BibTex RIS Kaynak Göster

DOKTORA TEZ SÜRECİNDE KARŞILAŞILAN PROBLEMLERİN BELİRLENMESİ: EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2013, Sayı: 20, 50 - 69, 01.06.2013

Öz

Bu çalışma; lisansüstü eğitimin bir aşaması olan doktora tez sürecinde, lisansüstü öğrencilerin karşılaştıkları problemleri belirlemek ve bu problemleri çözmeye yönelik önerilerde bulunmak amacıyla yürütülmüştür. Çalışmanın örneklemini, bir üniversiteye bağlı Fen Bilimleri Enstitüsü’nde doktora çalışmalarını yürüten 3 araştırma görevlisi ve doktora çalışmalarını bitirmiş 3 yardımcı doçent doktor olmak üzere toplam 6 kişi oluşturmuştur. Çalışmada katılımcılarla yarı yapılandırılmış mülakatlar yürütülmüştür. Mülakatlar sonucunda katılımcıların tez konusu ve tez komitesi belirleme süreçlerinde, danışmanlarının etkisinin büyük rol oynadığı, altı aylık rapor sunumlarının verimli bir şekilde yapılamadığı belirlenmiştir. Katılımcılar daha nitelikli tezlerin ortaya çıkabilmesi için tez konusu, tez izleme komitesi vb. seçimlerini kendilerinin yapması ve altı aylık rapor sunumlarında daha sistemli bir yol izlenmesi gerektiği şeklinde önerilerde bulunmuşlardır.

Kaynakça

  • Appel, M., & Dahlgren, L. (2003). Swedish Doctoral Students Experiences on Their Journey Towards a PhD: Obstacles and Opportunities Inside and Outside The Academic Building. Scandinavian Journal of Educational Research, 47(1), 89–110.
  • Bakioğlu, A. ve Gürdal, A. (2001). Lisansüstü Tezlerde Danışman ve Öğrencilerin Rol Algıları: Yönetim İçin Göstergeler, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 9-18.
  • Cohen, L. ve Manion, L. (1994). Research Methods in Education, London, Routeledge and Kegan Paul.
  • Çakar, Ö. (1997). Fen Bilimleri Alanında Bilim Adamı Yetiştirme. Bilim Adamı Yetiştirme Lisansüstü Eğitim. Ankara: TÜBA Yayınları, Bilimsel Toplantı Serileri, 7.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çetin, G., Asker, E., Çirkinoğlu, A.G. ve Karaca, D. (2007). Eğitim Fakültelerinin Yeniden Yapılandırılması Sürecinde Lisansüstü Öğrenim Gören Öğrencilerin Karşılaştıkları Problemler. Eğitim Bilimleri Enstitüsü III. Lisansüstü Eğitim Sempozyumunda Sunulmuş Bildiriler Kitabı, Eskişehir.
  • Gardner, S.K. (2008). “What’s Too Much and What’s Too Little?”: The Process of Becoming an Independent Researcher In Doctoral Education, The Journal of Higher Education, 79 (3).
  • Güven, B., Kerem Aktan, E. ve Ersoy, E. (2007). Lisansüstü Eğitim Sırasında Karşılaşılan Sorunlara İlişkin Öğrenci Görüşlerinin Belirlenmesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü III. Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Eskişehir.
