Dört temel dil becerisinden biri olan dinleme, bireyin sosyal ilişkilerini etkili bir şekilde sürdürebilmesi ve eğitim hayatında başarılı olabilmesi için kullanması gereken, aynı zamanda hem anlamanın hem iletişimin temeli olan bir beceri olarak karşımıza çıkmaktadır. Son yıllarda dinleme becerisinin önemi daha iyi anlaşılmış, bu becerinin dil eğitiminin ayrılmaz bir parçası olduğu fark edilmiştir. Millî Eğitim Bakanlığının öğretim programlarında dinleme becerisine ve bu becerinin ölçülmesine daha fazla yer vermesi, bu alandaki eksikliklerin giderilmesi yolunda önemli bir adım olmuştur. Millî Eğitim Bakanlığı tarafından 09.09.2023 tarihinde 32304 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan yönetmeliğe göre Türkçe derslerinde dinleme sınavı uygulaması zorunluluğu getirilmiş ve bu sınavın öğrencinin Türkçe sınav notunun %25’ini oluşturacağı belirtilmiştir. Böylece tüm ortaokullarda dinleme sınavları uygulanmaya başlanmıştır. Bu araştırmada Türkçe dersi dinleme sınavlarında kullanılacak metinlerin seçiminde dikkat edilmesi gereken ölçütler belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmış, öğretmen ve öğrenci görüşleri alınarak veriler toplanmıştır. Veriler içerik analizi ile çözümlenip bulgular kodlarla gösterilmiştir. Çalışmanın sonucunda dinleme metinlerinin seçiminde dikkate alınması gereken başlıca ölçütlerin metnin seviyeye uygunluğu, eğitsel hedeflerle uyumlu olması, içeriğin taşıdığı özellikler, teknik ve ses altyapısı ile sınavın formatına uygunluk olduğu görülmüştür. Ayrıca dinleme metinlerinin öğrencilerin kelime varlığına ve ilgi düzeyine uygunluğu, anlama düzeylerini destekler nitelikte olması gerektiği sonucuna ulaşmıştır. Bu çalışmanın Türkçe öğretiminde uygulanan dinleme sınavlarında kullanılacak metinlerin seçim süreçlerine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Listening, Listening, one of the four fundamental language skills, forms the basis of both understanding and communication. It plays a vital role in individuals’ ability to build effective social interactions and succeed in their educational pursuits. In recent years, the importance of listening skills has gained wider recognition, becoming an essential part of language education. The inclusion of listening activities and their evaluation in school curricula by the Ministry of National Education represents a significant step toward addressing gaps in this area. According to the regulation published in the Official Gazette No. 32304 on September 9, 2023, listening exams have become a mandatory component of Turkish language courses and now constitute 25% of students' overall grades. As a result, listening exams have been implemented across all middle schools. This study aims to identify the key criteria to be considered when selecting texts for listening exams in Turkish lessons. Employing a case study design, a qualitative research method, data were collected through the opinions of teachers and students. The data were analyzed using content analysis, and the findings were categorized with codes. The results indicate that the most important criteria in selecting listening texts include their suitability to students’ proficiency levels, alignment with educational objectives, content characteristics, technical and audio quality, and compatibility with the exam format. Additionally, it was found that the texts should match students’ vocabulary knowledge and interests while supporting their level of comprehension. It is hoped that the findings of this research will guide and enrich the process of selecting texts for listening assessments in language education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Teacher and Student Wellbeing |
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 19, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | January 31, 2025 |
Acceptance Date | April 19, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 18 |
This journal is a member of and subscribes to the principles of the Committee on Publication Ethics. |
IBAD Journal of Social Sciences I (online) ISSN 2687-2811