dergisi, 7, 148-160.
  • San, İ. (2002). Yaratıcı drama-eğitsel boyutları. Ö. Adıgüzel(Ed.), I.Cilt (s. 81-90). Ankara: Natürel Kitap Yayıncılık.
  • Saylan, A., Altıntaş, E. ve Kaya, H. (2016) Öğretmen adaylarının fen bilimleri dersinde drama yönteminin kullanılmasına yönelik görüşleri. Uluslar Arası Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 353-366.
  • Sökmen, N. (2000). Ön lisans öğrencilerine kimya dersinde uygulanan aktif öğretim yöntemleri. Eğitim veBilim Dergisi, 25(117), 29-32.
  • Citation Information Yeşiltaş, M. H., Taş, E. & Özyürek, C. (2017). Yaratıcı Drama Destekli Fen Öğretiminin Kavram Yanılgılarına Etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 827-836.

EFFECTS OF CREATIVE DRAMA SUPPORTED SCIENCE EDUCATION ON MISCONCEPTIONS

Yıl 2017, Sayı: 32, 827 - 836, 01.12.2017
https://doi.org/10.14582/DUZGEF.1842

Öz

The main purpose of this study is to investigate the effects of creative drama supported science education on the students’ academic achievements, misconceptions and attitutudes toward drama method. The sample of this study consists of total 23 freshmen from Ordu University, Faculty of Education, Department of Science Education. One experimental (n=12) and one control group (n=11) are assigned detachedly. In the study conducting with pretest - posttest control pattern, while the lecture was given with creative drama supported science education in the experimental group, in the control group it was given with common instruction approach. Data collection tool of the study includes concept achievement test with three phases intented to the subject heat and temperature and students’ attitude scale about drama method. This tools were applied as pretest and posttest to the experimental and the control group at the beginning and the end of the research. Wilcoxon Signed Ranks and Mann-Whitney U tests were applied to the collecting data by SPSS 22 package software. It was inferred from the analyze results that the academic achievements of the experimental group increased as well as the control group and that rising was meaningful on the side of the experimental group. It was observed that the experimental group’s misconceptions about the subject heat and temperature decreased more than the control group. Besides, it was found out that the change in the experimental group’s attitude toward drama method was statistically meaningful.