  • Jasenek, J. & Cervenova, J. (2009). A view on the PhD Studies in Bologna Process. In innovation in Education for Electrical and Information Engineering. 19th EAEEIEAnnual Conference: http://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?arnumber=04610175 adresinden 01.01.2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Kalem, G. ve Akman, İ. (2007). Lisansüstü Öğrencilerin Proje ve Tez Çalışmaları Sorunları ve Çözüm Önerileri. Eğitim Bilimleri Enstitüsü III. Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Eskişehir.
  • Keskinkılıç, S.B. ve Ertürk, A. (2009). Eğitim Bilimleri Doktora Öğrencilerinin İstatistiksel Bilgi Yeterlilikleri, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 10 (1), 141-151.
  • Kiley, M. (2009). Identifying Threshold Concepts and Proposing Strategies to Support Doctoral Candidates. Innovations in Education and Teaching International. 46(3), 93–30.
  • Pyhalto, K., Toom, A., Stubb, J., Lonka, K. (2012). Challenges of Becoming a Scholar: A Study of Doctoral Students’ Problems and Well-Being. International Scholarly Research Network. Article in press.
  • Sağlam, M. (2007). Lisansüstü Eğitim Modelleri. Eğitim Bilimleri Enstitüsü III. Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Eskişehir.
  • Sevinç, B. (2001). Türkiye’de Lisansüstü Eğitim Uygulamaları, Sorunlar ve Öneriler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 34 (1), 125- 137.
  • Styles, I., & Radloff, A. (2001). The Synergistic Thesis: Student and Supervisor Perspectives. Journal of Further and Higher Education, 25(1), 97–106.
  • Suna, Ç., Karadağ, R. & Selanik Ay, T. (2007). Yüksek lisans programı öğrencilerinin bilimsel araştırma sürecinde karşılaşılan sorunlara ilişkin görüşleri. Eğitim Bilimleri Enstitüsü III. Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Eskişehir.
  • Torkul, O. (2012). Uzaktan Eğitim ve Türkiye'de Yaygınlaşması Önündeki Engeller. Eğitim- Öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi, 8(22), 42-44.
  • URL-1,http://www.fbe.ktu.edu.tr/yonetmelikler/lisansustu-egitim-ogretim-yonetmeligi adresinden 15.05.2008 tarihinde indirilmiştir.
  • URL-2, www.yok.gov.tr/yasa/kanun/kanun2.html adresinden 01.06.2008 tarihinde indirilmiştir. URL-3
  • http://www.bsm.gov.tr/mevzuat/docs/12042005_k_6.pdf adresinden 16.11.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Varış, F. (1972). Türkiye’de Lisansüstü Eğitim “Pozitif Bilimlerde”. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, 34.
  • Wright, T. (2003). Postgraduate research students: people in context? British Journal of Guidance & Counselling, 31(2), 209–227.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri,Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Determination of Faced Problems in Doctorate Thesis Process: Education Faculty Sample

Yıl 2013, Sayı: 20, 50 - 69, 01.06.2013

Öz

This study was conducted with a view to determine the problems that students faced in the doctorate thesis process, which is a stage in this graduate education, and to offer suggestions to solve these problems. The sample of this study was made up of 6 participants, 3 of whom were research assistants doing their doctorate studies and the 3 of whom were assistant professors of a universities Science Institute. Semi-structured interviews were carried out with the participants. All of the participants stated that their supervisors were influential for the choice of their thesis subjects and six-month report wasn’t done as it was expected to be. The findings of this study are believed to be useful for the researchers who want to do a postgraduate study about what kind of way to pursue during this process.

Kaynakça

  • Appel, M., & Dahlgren, L. (2003). Swedish Doctoral Students Experiences on Their Journey Towards a PhD: Obstacles and Opportunities Inside and Outside The Academic Building. Scandinavian Journal of Educational Research, 47(1), 89–110.
  • Bakioğlu, A. ve Gürdal, A. (2001). Lisansüstü Tezlerde Danışman ve Öğrencilerin Rol Algıları: Yönetim İçin Göstergeler, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 9-18.
  • Cohen, L. ve Manion, L. (1994). Research Methods in Education, London, Routeledge and Kegan Paul.
  • Çakar, Ö. (1997). Fen Bilimleri Alanında Bilim Adamı Yetiştirme. Bilim Adamı Yetiştirme Lisansüstü Eğitim. Ankara: TÜBA Yayınları, Bilimsel Toplantı Serileri, 7.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çetin, G., Asker, E., Çirkinoğlu, A.G. ve Karaca, D. (2007). Eğitim Fakültelerinin Yeniden Yapılandırılması Sürecinde Lisansüstü Öğrenim Gören Öğrencilerin Karşılaştıkları Problemler. Eğitim Bilimleri Enstitüsü III. Lisansüstü Eğitim Sempozyumunda Sunulmuş Bildiriler Kitabı, Eskişehir.
  • Gardner, S.K. (2008). “What’s Too Much and What’s Too Little?”: The Process of Becoming an Independent Researcher In Doctoral Education, The Journal of Higher Education, 79 (3).
  • Güven, B., Kerem Aktan, E. ve Ersoy, E. (2007). Lisansüstü Eğitim Sırasında Karşılaşılan Sorunlara İlişkin Öğrenci Görüşlerinin Belirlenmesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü III. Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Eskişehir.
  • Jasenek, J. & Cervenova, J. (2009). A view on the PhD Studies in Bologna Process. In innovation in Education for Electrical and Information Engineering. 19th EAEEIEAnnual Conference: http://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?arnumber=04610175 adresinden 01.01.2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Kalem, G. ve Akman, İ. (2007). Lisansüstü Öğrencilerin Proje ve Tez Çalışmaları Sorunları ve Çözüm Önerileri. Eğitim Bilimleri Enstitüsü III. Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Eskişehir.
  • Keskinkılıç, S.B. ve Ertürk, A. (2009). Eğitim Bilimleri Doktora Öğrencilerinin İstatistiksel Bilgi Yeterlilikleri, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 10 (1), 141-151.
  • Kiley, M. (2009). Identifying Threshold Concepts and Proposing Strategies to Support Doctoral Candidates. Innovations in Education and Teaching International. 46(3), 93–30.
  • Pyhalto, K., Toom, A., Stubb, J., Lonka, K. (2012). Challenges of Becoming a Scholar: A Study of Doctoral Students’ Problems and Well-Being. International Scholarly Research Network. Article in press.
  • Sağlam, M. (2007). Lisansüstü Eğitim Modelleri. Eğitim Bilimleri Enstitüsü III. Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Eskişehir.
  • Sevinç, B. (2001). Türkiye’de Lisansüstü Eğitim Uygulamaları, Sorunlar ve Öneriler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 34 (1), 125- 137.
  • Styles, I., & Radloff, A. (2001). The Synergistic Thesis: Student and Supervisor Perspectives. Journal of Further and Higher Education, 25(1), 97–106.
  • Suna, Ç., Karadağ, R. & Selanik Ay, T. (2007). Yüksek lisans programı öğrencilerinin bilimsel araştırma sürecinde karşılaşılan sorunlara ilişkin görüşleri. Eğitim Bilimleri Enstitüsü III. Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Eskişehir.
  • Torkul, O. (2012). Uzaktan Eğitim ve Türkiye'de Yaygınlaşması Önündeki Engeller. Eğitim- Öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi, 8(22), 42-44.
  • URL-1,http://www.fbe.ktu.edu.tr/yonetmelikler/lisansustu-egitim-ogretim-yonetmeligi adresinden 15.05.2008 tarihinde indirilmiştir.
  • URL-2, www.yok.gov.tr/yasa/kanun/kanun2.html adresinden 01.06.2008 tarihinde indirilmiştir. URL-3
  • http://www.bsm.gov.tr/mevzuat/docs/12042005_k_6.pdf adresinden 16.11.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Varış, F. (1972). Türkiye’de Lisansüstü Eğitim “Pozitif Bilimlerde”. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, 34.
  • Wright, T. (2003). Postgraduate research students: people in context? British Journal of Guidance & Counselling, 31(2), 209–227.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri,Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Hava İpek Akbulut

Salih Çepni

Çiğdem Şahin

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Akbulut, H. İ., Çepni, S., & Şahin, Ç. (2013). DOKTORA TEZ SÜRECİNDE KARŞILAŞILAN PROBLEMLERİN BELİRLENMESİ: EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖRNEĞİ. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(20), 50-69.