Kaynakça

  • Abazoğlu, İ. ve Taşar, M. (2016). Fen bilgisi öğretmen özeliklerinin öğrenci fen başarısı ile ilişkisi: TIMMS 2011 Verilerine görebBir furum analizi. Elemantary Education Online, 15(3), 922-945.
  • Altıntaş, E. ve Kaya, H. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının drama yöntemiyle fen ve teknoloji dersinin işlenmesine yönelik öz-yeterlilik ve tutumları. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 28(4), 287- 295.
  • Aydoğan, S., Güneş, B. ve Gülçiçek, Ç. (2003). Isı ve sıcaklık kavram yanılgıları. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 111- 124.
  • Aydoğdu, M. ve Kesercioğlu, T. (2005). İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi. Anı Yayıncılık.
  • Aykutlu, I., ve Şen, A. İ. (2012). Üç aşamalı test, kavram haritası ve analoji kullanılarak lise Öğrencilerinin Elektrik Akımı Konusundaki Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 37(166), 275- 288.
  • Başcı, Z. ve Gündoğan, K. (2011). Öğretmen adaylarının drama dersine ilişkin tutumları ve görüşleri. atatürk üniversitesi örneği. Elementary Education Online, 10(2), 454-467.
  • Berberoğlu, G. ve Kalender. İ. (2005). Öğrenci başarısının yıllara, okul türlerine, bölgelere göre incelenmesi: ÖSS ve PISA Analizi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 4 (7), 21-35.
  • Bertiz, H. (2005). Fen bilgisi öğretmen adaylarının yaratıcı dramaya yönelik tutumları ve öyküleme çalışmalarına ilişkin görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Caleon, I. ve Subramaniam, R. (2010). Development and application of a three tier diagnostic test to Assess Secondary Students’ Understanding of Waves. International Journal of Science Education, 32(7), 939-961.
  • Cetin-Dindar, A. ve Geban, O. (2011). Development of a three-tier test to assess high school students’ understanding of acids and bases. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 600-604.
  • Chapman, O. L. (2000). Learning science involves language, experience, and modeling. Journalof Applied Developmental Psychology, 21(1), 97-108.
  • Çetinkaya, M. ve Taş, E.(2016) Vücudumuzda Sistemler” ünitesine yönelik üç aşamalı kavram tanı testi geliştirilmesi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, Temmuz(2016), 317-330.
  • Çoştu, B., Ayas, A. ve Ünal,S. (2007) Kavram yanılgıları ve olası denenleri;Kaynama kavramı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 123-136.
  • Dilber, R.(2006). Fizik öğretiminde analoji kullanımının ve kavramsal değişim metinlerinin kavram yanılgılarının giderilmesine ve öğrenci başarısına etkisinin araştırılması. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Duatepe, A. ve Akkuş, O. (2006). Yaratıcı dramanın matematik eğitiminde kullanılması: Kümeler alt öğrenme alanında bir uygulama. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), s89-95.
  • Durdukoca, Ş. F. (2015). Examination of preschool teacher candidates’ views on drama as acourse and a teaching method. Journal of Education Faculty, 17(1), 153-174.
  • Earged (2011). TIMSS 2007 Ulusal Ön Rapor. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Erberber, E. (2009). Analyzing Turkey’s data from TIMSS 2007 to ınvestigate regional disparities In eighth grade science achievement. East. Boston College Lynch School of Education.
  • Fraenkel, J. R. ve Wallen, N. E. (2009). How to design and Evaluate Research in Education, Seventh Edition, McGraw- Hill, New York, 642p.
  • Gülbaş, E.(2013) Öğrencilerin ısı, sıcaklık ve iç enerji kavramlarını anlama düzeyleri ile öğrenme yönelimleri ve bazı duyuşsal karakteristikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi), Hacettepe Ünüversitesi Ortöğretim Fen ve Matematik Alamlar Anabilim Dalı,Ankara.
  • Günbatar, S. ve Sarı, M. (2005). Elektrik ve manyetizma konularında anlaşılması zor kavramlar için model geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 185-197.
  • Gürdal, A., Şahin, F., ve Çağlar, A. (2001). Fen eğitimi İlkeler, stratejiler ve yöntemler. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi, Yayın No:668.
  • Hameed, H., Hackling, M. W. ve Garnett, P. J. (1993). Facilitating conceptual change in che mical equilibrium using a CAlstrategy. International Journalaf Science Education, 15, 221-230.
  • Hasan, S., Bagayoko, D. ve Kelley, E. L. (1999). Misconceptions and the certainty of response index (CRI). Physics Education, 34(5), 294–299.
  • Kahyaoğlu, H., Yavuzer, Y. ve Aydede, M. (2010) Fen bilgisi dersinin öğretiminde yaratıcı drama yönteminin akademik başarıya etkisi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(3), 741-758.
  • Lubben, F., Netshisuaulu, T. ve Campell, B. (1999). Students' use of cultural metaphors and their scientific understandings related to heating. Science Education, 83(6), 761-774.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2005), İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (4 ve 5. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2008), Ortaöğretim 11. Sınıf Fizik Dersi Öğretim Programı, Ankara
  • Peşman, H. ve Eryılmaz, A. (2010). Development of a three-tier test to assess misconceptions about simple electric Circuits. The Journal of Educational Research, 103(3), 208-222.
  • Sağırlı, H. E. ve Gürdal, A. (2002). Fen bilgisi dersinde drama tekniğinin öğrenci tutumuna etkisi, V.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül, ODTÜ, 86, Ankara.
  • San, İ. (1996). Yaratıcılığı geliştiren bir yöntem ve yaratıcı bireyi yetiştiren bir disiplin: Eğitsel yaratıcı drama. Yeni Türkiye Dergisi, 7, 148-160.
  • San, İ. (2002). Yaratıcı drama-eğitsel boyutları. Ö. Adıgüzel(Ed.), I.Cilt (s. 81-90). Ankara: Natürel Kitap Yayıncılık.
  • Saylan, A., Altıntaş, E. ve Kaya, H. (2016) Öğretmen adaylarının fen bilimleri dersinde drama yönteminin kullanılmasına yönelik görüşleri. Uluslar Arası Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 353-366.
  • Sökmen, N. (2000). Ön lisans öğrencilerine kimya dersinde uygulanan aktif öğretim yöntemleri. Eğitim veBilim Dergisi, 25(117), 29-32.
  • Citation Information Yeşiltaş, M. H., Taş, E. & Özyürek, C. (2017). Yaratıcı Drama Destekli Fen Öğretiminin Kavram Yanılgılarına Etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 827-836.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Hacı Mehmet Yeşiltaş

EROL Taş Bu kişi benim

Cengiz Özyürek Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 32

Kaynak Göster

APA Yeşiltaş, H. M., Taş, E., & Özyürek, C. (2017). YARATICI DRAMA DESTEKLİ FEN ÖĞRETİMİN KAVRAM YANILGILARINA ETKİSİ. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(32), 827-836. https://doi.org/10.14582/DUZGEF.1842